Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Heb je de japonicus niet meer?
Blijkbaar niet dus
Hoi Petrov,
Sorry, over je vraag geen gelezen😳.
Nee, helaas. Zoals in maart al over Whatsapp aangegeven:
De vis werd op 13 maart goed ontvangen in de bak. Tot zover geen probleem.
Helaas op zondag wat witte puntjes ontdekt.
Maandag 15 maart zat ‘ie alweer in de vissenval.
Vandaar af via de tank-transfer- methode op Punktol en dagelijkse 100% wissel gezet.
De japonicus deed het goed, bleef rustig (zoals jij hem noemde, een beetje een sulletje). Zwom en at actief.
De stip was binnen enkele dagen van de vis af. Er kwam niks nieuws bij (logisch).
Zaterdag de 20ste bedoeld de vis opnieuw in het aquarium te introduceren, maar dat was helaas niet meer nodig 😳😔.
Gezonde volle vis, lag op zijn kantje, exit.
Zwaar klote.

(Positief randje: De hoofdvak is niet besmet geraakt, het bestaande visbestand heeft taal noch teken gegeven van een besmetting.)

8F3FA9AC-CE7F-494A-A03B-FAA2394923D2.jpeg9581D3B0-3785-4917-9742-989C36284AF6.jpeg976D9FFF-1B1F-4B66-859C-7B9192E91244.jpeg87C98F5C-A861-47F8-A912-3C3ACAA976A1.jpeg

Laatst bewerkt:
Jeetje, da’s vervelend om te horen. Waarschijnlijk het “gedoe” rondom z’n verhuizing toch teveel geworden?!
Gelukkig hier qua stip niks gebeurd , heb het hier ook nog nooit gehad ( afkloppen)
De picasso zwemt weer lekker vrij rond sinds japio weg is en de trachy staat nog steeds onder de kap want de vlinder kan er niet afblijven dus die zal n keer moeten gaan want ik wil verder geen vissen meer laten gaan aangezien ze allemaal van kleins af aan er in zitten

Zomaar een korte opname, zondagochtend 3 oktober 2021:

En een nieuwkomer even ‘in the picture’.

De camera man kon moeilijk volgen :D . Ik ben benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen/gedragen.

Hou ons op de hoogte ;)

Je hebt er best wel wat keizers in zitten en ik zag ook nog een vlinder.
Het knabbelen aan sps,lps e.d valt dat mee of moet je er gewoon geluk mee hebben.
Grtz jack

Je hebt er best wel wat keizers in zitten en ik zag ook nog een vlinder.
Het knabbelen aan sps,lps e.d valt dat mee of moet je er gewoon geluk mee hebben.
Grtz jack

Goede vraag Jack. Ik houd het op een flinke portie geluk.

Koraalvlinder(s):
1x Forcipiger sp. (maart 2020).
(de Chelmon rostratus (jan. 2020-aug. 2021) is helaas overleden, out of the blue.)

Dwergkeizers (1~2 jaar stabiel):
2x Centropyge acanthops
2x Centropyge bicolor
2x Centropyge bispinosus
1x Paracentropyge multifasciatus
+
Nieuw: 3de Centropyge bispinosus (jonkie, introductie 2-10-2021, verwijderd 4-10-2021, terug in de nano, later nog eens proberen)

Ervarigen tot nu toe:
De 7 dwergkeizers zijn, vanzelfsprekend, nieuwsgierig en onderzoekend. Er wordt dan ook continue overal 'genipt' naar potentieel eetbare dingetjes. De meeste sps-koralen worden dus regelmatig bezocht, resultaat is dat overdacht geen poliepen 'uitstaan'. De koralen worden echter niet moedwillig kaalgevreten of gesloopt. Dat de groei achterblijft t.o.v. een systeem zonder 'dwergjes' kan ik wel beamen.

Voor wat betreft de LPS koralen lijkt sprake te zijn van wat meer willekeur. De echte grootpoliepigen (N. fox, P. sinuosa, C. jardinei, Fimbriaphyllia/Euphyllia) worden volledig met rust gelaten. Ook Chalice-koralen lijken een veilige keuze.

Andere lps koralen is wat meer 'tricky'. Één Lobophyllia en één Acanthastrea worden volledig met rust gelaten. Voor de rest heb ik al een aantal lobo's moeten verhuizen naar mijn nano-bakje. Acanthastrea/Micromussa lordhowensis en nog wat ander grut heeft het moeilijk, maar mij is nog niet helemaal duidelijk of dit alleen aan de 'dwergjes' ligt, of dat andere factoren ook een rol spelen.

Trachyphyllia is NOT DONE.

Nieuwe aanwinst:
1x Pomacanthus navarchus (pubertje)(introductie 2-10-2021)
Deze zit nu voor de 5de dag in de bak. Eerste 2 dagen zonder licht zodat het spanningsveld bij de andere vissen wat lager lag. Vanaf maandag brand de verlichting weer normaal. Visje lijkt geaccepteerd te zijn.
Of deze zich aan koralen gaat vergrijpen, en welke, zal de toekomst uitwijzen. Eerst maar eens zien dat hij lekker opgaat in de 'kudde'

Koraalvlinder(s):
(de Chelmon rostratus (jan. 2020-aug. 2021) is helaas overleden, out of the blue.)

2x Centropyge acanthops
2x Centropyge bicolor
2x Centropyge bispinosus
+
Nieuw: 3de Centropyge bispinosus (jonkie, introductie 2-10-2021, verwijderd 4-10-2021, terug in de nano, later nog eens proberen)

Ervarigen tot nu toe:
De 7 dwergkeizers zijn, vanzelfsprekend, nieuwsgierig en onderzoekend. Er wordt dan ook continue overal 'genipt' naar potentieel eetbare dingetjes. De meeste sps-koralen worden dus regelmatig bezocht, resultaat is dat overdacht geen poliepen 'uitstaan'. De koralen worden echter niet moedwillig kaalgevreten of gesloopt. Dat de groei achterblijft t.o.v. een systeem zonder 'dwergjes' kan ik wel beamen.

Voor wat betreft de LPS koralen lijkt sprake te zijn van wat meer willekeur. De echte grootpoliepigen (N. fox, P. sinuosa, C. jardinei, Fimbriaphyllia/Euphyllia) worden volledig met rust gelaten. Ook Chalice-koralen lijken een veilige keuze.

Andere lps koralen is wat meer 'tricky'. Één Lobophyllia en één Acanthastrea worden volledig met rust gelaten. Voor de rest heb ik al een aantal lobo's moeten verhuizen naar mijn nano-bakje. Acanthastrea/Micromussa lordhowensis en nog wat ander grut heeft het moeilijk, maar mij is nog niet helemaal duidelijk of dit alleen aan de 'dwergjes' ligt, of dat andere factoren ook een rol spelen.

Nieuwe aanwinst:
Deze zit nu voor de 5de dag in de bak. Eerste 2 dagen zonder licht zodat het spanningsveld bij de andere vissen wat lager lag. Vanaf maandag brand de verlichting weer normaal. Visje lijkt geaccepteerd te zijn.
Of deze zich aan koralen gaat vergrijpen, en welke, zal de toekomst uitwijzen. Eerst maar eens zien dat hij lekker opgaat in de 'kudde'
Geweldig ,
Heb de knoop doorgehakt en ern narvachus overgenomen.
Vind het prachtige vissen met de meeste meestal een soort van attitude 😊 , van deze is bekend dat ie aan een spsje knabbelt maar de rest met rust laat.
We gaan 't zien en beleven , mocht het echt niet gaan met 'm dan heb ik nog een "achterdeurtje" van 'n vriend voor 'm , een bak van ruim 3mtr vol met div keizers....

Het was gisteren luie opstart van de zondag dag, dus voor de liefhebbers een dikke 4 minuten aquarium + wat details gefilmd.

Ik ben niet van het manipuleren. Laat het systeem vooral zijn eigen gang gaan.
Qua gemakszucht span ik ook wel de kroon en vertrouw daarbij 'heilig' op de Theiling Rollermat en de RE afschuimer.
Toch wil dat niet zeggen dat er geen vuiligheid in het systeem zit.

1x per jaar (als ik in een goede bui ben) rommel ik eens flink door de sump van rechts (Rollermat, 100% doorstroom), naar het midden (afschuimer), naar links, steen-en pompvak. Alle lichte bestanddelen vertrekken richting de bak, en het merendeel gaat via de overloop weer naar de sump, in het fleecefilter. Een deel zal in de bak achterblijven, dan hebben de critters daar ook weer eens wat te doen.

Om 16:00 uur was het zicht nagenoeg '0'.
Om 18:00 uur was de bak weer kraakhelder:cool:

Gaaf!
Leuk beestje die dromer.

Mooi Michel,

Dat staat allemaal mooi te wapperen.
Je xenia blijf ik ook echt geweldig vinden, maar ik "durf" het niet aan wegens woekeren. Netelen naar andere koralen doet dat niet, denk ik?

Mooi Michel,

Dat staat allemaal mooi te wapperen.
Je xenia blijf ik ook echt geweldig vinden, maar ik "durf" het niet aan wegens woekeren. Netelen naar andere koralen doet dat niet, denk ik?

Kwestie van het op alleen toelaten op beheersbare plekken (dus ja, her en der wel een beetje manipuleren natuurlijk).
Het netelt niet, maar het continue contact (aai over je bolletje, aai over je bolletje, aai over ...) leidt wel tot irritatie en uiteindelijke weefselschade. Al varieert dit van koraal tot koraal. Laten we stellen dat SPS er het meest gevoelig voor is.

Het was gisteren luie opstart van de zondag dag, dus voor de liefhebbers een dikke 4 minuten aquarium + wat details gefilmd.
Mooi aquarium met een leuk vissen bestand. Die dwergkeizers vind ik geweldig. Vooral ook vanwege de koppels die je hebt.
Uiteraard is de navarchus een echte blikvanger.

Leuk filmpje!
(zie ik nou goed dat jij je bak op zn kop hebt? SPS laag en softies hoog? :D )
Tsja, stekken worden op de bodem gezet.
Dan 'vergeten' omdat het gezinsleven ook doordraait.
En dan blijken ze dus ook 60 cm diep te willen groeien🤷‍♂️.
En eens in de zo veel tijd, krijgen ze een plekje hogerop. Het is dus niet in het extreme, maar wel leuk. I.i.g. een bewijs dat de groeicondities (licht en stroming) door heel de bak okee zijn.

Hieronder een paar voorbeelden:
3EDCB0B1-B73B-4F1C-8678-4C4B871D7761.jpeg016176D1-479B-440E-8C87-CBF74530F023.jpeg42BC810C-DE32-4890-8103-361AF9B816F1.jpeg

Laatst bewerkt:
Tunze Turbellaria Stream 6255

Dat valt wel mee. En als nodig, ingrijpen.
Dan weg knippen als het te dicht bij elkaar groeit? Als je dit niet doet, gaat de 1 dan uiteindelijk de ander dood netelen? Was ook even benieuwd hoe je hier het beste om mee kan gaan. gr Ronald

Koraalvlinder(s):

2x Centropyge acanthops
2x Centropyge bicolor
2x Centropyge bispinosus
+

Ervarigen tot nu toe:

Nieuwe aanwinst:
Kogeltje door de kerk.
Pomacanthus navarchus juvenile #2 gevonden. Ziet er wel doorvoed uit, was actief in ‘het magazijn’(visstelling).
Mag voor nu een paar dagen ter observatie in een 17 liter nano bakje. Nog wat extra vetmesten.
Indien geen bijzonderheden mag gaat deze zaterdag namiddag in de grote bak.
CF64CC02-A24F-4C7A-874B-079F747B05F9.jpegD48CFEC6-E7C4-4093-A4D1-3227C4D1EAA6.jpeg1151A52F-743F-4DC8-A884-206ADD8B497D.jpeg

Laatst bewerkt:
Michel,
Jij hebt al de nodige ervaring met keizers. Je zult het wellicht al van plan zijn. Ik adviseer je met klem om, bij de introductie van deze nieuwe schoonheid in jouw hoofdbak, de nieuweling eerst in een wenbakje te plaatsen. Niet zo zeer voor de nieuwe bewoner maar de al aanwezige Narvarchus moet wennen aan de aanwezigheid van de nieuweling.

Ik heb zelf vorig jaar ook geprobeerd om een 2de gezonde juvinile Narvarchas toe te voegen in mijn bak. Dat liep gruwelijk verkeerd af. Ik had geen wenbakje gebruikt. Ik dacht dat mijn bak groot genoeg zou zijn om de nieuweling voldoende schuilplaatsen te bieden. Maar het verliep anders :-(. Ik hoop voor je dat je een beter resultaat bereikt.

Ik volg jouw bevindingen met interesse :) .

@hensie44
Dank je wel voor het delen van je ervaringen. Spijtig dat het slecht af is gelopen. Was jouw #1 nog in jeugdbeleid/inkleuren? Of was deze al volledig omgekleurd?

Back
Bovenaan