Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Poe daar wordt je inderdaad niet vrolijk van hoop dat iemand je een goede tip kan geven

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Klote zoiets Luc... eigenlijk moet je een goed draaiende bak niet meer aanraken. Zie twan bijvoorbeeld. Bij luc nooijen ging het ook helaas mis na een grote verandering. Hoop dat zo"n catastrofe je bespaart blijft.

Groet frank

Dit lijken mij acro etende platwormen te zijn. Dan is om de paar dagen dippen (doe dit in 'stromend' water want een deel van de platwormen raakt wel geïrriteerd en laat niet los als het water niet in beweging is) en controleren op eitjes (gele bolletjes op de rand van skelet en levend weefsel) en die met een zachte tandenborstel verwijderen het enige wat je kunt doen. Doseer daarnaast FlatwormStop en CoralBooster van Korallenzucht aan het aquarium om de dieren te ondersteunen bij het aanmaken van weefsel. Zo ben ik ook van een besmetting afgekomen zonder maar 1 dier te verliezen terwijl mijn tri-color minstens zo erg besmet was als het dier op je foto.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Bedankt voor de tip.
@ MabuyaQ Waarmee heb jij gedipt?

Heeft het nog zin extra vissen in te zetten?

Coral RX pro maar een jodium/isobetadine dip werkt ook prima. Nadeel is alleen dat je koralen van die laatste wel van kleur af raken zeker bij herhaald gebruik.
Lipvissen uit de Halichoeres familie zijn altijd nuttig bij het beheersbaar houden van plaagdieren zodat die niet uit kunnen groeien tot een plaag (helaas voorkomen ze ook de ontwikkeling van een flinke populatie nuttige dieren). Garantie is er niet want er zijn er altijd exemplaren die alles behalve een blokje diepvriesvoer negeren. Heb je een plaag dan gaan ze je er niet vanaf helpen. Heb zelf ooit een H. melanurus en H. iridis gehad en die waren altijd en overal op zoek naar wat te eten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Het is weer zover :) !

Na een verbouwing (spachtelen muren, plaatsen vloerverwarming en tegelvloer) is het eindelijk weer tijd om mijn aquarium in de woonkamer te plaatsen.

Het aquarium heeft 4 maanden leeg gestaan.
Het ideale moment om actie te ondernemen tegen de krassen op de voorruit.
Ik heb gedacht om de ruit te polijsten of te vervangen, uiteindelijk heb ik besloten de ruit te laten polijsten.
De kosten ontliepen elkaar niet veel en de bakkenbouwer kon geen garantie geven dat het net zo goed als de oude situatie zou worden (kitranden, trekstrips, stevigheid).
Het polijsten heb ik toen door het bedrijf RevoCare laten doen.
Ook voor hun een nieuwe ervaring; maar ik ben zeer tevreden over het eind resultaat.
Ze hebben ongeveer 7 uur lang gepolijst en het gros van de krassen zijn volledig verdwenen.
De diepere krassen zijn nog zichtbaar; maar dit is vele malen minder dan eerst (alleen onder een schuine hoek zijn ze nog ietswat zichtbaar).

IMG_20171220_141454.jpg

Ook heb ik de achterkant en zijkant van het aquarium zwart gemaakt.
Na 4 lagen was de dekking perfect!
Naast de achterwand heb ik de binnenbodem van een Plexiplaat voorzien (zodat de stenen geen krassen in het glas kunnen maken); en de overloop met een stuk zwart PMMA voorzien (niet op de foto).

IMG_20171225_163941.jpg

Het aquarium staat nu weer in de woonkamer en ik ben langzaam begonnen met het aanpassen van het meubel.
Het is de bedoeling dat de ruimte onder en langs het aquarium nu opslagruimte gaat worden.
Dit werd eerder gebruikt voor de techniek (die nu in de garage staat).
In de komende week wil ik schappen in deze ruimtes gaan maken (ditmaal niet met betonplex ;) ).

IMG_20171227_205706.jpg

Ook heb ik de spanningsvoorziening gemaakt. Er ligt een 230V en 24V bus (apart geschakeld en gezekerd vanuit de meterkast).
De 24V bus wordt gebruikt om de stromingspompen van spanning te voorzien (hierdoor heb ik maar 1 grote voeding ipv een voeding per pomp).
Ik heb XLR connectoren gebruikt voor een eenvoudig koppelbare interface naar de pompen.

IMG_20171228_192443.jpg

IMG_20171228_122244.jpg

In de komende weken hoop ik meer foto's van de voortgang te plaatsen.

Maandag avond heb ik voor het eerst geprobeerd stekstenen te maken.
Het zijn 180 stuks geworden...
Ben niet helemaal tevreden over het eindresultaat; maar voor een eerste poging is het niet verkeerd.
De stenen worden een stuk witter zodra ze in het water liggen (wat pas kan als de cement goed uitgehard is).

IMG-20180121-_WA0006.jpg

Dat gaat in ieder geval weer een mooi iets worden. Aan de voorbereiding ligt het in ieder geval niet. 👍🏻

Vooral die deken onder je aquarium vind ik er mooi (van de beertjes en de regenboog). 😜

goed bezig luc

Mooi Luc, weer als nieuw zo te zeggen, zal een aparte indruk geven die zwarte achterwand.
Hebben je koralen die 4 maanden overbrugd ?, erg goed dan.

Je zal vast niet kunnen wachten om je bak te kunnen vullen.
Het vele werk, geduld, om dit alles te kunnen realiseren, toppie, zal vast iets moois gaan worden Luc.

succes zeker, gr. Marcel

Dat gaat in ieder geval weer een mooi iets worden. Aan de voorbereiding ligt het in ieder geval niet. ����

Vooral die deken onder je aquarium vind ik er mooi (van de beertjes en de regenboog). ��
haha ja de troetelbeertjes blijven er natuurlijk onder liggen :). Leuk voor als het zand weg waait.

Heel mooi allemaal Luc, succes met de weder opbouw.:o

goed bezig luc
Bedankt heren!

Mooi Luc, weer als nieuw zo te zeggen, zal een aparte indruk geven die zwarte achterwand.
Hebben je koralen die 4 maanden overbrugd ?, erg goed dan.

Je zal vast niet kunnen wachten om je bak te kunnen vullen.
Het vele werk, geduld, om dit alles te kunnen realiseren, toppie, zal vast iets moois gaan worden Luc.

succes zeker, gr. Marcel
Inderdaad kan ik niet wachten de bak weer te vullen.
Afgelopen weekend hard aan het meubel gewerkt. Dit weekend verwacht ik hem volledig af te ronden.
De verhuizing is niet bevorderend geweest voor mijn koraalbestand.
Ik ben ongeveer 30-40% van mijn SPS koralen verloren!
De LPS en vissen hebben nergens last van.

Het zijn met name de gevoelige SPS koralen die het moeilijk hebben gehad.
Denk aan waterwaarden schommelingen; zweefvuil en de vervelende platworm.
Het is vrijwel onmogelijk om de gevoelige stukken in tijdelijke bakken netjes op kleur en gezondheid te houden.
Daarentegen zijn de eenvoudigere koralen enorm gegroeid, dus ik kan/zal toch met een aantal grote stukken starten.
Na dit weekend hoop ik wat foto's van het voltooide meubel te kunnen delen!

ps. De steksteentjes zijn mislukt! Ik had suiker gebruikt (dacht dat na uitspoelen de steentjes zo poreuzer werden), maar dit blijkt dus een uithardingsvertrager te zijn. Al 0.2% Suiker kan het cement dermate verzwakken dat het niet meer betrouwbaar uit kan harden. Dit weekend ga ik een nieuwe batch maken (ditmaal zonder suiker ;) ).

klopt, zout (bijvoorbeeld broxo) is een optie, maar achteraf nu ik wat meer ervaring met het maken heb lijkt het me een overbodige stap. Het was gewoon niet zo slim om "zomaar" suiker erbij te mengen.
kun je ipv suiker geen grof keukenzout gebruiken ?

Hoi luc waarom zou je een stek steentje poreus willen maken?
Ben benieuwd naar je nieuwe ombouw Suc6 ermee.
Mvg henk

Hoi luc waarom zou je een stek steentje poreus willen maken?
Ben benieuwd naar je nieuwe ombouw Suc6 ermee.
Mvg henk

Hoe poreuzer het steentje hoe eenvoudiger organismen en kalkalgen zich erin kunnen nestelen. Ook is de hechting van de lijm tussen steentje en koraal dan iets beter.
Maar dit kan dus ook bereikt worden door wat grover zand in de mix te gebruiken.
Dit weekend ga ik een nieuwe batch maken en bekijken of deze zo goed zijn voor gebruik.

Hoe poreuzer het steentje hoe eenvoudiger organismen en kalkalgen zich erin kunnen nestelen. Ook is de hechting van de lijm tussen steentje en koraal dan iets beter.
Maar dit kan dus ook bereikt worden door wat grover zand in de mix te gebruiken.
Dit weekend ga ik een nieuwe batch maken en bekijken of deze zo goed zijn voor gebruik.
Ha ic je zou ook vijverzout kunnen gebruiken daarvoor

Zo, we zijn weer twee weken verder en sta in de startblokken om de bak opnieuw in te richten.
Zaterdag gaan we de stenen en dieren overzetten... spannend!

In de afgelopen weken heb ik het meubel netjes afgewerkt.

Ik heb het rechter gedeelte van schappen voorzien.
De schappen zijn van 19mm watervaste multiplex;
De kopse kant van de planken zijn onder verstek gezaagd. Zo ook de verstevigingslatten onder de planken.
Op deze manier ontstaat er een mooie overgang tussen de plank en de verstevigingslat (en hoef ik niets te verven).

Whats_App_Image_2018-02-22_at_12.37.53_2.jpg

Na het monteren van de latten:
Whats_App_Image_2018-02-22_at_12.37.53_1.jpg

Jammer van de pijp die door de planken loopt (aanvoer leiding aquarium); maar dit was de enige oplossing.

Ook heb ik de bodem sectie van nieuwe platen en schappen voorzien:
Whats_App_Image_2018-02-22_at_12.37.52_3.jpg

Dit gedeelte kan nu ook als functionele opslag gebruikt worden.

De bak staat ondertussen vol met water; en draait weer mee met het systeem in de garage.
Ofwel ik ben helemaal voorbereid voor de verhuizing van de dieren!

Whats_App_Image_2018-02-22_at_12.42.11.jpg

Ook heb ik het steksteentjes maken nu beter onder de knie:
Whats_App_Image_2018-02-22_at_12.37.52.jpg

Ik gebruik 1/5 zwart voegzand; 2/5 schelpzand en 2/5 3mm "koraal" zand. Deze mix meng ik 2/1 met witte cement.
Ben erg tevreden over de resultaten; heb nu ongeveer 200 steentjes gemaakt; Meer dan voldoende voor de komende tijd :).

Back
Bovenaan