Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Marc's Reefer 250

Inmiddels heb ik mijn ICP test terug, met 92% ben ik nog best tevreden. Ik zal het hier toevoegen voor als iemand mee wil lezen :)
Hetgeen wat mij het meeste opvalt is dat ik toch een beetje kleurenblind ben qua KH, calcium en magnesium uitlezen of dat ik niet goed op heb gelet bij het opschrijven van mijn waardes😅

Verder valt het mij op dat ik toch een beetje meer minor elements zoals tin, koper en en zink in mijn water had, maar dat ATI het nog goed vindt. Ik was zelf wel nieuwsgierig waarom dus na een beetje verder te hebben gelezen las ik dat dit uit kan wijzen op een roestend metaal, dus ik ga al mijn pompen, verwarming en overige metaal en magneten even goed controleren. Ook de "normale" slangen kunnen tin afgeven, dus die zal ik maar binnenkort ook gaan vervangen door siliconen slangen.
Het laatste wat vaker geopperd wordt dat problemen kan geven is Real Reef Rock. Ik weet eigenlijk niet zeker welk steen ik heb, had om aanraden van een LFS deze nep levend steen gekocht. Deze waren vaak uitverkocht dus ik dacht dat het wel prima kwaliteit zou zijn. Nu vermoed ik dat ik RRR heb (maar kan het mis hebben) en las pas later dat een een generatie is van die stenen zijn die niet zo lekker bij velen werkt. Ik twijfel nu of ik stenen heb van deze generatie, maar ga mij eens informeren in de winkel welk steen het is.

Aluminium was ook te vinden, maar na beter zoeken vond ik een stukje aluminium die zo te zien bij het diepvriesvoer ook mee is gegaan. Inmiddels heb ik hem verwijderd.

Verder wil ik eigenlijk niet zoveel aan mijn water doen. Mijn hamertje ziet er nog steeds zielig uit maar hij is er nog, en ik denk dat hij er beter uitziet dan twee dagen geleden dus ik hoop dat het mij lukt hem weer in volle glorie te krijgen door voorlopig alles met rust te laten.
IMG_2554.jpg

Ik had nog wel een vraagje qua mangaan doseren. Is het advies van ATI dagelijks 1,30ml bij mij verstandig? Ik dacht dat het wekelijks zou moeten zijn.
 

Bijlagen

  • ATITest18012022.pdf
    128,1 KB · Weergaven: 30
De dosering van mangaan is 1 malig, vandaar dat er bij days 1 staat.
Ocean arts verkoopt een d-tox kuur Zo haal je metalen uit het water. Is een klein flesje kun je 3x mee doen, daarna actieve koolstof toevoegen om het er weer uit te filteren. Hebben wij ook gedaan, kan geen kwaad. Kijk daar eens naar, metalen gaan anders alleen maar "stacken" en dat gaan je koralen op den duur ook niet leuk vinden als de waardes te hoog zijn.

En ik ben bang dat je hamertje al te ver heen is.
 
De dosering van mangaan is 1 malig, vandaar dat er bij days 1 staat.
Ocean arts verkoopt een d-tox kuur Zo haal je metalen uit het water. Is een klein flesje kun je 3x mee doen, daarna actieve koolstof toevoegen om het er weer uit te filteren. Hebben wij ook gedaan, kan geen kwaad. Kijk daar eens naar, metalen gaan anders alleen maar "stacken" en dat gaan je koralen op den duur ook niet leuk vinden als de waardes te hoog zijn.
Thanks! Ik ga hier eens naar kijken :giggle:

En ik ben bang dat je hamertje al te ver heen is.
Hij is er nog dus ikke ben nog hoopvol. Ik laat het wel weten als hij er over een weekje er nog steeds is x)
 
Inmiddels heb ik mijn ICP test terug, met 92% ben ik nog best tevreden. Ik zal het hier toevoegen voor als iemand mee wil lezen :)
Hetgeen wat mij het meeste opvalt is dat ik toch een beetje kleurenblind ben qua KH, calcium en magnesium uitlezen of dat ik niet goed op heb gelet bij het opschrijven van mijn waardes😅

Verder valt het mij op dat ik toch een beetje meer minor elements zoals tin, koper en en zink in mijn water had, maar dat ATI het nog goed vindt. Ik was zelf wel nieuwsgierig waarom dus na een beetje verder te hebben gelezen las ik dat dit uit kan wijzen op een roestend metaal, dus ik ga al mijn pompen, verwarming en overige metaal en magneten even goed controleren. Ook de "normale" slangen kunnen tin afgeven, dus die zal ik maar binnenkort ook gaan vervangen door siliconen slangen.
Het laatste wat vaker geopperd wordt dat problemen kan geven is Real Reef Rock. Ik weet eigenlijk niet zeker welk steen ik heb, had om aanraden van een LFS deze nep levend steen gekocht. Deze waren vaak uitverkocht dus ik dacht dat het wel prima kwaliteit zou zijn. Nu vermoed ik dat ik RRR heb (maar kan het mis hebben) en las pas later dat een een generatie is van die stenen zijn die niet zo lekker bij velen werkt. Ik twijfel nu of ik stenen heb van deze generatie, maar ga mij eens informeren in de winkel welk steen het is.

Aluminium was ook te vinden, maar na beter zoeken vond ik een stukje aluminium die zo te zien bij het diepvriesvoer ook mee is gegaan. Inmiddels heb ik hem verwijderd.

Verder wil ik eigenlijk niet zoveel aan mijn water doen. Mijn hamertje ziet er nog steeds zielig uit maar hij is er nog, en ik denk dat hij er beter uitziet dan twee dagen geleden dus ik hoop dat het mij lukt hem weer in volle glorie te krijgen door voorlopig alles met rust te laten.
Bekijk bijlage 578895

Ik had nog wel een vraagje qua mangaan doseren. Is het advies van ATI dagelijks 1,30ml bij mij verstandig? Ik dacht dat het wekelijks zou moeten zijn.
Dat is toch een geweldige testuitslag. kH en Ca zijn een fractie te hoog en voor de rest alles goed ik zou zeggen koop een fles champagne en drink hem in 1 avond uit dat heb je wel verdiend
 
Dat is toch een geweldige testuitslag. kH en Ca zijn een fractie te hoog en voor de rest alles goed ik zou zeggen koop een fles champagne en drink hem in 1 avond uit dat heb je wel verdiend
Hahahah dankjewel @Marcel oosterhof! Ikke ben inderdaad misschien iets te kritisch 🙈
Zal vrijdag na een tentamen die ik nog moet maken dan meteen een extra glas of pitcher bier meerekenen op deze goede ICP resultaat 😁
Champagne over een maandje als de hamertje er nog steeds is xD
 
Hahahah dankjewel @Marcel oosterhof! Ikke ben inderdaad misschien iets te kritisch 🙈
Zal vrijdag na een tentamen die ik nog moet maken dan meteen een extra glas of pitcher bier meerekenen op deze goede ICP resultaat 😁
Champagne over een maandje als de hamertje er nog steeds is xD
Haha goedzo man, ik zie dat je in Delft woont, daar zit ook mijn favoriete LFS Romberg kom je daar ook ?
 
Tot op de dag van vandaag ging het beetje bij beetje beter met het hamertje, totdat vandaag een trochus slak besloot om het loodje te leggen... Precies bovenop de kop van de hamer! Wie had dat verwacht...
IMG_2618.jpgIMG_2617.jpgIMG_2639.jpg

Helaas... rip hamertje
 
Met al die lampen in omloop heb ik nog een hydra 32hd kunnen vinden voor mijzelf... Eindelijk symmetrische lampen bovenop mijn aquarium 🥳 Morgen maar plaatsen en de 26hd vrijmaken voor iemand anders.

Afgelopen week @LALA geholpen met een paar berekeningen, en kreeg ik een paar Acroporas cadeau! (Nogmaals dankjewel als je toevallig leest!) Ik weet dat Acroporas heel moeilijk zijn, maar ik ga mijn best doen en met vol vertrouwen ze verzorgen (zenuwpees die ik ben hehe).


IMG_2695.jpg IMG_2721.jpg IMG_2692.jpg

Nu maar even willekeurig op mijn rif geplaatst, maar ik ga morgen bedenken waar ik ze ga plaatsen... het puzzelen welke koralen waar goed zullen staan is iets wat mij altijd wat tijd kost. Morgen ga ik ook beter de algen van mijn ramen weghalen (ze zijn echt hardnekkig aan het worden en moeten nu wel echt met de meskant van de algenkrabber worden verwijderd) en het water weer testen.
IMG_2726.jpg IMG_2706.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_2705.jpg
    IMG_2705.jpg
    112,2 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Je iodine is ook erg hoog misschien is je hamertje daaraan dood gegaan

Doseer je iodine?
 
Je iodine is ook erg hoog misschien is je hamertje daaraan dood gegaan

Doseer je iodine?
Doseren is een groot woord. Eens per week voeg ik 0,7/0,8 ml iodide met een spuitje om toch 70/80 µg/l erbij te hebben. Dat was ook een eerdere aanbeveling van mijn LFS omdat ik daar een standaard tekort aan had vroeger.
Mijn vorige ATI test was de deur uitgestuurd een uurtje nadat ik dat gedaan had (mangaan ook overigens).
Maar hetzelfde geldt voor mangaan... Wil dat graag constant houden en weten hoeveel ik ervan moet doseren maar juist die twee zijn het moeilijkst om constant te houden als ATI je maar de aanbeveling krijgt om "eenmalig" wat te doseren ipv een constante hoeveelheid per dag/week... daarom beide eens per week een beetje toevoegen
 
Ja iodine vervliegt snel
Ik probeer zo om de 2 dagen 0.2 tot 0.5 ml erbij te doseren
Mangaan 1x p week zo een 0.5ml
 
Precies ik heb iodine en mangaan op de kastplank staan maar ik durf dit niet te doseren omdat ik geen idee heb hoeveel ik moet doseren ?
Ook op het net vind ik hier geen info over …
 
Check. Voor om de hoeveel liter water? Als in, wat zijn bij jou de verhoudingen om voor 0.2ml toe te willen voegen?
Ik hou 400 liter altijd aan
Systeem zelf is 525 liter min steen zand en apparatuur

Dat doseren gewoon gevoelsmatig
Beter iets te weinig dan iets teveel
 
Precies ik heb iodine en mangaan op de kastplank staan maar ik durf dit niet te doseren omdat ik geen idee heb hoeveel ik moet doseren ?
Ook op het net vind ik hier geen info over …
Zou eerst een icp test doe kijken of je het wel moet doseren
Of een testje ervoor kopen maar had begrepen dat de iodine testen niet zo betrouwbaar waren

Maar als je icp test zegt dat je wel moet doseren zou ik dat aanhouden
 
Hmm voor mij zou het dus ongeveer de helft moeten zijn...
Om het zeker te houden ga ik toch maar morgen een iodine test kopen en kijken of daar iets wijzer van wordt door een paar dagen dagelijks te testen.
Tis zonde om spul erin te gooien zonder dat je weet of het überhaupt er wel in moet iodine kan dacht ik gevaarlijk zijn met hoge waardes
Vooral hierdoor x)

Mangaan zie ik helaas dat daar geen test voor bestaat (ik heb hem nog niet gevonden in ieder geval)
 
Hmm voor mij zou het dus ongeveer de helft moeten zijn...
Om het zeker te houden ga ik toch maar morgen een iodine test kopen en kijken of daar iets wijzer van wordt door een paar dagen dagelijks te testen.

Vooral hierdoor x)

Mangaan zie ik helaas dat daar geen test voor bestaat (ik heb hem nog niet gevonden in ieder geval)

Heb zelf de Iodine test van Salifert, maar is niet zo precies als een icp-test, dus moeilijk de dosering daarop aan te passen.
Ook lees ik eerder in dit thread (mooi aquarium overigens! :) ) doseringen als 0,2 ml en 0,8 ml voorbij komen. Heeft iedereen het dan wel over hetzelfde merk iodine toevoeging? Ik neem aan dat 0,2ml van het ene merk qua dosering wel iets verschilt van 0,2 ml van het andere merk. Weet dit niet zeker, maar wel iets om rekening mee te houden wellicht.

Op wat voor systeem draait je aquarium? Misschien een idee om de iodine te integreren in het systeem, zodat het geleidelijk toegevoegd word. Bij een keer in de week toevoegen zal de icp test iets heel anders aangeven wanneer je deze doet voor de toevoeging, of net erna. Gok dat bij de uitslag die je hier postte het watermonster vlak na de wekelijkse toevoeging is gedaan.

Ik testte zelf ook te laag op iodine, ik heb het volgende gedaan:
Ik heb de Tropic Marin Iodine toevoeging. De geadviseerde dosering is 1 druppel per 200 liter per dag. Mijn aquarium is meer dan 100 liter, maar om het voorzichtig te doen heb ik gerekend met een watervolume van 100 liter. Dus per 2 dagen 1 druppel toevoegen.
Ik draai op ATI Essentials pro, elders op het forum heb ik gelezen dat een iodine toevoeging bij fles #1 toegevoegd kan worden.
Ik voeg per keer 1 liter (verdunde) Essentials toe aan mijn doseercontainer, reken uit hoe lang ik met die liter ga doen (met een kleine veiligheidsmarge omdat de dosering steeds iets omhoog gaat). De laatste keer dat ik een toevoeging deed zou ik 30 dagen met de liter toevoeging doen, om dus elke twee dagen 1 druppel te doseren heb ik 15 druppels iodine aan de liter essentials #1 toegevoegd.
Deze toevoeging gaat inmiddels 8 keer per dag de sump in, en de toevoeging van iodine gaat dus ook heel geleidelijk. Bij de volgende icp test kijk ik hoe het ervoor staat, en zal ik de dosering hieraan aanpassen.
Zo lang je geen nadelige gevolgen ziet van een iodine tekort, lijkt het me beter om er iets onder te zitten, dan erboven (maar dit is mijn idee, misschien niet helemaal correct).

Succes en vooral veel plezier met je aquarium! Persoonlijk vind ik dit soort dingen een enorme charme van de hobby, af en toe is het bijna een beetje wetenschap :)
 
Bovenaan