Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Ik zou persoonlijk dan ook een nieuwe voorruit kiezen, met polijsten heb ik geen ervaring.
Zand zou ik spoelen met zeewater uit je bak om niet alle bacteriën kapot te maken maar wel alle vuil ertussenuit te halen. Als zeef gebruik ik een simpel schepnetje. [emoji6]

Hier ook zand 2x hergebruikt. Heb niks uitgespoeld. Met bodemwoelers en detritus eters is het zand toch verder "schoon".

groetjes, Tim

Ook hier geen problemen ondervonden met hergebruik van zand (zowel met als zonder uitspoelen).
De ergste detritus eruit spoelen met zout of zoet en hopla in de bak. Daags erna is alles weer kraakhelder.
Met jouw Rollermat ertussen wellicht nog sneller.

Wat gebruik jij als bodemwoelers en detritus eters?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

muis, nassarius distortus/vibex, zandzevende zeester, komkommer.

groetjes, Tim
Bedankt voor de tips heren. Ik heb het zand in 5 emmers opgeslagen.
Een klein gedeelte is pikzwart (het zand dat onder de stenen zat) maar verwacht dit schoon te kunnen spoelen.
Neem aan dat het geen kwaad kan dit enkele weken nat op te slaan?

Betreffende de ruit... ik neig toch steeds meer naar het polijst scenario aangezien de bak toch echt lastig uit elkaar te snijden valt. Maar na de offertes kan ik eenvoudiger een beslissing maken.

Sinds afgelopen zaterdag is de bak helemaal leeg...
Wat een raar gezicht zo'n lege glasbak in de woonkamer.

Bedankt voor de tips heren. Ik heb het zand in 5 emmers opgeslagen.
Een klein gedeelte is pikzwart (het zand dat onder de stenen zat) maar verwacht dit schoon te kunnen spoelen.
Neem aan dat het geen kwaad kan dit enkele weken nat op te slaan?

Betreffende de ruit... ik neig toch steeds meer naar het polijst scenario aangezien de bak toch echt lastig uit elkaar te snijden valt. Maar na de offertes kan ik eenvoudiger een beslissing maken.

Sinds afgelopen zaterdag is de bak helemaal leeg...
Wat een raar gezicht zo'n lege glasbak in de woonkamer.
Kan ik me voorstellen. Wat betreft het zwarte zand.. niet echt een gezond kleurtje. Ik ben het zelf nog niet tegengekomen om eerlijk te zijn.

groetjes, Tim

Zwart zand krijg je altijd op zuurstof loze plekken dus ook onder de stenen als je goed uitspoelt verwacht ik geen rare dingen

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

Luc ik zou het zand niet opslaan in emmers (tenzij je het volledig schoon spoelt voordat je het opslaat). Dan slaat het 'dicht' wordt zuurstofloos en word het zwarter dan zwart door de zwavelbacteriën (als je het ruikt ben je al te laat). Geef het zand zo veel mogelijk oppervlakte (dus hoe dunner de laag zand des te beter) zodat er veel zuurstofuitwisseling plaats kan vinden want dan voorkom je dit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Luc ik zou het zand niet opslaan in emmers (tenzij je het volledig schoon spoelt voordat je het opslaat). Dan slaat het 'dicht' wordt zuurstofloos en word het zwarter dan zwart door de zwavelbacteriën (als je het ruikt ben je al te laat). Geef het zand zo veel mogelijk oppervlakte (dus hoe dunner de laag zand des te beter) zodat er veel zuurstofuitwisseling plaats kan vinden want dan voorkom je dit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Nog bedankt voor de tip!
Ik heb het zand schoon gemaakt (en laten drogen) voordat ik het heb opgeslagen.

Hierbij wat foto's van de voortgang :)

Het aquarium is leeg :(
Het verplaatsen van het aquarium verliep zeer eenvoudig.
Met 3 man hebben we de twee uiterste kanten van het onderstel op een rolplankjegetild en zo het geheel naar de garage kunnen rijden.
Dit verliep soepel en zonder al te veel inspanning.
De bak staat daar nu klaar om gepoetst te worden.. daarna besluit ik of ik deruit vervang of de ruit laat polijsten.

Het uitbikken van de vloer (hier komt een tegelvloer met vloerverwarming)verloopt ZEEEEEER moeizaam.
De toplaag kwam er vrij eenvoudig af, maar de OSB onder plaatjes (die verlijmtliggen) gaan er zeer moeilijk vanaf.
We hebben van alles geprobeerd...en uiteindelijk bleek het natmaken van deplaten het beste te werken. De lijm kwam hierdoor wat beter los. Desalnietteminhebben we 3 dagen gesloopt met 4 man...

Nu is de sloop van de gang, kozijnen en wc aan de beurt. wat een feest :).

IMG_20170713_195251.jpg

<strike></strike>
IMG_20170714_214358.jpg

<strike></strike>
IMG-20170718-_WA0003.jpg

<strike></strike>
IMG_20170722_161104.jpg

IMG_20170722_161113.jpg

<strike></strike>
IMG-20170723-_WA0005.jpg
<strike></strike>

De honden vinden het maar niets....:p

Helaas heb ik ook echt behoorlijke cyano problemen in mijn stekkenbak.
In mijn tweede systeem (wat parallel draait en waar alle stenen in zitten) is geen cyano te bekennen, maar de stekkenbak zit echt helemaal vol. De dieren hebben er zichtbaar last van.

Ik heb al een aantal tips ontvangen en ga deze week met de bestrijding beginnen

IMG-20170724-_WA0005.jpg

Wat een werk ook ooit voor me werk z'n vloer moeten slopen.
Maar die was rechtstreeks op het beton gelijmd.
En hoop dat je van de flap af komt het systeem is vanzelfsprekend er verstoord door alle werkzaamheden.
Suc6 met de verbouwing luc.

Verstuurd vanaf mijn G8141 met Tapatalk

komt goed.....ook de verbouwing ;)
Nog ff dan zit je in die gave waterruimte te prutsen een ben je al het werk vergeten.

Ik heb nog wat chemiclean in huis. Recentelijk nog besteld ;)

Groet,

Frank

Dat is nog eens een nuttig bestede vakantie!!;)

Hierbij wat foto's van de voortgang :)

Het aquarium is leeg :(
Het verplaatsen van het aquarium verliep zeer eenvoudig.
Met 3 man hebben we de twee uiterste kanten van het onderstel op een rolplankjegetild en zo het geheel naar de garage kunnen rijden.
Dit verliep soepel en zonder al te veel inspanning.
De bak staat daar nu klaar om gepoetst te worden.. daarna besluit ik of ik deruit vervang of de ruit laat polijsten.

Het uitbikken van de vloer (hier komt een tegelvloer met vloerverwarming)verloopt ZEEEEEER moeizaam.
De toplaag kwam er vrij eenvoudig af, maar de OSB onder plaatjes (die verlijmtliggen) gaan er zeer moeilijk vanaf.
We hebben van alles geprobeerd...en uiteindelijk bleek het natmaken van deplaten het beste te werken. De lijm kwam hierdoor wat beter los. Desalnietteminhebben we 3 dagen gesloopt met 4 man...

Nu is de sloop van de gang, kozijnen en wc aan de beurt. wat een feest :).

IMG_20170713_195251.jpg

<strike></strike>
IMG_20170714_214358.jpg

<strike></strike>
IMG-20170718-_WA0003.jpg

<strike></strike>
IMG_20170722_161104.jpg

Update betreffende de cyano.

Voor het toevoegen:

IMG_20170726_192123.jpg

IMG_20170726_192126.jpg

Afgelopen week heb ik de bak behandeld met Chemiclean.
Op advies van Frank en Ed heb ik de volgende procedure doorlopen:

Op de dag van het toedienen (chemiclean) heb ik zoveel mogelijk Cyano afgezogen.
Daarna heb ik alle filterende elementen uitgeschakeld (UV, fosfaat, kool etc etc).
Na het toedienen begon vrijwel instantaan de afschuimer over te koken (heftig) en heb de standpijp moeten verwijderen om de foam aanmaak in toom te kunnen houden (uitzetten is geen optie, er is een gezonde zuurstof toevoer nodig).

Dit is het resultaat na twee dagen wachten:

IMG_20170728_172834.jpg

IMG_20170728_172839.jpg

Ondertussen heb ik twee maal gewisseld (en twee maal actief kool ingezet) en heb ik dagelijks bacterien van special blend ingezet.
Nitraat en fosfaat is wat gestegen (Nitraat van 1 naar 3-5 en fosfaat van 0.048 naar 0.09) maar dit is gelukkig al langzaam aan het zakken.

Is het problem nu opgelost... ik ben er redelijk sceptisch over.
De extreme cyano opbouw is weg. Maar ik verwacht dat het weer terugkomt (nu na een week zie ik de eerste bruine vlekjes op de bodem verschijnen (dit kan ook eventueel door de hogere fosfaat en nitraat waarden komen).

In de tussentijd wil ik bekijken of ik op een andere manier extra bacterien kan toevoegen.
Ik heb namelijk het vermoeden dat er ook veel vervuiling in de special blend bacterien zit.

Zoals jullie kunnen zien is er geen drastische impact op de koralen; maar ze zijn absoluut van kleur af!

Dat ging wel heer erg rap Luc.
Fijn dat de cyano weg is maar ik hoop dat je koralen er niet onder geleden hebben.

Nou kijk aan weg met die flap.
Het kan zijn om de kuur 1 x te herhalen binnen 14 dagen.

Advies is om verschillende bacteriën stammen toe te dienen.

Natuurlijk zeewater is zeker een optie dan heb je meer dan genoeg aan bacteriën.

Of van een gezonde bak water er bij doen is ook een optie. ( GEZONDE BAK )

Bij Cranenbrook hebben ze bio bac bacteriën kost geen drol (klein kartonnen doosje staat met piep kleine letters velda op).

Deze gebruik ik om preventief te doseren.

Succes.

Dat ging wel heer erg rap Luc.
Fijn dat de cyano weg is maar ik hoop dat je koralen er niet onder geleden hebben.
Ja geweldig gaat het allemaal niet.
Ik zie toch dat de koralen de verhuizing niet fijn vinden.
De wijziging in licht, stroming en schommeling in waterwaarden is vooral voor de moeilijke gevoelige dieren een probleem.
Het is niet dat ik dieren verlies, maar ze zijn duidelijk van kleur en de groei lijkt ook gestagneerd (merk ik aan de kalkreactor instelling).

Nou kijk aan weg met die flap.
Het kan zijn om de kuur 1 x te herhalen binnen 14 dagen.

Advies is om verschillende bacteriën stammen toe te dienen.

Natuurlijk zeewater is zeker een optie dan heb je meer dan genoeg aan bacteriën.

Of van een gezonde bak water er bij doen is ook een optie. ( GEZONDE BAK )

Bij Cranenbrook hebben ze bio bac bacteriën kost geen drol (klein kartonnen doosje staat met piep kleine letters velda op).

Deze gebruik ik om preventief te doseren.

Succes.
Ik voeg nu drie soorten bacterien toe (waaronder toevallig die biobac van de Van Cranenbroek :)).
Hopelijk is dit voldoende! Bedankt voor alle tips.

nondejus :(

Van het ene probleem hobbel ik langzaam naar het andere probleem.
Bak is ondertussen volledig Cyano vrij wegens het toepassen van het middel Qium CyanoControl (cyanoclean heeft de cyano maar tijdelijk terug gehouden.. na een week begon dit weer op te rukken).
Ondanks dat de meeste koralen er weer goed bij staan bleven een aantal stukken er ongezond uit zien.
Kleurloos en een zeer beperkte poliep expansie!

Ik heb meerdere malen water gewisseld; watertests gedaan; techniek schoon gemaakt; filter media toegepast..
Het mocht allemaal niet baten .. geen idee wat het kon zijn.

Nu was ik vandaag wat in de techniek ruimte aan het testen en heb ik de lampen een uur lang uit gezet. (koralen stonden dus een uur lang in het donker). Daarna heb ik de lampen weer aangezet... en toen zag ik dus het volgende:

IMG_20170829_214814_arrow.jpg

Er lijkt een vorm van platwormen op de ongezonde koralen te zitten...
Ik heb direct een van de koralen een jodium/alcohol bad gegeven en dit was het resultaat wat ik op de bodem aantrof:

IMG_20170829_215121.jpg

Wie heeft er veel ervaring met platwormen en hoe hebben jullie te bestrijden aangepakt..

Ik heb wel even flink pech... maar eigenlijk is dat gewoon terug te leiden daar de verminderde aandacht door de verbouwing.. Blijft een zeer gevoelige hobby!

Back
Bovenaan