Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Heb er er al over nagedacht hoe je de water inlaten van de flowboxen schoon gaat / kan houden?

In mijn huidige aquarium zat bij aanschaf ook twee flowboxen (ieder met twee tunze 6105) van rif keramiek.
Aquarium had nog geen twee jaar gedraaid, maar een groot deel van de inlaat sleuven waren al dicht gegroeid met kalkalgen en kokerworm kokertjes.
Ja daar heb je een goed punt waar ik me ook een beetje zorgen over maakte.
Nu is dit ook altijd het geval bij een closed loop systeem met een overloop van glas stroken; en daar hoor ik men over het algemeen niet veel over klagen.
Een alternatief voor deze stroken is het maken van een 3-4 tal gaten en hier ronde roosters in zetten.
Deze roosters zijn dan afneembaar om schoon te maken.
Bijkomend voordeel is dat ik dan ook een pomp naar achter kan richten (al vraag ik me af of dit echt handig is) en een van de 4 gaten dan als aanzuig kan gebruiken.... Zou dat handiger zijn?

Mijn laatste update heb ik in Mei geplaatst.. sinds die tijd is er al heel erg veel gebeurd!

Sinds de verhuizing naar het nieuwe huis staan mijn aquaria tijdelijk in de garage..
De situatie blijkt achteraf niet ideaal en ik heb veel vochtproblemen ondervonden.
Daarnaast hebben de koralen ook niet alle aandacht gekregen die ze verdienen en ben ik een aantal moeilijke SPS koralen verloren aan AEFW.

Maar nu is het dan bijna zo ver!
Binnen een aantal weken wordt de nieuwe bak geleverd en heb ook veel voortgang geboekt met de techniek kamer.

Tussen de zijkant van ons huis en de erfafscheiding naar de buren ligt een stukje ongebruikte ruimte (er stond alleen een composthoop).
Ik ben besloten hier een "aanbouw" te plaatsen om alle techniek, spullen en stekkenbakken in kwijt te kunnen.
In eerste instantie stond in de planning een gemetselde aanbouw te maken maar later heb ik een eenvoudigere en economische oplossing bedacht.
De constructie van de aanbouw bestaat uit een oude modulair opgebouwde industriële diepvriescel.
Dit geeft als voordeel dat de constructie vrij snel te bouwen is; en alle wanden (en vloer!) perfect geïsoleerd zijn.
Het gaat om een cel met binnenmaten 6meter x 3meter x 2.8 meter; totaal 21m^2!
Dit moet meer dan voldoende ruimte geven voor de toekomst.

We zijn in eerste instantie begonnen met het afbreken van de cel op locatie.
Dit verliep vrij goed en dit hebben we met 3 man in twee middagen kunnen uitvoeren.
De cel was vrij vies en had wat gebruikerssporen maar dit is niet zo relevant aangezien de buitenkant (en een deel van de binnenkant) opnieuw bekleed worden.

De cel was 3x10 meter en heb een deel van de cel niet gebruikt:

De cel op lokatie
Whats-App-Image-2021-09-15-at-17-43-42.jpg

Binnenkant cel (hier is het modulair systeem goed te zien). De diepvries cel bevat een haken systeem die de panelen naar elkaar toe trekken om zo een stevige constructie te creëren.
Whats-App-Image-2021-09-15-at-17-43-42-1.jpg

halverwege!
Whats-App-Image-2021-09-15-at-17-48-44-3.jpg

Whats-App-Image-2021-09-15-at-17-43-41-1.jpg

En vrijwel helemaal klaar!
Whats-App-Image-2021-09-15-at-17-43-41.jpg

Na demontage van de cel werd het tijd om er plek voor te maken naast het huis.
Helaas heb ik het balkon (en airco) moeten verwijderen omdat de cel hier niet onder zou passen.
Dus.. boorhamer gehuurd en slopen maar!

Whats-App-Image-2021-09-15-at-17-48-44-2.jpg

Whats-App-Image-2021-09-15-at-17-48-44-1.jpg

3 uurtjes later:
Whats-App-Image-2021-09-15-at-17-48-44.jpg

Hierna zijn we begonnen met het maken van een fundering.
Dit hebben we uitbesteed want er moest ~15 kuub zand afgegraven worden!!

Voor het leggen van de fundering heb ik een plan gemaakt voor de hemelwaterafvoer, riolering, water toevoer en elektra.
Gelukkig kwam dit allemaal vrij gunstig uit en heb ik via de kruipruimte en voorzijde van het huis alle leidingen kunnen aanvoeren.

het afgraven van de grond (~15 kuub)
Whats-App-Image-2021-09-15-at-18-07-40-3.jpg

Het resultaat van afgraven... er nog echt niks meer bij :)
Whats-App-Image-2021-09-15-at-18-07-40-1.jpg

Plaatsen van riool en hemelwater afvoer (met een schrob puntje in het midden van de aanbouw mocht ik met water knoeien)
Whats-App-Image-2021-09-15-at-18-07-40-2.jpg

Afwerking met korrelmix (mix van cement en puin). Dit is aan getrild en vormt na bewatering een stevige en dichte fundering

Whats-App-Image-2021-09-15-at-18-07-40.jpg

Afwerking fundering met betegeling. Ik heb besloten te cel op betonbandjes te plaatsen zodat hij iets wat vrij van de bodem blijft.

Whats-App-Image-2021-09-15-at-18-07-39.jpg

Verdere updates volgen snel (De cel staat ondertussen al maar nog geen tijd gehad alles te documenteren ;) ).

Laatst bewerkt:
Poah, dat is wel een droomoplossing! Inderdaad vergelijkbaar met wat ik wil (maar dan echt buiten :P ).

Hoe ga je de ontluchting en verwarming aanpakken?

Poah, dat is wel een droomoplossing! Inderdaad vergelijkbaar met wat ik wil (maar dan echt buiten :p ).

Hoe ga je de ontluchting en verwarming aanpakken?
Inderdaad veel vergelijkenissen! Ontluchting en verwarming moet ik zelf ook nog goed over nadenken. Ik ga in ieder geval een 110mm gat tussen de woonkamer en de koelcel maken. Het gat komt dan uit in de kap van het aquarium in de woonkamer. Vanuit daar wordt lucht afgezogen richting de koelcel. Zo ontstaat er een onderdruk in de kast en zal de vochtige lucht nooit in de woonkamer kunnen komen. Aangezien de kap nooit volledig aansluit trekt hij dus (warme) lucht aan vanuit de woonruimte. In de cel zelf heb ik nog geen besluit gemaakt.. misschien een airco? Laatste waar ik aan dacht was een warmtewisselaar waarvan ik de uitstroom dan weer via de kruipruimte richting de woonkamer richt. Dat is weer behoorlijk ingrijpend en weet niet echt of het zin heeft. De weg richting de woonkamer via de kruipruimte is lang en dan zal het gros van de gewonnen warmte misschien al verloren zijn... Tips zijn meer dan welkom!

Mooi om dit zo te zien. En wat super dat je zo’n ruimte hebt.

Wat is AEFW? 😳
Klopt helaas inderdaad.
Dit heb ik al jaren in mijn systeem en geeft eigenlijk weinig problemen. Als de koralen zwak zijn (door wat achterstallig onderhoud) nemen de platwormen de kans en vermeerderen zich.. dan zie je de poliepexpansie verminderen.. vaak ontstaan er dan beschadigingen op de onder kant/binnenkant van het koraal en zal het koraal steeds zwakker worden. Ik was er dit keer gewoon (te) laat bij geweest voor sommige dieren. Ik ben nu gestart met een nieuwe dip van redsea dipx en ben er al erg enthousiast over. Zie de platwormen er gewoon afvallen en de koralen lijken er vooralsnog geen last van te hebben. Vervelend plaagdiertje en bijna niet te voorkomen als je veel sps dieren hebt (die er niet optimaal bij staan).

Lipvissen werken toch goed tegen platwormen?
En dan met name de 6 streep lipvis.
Klopt; maar helaas is de 6 streep lipvis een zeer territoriale vis en kunt er nooit meerdere bij elkaar zetten.
Ik heb goede ervaringen met de Pseudocheilinops ataenia hiervan zwemmen in elke bak een paar exemplaren rond.
Daarnaast zijn de Synchiropus ocellatus ook goede platworm grazers.

De koralen had ik vroeger altijd op PVC ringen staan. Ik merkte dat juist de platworm zich in de ring begon te vermeerderen (waar de vissen niet bij kunnen).
Ik ben toen (voor de grote koralen) gebruik gaan maken van de aqua medic coral holders; op deze manier kunnen de vissen ook onder de koralen pikken.
1631786832981.png

Deze methode is normaal voldoende om enige vorm van verspreiding tussen de koralen te voorkomen.
Helaas zorgt het er niet volledig voor dat de AEFW volledig weg gaat (nestelen eitjes tussen takken) waar dippen dan voor nodig is.

Hierbij wat foto's van de montage van de cel:

Het bedrijf waar ik de cel van over heb genomen heeft geholpen met het vervoer. Ik kreeg deze foto een dag voor de levering.
Toch wel even schrikken... waar ben ik aan begonnen... komt dit wel goed.. kan ik dit wel?!

Whats-App-Image-2021-09-16-at-17-21-44.jpg

Gelukkig heb ik op mijn volleybal team kunnen rekenen en hebben hun geholpen met het sjouwen en het opbouwen van de constructie.

Eerst alles op de oprit geplaatst:
Whats-App-Image-2021-09-16-at-17-21-43-2.jpg

En 3 uur later lag de vloer al en stonden de eerste twee wanden recht.
Wegens het eenvoudige montage systeem kon er snel en eenvoudig gewerkt worden.
De vloer bevatte veel roestaanslag maar dit is ondertussen opgelost en afgedekt met trespa platen en vinyl!

Whats-App-Image-2021-09-16-at-17-21-43-1.jpg

Tegen de avond stond de volledige cel! Wat een ruimte (dochter erbij voor de schaal ;)).

Whats-App-Image-2021-09-16-at-17-21-43.jpg

Aangezien de constructie niet weerbestendig is hebben we hem tijdelijk afgeschermd met zeilen.
Nu kan ik vanuit de slaapkamer direct op de aanbouw lopen (niet dat ik dat ooit ga doen om er te zitten maar zo kan ik alles wel eenvoudig controleren).

Whats-App-Image-2021-09-16-at-17-21-42-1.jpg

Daarna zijn we begonnen met de betimmering en bekleding van het dak en buitenkant.
Verdere updates volgen snel!

Dat ziet er al fantastisch uit Luc! Wordt een super mooie machinekamer voor al je dieren!

Dat ziet er allemaal fantastisch uit en heel handig 👍 ga je echt veel plezier aan beleven.

Wil nu niet de negatieveling uithangen maar ik wel benieuwd naar ben hier in Belgie moeten wij met elk gebouw hout of steen of tuinhuis maakt niet uit. Moeten wij steeds minimaal 1m van de omheining weg blijven.
Om zogezegd geen zonlicht van de gebuurd te stelen of zijn planten niet te doden dat tegen de draad of schutting staan.

Is dit in Nederland mss niet? Want ik kan mij voorstellen dat niet elke gebuurd tevreden is dat er ineens een 2,5m witte plaat over de omheining komt piepen.

Dat ziet er allemaal fantastisch uit en heel handig 👍 ga je echt veel plezier aan beleven.

Wil nu niet de negatieveling uithangen maar ik wel benieuwd naar ben hier in Belgie moeten wij met elk gebouw hout of steen of tuinhuis maakt niet uit. Moeten wij steeds minimaal 1m van de omheining weg blijven.
Om zogezegd geen zonlicht van de gebuurd te stelen of zijn planten niet te doden dat tegen de draad of schutting staan.

Is dit in Nederland mss niet? Want ik kan mij voorstellen dat niet elke gebuurd tevreden is dat er ineens een 2,5m witte plaat over de omheining komt piepen.
Uiteraard is in eerste instantie goed overleg gepleegd met de buren en hebben we bekeken of we een vergunning moesten aanvragen. De buren zijn akkoord gegaan en hebben zelfs de kleur van de bekleding mee mogen bepalen. De regels rondom het vergunningsvrij bouwen zijn in de laatste jaren behoorlijk veranderd... En er is ontzettend veel toegestaan! In mijn geval de behoor ik de constructie minimaal 1 meter achter de voorgevel te plaatsen; de hoogte te beperken tot 30cm boven de hoogte van de verdiepingsvloer en alle muren op eigen terrein te plaatsen. Als laatste was er nog een regel rondom het maximaal te bebouwen grondoppervlak maar aangezien we een gigantische tuin hebben en geen andere bijgebouwen hebben zat dit ook goed. Maar het is dus tegenwoordig in Nederland toegestaan een muur van ongeveer 3 meter hoog te plaatsen die een paar centimeter van de erf afscheiding bestaat... In sommige gevallen kan dit inderdaad enorm hinderlijk zijn.

Uiteraard is in eerste instantie goed overleg gepleegd met de buren en hebben we bekeken of we een vergunning moesten aanvragen. De buren zijn akkoord gegaan en hebben zelfs de kleur van de bekleding mee mogen bepalen. De regels rondom het vergunningsvrij bouwen zijn in de laatste jaren behoorlijk veranderd... En er is ontzettend veel toegestaan! In mijn geval de behoor ik de constructie minimaal 1 meter achter de voorgevel te plaatsen; de hoogte te beperken tot 30cm boven de hoogte van de verdiepingsvloer en alle muren op eigen terrein te plaatsen. Als laatste was er nog een regel rondom het maximaal te bebouwen grondoppervlak maar aangezien we een gigantische tuin hebben en geen andere bijgebouwen hebben zat dit ook goed. Maar het is dus tegenwoordig in Nederland toegestaan een muur van ongeveer 3 meter hoog te plaatsen die een paar centimeter van de erf afscheiding bestaat... In sommige gevallen kan dit inderdaad enorm hinderlijk zijn.

En het aan te bouwen gedeelte mag max 4 meter van het hoofdgebouw afkomen dacht ik. Dat is je ook gelukt :D

Donders Luc
Wat een project weer !
Ik ga dit mee volgen
En als alles echt weer tip top is kom ik graag weer een keertje buurten

Mvg Wouter

Back
Bovenaan