Erik Caris
Senior Forumlid
Ik heb verder geen tips behalve dat Blue Life red cyano RX volgens mij niet zelfde is als chemieclean. Aangezien dit in Nederland gewoon verkocht wordt zit er geen antibiotica in verwacht ik.
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Zo doe ik het ook ongeveer. Ik knijp de lucht ook dmv een kraantje na 48 uur en zet de beker weer op de afschuimer. Kraantje elke kwartier beetje verder open. Binnen een paar uur is alle chemiclean afgeschuimd en doet de afschuimer het weer normaal.Ik heb bij de laatste keer dat ik chemieclean heb gebruikt na de kuur een dop over de ingang van de afschuimer gedaan met een gaatje die de helft was als de ingang van de afschuimer .
Hij kookte niet meer over en op die manier kon ik toch al beginnen met afschuimen , na 2 a 3 dagen kon de dop er af...
Ik heb bij de laatste keer dat ik chemieclean heb gebruikt na de kuur een dop over de ingang van de afschuimer gedaan met een gaatje die de helft was als de ingang van de afschuimer .
Hij kookte niet meer over en op die manier kon ik toch al beginnen met afschuimen , na 2 a 3 dagen kon de dop er af...
Ik heb verder geen tips behalve dat Blue Life red cyano RX volgens mij niet zelfde is als chemieclean. Aangezien dit in Nederland gewoon verkocht wordt zit er geen antibiotica in verwacht ik.
Zo doe ik het ook ongeveer. Ik knijp de lucht ook dmv een kraantje na 48 uur en zet de beker weer op de afschuimer. Kraantje elke kwartier beetje verder open. Binnen een paar uur is alle chemiclean afgeschuimd en doet de afschuimer het weer normaal.
Ziet er super uitHierbij wil ik wat foto's van de techniek ruimte delen.
Ik ben begonnen met het plaatsen van de sumps.
Dit zijn twee kunststof stapelkratten waarbij een van de twee van een deksel is voorzien (om verdamping te beperken).
De kratten werken erg praktisch ten opzichte van een glazen sump; een gat is zo bij geboord en alles kan tegen een stootje.
Totale sump volume is (maximaal) 600 liter.. ik kan de sumps helemaal vol laten lopen, de doorstroming uitschakelen en een kraan naar het putje openzetten.
De sumps lopen dan binnen 5 minuten leeg en zo kan ik eenvoudig tot 20% van mijn water wisselen.
Ook heb ik een IBC van 600 liter in de ruimte geplaatst zodat ik ook 600 liter vers water kan aanmaken (en overpompen).
Ben erg tevreden hoe dit is gelukt; een waterwissel van 600 liter kost me effectief maar een kwartier.
De sumps in aanbouw: (water komt/gaat via de gaten door de koelcel)
![]()
In de eerste sump staat een zelfgemaakt vliesfilter; in de tweede sump staat de schuimer en de opvoerpompen (via een schot gescheiden om de juiste waterhoogte voor de schuimer te behouden).
Ik heb lang nagedacht of en hoe ik zelf een vliesfilter had willen maken.
Ik heb ervoor gekozen een bak te maken waar al het retour water doorheen loopt (middels de gaten die ik in de boden heb geboord).
Middels PVC buizen aan de buitenkant hangt een stekkenrooster op enige afstand boven de gaten om zo verstoppingen te voorkomen.
![]()
![]()
Het filter kan het rond gepompte water (ongeveer 20 kuub) eenvoudig verwerken.
Ik heb een rol vliesfolie in stukken van 60cm geknipt die ik dan telkens handmatig opnieuw op het rooster leg.
Dit moet ik elke 2 dagen doen.. ik had gehoopt dat dit minder was maar achteraf is dit een klusje van 1-2 minuutjes.
De verzadigde vlies doeken doe ik dan in de wasmachine (zonder wasmiddel) en zo kan ik ze 2x hergebruiken.
![]()
In eerste instantie baalde ik van het feit dat het doek al na twee dagen vervangen moest worden.
Dit kon ik verbeteren door de bak hoger te maken; achteraf blijkt dit geen handige/goede keuze.
Als het filter verzadigd dan loopt het waterniveau in de bak op; bij een hogere bak zou zich ook steeds meer water in de bak verzamelen.
Bij het wisselen valt al dit water weer in de sump wat invloed heeft op het waterniveau in de sump.
Bij een doek wissel zorgt dit nu voor een waterniveau verschil van 2 cm; had ik de bak hoger gemaakt was dit meer geworden en was de afschuimer van slag geraakt. Achteraf (na wat praktijk ervaring) dus zeer tevreden over de constructie!
Naast de sumps en IBC vat heb ik ook een stekkenbak, keukenblokje, opslagstellingen en osmose opslag gemaakt.
Hierbij wat foto's van het eindresultaat.
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik moet het een en ander nog afwerken maar ben erg tevreden over de ruimte.. het werkt allemaal praktisch wat het belangrijkste is!
Ik denk dat luc hem binnenkort gaat vervelen en hem gaat automatiserenJa Luc, daar kunnen de meeste van ons over dromen. Al die ruimte en mooi over nagedacht. Alleen elke 2 dagen vlies wisselen, hopelijk wordt je het niet beu
![]()
Prachtig!Bij het wisselen valt al dit water weer in de sump wat invloed heeft op het waterniveau in de sump.
Bij een doek wissel zorgt dit nu voor een waterniveau verschil van 2 cm; had ik de bak hoger gemaakt was dit meer geworden en was de afschuimer van slag geraakt. Achteraf (na wat praktijk ervaring) dus zeer tevreden over de constructie!
Ja Luc, daar kunnen de meeste van ons over dromen. Al die ruimte en mooi over nagedacht. Alleen elke 2 dagen vlies wisselen, hopelijk wordt je het niet beu
![]()
Bedankt! Vooralsnog zie ik het niet als een last.. maar ik sluit niks uit. Wie weet op een regenachtige winterdagIk denk dat luc hem binnenkort gaat vervelen en hem gaat automatiseren
Goed voorstel.. ik denk dat dit inderdaad het probleem oplost! Ik ga er eens over nadenken.Prachtig!
Zo'n ruimte blijft een droom voor velen van ons en voor mij ook
en zoals je vertelt werkt erg praktisch, alles is overzichtelijk en je kan overal makkelijk bij.
Het ziet er goed uit!
Mocht je last hebben van een waterniveau verschil dat veroorzaakt wordt door het verstopte doek zou je het kunnen oplossen door pvc knieën en opstaande pijpen op de doorvoeren tussen de twee sumps te plaatsen, het maakt niet uit waar, zowel in de eerste als de tweede sump is het goed.
Door de hoogte van de opstaande pijpen kun je het waterniveau van de eerste sump ( waar het vliesfilter inzit) bepalen en je krijgt dan 3 verschillende waterniveaus waarbij het tweede, waar de eiwitafschuimer inzit, altijd hetzelfde blijft, namelijk op schothoogte.
Het waterniveau in de eerste sump met vliesfilter zal dan ook hetzelfde blijven.
Waar je merkt dat het waterniveau zal veranderen (lees zakken als het water verdampt en het doek van het vliesfilter verstopt raakt en weer stijgen als je het doek vervangt) is in het vak van de opvoerpomp.
Als je zo'n systeem gebruikt kun je miscchien te maken hebben met een beetje jojo effect van het waterniveau.
Als het waterniveau in het vliesfilter stijgt door het verstopte doek zal het waterniveau in het opvoerpompvak zakken.
Op dat moment zal het osmose bijvulsysteem denken dat ie water bij moet vullen maar dan is het niet alleen omdat het water uit het systeem verdampt maar ook omdat het deels ergens anders blijft, namelijk in de krat van het vliesfilter.
Het is dan in de praktijk ervaren of je last zal hebben van een fluctuerende saliniteit.
Er is achteraf ook HEEEEL VEEEEEL tijd in gaan zitten (dat had ik een beetje onderschat) maar heb ook veel plezier gehad aan het bouw proces.Iedere keer weer vind je een manier om me net iets meer jaloers te maken.
Fantastische ruimte! Ziet er naar uit dat werkelijk overal over is nagedacht. Ik zou zelf het filter nog wel automatiseren maar ik denk zomaar dat je dat stiekem nog gaat doen
.
Bedankt! Vooralsnog zie ik het niet als een last.. maar ik sluit niks uit. Wie weet op een regenachtige winterdag
Goed voorstel.. ik denk dat dit inderdaad het probleem oplost! Ik ga er eens over nadenken.
Er is achteraf ook HEEEEL VEEEEEL tijd in gaan zitten (dat had ik een beetje onderschat) maar heb ook veel plezier gehad aan het bouw proces.
Nu het klaar is krijgt het aquarium weer de volledige aandacht!
Netjes man top zo.Hierbij wil ik wat foto's van de techniek ruimte delen.
Ik ben begonnen met het plaatsen van de sumps.
Dit zijn twee kunststof stapelkratten waarbij een van de twee van een deksel is voorzien (om verdamping te beperken).
De kratten werken erg praktisch ten opzichte van een glazen sump; een gat is zo bij geboord en alles kan tegen een stootje.
Totale sump volume is (maximaal) 600 liter.. ik kan de sumps helemaal vol laten lopen, de doorstroming uitschakelen en een kraan naar het putje openzetten.
De sumps lopen dan binnen 5 minuten leeg en zo kan ik eenvoudig tot 20% van mijn water wisselen.
Ook heb ik een IBC van 600 liter in de ruimte geplaatst zodat ik ook 600 liter vers water kan aanmaken (en overpompen).
Ben erg tevreden hoe dit is gelukt; een waterwissel van 600 liter kost me effectief maar een kwartier.
De sumps in aanbouw: (water komt/gaat via de gaten door de koelcel)
![]()
In de eerste sump staat een zelfgemaakt vliesfilter; in de tweede sump staat de schuimer en de opvoerpompen (via een schot gescheiden om de juiste waterhoogte voor de schuimer te behouden).
Ik heb lang nagedacht of en hoe ik zelf een vliesfilter had willen maken.
Ik heb ervoor gekozen een bak te maken waar al het retour water doorheen loopt (middels de gaten die ik in de boden heb geboord).
Middels PVC buizen aan de buitenkant hangt een stekkenrooster op enige afstand boven de gaten om zo verstoppingen te voorkomen.
![]()
![]()
Het filter kan het rond gepompte water (ongeveer 20 kuub) eenvoudig verwerken.
Ik heb een rol vliesfolie in stukken van 60cm geknipt die ik dan telkens handmatig opnieuw op het rooster leg.
Dit moet ik elke 2 dagen doen.. ik had gehoopt dat dit minder was maar achteraf is dit een klusje van 1-2 minuutjes.
De verzadigde vlies doeken doe ik dan in de wasmachine (zonder wasmiddel) en zo kan ik ze 2x hergebruiken.
![]()
In eerste instantie baalde ik van het feit dat het doek al na twee dagen vervangen moest worden.
Dit kon ik verbeteren door de bak hoger te maken; achteraf blijkt dit geen handige/goede keuze.
Als het filter verzadigd dan loopt het waterniveau in de bak op; bij een hogere bak zou zich ook steeds meer water in de bak verzamelen.
Bij het wisselen valt al dit water weer in de sump wat invloed heeft op het waterniveau in de sump.
Naast de sumps en IBC vat heb ik ook een stekkenbak, keukenblokje, opslagstellingen en osmose opslag gemaakt.
Hierbij wat foto's van het eindresultaat.
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik moet het een en ander nog afwerken maar ben erg tevreden over de ruimte.. het werkt allemaal praktisch wat het belangrijkste is!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.