Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Advies zichtbare open water vis

HeerSchadow

ZeewaterForum lid
Op aanraden van het forum heb ik vrijdag mijn vossekop van bijna 20cm verhuist naar een groter aquarium bij iemand anders.

Ondanks dat ik redelijk wat vissen heb vind ik het vrij kaal in het open water nu.
Veel van de vissen die ik heb zit op 1 plek maar zwemmen niet voor langs behalve met eten. Anemoonvis in zijn anemoon, gramma onder een schuine rots, juffer in zijn territorium, pijlvissen hangen op 1 punt en de aalgrondel in een van zijn tunnels. De dwergkeizer zwemt wel sierlijk rond maar ook veel tussen de rotsen.
Welke vis zou er in mijn aquarium kunnen die goed zichtbaar in het open water zwemt? Of toch maar weer een kleine vossekop en over 2 jaar verhuizen of....een grotere bak wat ik niet uitsluit.
Het is nu een Reefer 300. Onderstaand mijn bezetting naast diverse slakken:

Bijlagen

• Screenshot_20250907_132904_Sheets.jpg
    Screenshot_20250907_132904_Sheets.jpg
    116,6 KB · Weergaven: 23
Misschien kan je je inlezen in het volgende:
- Schooltje apogon (blauwoogjes/parvulus)
- Paartje meiacanthus

Mijn vossenkop is bijvoorbeeld weer heel schuw, is per vis verschillend.

Bedankt voor je voorstellen. De Apogoon Parvulus is inderdaad een leuk visje. Beetje zoals neontetra in zoetwater alleen met de prijs waar je voor een flinke school er slechts 1tje kan kopen :eek: . Minstens 6 lijkt me wel benodigd voor mooi gedrag.

De Meiacanthus Atrodorsalis vind ik een mooie en interresante vis. Beetje onduidelijk of deze als paartje gehouden kunnen worden.

Maar je hebt zelf ook een vossekop in een 350. Verhuis je hem ook na 1 a 2 jaar?

En de vraag of de Meiacanthus Atrodorsalis niet achter een gramma aangaat omdat ze qua kleur/vorm redelijk op elkaar lijken.

Ik zou voor de Apogon Leptacanthus gaan. Rustig vis voor in een 300ltr bak. Heb er zelf ook een paar in mijn 450ltr bak.

Maar je hebt zelf ook een vossekop in een 350. Verhuis je hem ook na 1 a 2 jaar?
Zeker, is gehaald om mijn bubbel alg te grazen te nemen. Die gaat de twee jaar niet halen in mijn bak. Als hij richting de 13cm gaat wil ik hem gaan verhuizen.

Dit is van te voren duidelijk doorgesproken met Sander van Aquaasan.

Paraluteres prionurus, zwartzadel vijlvis.

Paraluteres prionurus, zwartzadel vijlvis.
Leuke vis. Ik lees wel gemixte informatie over reefsafe. Soms staat er alleen voor fish only dan weer dat hij alleen wat nibbelt als hij honger heeft. Heb je er ervaring mee?

Leuke vis. Ik lees wel gemixte informatie over reefsafe. Soms staat er alleen voor fish only dan weer dat hij alleen wat nibbelt als hij honger heeft. Heb je er ervaring mee?
Ja, 0,0 nippen. Super vrolijk visjes. Eet uit de hand.

Schooltje Chromis?

Dat was mijn eerste gedachte qua type vis maar heb al 2 azuur juffertjes. Volgens mij dan niet de beste match.
Denk dat ik voor de Paraluteres prionurus ga kijken met een terugbreng garantie als hij toch aan de koralen begint.

Hij lijkt bij mij wel reefsafe zelfs geen glasanemoon. Wel is het een vreetzak. Eet enkel diepvries en nori....veel nori. Eet het zo uit je hand.
Gaat verder goed met de andere vissen. Geen enkele die hem aanvalt of terug
Hangt wel vaak op bepaalde plekken omdat het niet zo'n goede zwemmer is.
Verder grappig dat hij continu van kleur veranderd.

Back
Bovenaan