Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Oooh echt? Hoe gaat dat in z’n werk?
Zo mysterieus is het allemaal niet hoor!
Ik maak gebruik van sporenelementen gemixt door Twan Peeters. Het is gebaseerd op de welbekende balling methode.
De elementen zijn opgedeeld in oplossing A tot F. Twan heeft over een periode van enkele jaren bekeken welke elementen gemiddeld in welke hoeveelheid worden opgenomen. De aquarium naar aquarium variatie in opname (rekening houdende met het water volume) van de verschillende elementen blijkt beperkt waardoor ik ervaar dat er met een voor gedefinieerde mix gewerkt kan worden.
Dit in plaats van het continue blijven meten en bijsturen van het aquarium( let op: het gaat hier niet over de elementen die veel fluctuaties kunnen bevatten zoals KH Ca Mg N03 P04 etc).
Ik gebruik deze mix nu meer dan een jaar en stuur eenmaal in de drie maanden een ICP test op. Dit ziet er altijd keurig uit.
Ondertussen heb ik de verhouding tussen A-F iets aan moeten passen (iets minder van oplossing A) want er begon langzaam een ophoping/ophoging te ontstaan.
Dit soort variaties ontstaan bijvoorbeeld door de frequentie van de water wissel en het zoutmerk (ik wissel nog steeds 1x in de 2 weken 10% van mijn water).

Dit type sporenelementen zal de gezondheid en welzijn van een aquarium niet baanbrekend veranderen (de basis ligt in stabiliteit van de belangrijkste elementen) maar zorgt op een eenvoudige manier voor dat er altijd voldoende sporenelementen zijn voor een goed welzijn van de koralen ( die tot gevolg een goede groei en kleuring vertonen).

Klinkt goed zeg! Bedankt voor de uitleg, ik ben mij eerst nog druk aan het verdiepen in dsr. Iedere week is er wel weer wat bij te leren omtrent het aquairum. Blijft een gaaf proces😀

Hierbij een update van mijn aquarium.
Het gaat goed met de bak.. de koralen groeien snel en ben ook tevreden over de kleuren...
Oftewel alles gaat goed en beleef er veel plezier aan!
Ik heb recentelijk nog twee tegelvissen ingezet (Hoplolatilus Marcosi) die zich graag laten zien.

Aquarium in de avond:
DSC-0004-00001.jpg

Aquarium overdag:
DSC-0015-00001.jpg

DSC-0018-00001-01.jpg

DSC-0020-00001.jpg

DSC-0039-00001.jpg

erg mooie foto's van prachtige koralen! Ben je niet bang dat Tegelvissen snel eruit zullen springen? of heb je een dichte bak?

Super gave foto’s Luc!

Schitterende koralen.

erg mooie foto's van prachtige koralen! Ben je niet bang dat Tegelvissen snel eruit zullen springen? of heb je een dichte bak?
Het is inderdaad een volledig dichte bak. Dit is inderdaad wel nodig met deze vissen... hoor vaker dat ze boven het water uit komen.
Whats_App_Image_2018-02-22_at_12.42.11.jpg

Hmmmm...! Om je vingers bij af te likken!

Die enorme rode kolonie beetje rechts op t zand (acan?) hoe groot is die wel niet? En hoe oud?
Dit is een lobophyllia... en deze is bijna 10 jaar oud nu. Toen ik hem gekocht heb (op de vivarium beurs.. kan het me nog goed herinneren) was hij niet veel groter dan een vuist.

Back
Bovenaan