Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marc's Reefer 250

Persoonlijk vind ik dit soort dingen een enorme charme van de hobby, af en toe is het bijna een beetje wetenschap
Over een beetje wetenschap gesproken:
Zoutgehalte: 35
temp: 23.5
KH: 10.9
Ca: 380
Mg: 1380
PH: 8.4
NO3: 5
PO4: 0.07
Nieuw in dit rijtje:
Jodide: 0.01

Fosfaat dus rustig en steady aan het zakken, dat is goed. Verder meet ik nog steeds een andere KH waarde dan bij een ICP test, maar het is in ieder geval wel consistent zo.
Ca is wat lager geworden, ik ga het morgen opnieuw testen op hetzelfde tijdstip en kijken of het is door meer gebruik of doordat ik het vandaag toevallig op een ander tijdstip heb gemeten.
Verder vrij content.
Jodide is ook een testje van salifert (al mijn testjes zijn salifert op PO4 na, waar ik een hanna checker ULR 774 voor gebruik). Enig advies hoe nu verder?
Ook lees ik eerder in dit thread (mooi aquarium overigens! :) ) doseringen als 0,2 ml en 0,8 ml voorbij komen. Heeft iedereen het dan wel over hetzelfde merk iodine toevoeging? Ik neem aan dat 0,2ml van het ene merk qua dosering wel iets verschilt van 0,2 ml van het andere merk. Weet dit niet zeker, maar wel iets om rekening mee te houden wellicht.
Dankjewel! En hier heb je helemaal gelijk in. Ik gebruik die van iodine en mangaan van ATI. @Ponky83 is het voor jou ook toevallig hetzelfde merk?

Op wat voor systeem draait je aquarium?
Ik bedenk mij net dat ik hier nooit echt antwoord op heb gegeven, maar ik draai dus op ATI Essentials Pro. Dat wordt gedoseerd door een Kamoer f4 doseerpomp waar ik nog steeds content over ben.
elders op het forum heb ik gelezen dat een iodine toevoeging bij fles #1 toegevoegd kan worden
Dit is nieuwe informatie voor mij. Ik was eigenlijk van plan om te sparen voor een tweede doseerpomp zodat ik vaker en nauwkeuriger iodine en mangaan kon doseren. @Arachno is dan het handigste moment om een ICP test uit te sturen een dag voor het iodine toevoegen om ervoor te zorgen dat ik een beter beeld heb hoeveel er gebruikt wordt?

Ik ben vooral koralen beter gaan leren lezen denk ik. Ik heb wel echt gemerkt dat mijn gonioporas beter groeien. Er is zelfs eentje die ten dode door een andere aquariaan was opgeschreven omdat het maar een poliepje had. Inmiddels zijn het er bij mij drie :giggle:
En mijn poestgarnalen. bij elke vervelling als ik zie dat ze bruine vlekjes op hun antenne hebben weet ik dat het komt door een iodide tekort. Als de tweede garnaal precies een paar dagen nadat ik iodine heb toegevoegd zit hij er helemaal mooi en nieuw uit in vergelijking met diegene die als eerste vervelde.

Nog een euphyllia met een halve kop minder...

Niet helemaal overtuigd of dit nou kwam vanwege oorlog met mijn favia... (daar zat hij naast dus hou het voor mogelijk) of toch door het te veel iodine...
Normaal gesproken doseer ik dat maandag, maar ik ga get even een keertje skippen en misschien maar morgen nog een ICP test kopen...
Hem nu maar verplaatst (en de foto op zijn nieuwe locatie genomen)

IMG_2836.jpg

Ik dacht er ook even over na om een waterwissel uit te voeren, maar ik heb nog geen ander zout gekocht en nu plots met een zout werken met een KH van 11 leek mij ook niet verstandig

Bijlagen

• IMG_2826.jpg
    IMG_2826.jpg
    132,7 KB · Weergaven: 8
Nog een euphyllia met een halve kop minder...

Niet helemaal overtuigd of dit nou kwam vanwege oorlog met mijn favia... (daar zat hij naast dus hou het voor mogelijk) of toch door het te veel iodine...
Normaal gesproken doseer ik dat maandag, maar ik ga get even een keertje skippen en misschien maar morgen nog een ICP test kopen...
Hem nu maar verplaatst (en de foto op zijn nieuwe locatie genomen)
Ik zou in dit geval toch de Favia de schuld willen geven. In ieder geval niet het jodium gehalte.

Ik weet niet of je Parkers Reef volgt op YouTube, die had laatst ook een video waar hij een probleem had met te hoge jodium, die was maar liefst 1850 ug/l!!
Daarbij hadden vooral gevoelige SPS kolonies het lastig, de LPS niet echt. Vandaar dat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat jouw waarde de dood van een kop Euphylia veroorzaakt (maar uit te sluiten is het nooit).

Vanaf 11:00 begint het gedeelte over Jodium:

Ik zou in dit geval toch de Favia de schuld willen geven. In ieder geval niet het jodium gehalte.

Ik weet niet of je Parkers Reef volgt op YouTube, die had laatst ook een video waar hij een probleem had met te hoge jodium, die was maar liefst 1850 ug/l!!
Daarbij hadden vooral gevoelige SPS kolonies het lastig, de LPS niet echt. Vandaar dat het mij onwaarschijnlijk lijkt dat jouw waarde de dood van een kop Euphylia veroorzaakt (maar uit te sluiten is het nooit).

Vanaf 11:00 begint het gedeelte over Jodium:

Die YouTube kanaal kende ik nog niet, ik zal even een kijkje nemen :giggle:

Ik bedenk me net dat ik eigenlijk de Favia niet de schuld kan geven ervan... hij zit aan de andere kant van de boog en zou dan eerder de alveopora en buttons hebben geraakt dan de euphyllia.
Oude foto's terug kijkende van dit hamertje denk ik toch eerder dat het mij niet opgevallen was dat hij zijn nieuwe locatie of qua stroming of licht niet leuk vond:
InkedIMG_2549_LI.jpgInkedIMG_2713 (1)_LI.jpgIMG_2628.jpg
Maar het gekke is wel dat ik sommige mooie foto's van hem heb op die nieuwe locatie
IMG_2493.jpg

Bijlagen

• IMG_2538.jpg
    IMG_2538.jpg
    177,2 KB · Weergaven: 33
Vandaag dus langs mijn LFS geweest. Na een beetje brainstormen dacht de winkelier ook dat de euphyllia geneteld was. Hij waarschuwde mij ook dat die koraal achter hem op de nieuwe locatie een giftige spijkerpoliep kon zijn, die ook andere koralen kon netelen en voor mij gevaarlijk kon zijn als ik niet constant oplettend was. Ik lees wel vaker dat alle zoa/paly's palytoxine hebben maar dat sommigen dat meer dan anderen hebben. Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik hem toch verwijderd (onderwater) en met bakje met water en al weggegooid. Om de leegte maar te vullen zit nu een mooie montipora rainbow ervoor in de plaats wat ook zijn charme heeft.
De toorts ziet er in ieder geval nog hetzelfde uit:
IMG_2848.jpg
Voor de zekerheid zit ga ik vandaag op actieve kool filteren. Ik kwam er ook achter dat kool iodine en andere metalen uit het water kon filteren, dus morgen als ik de kool verwijder ga ik een uurtje later een ICP test de deur uitsturen en ben benieuwd wat de nieuwe waardes van alles voor mij zal zijn.

Vandaag dus langs mijn LFS geweest. Na een beetje brainstormen dacht de winkelier ook dat de euphyllia geneteld was. Hij waarschuwde mij ook dat die koraal achter hem op de nieuwe locatie een giftige spijkerpoliep kon zijn, die ook andere koralen kon netelen en voor mij gevaarlijk kon zijn als ik niet constant oplettend was. Ik lees wel vaker dat alle zoa/paly's palytoxine hebben maar dat sommigen dat meer dan anderen hebben. Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik hem toch verwijderd (onderwater) en met bakje met water en al weggegooid. Om de leegte maar te vullen zit nu een mooie montipora rainbow ervoor in de plaats wat ook zijn charme heeft.
Bekijk bijlage 581046
Voor de zekerheid zit ga ik vandaag op actieve kool filteren. Ik kwam er ook achter dat kool iodine en andere metalen uit het water kon filteren, dus morgen als ik de kool verwijder ga ik een uurtje later een ICP test de deur uitsturen en ben benieuwd wat de nieuwe waardes van alles voor mij zal zijn.
Ik kan het mis hebben maar als ik op de foto’s inzoom dan zie ik volgens mij een enorme hoeveelheid valonia (bubbelalg) dat lijkt me eerder de boosdoener ook op de steksteen van je hamer lijkt het te zitten maar nogmaals lastig te zien op je foto’s met blauw licht

Zie rood omcirkeld
F6442C60-655F-465B-839E-C14720181652.jpeg

Ik kan het mis hebben maar als ik op de foto’s inzoom dan zie ik volgens mij een enorme hoeveelheid valonia (bubbelalg) dat lijkt me eerder de boosdoener ook op de steksteen van je hamer lijkt het te zitten maar nogmaals lastig te zien op je foto’s met blauw licht

Zie rood omcirkeld
Bekijk bijlage 581047

Kan valonia hier de boosdoener van zijn? Ik weet inderdaad dat ik ze heb, en ik heb twee mithrax krabbetjes om ze tegen te werken en ze doen in ieder geval goed hun best. Valonia is overduidelijk minder geworden, maar bij die cluster zijn zij nog niet aan toegekomen.

En dat van foto's met blauw licht ben ik nog bezig met leren hoe ik ze minder blauw maak 🙈
De zonnebril methode doet het nog wel oke, maar ik heb alleen een zonnebril op sterkte waardoor de foto's minder scherp worden (camera erop gericht en al mijn vissen waren plots ook nieuwsgierig geworden lijkt het wel) 😆
IMG_2868.jpg
Op het moment heeft het steksteentje geen bubbel alg, maar wel een paar kokerworm-achige beestjes (die ik bij het verhuizen van dit koraal heb stuk gemaakt, oeps)

Bijlagen

• IMG_2856.jpg
    IMG_2856.jpg
    110 KB · Weergaven: 33
Bekijk bijlage 581046
Ik neem aan dat je bij romberg bent geweest, je weet ik heb de meesten die daar werken hoog zitten. Als met rood omcirkeld is gekwalificeerd als gevaarlijke poliepen dan zitten ze goed mis dit is zo te zien Lord of the rings een volstrekt onschuldig stukje koraal. Natuurlijk elk koraal is giftig maar dit advies lijkt me zwaar overtrokken. Ik heb ze in mijn nano gehad samengepakt tussen ander koraal dat ging prima

F3139889-AACF-44ED-A09D-234B7CBE9059.jpeg

@Marc.B ik zie dat je 2 garnalen hebt van flink formaat. Ik zou hen eens in de gaten houden als ik jou was. En als je ernaar googled zul je meerdere berichten tegenkomen waarin gesproken wordt over de combi verlies van Euphyllia met garnalen als boosdoener.

Nb. de Valonia is hier geen oorzaak van, Valonia netelt nl. niet. Wel kan het ook op koraal gaan groeien en zo het weefsel beschadigen, maar dan had je eerder al diverse Valonia ballen op de bovenzijde van het koraal moeten zien.

Nb. de Valonia is hier geen oorzaak van, Valonia netelt nl. niet. Wel kan het ook op koraal gaan groeien en zo het weefsel beschadigen, maar dan had je eerder al diverse Valonia ballen op de bovenzijde van het koraal moeten zien.
Mee eens echter ik kan het slecht op de foto zien, inderdaad als er geen valonia op het koraal zelf zit dan zal dit niet de oorzaak zijn

Ik neem aan dat je bij romberg bent geweest, je weet ik heb de meesten die daar werken hoog zitten. Als met rood omcirkeld is gekwalificeerd als gevaarlijke poliepen dan zitten ze goed mis dit is zo te zien Lord of the rings een volstrekt onschuldig stukje koraal. Natuurlijk elk koraal is giftig maar dit advies lijkt me zwaar overtrokken. Ik heb ze in mijn nano gehad samengepakt tussen ander koraal dat ging prima

Bekijk bijlage 581050

Die aanname klopt, maar de giftige poliepen die zij bedoelen waren deze hier:
InkedIMG_2826_LI.jpg

Ik had er destijds geen foto van genomen, maar deze favia zat destijds op de locatie waar nu de twee acans staan. De blauwe is waar de euphyllia dus stond:
Maar hij was vermoedelijk de boosdoener
InkedIMG_2875_LI2.jpg
IMG_2869.jpg
(en ja, ik moet weer eens een keertje met een goede algenkrabber langs de ruiten... ik doe dat altijd op een moment met meer rust zodat ik niet per ongeluk krassen maak bij het grind)

@Marc.B ik zie dat je 2 garnalen hebt van flink formaat. Ik zou hen eens in de gaten houden als ik jou was. En als je ernaar googled zul je meerdere berichten tegenkomen waarin gesproken wordt over de combi verlies van Euphyllia met garnalen als boosdoener

Ik was bezig met de vorige post en zie dit nu pas.

Dit is voor mij volledig nieuwe informatie 😮 Ik heb inderdaad een tweetal ambionensis (poetsgarnaalen), nog een tweetal debelius (bloedgarnalen) en een drietal wurdemanni) pepermuntgarnalen (tegen aiptasia)

Klinkt nu veel logischer in mijn oren dan de favia, maar ik heb ze in ieder geval nooit bovenop de euphillia gespot maar de poetsgarnalen zijn altijd bij die boog te vinden...

Ik was bezig met de vorige post en zie dit nu pas.

Dit is voor mij volledig nieuwe informatie 😮 Ik heb inderdaad een tweetal ambionensis (poetsgarnaalen), nog een tweetal debelius (bloedgarnalen) en een drietal wurdemanni) pepermuntgarnalen (tegen aiptasia)

Klinkt nu veel logischer in mijn oren dan de favia, maar ik heb ze in ieder geval nooit bovenop de euphillia gespot maar de poetsgarnalen zijn altijd bij die boog te vinden...
Pepermunt garnalen kunnen eraan zitten.

Pepermunt garnalen kunnen eraan zitten.
Weer eens mijn geluk 😂 Komen ze altijd tevoorschijn bij het voeren, laten ze aiptasia links liggen maar wel misschien mijn euphyllia's lekker vinden...
Ik zal in ieder geval iets beter een oogje in het zeil houden om te kijken of zij het daadwerkelijk zijn

Helaas komt het soms voor dat poets- en pepermunt garnalen de schuldigen zijn van de achteruitgang en of dood van een koraal. Een reden waarom diverse hobbyisten soms juist geen garnalen in hun aquarium willen hebben. Kijk vooral op verschillende momenten, dus ook eens wanneer het licht uit is in de ochtend of in de late avond/nacht.

Helaas komt het soms voor dat poets- en pepermunt garnalen de schuldigen zijn van de achteruitgang en of dood van een koraal. Een reden waarom diverse hobbyisten soms juist geen garnalen in hun aquarium willen hebben. Kijk vooral op verschillende momenten, dus ook eens wanneer het licht uit is in de ochtend of in de late avond/nacht.

Weer wat geleerd, dank!
Gisteren hun in ieder geval nergens op kunnen betrappen maar ik zal op blijven letten op meerdere verschillende tijdstippen

Precies ik heb iodine en mangaan op de kastplank staan maar ik durf dit niet te doseren omdat ik geen idee heb hoeveel ik moet doseren ?
Ook op het net vind ik hier geen info over …
Er is juist heel veel te vinden op internet over 'natural level of iodid in seawater'.
Als je mikt op 0,03 microgram/liter dan zit je aardig in de buurt van gemiddeld natuurlijke waardes.
Ik gebruik hiervoor een standaard Salifert testje en mik op een 'net-aan-geel-tintje'.
Twee maal daags doseer ik vanuit een eigen recept (kaliumjodide).
Het is dus gewoon een kwestie van proberen.

Met mangaan is dat niet mogelijk, wegens gebrek aan enige vorm van thuistest.
Mangaan (Salifert) doseer ik dagelijks 1 ml. En eerlijk is eerlijk, ik heb werkelijk geen idee wat er in de bak zit of gebeurt.

Haha je doet een beroep op mijn scheikundelessen ver terug in de vorige eeuw …… even kijken hoe het ook alweer zat volgens mij reken je dit zo uit

0.3μg = 0.0003 ml/L x 200liter = 0,6 ML

Dan zou dit een startdosering kunnen zijn. Lijkt me aannemelijk dit kan ik met de hand toevoegen.

Iodine testje heb ik niet donderdag ga ik naar de LFS neem ik die direct mee. Ik zal eerst een nulmeting doen, daarna pas doseren, een dag wachten en dan goed blijven meten en bijstellen totdat ik de juiste dosering te pakken heb

Bedankt weer @mefisto voor je hulp
p.s: jij bent scheikundige, ik niet mijn bovenstaande uit het stof berekening klopt toch hè ?

Back
Bovenaan