Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leonardo's 2e zeeaquarium

Overigens @Leleupi White ook hier staan koralen in die elkaar flink kunnen pesten en er zal altijd een moment komen dat je de snoeischaar zal moeten pakken omdat je anders een koraal gaat verliezen. Je zult dus altijd moeten blijven oppassen dat je wat ruimte houd tussen de koralen. Koralen van dezelfde soort kun je vaak prima bij elkaar zetten met weinig ruimte maar ook hier zijn weer uitzonderingen. Dat maakt het ingewikkeld maar ook leuk en in de loop van de tijd zul je zien dat je er wat meer feeling voor zal krijgen.

Zoals @Jack R al in de vorige post schreef, je bent in ieder geval goed op weg door overal info op te vragen, daar begint het namelijk mee.

Dankjewel @Mannic

Inmiddels 2 vissen rijker namelijk 1,5 week geleden 2 stuks Royal Gramma's gekocht. Prachtig visje en stond altijd al op mijn lijstje maar op een of andere reden nooit aangeschaft. De grootste van de 2 kwam na 2 dagen tevoorschijn maar de kleinste na 6 dagen nog niet gezien. Dacht dat deze het niet overleefd had maar tijdens waterverversing, de 7e dag, kwam hij ineens tevoorschijn. Leeft nu nog steeds maar zit nog altijd verscholen tussen de rotsen. Hoop dat de schuwheid op ten duur wel over gaat. Hier een foto van de grootste.

IMG_7803.jpg

Mooi visje! Doe je de vissen eerst in quarantaine of zo?
LW

Nee, heb ik niet de mogelijkheid voor. Omdat deze rechtstreeks van de groothandel kwam (wel via de LFS maar toen ze daar binnen kwamen direct opgehaald) heb ik alleen op de temperatuur gelet (d.w.z. zakje in het water gehangen) en vervolgens in het water gegooid. Dit gaf de minste stres, vaak de reden dat vissen het niet redden.

Had nog geen backup voor als de stroom uitvalt maar daar is verandering in gekomen. Op het werk hadden ze een UPS over met oude batterijen, een APC RS 800, waar ze niets meer aan hadden. Kon ik zo meenemen.
Nieuwe batterijen erin geplaatst en daardoor weer zo goed als nieuw.
Vrijdag wordt deze gemonteerd. Alleen mijn stromingspomp komt erop te staan, de rest is niet belangrijk bij een relatief korte stroomstoring. Stromingspomp is maar 20 W dus enkele uren op de UPS moet mogelijk zijn.
IMG_7852.jpeg

Een tweede stromingspomp, een Jebao MLW-20, aangeschaft voor de linker kant omdat er rechts te weinig stroming was. Vooral mijn Duncan ging steeds minder omdat de Cactus ernaast alsmaar groter word. Effect van de extra pomp was na een dag al zichtbaar, de Duncan staat al beter open. Verder geen nieuws dus maar een overzichtsfoto zoals hij er nu uitziet.

IMG_7902.jpeg

Een tweede stromingspomp, een Jebao MLW-20, aangeschaft voor de linker kant omdat er rechts te weinig stroming was. Vooral mijn Duncan ging steeds minder omdat de Cactus ernaast alsmaar groter word. Effect van de extra pomp was na een dag al zichtbaar, de Duncan staat al beter open. Verder geen nieuws dus maar een overzichtsfoto zoals hij er nu uitziet.

Bekijk bijlage 656922
heel mooi!

Zo dat is lang geleden zeg maar we zijn er nog steeds. Niet zo veel gebeurd, alleen mijn Middas is na een half jaar naar de vissenhemel vertrokken :(. De tweede keer in vrij korte tijd dus de Middas komt er niet meer in. Zwom net als de vorige vrolijk rond maar was plotseling verdwenen.

Maar zoals gezegd voor de rest geen problemen. De groei van de koralen gaat niet snel maar alles ziet er gezond uit m.u.v. een kleine Torch die het niet gaat redden plus 1 van mijn Acans welke door onoplettendheid flink geneteld werd. De Acans zullen er wel weer bovenop komen.

Tot slot maar weer wat foto's. Zoals je op de eerste foto ziet heb ik flink wat ruimtegebrek dus nieuwe koralen wordt lastig. Alles omgooien om zodoende wat ruimte te creëren vind ik ook zonde.

IMG_8061.jpeg

IMG_8062.jpeg
IMG_8063.jpeg
IMG_8065.jpeg
IMG_8066.jpeg

Zo dat is lang geleden zeg maar we zijn er nog steeds. Niet zo veel gebeurd, alleen mijn Middas is na een half jaar naar de vissenhemel vertrokken :(. De tweede keer in vrij korte tijd dus de Middas komt er niet meer in. Zwom net als de vorige vrolijk rond maar was plotseling verdwenen.

Maar zoals gezegd voor de rest geen problemen. De groei van de koralen gaat niet snel maar alles ziet er gezond uit m.u.v. een kleine Torch die het niet gaat redden plus 1 van mijn Acans welke door onoplettendheid flink geneteld werd. De Acans zullen er wel weer bovenop komen.

Tot slot maar weer wat foto's. Zoals je op de eerste foto ziet heb ik flink wat ruimtegebrek dus nieuwe koralen wordt lastig. Alles omgooien om zodoende wat ruimte te creëren vind ik ook zonde.

Bekijk bijlage 661967

Bekijk bijlage 661968
Bekijk bijlage 661969
Bekijk bijlage 661971
Bekijk bijlage 661972
Prachtig 👍 , ik weet nog wel een baas voor die ricordea's , krijg jij gelijk weer wat ruimte 😊

@Jack R Ik heb nog een mooi steentje met ongeveer 5 stuks ricordea's en een steentje met 3 stuks, iets kleiner van formaat.
Zal deze bewaren, wat betreft de prijs komen we wel uit. Helaas krijg ik er niet echt meer ruimte door.

En meteen even wat minder nieuws, afgelopen zaterdag is mijn Halichoeres melanurus plotseling overleden. Had hem bijna 8 jaar.
Zwom vrolijk rond maar ineens lusteloos en geknepen vinnen. oorzaak onbekend, de rest van de vissen tot nu toe geen problemen dus ik ga er vanuit dat het geen besmettelijke ziekte zal zijn geweest. geen idee waarom dit dus ineens gebeurd was maar niet alles is altijd te verklaren.

@Jack R Ik heb nog een mooi steentje met ongeveer 5 stuks ricordea's en een steentje met 3 stuks, iets kleiner van formaat.
Zal deze bewaren, wat betreft de prijs komen we wel uit. Helaas krijg ik er niet echt meer ruimte door.

En meteen even wat minder nieuws, afgelopen zaterdag is mijn Halichoeres melanurus plotseling overleden. Had hem bijna 8 jaar.
Zwom vrolijk rond maar ineens lusteloos en geknepen vinnen. oorzaak onbekend, de rest van de vissen tot nu toe geen problemen dus ik ga er vanuit dat het geen besmettelijke ziekte zal zijn geweest. geen idee waarom dit dus ineens gebeurd was maar niet alles is altijd te verklaren.
Top , word zeer gewaardeerd 👍

Misschien was het gewoon zijn tijd
Geen idee hoe oud ze worden……

Helaas heeft mijn egel in de nacht de Torch omgeduwd hetgeen mij 2 koppen heeft gekost. Dacht dat ik deze goed had vastgezet maar kennelijk niet. Op de foto is duidelijk te zien waar deze hebben gezeten. Erg zonde maar ik hoop dat de kop die overgebleven is zich weer snel gaat splitsen.
Had ook een gele Gobie gekocht (Cryptocentrus cinctus) maar deze was helaas al na 2 dagen om onbekende reden dood, ik vermoed dat het stres geweest is. Al met al een beetje pech de laatste tijd. De koralen doen het overigens prima.

1e foto de Torch met de 2 doden koppen en verder wat detailfoto's, altijd fraai om te zien.

IMG_8105.jpeg
IMG_8111.jpeg
IMG_8090.jpegIMG_8113.jpeg
IMG_8114.jpeg

Enige tijd geleden en er is inmiddels wat veranderd. 2 vissen zijn er nieuw bijgekomen namelijk een Gobie, de Cryptocentrus leptocephalus en een Paraluteres prionurus a.d.h.v. dit topic https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/advies-zichtbare-open-water-vis.219973/. De Gobie was een stelletje maar helaas, bij het inbrengen schrok de ene van een vis en sprong minstens een halve meter uit de bak. Daarna nooit meer gezien. De andere doet het prima, heel leuk visje. De vijlvis doet het ook prima en tot nu toe laat die de koralen met rust.

Eindelijk mijn techniek verbeterd. Mijn melkflessen die ik als container gebruikte voor mijn doseerpomp heb ik ingeruild voor 3 stuks Coral Box Liquid fluid box 2,5L inclusief nieuwe slangetjes wat uiteraard een ander gezicht is. Meteen de roestige beugels en de bodemplaat vernieuwd. Tevens een schuifafsluiter gekocht die mijn kogelkraan gaat vervangen zodat het instellen wat makkelijker zal gaan. Deze moet nog geinstalleerd worden. Voor het overige hou ik het bij simpele techniek.

Voor het overige geen nieuws, de koralen en vissen doen het nog steeds prima.

Foto's van mijn nieuwe visjes en de doseercontainers.
IMG_8145.jpeg

IMG_8162.jpeg

IMG_8182.jpeg

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan