T
timm
Guest
muis, nassarius distortus/vibex, zandzevende zeester, komkommer.Wat gebruik jij als bodemwoelers en detritus eters?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes, Tim
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
muis, nassarius distortus/vibex, zandzevende zeester, komkommer.Wat gebruik jij als bodemwoelers en detritus eters?
Ik zou persoonlijk dan ook een nieuwe voorruit kiezen, met polijsten heb ik geen ervaring.
Zand zou ik spoelen met zeewater uit je bak om niet alle bacteriën kapot te maken maar wel alle vuil ertussenuit te halen. Als zeef gebruik ik een simpel schepnetje. [emoji6]
Hier ook zand 2x hergebruikt. Heb niks uitgespoeld. Met bodemwoelers en detritus eters is het zand toch verder "schoon".
groetjes, Tim
Ook hier geen problemen ondervonden met hergebruik van zand (zowel met als zonder uitspoelen).
De ergste detritus eruit spoelen met zout of zoet en hopla in de bak. Daags erna is alles weer kraakhelder.
Met jouw Rollermat ertussen wellicht nog sneller.
Wat gebruik jij als bodemwoelers en detritus eters?
Bedankt voor de tips heren. Ik heb het zand in 5 emmers opgeslagen.muis, nassarius distortus/vibex, zandzevende zeester, komkommer.
groetjes, Tim
Kan ik me voorstellen. Wat betreft het zwarte zand.. niet echt een gezond kleurtje. Ik ben het zelf nog niet tegengekomen om eerlijk te zijn.Bedankt voor de tips heren. Ik heb het zand in 5 emmers opgeslagen.
Een klein gedeelte is pikzwart (het zand dat onder de stenen zat) maar verwacht dit schoon te kunnen spoelen.
Neem aan dat het geen kwaad kan dit enkele weken nat op te slaan?
Betreffende de ruit... ik neig toch steeds meer naar het polijst scenario aangezien de bak toch echt lastig uit elkaar te snijden valt. Maar na de offertes kan ik eenvoudiger een beslissing maken.
Sinds afgelopen zaterdag is de bak helemaal leeg...
Wat een raar gezicht zo'n lege glasbak in de woonkamer.
Luc ik zou het zand niet opslaan in emmers (tenzij je het volledig schoon spoelt voordat je het opslaat). Dan slaat het 'dicht' wordt zuurstofloos en word het zwarter dan zwart door de zwavelbacteriën (als je het ruikt ben je al te laat). Geef het zand zo veel mogelijk oppervlakte (dus hoe dunner de laag zand des te beter) zodat er veel zuurstofuitwisseling plaats kan vinden want dan voorkom je dit.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Hierbij wat foto's van de voortgang
Het aquarium is leeg
Het verplaatsen van het aquarium verliep zeer eenvoudig.
Met 3 man hebben we de twee uiterste kanten van het onderstel op een rolplankjegetild en zo het geheel naar de garage kunnen rijden.
Dit verliep soepel en zonder al te veel inspanning.
De bak staat daar nu klaar om gepoetst te worden.. daarna besluit ik of ik deruit vervang of de ruit laat polijsten.
Het uitbikken van de vloer (hier komt een tegelvloer met vloerverwarming)verloopt ZEEEEEER moeizaam.
De toplaag kwam er vrij eenvoudig af, maar de OSB onder plaatjes (die verlijmtliggen) gaan er zeer moeilijk vanaf.
We hebben van alles geprobeerd...en uiteindelijk bleek het natmaken van deplaten het beste te werken. De lijm kwam hierdoor wat beter los. Desalnietteminhebben we 3 dagen gesloopt met 4 man...
Nu is de sloop van de gang, kozijnen en wc aan de beurt. wat een feest.
![]()
<strike></strike>![]()
<strike></strike>![]()
<strike></strike>![]()
Ja geweldig gaat het allemaal niet.Dat ging wel heer erg rap Luc.
Fijn dat de cyano weg is maar ik hoop dat je koralen er niet onder geleden hebben.
Ik voeg nu drie soorten bacterien toe (waaronder toevallig die biobac van de Van CranenbroekNou kijk aan weg met die flap.
Het kan zijn om de kuur 1 x te herhalen binnen 14 dagen.
Advies is om verschillende bacteriën stammen toe te dienen.
Natuurlijk zeewater is zeker een optie dan heb je meer dan genoeg aan bacteriën.
Of van een gezonde bak water er bij doen is ook een optie. ( GEZONDE BAK )
Bij Cranenbrook hebben ze bio bac bacteriën kost geen drol (klein kartonnen doosje staat met piep kleine letters velda op).
Deze gebruik ik om preventief te doseren.
Succes.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.