Je hebt er best wel wat keizers in zitten en ik zag ook nog een vlinder.
Het knabbelen aan sps,lps e.d valt dat mee of moet je er gewoon geluk mee hebben.
Grtz jack
Goede vraag Jack. Ik houd het op een flinke portie geluk.
Koraalvlinder(s):
1x Forcipiger sp. (maart 2020).
(de Chelmon rostratus (jan. 2020-aug. 2021) is helaas overleden, out of the blue.)
Dwergkeizers (1~2 jaar stabiel):
2x Centropyge acanthops
2x Centropyge bicolor
2x Centropyge bispinosus
1x Paracentropyge multifasciatus
+
Nieuw: 3de Centropyge bispinosus (jonkie, introductie 2-10-2021, verwijderd 4-10-2021, terug in de nano, later nog eens proberen)
Ervarigen tot nu toe:
De 7 dwergkeizers zijn, vanzelfsprekend, nieuwsgierig en onderzoekend. Er wordt dan ook continue overal 'genipt' naar potentieel eetbare dingetjes. De meeste sps-koralen worden dus regelmatig bezocht, resultaat is dat overdacht geen poliepen 'uitstaan'. De koralen worden echter niet moedwillig kaalgevreten of gesloopt. Dat de groei achterblijft t.o.v. een systeem zonder 'dwergjes' kan ik wel beamen.
Voor wat betreft de LPS koralen lijkt sprake te zijn van wat meer willekeur. De echte grootpoliepigen (N. fox, P. sinuosa, C. jardinei, Fimbriaphyllia/Euphyllia) worden volledig met rust gelaten. Ook Chalice-koralen lijken een veilige keuze.
Andere lps koralen is wat meer 'tricky'. Één Lobophyllia en één Acanthastrea worden volledig met rust gelaten. Voor de rest heb ik al een aantal lobo's moeten verhuizen naar mijn nano-bakje. Acanthastrea/Micromussa lordhowensis en nog wat ander grut heeft het moeilijk, maar mij is nog niet helemaal duidelijk of dit alleen aan de 'dwergjes' ligt, of dat andere factoren ook een rol spelen.
Trachyphyllia is NOT DONE.
Nieuwe aanwinst:
1x Pomacanthus navarchus (pubertje)(introductie 2-10-2021)
Deze zit nu voor de 5de dag in de bak. Eerste 2 dagen zonder licht zodat het spanningsveld bij de andere vissen wat lager lag. Vanaf maandag brand de verlichting weer normaal. Visje lijkt geaccepteerd te zijn.
Of deze zich aan koralen gaat vergrijpen, en welke, zal de toekomst uitwijzen. Eerst maar eens zien dat hij lekker opgaat in de 'kudde'