Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Pincetvis Chelmon rostratus, is een trage, kieskeurige eter.
Afgelopen april 2016 heb ik dan toch, na 13 jaar twijfelen, de gok gewaagd: bij CoralandFishStore koos ik een vis uit de vissenstelling die er, op het oog, gezond uitzag.
De zaakvoerder was van mening dat hij mij een ander exemplaar moest meegeven. In de koralenbak zwom een zeer gezond ogend exemplaartje rond. Kost natuurlijk wel wat moeite om daar een visje uit te vangen, maar drie man sterk is ze dat toch gelukt.

Thuis de vis in een separaat bakje in het aquarium gehangen en een weekje separaat van de overige vissen een breed scale aan voer aangeboden (vlokvoer, diepvries en viskuit). In de tussentijd kon de vis op het oog wennen aan de nieuwe omgeving. Tegelijkertijd mochten de 'torpedo's' (kom ik nog op terug) zich uitleven door zich tegen het plexiglas te storten, en zo de vis niet te beschadigen.

Na een weekje ging de Chelmon los in de bak. Tegelijkertijd een grote spiegel tegen de voorruit en een flinke haffel viskuit in de bak.
Na een paar dagen gemorrel onderling met onder andere de torpedo's, de Zebrasoma flavenses en Z. xanthurum had de Chelmon een plaats op de hiërarchische ladder gevonden.

De eerste paar weken liet ik de vis zijn gang gaan in het aquarium, maar zoals te verwachten was, begon het buiklijntje langzaam aan wat strakker te staan. Naar de magere kant wel te verstaan. Tijd voor actie.
Wekelijks 1 of 2 verse mosselen. Of een doorboorde mosselschelp vullen met viskuit of kabeljauw.
(Vanzelfsprekend komt een deel van dit voedsel ten goede aan de overige bewoners, die zich ook vol overgave op de mossel (schelp) storten.)
En kijk, de vis staat strak gevuld in zijn vel.

Foto 1: April 2016 - Tussenstation in het aquarium
Foto 2: April 2016 - De 'strijd' is beslecht, de plaats gevonden
Foto 3: September 2016 - mossel op de achtergrond
Foto 4: September 2016 - strakke flanken, geen graat te bekennen

Bijlagen

• IMG_0254.jpg
    IMG_0254.jpg
    57,5 KB · Weergaven: 118
  • IMG_0274.jpg
    IMG_0274.jpg
    70,6 KB · Weergaven: 131
  • IMG_2537.jpg
    IMG_2537.jpg
    49,5 KB · Weergaven: 120
  • IMG_2539.jpg
    IMG_2539.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 117
C. semilarvatus is zoals ik je al eerder vertelde een mogelijke kandidaat. Neem afscheid van een paar LPS'en, plaats daar wat sps voor in de plaats en je bent én van je probleem af én hebt er een heel mooie vis bij.

@Tanne, bedoel je serieus de 'blue cheek' / 'blue mask'?
Kun je me aangeven welke koralen ik dan moet laten 'schieten', danwel een risico lopen?

Deze ziet er idd goed gevuld en gezond uit. Bij mij ging dit niet goed en ondanks het vele handmatig bijvoeren ging het bergafwaarts tot ie uiteindelijk verzwakt door een pomp gegrepen werd. Bij mij is hij nooit geaccepteerd door de gele dokter. Ik denk dat dit te veel stres heeft opgeleverd. Wel mooi dat er ook succes verhalen zijn hiermee 👍

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Spijtig dat te moeten vernemen Dennis. Overigens gaat hier ook wel eens wat mis...

Hier zijn ook wel eens spanningen. Voor wat betreft het welzijn van de Chelmon hebben de beide Zebrasoma 'gelukkig' veel aan elkaar uit te leggen. Dat neemt de druk bij de Chelmon weg.

Twee aandachtspunten heb ik als belangrijk ervaren in de loop der jaren:
- een rifopbouw met veel echte schuilmogelijkheden is een must voor het welzijn van alle vissen. Vanuit die optiek is de 'Berlijnse muur' nog wel een van de betere inrichtingen voor een gemengd aquarium;
- een gezonde vis staat strak in zijn vel, wordt goed en gevarieerd gevoerd. Dat de waterkwaliteit hieronder 'leidt' is bijzaak en met een aantal eenvoudige ingrepen goed te reguleren.

Ik hoop dat mijn ervaringen anderen die deze vis hebben, verder op weg kunnen helpen om deze vis succesvol te verzorgen. Of op zijn minst de poging doen.

@Tanne, bedoel je serieus de 'blue cheek' / 'blue mask'?
Kun je me aangeven welke koralen ik dan moet laten 'schieten', danwel een risico lopen?
Geen idee, ik vind de 'common names' te verwarrend. Ik bedoel de Chaetodon semilarvatus. Grote kans dat het meevalt, maar Zoanthus en 'vlezige' lps zoals Lobophyllia en Trachyphyllia waarschijnlijk. Euphyllia is met deze vis een twijfelgeval.

SPS: geen groot probleem als de vis maar genoeg gevoerd wordt.

Dan praten we over dezelfde vis.
Voeren is het probleem niet.
Koraalkeuze wel[emoji6]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Over welke koralen twijfel je? Als je een lijstje hebt kan ik een inschatting maken.

I was battling a heavy majano infestation in my 220G display reef, ~300G system, and tried bristletail filefish unsuccessfully (these particular fish are no longer in my system) as well as a red tail filefish. I tried chemical and other means to rid majano but as these anemones are highly mobile, I couldn't get ahead of the infestation. So, I purchased a couple of small bristletail filefish and kept them in a completely bare quarantine tank for two months. After the first few days, I added a small piece of liverock with a couple of majanos. The filefish did not touch the majanos. I only fed the filefish very sparingly and only every couple of days. Around the fourth week, the majanos in the quarantine tank disappeard. I then added some additional pieces of live rock with majanos and these majanos disappeared. I never actually saw the filefish eat the majanos. After a couple of months of training, I released the two trained filefish into my main display tank. After a couple more months, my reef became completely majano free. It's now been more than a year without any majano sightings. I don't even have majanos left in the overflows or sumps (majano mobility was their super power but it became their liability with filefish biological control).

link: https://reefbuilders.com/2016/09/29/biotas-bristletail-filefish-are-trained-to-eat-aiptasia/

Geen nieuws is goed nieuws zullen we maar denken: filmpjes van de Chelmon rostratus [emoji1303]

In het eerste filmpje: afleiding met vlokvoer, zodat de Chelmon het rijk 'alleen' heeft.
In het tweede filmpje: duidelijk een vlezige hap voor deze schrokop.

Deze manier van aanbieden is de enige manier om de Chelmon het 'alleenrecht' op een volle buik te gunnen.

http://www.youtube.com/watch?v=Rvfie1riDRU

http://www.youtube.com/watch?v=z3i3nxNJ_bo

Leuke filmpjes.
Ook de tweede in slowmotion, kan je goed zien hoe die eet.

Echt een schitterende vis!! P

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mooie bak, ik wil je een pb sturen maar je inbox is vol

Groet

En 14 januari 2018.
Na goed 14 jaar is de stekker er uit getrokken. Afscheid genomen van deze bak. Heeft nu een 4de hands leven als zoetwaterbak elders.
34ED1576-3E66-40B3-B1E0-E56EEFC0BE44.jpeg

Laatst bewerkt:
14/01/2019 denk ik..?

En nu een mooie nieuwe bak ?

Back
Bovenaan