Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luckybastard's RSM

Inderdaad niet veel plaats om schoon te maken daar langs de kanten ;) gewoon doen die rsm 500.

Prachtige bak.

Dank je wel Kermit! Tja moet ik toch eens in gaan duiken wat die RSM500 op moet gaan brengen :eek:

Afgelopen weekend weer mijn kalkreactor bijgevuld. Co2 was op dus een mooi moment om hem eens schoon te maken en opnieuw te vullen. Nieuwe Magnesiumkorrels erbij gedaan.
Ook heb ik bij Arie een wervelbed filter gekocht voor de RSM, en deze ook aangesloten. Hier zit nu Amtra in en Rowaphos. Eens kijken of dit resultaten opbrengt.

Afgelopen zaterdag nog even in het winkeltje van Marco wezen kijken. Ik zag hier paarse blasto's liggen, deze heb ik maar meegenomen. Het stekje was niet helemaal fraai, maar aangezien de rode blasto's het zeer goed doen bij mij, zal ik eens zien of ik deze op kan knappen topjes

Zo, druk bezet weekend. Gisteravond naar Arie geweest. Ik heb besloten over te gaan naar ZEO.
IK heb de spullen er voor aangeschaft na beraad met zeovit zelf, wat nu de beste manier is van aanpak.
Ik ga zeker geen dingen overhaasten aangezien de bak op zich heel goed draait op de manier zoals ik het nu doe. Maarja,...men blijft streven he.
Steenkoralen en alles groeien als kool, maar ik wil kijken of ik op deze manier de kleuren net dat beetje meer kan geven.
Advies van ZEO is rustig aan beginnen.... dus dat ga ik ook doen. Het zal nu niet stel op sprong gaan, want ik ga eerst langzaam afbouwen wat ik nu verbruik. De Wodka zal ik langzaam naar beneden halen en ook het gebruik van Rowaphos.

Zie hier het commentaar van de ZEO-HEAD himself :o :

First start with the basics products to decrease nutrients:

1. Place 0.5 liter zeovit in a Zeo Reactor. Water flow around 200 liters per hour. Connect the reactor pump to a clock timer and run the reactor pump with a 3 hour on / 3 hour off / 3 hour on interval. Please make sure the zeolite is not exposed to air while the pump is switched off. Clean the material daily. Leave the zeolite 4 weeks in the filter until you do the first change out. This is the first changing interval, others could be lengthen to 6 – 8 weeks.

2. Place 0.2 liters activated carbon in a filter sock and keep it in a passive water flow in your sump, changed every 30 days. Knead the carbon daily to keep the surface clean. Most users get perfect results with korallenzucht carbon.

3. Dose 2 drops ZeoBac daily for the first 2 weeks, flowed by a 2 – 3 x weekly dosage of 2 drops each. Dose 0.15 ml ZeoStart 2 x daily (morning & evening). Dose those in front of the Zeo reactor pump while it is switched on.

4. The additional dosage of some food source for the corals works fine. I would recommend to dose 1 drop Pohls Coral Vitalizer every other day directly in the tank.

Later on you could use the additional products for coral coloration. Adjust your skimmer to skim wet, keeping it clean to export as much as possible. Do a weekly water change of 5 – 10 % with a good salt.

With the system it is not recommended to use a PO4 absorber. I would highly recommend to reduce the absorber over a 4 week period step by step to zero, monitoring the PO4 level regular. Also reduce the alcohol dosing to 50 % and than reduce the quantity daily to zero over another 2 weeks.

Basic water parameters are not 100 % ideal, try to adjust them slowly and keep them as stabile as possible close the NSW in the following ranges before starting with the system:

KH 6.5 – 7.5
Ca 400 – 420 mg
Mg 1250 – 1300 mg
K+ ~ 380 mg

For a nutrient poor environment K+ (potassium) seems to be a important element. I would recommend you to get a test kit for this element also, posting your results.

Not sure about the sand filter you have described but it might be remover later.

This is a start-up dosage which might have to be adjusted later.

Na veel lezen op dit en andere forums heb ik besloten er van uit te gaan dat het element K+ voldoende in mijn bak aanwezig zou zijn, aangezien ik een strikt waterververs regime handhaaf (elke week meer als 10%) met RC, dit zout zou voldoende K+ bevatten.

Ook zal ik dus volgens hen het actieve filteren over kool , nu met een wervelbed, moeten veranderen naar een passieve manier van filteren. Gewoon een zakje in mijn sump.

Zie volgend commentaar van ZEO waarin ik vraag waarom actieve manier van filtering niet goed zou zijn:

Hi Marc & With many chemical/nutrient changes going on with beginning ZEOvit, the passive use of carbon in established tanks is recommended. After the first zeolite exchange, you can move to active use, but usie 1/2 the amount recommended passively.

Dus ook dat gaan we aanpakken. 1 voordeel, ik hoef mijn wervelbedfilter niet weg te doen, aangezien ik daar later weer op kan overschakelen.

Draadje op Zeovit.com:

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?p=215715&posted=1#post215715

Bijlagen

• zeo.jpg
    zeo.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Heb even je dag boek bekeken: het ziet er mooi uit!
M.b.t. het zeovit systeem begrijp ik dat je de steentjes in een potfilter stopt. wat voor een potfilter gebruikt je hiervoor?

Groeten Han Peter

Hoi Han,

Ik ga een Eheim 1021 buitenfilter gebruiken. Ik heb op aanraden van ZEO-Head himself gezocht naar een potfilter dat het dichtst komt bij de doorstroming die ik nodig heb voor mijn bak.
Dus het is er 1 geworden met een doorstroming van 6 liter per minuut, wat eigelijk al teveel is (360 liter per uur), terwijl ik een liter of 200 nodig heb. Maar ik hoop met de opwaardse druk dat de pomp moet doen, en misschien een beetje knijpen hier en daar van de slangen ik aan de gewenste 200 liter kan komen. ZEO-Head zegt tegen mij dat het er 18 seconden erover zou moeten doen om een litermaat te vullen, dus daar gaan we voor!

(ps. Han....waar is jou dagboekkie van de RSM?!? Ben wel benieuwd naar fotootjes! )

Bijlagen

• 2.jpg
    2.jpg
    67 KB · Weergaven: 10
  • 1.jpg
    1.jpg
    53,6 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Zo nu ruim 1 week voorbij (10 dagen) . Ik ben nogsteeds niet begonnen met de ZEO. Eerst ben ik rustig aan mijn toevoegingen aan het afbouwen. Niet dat ik erg veel gebruikte, maar Wodka 2.2 ml elke avond en werd er driftig over kool en Rowa gefilterd. DIt in mijn pas aangewonnen wervelbed filter.
Nu zit ik op 0,8 ml en dit gaat elke avond nog naar beneden en heb ik op aanraden van ZEO-Head ook mijn Rowa filtering voor de helft verminderd.
Wat mij opvalt is dat mijn bak er ogenschijnlijk niet eens veel last van heeft. Alles blijft er aardig bijstaan, hoewel ik moet toegeven dat ik toch wel elke avond even check en soms door mijn hoofd dingen schieten als,...hmmm staan die poliepen van die millepora nou iets in?! of heej zie ik daar nou een wit plekje..
Misschien iets te gefocused op dingen die er mis kunnen gaan...
Afijn, van de week nog even wat slangen voor de pomp op de kop tikken, en dan maar aanstaande zondag met de verversing eens rustig aan beginnen! :rolleyes:

Zo vandaag was dan ZEO D-Day. Ben heel de dag aan het rommelen geweest.
Wat heb ik allemaal gedaan.
Eerst alles uitgemest. Bodem flink doorgewoeld en opgevangen in filterwatten.

Mijn 2 sponzen uitgespoeld. Mijn afschuimer schoongemaakt.
In de afgelopen 2 weken heb ik mijn gebruik van rowaphos geminimaliseerd , en mijn wodka afgebouwd. Mooie tijd om met mijn wekelijkse waterwissel gelijk de boel om te gooien naar Zeo.
20 % water ververst.
Gisteren ben ik bij Marco geweest. Die kanjer had voor mij nog even een Potassium test gregeld, en K-Balance. Ik heb gelijk maar lampen meegenomen. 6 nieuwe Aquanature. 3 blauwe en 3 witte. 15000K.
De lampen waren (begin maart 2010) dus die moesten toch vervangen worden.
Eheim filter geplaatst met een doorstroom van ongeveer 200 liter p/u. Deze gevuld met 650 gram Zeovit steentjes.
Dit Eheimfilter op een schakelklok gezet , en deze laat ik elke 3 uur schakelen.
3uur aan / 3uur uit.
Dit om de verarming rustig aan op te bouwen. Dit advies komt van Alexander van Zeovit.
Ook heb ik mijn wervelbedfilter met Amtra en rowaphos uit het aquarium gehaald.
Op advies van Alexander moest ik stoppen met "agressief"filteren over kool, en dit terugbrengen naar een passieve methode . Ik heb daarom 0,2 liter Amtra in een zakje gedaan, en deze op de linkerkant van mijn afschuimer gelegd (onder water uiteraard). Dit zakje moet ik ook elke dag even "opschudden" om dit optimaal te laten functioneren.
Even kijken wat heb ik vandaag dan toegevoegd:
2 druppels Zeobac
15 ml Zeostart2
2 druppels zeofood.

Nu maar eens rustig aan afwachten wat er gaat gebeuren. Morgenochtend maar eens kijken of alles naar mijn zin draait en de eerste keer "schudden".

Wish me luck!

Jimmy,

Je hebt helemaal gelijk, typfoutje, dit moet 0,15 ml zijn.
(even kijken of jullie nog wakker waren hahaha).
0,15 ml is op aanraden van Alexander van Zeovit.

Ik heb trouwens 2x mijn K+ gemeten. Beide keren kwam ik uit op +/- 430. Op de testkit staat dat dit met ongeveer 12 ppt kan schelen. Krijg ik net toevallig antwoord op een vraag die ik 14 dagen geleden had gesteld aan de producent van RC:

Hello,

When mixed at 35ppt, Reef Crystals will have approximately 420ppm potassium.

Sincerely,

UPG Aquatics

Klopt het toch aardig dacht ik zo :-)

Hoi Marc,

Mooi dat je gestart bent! ik ben benieuwd hoe je bak er op gaat reageren. Hoe ga je de steentjes opschudden?

Groeten Han Peter

Datzelfde probleem had ik ook bedacht Han.
Dat is de reden waarom ik een Eheim buitenfilter heb genomen. Deze is vrij klein, en opshudden doe ik dan ook letterlijk. Ik pak de pomp op en schud mijn buitenfilter flink doorelkaar hahahaha :biggrin:
Ik heb het vanmorgen voor de eerste keer gedaan...en het ging ook flink doorelkaar :rolleyes:

Foto-Update'tje zoals het er nu bijstaat :rolleyes:

Bijlagen

• iphone 003 [640x480].jpg
    iphone 003 [640x480].jpg
    119,2 KB · Weergaven: 14
  • iphone 005 [640x480].jpg
    iphone 005 [640x480].jpg
    79,3 KB · Weergaven: 8
  • iphone 016 [640x480].jpg
    iphone 016 [640x480].jpg
    86,7 KB · Weergaven: 9
  • iphone 001 [640x480].jpg
    iphone 001 [640x480].jpg
    176,8 KB · Weergaven: 8
  • iphone 004 [640x480].jpg
    iphone 004 [640x480].jpg
    81,3 KB · Weergaven: 12
Foto-Update'tje 2 zoals het er nu bijstaat :rolleyes:

Eerste foto is de orgelpijp stek die ik nog heb staan voor de liefhebber :-)

Bijlagen

• iphone 007 [640x480].jpg
    iphone 007 [640x480].jpg
    56,1 KB · Weergaven: 8
  • iphone 009 [640x480].jpg
    iphone 009 [640x480].jpg
    113,8 KB · Weergaven: 8
  • iphone 010 [640x480].jpg
    iphone 010 [640x480].jpg
    89,9 KB · Weergaven: 6
  • iphone 006 [640x480].jpg
    iphone 006 [640x480].jpg
    88,4 KB · Weergaven: 6
  • iphone 008 [640x480].jpg
    iphone 008 [640x480].jpg
    77,5 KB · Weergaven: 6
Foto-Update'tje 3 zoals het er nu bijstaat :rolleyes:

Bijlagen

• iphone 012 [640x480].jpg
    iphone 012 [640x480].jpg
    69,3 KB · Weergaven: 4
  • iphone 014 [640x480].jpg
    iphone 014 [640x480].jpg
    106,6 KB · Weergaven: 5
  • iphone 016 [640x480].jpg
    iphone 016 [640x480].jpg
    86,7 KB · Weergaven: 5
  • iphone 011 [640x480].jpg
    iphone 011 [640x480].jpg
    101 KB · Weergaven: 5
  • iphone 013 [640x480].jpg
    iphone 013 [640x480].jpg
    72,7 KB · Weergaven: 5
kijk is aan nog een zeo starter ben benieuwd hou je dagboek zeker in de gaten.

we gebruiken ook zeo en zijn zeer te vrede.

Back
Bovenaan