Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leonardo's 2e zeeaquarium

Dat is het leuke van een zeeaquarium (als het goed gaat :)). Hier een foto van mijn Blaasjeskoraal (Physogyra Liechtensteini).
Ooit gered en was maar 1 cm in doorsnede en zag er erg zielig uit maar inmiddels uitgegroeid tot een flinke jongen met een doorsnede van 15 cm. Mag niet veel groter worden want ik heb beloofd dat deze nooit weggaat (dus dit gaat nog eens een probleem worden ;)).

1F8EBAB8-8BA4-4670-BD8B-23865DD881B8.jpeg

Zo, dat is weer een tijdje geleden zeg. Aangezien @LALA mijn rechter kant wat leeg vond heb ik inmiddels maar wat aangeschaft :p. Een stek (oren) van @Jack R gekocht en een paar gekregen (nog bedankt) en een Hysterix(je) aangeschaft en een kruipende Montipora in de winkel gekocht. Het merendeel van de stekklen zijn nog erg klein dus de rechterkant is nog steeds wat leeg maar met wat geduld groet dit uit tot grotere koralen.
Ook 2 Bloedgarnalen gekocht. Erg fraai en inmiddels, na een paar weken, beginnen ze naar de voorgrond te komen. Hier wat foto's, eerst van mijn nieuwe aanwinsten.

De nieuwe oren van Jack. Ik had veel moeite om ze op de steen te laten vastgroeien maar uiteindelijk gelukt. Zien er nu wat verkreukeld uit maar dat komt wel weer goed.
IMG_7065.jpg

De Hysterix, nog erg klein dus foto sterk uitvergroot
IMG_7018.jpg

En de rest van de stekken
IMG_7066.jpg
IMG_7030.jpg
IMG_7070.jpg

Wat minder leuk nieuws. Een week geleden was mij olijke Midas Blenny plotseling overleden. Geen idee waarom want de avond ervoor zwom hij nog vrolijk rond. Ik had hem eind december 2021 aangeschaft dus helaas, heel oud is hij niet geworden.
Ik denk dat ik binnenkort maar weer op zoek ga naar dit grappige visje, moet niet al te lastig zijn want ze worden veelvuldig aangeboden.

Precies met deze Blenny had ik hier ook niet langer plezier helaas. Wat de oorzaak was ook niet er achter gekomen.

Zo, dat is een tijd geleden. Wisselend succes gehad afgelopen periode.
Waterwaardes waren een tijd niet goed (eigen schuld) wat mij de grote Pocillopora en enkele koppen van mijn Torch heeft gekost.
Gelukkig kon ik nog een paar stukjes Pocillopora redden en inmiddels is deze weer een stuk groter geworden. Had een Poetsvisje gekocht maar heeft helaas maar 4 weken geleefd.

Maar ook goed nieuws. Heb een grote waterwissel van 250 liter gedaan wat de koralen erg waardeerde. De Oren die ik van @Jack R had gekocht zijn prachtig groot geworden en het zijn er inmiddels 4. Mijn blaasjes koraal wordt nu echt te groot :) en de groei in het algemeen begint eindelijk toe te nemen. Inmiddels staat de bak er weer prima bij.
Uiteraard nu wat foto's van de huidige situatie.

Overzicht
IMG_7215.jpg

Blaasjes koraal met Lord of the Rings buttons
IMG_7218.jpg

Oren van Jack
IMG_7222.jpg

En nog wat andere foto's
IMG_7219.jpg
IMG_7220.jpg
IMG_7221.jpg

Het is weer een hele tijd geleden zie ik dus weer even een update. Vakantie heeft de waterwaardes op zijn kop gezet en heeft mij een Torch kop gekost. Ook was mijn Accan gevallen waardoor een deel op zijn kop lag hetgeen mij een groot deel Accans heeft gekost. Gelukkig niet alles. Voor het overige gaat het goed.

Na de vakantie een paar vissen aangeschaft want de bak begon wat leeg te raken. Ongeveer 4 weken geleden een Middas en afgelopen zaterdag naar de Coral en Fish store in Breda geweest. Daar een rode koraalklimmer gekocht (stond op mijn lijstje) en een mannetjes Mandarijn pitvis.
De Manderijn kon het gelijk goed vinden met het vrouwtje welke al jaren hier rondzwemt en ik zag hem al eten. Hopelijk wat meer geluk dan de vorige keer want dat mannetje had ik niet zo heel lang. Aan het voedsel zal het in ieder geval niet liggen want er zit genoeg.
De Rode koraalklimmer moet nog wat wennen en de andere vissen zitten soms achter hem aan. Vooral de grote Bispinosa (de baas in de bak) maar niet zozeer dat ze de hele bak doorgaan. Zullen wel even moeten wennen. Hij eet in ieder geval wel dus dat is een goed teken.

Koraal gaat voor de rest prima, de Oren van Jack zijn mooi groot geworden en vermenigvuldigen zich goed (heb er nu 6), de rest gaat ook goed.

Dan nu wat foto's:
IMG_7342.jpg

IMG_7340.jpg
IMG_7349.jpg

IMG_7347.jpgIMG_7343.jpg

IMG_7344.jpg

IMG_7345.jpgIMG_7348.jpgIMG_7346.jpg

Mooi plaatje zo met dat koppel mandarijnen

Het is weer een hele tijd geleden zie ik dus weer even een update. Vakantie heeft de waterwaardes op zijn kop gezet en heeft mij een Torch kop gekost. Ook was mijn Accan gevallen waardoor een deel op zijn kop lag hetgeen mij een groot deel Accans heeft gekost. Gelukkig niet alles. Voor het overige gaat het goed.

Na de vakantie een paar vissen aangeschaft want de bak begon wat leeg te raken. Ongeveer 4 weken geleden een Middas en afgelopen zaterdag naar de Coral en Fish store in Breda geweest. Daar een rode koraalklimmer gekocht (stond op mijn lijstje) en een mannetjes Mandarijn pitvis.
De Manderijn kon het gelijk goed vinden met het vrouwtje welke al jaren hier rondzwemt en ik zag hem al eten. Hopelijk wat meer geluk dan de vorige keer want dat mannetje had ik niet zo heel lang. Aan het voedsel zal het in ieder geval niet liggen want er zit genoeg.
De Rode koraalklimmer moet nog wat wennen en de andere vissen zitten soms achter hem aan. Vooral de grote Bispinosa (de baas in de bak) maar niet zozeer dat ze de hele bak doorgaan. Zullen wel even moeten wennen. Hij eet in ieder geval wel dus dat is een goed teken.

Koraal gaat voor de rest prima, de Oren van Jack zijn mooi groot geworden en vermenigvuldigen zich goed (heb er nu 6), de rest gaat ook goed.

Dan nu wat foto's:
Bekijk bijlage 642217

Bekijk bijlage 642216
Bekijk bijlage 642224

Bekijk bijlage 642222Bekijk bijlage 642218

Bekijk bijlage 642219

Bekijk bijlage 642220Bekijk bijlage 642223Bekijk bijlage 642221
Mooi aquarium!

Mooi aquarium!
Bedankt voor het compliment. Leuk om dit van jou te horen gezien jou status in het zeeaquarium houden. Prachtige bak heb je.

Ook met de wat eenvoudigere, vergevingsgezinde koralen kan je er iets van maken. Ben niet altijd even actief bezig en werk zonder afschuimer dus wil ik het niet al te moeilijk maken. Zie aan mijn Torch dat het toch af en toe mis gaat, heb inmiddels al een paar koppen verloren (maar er ook een paar bijgekregen), de rest van de koralen gaat prima.

Mooi aquarium .. maar let op de koraalklimmer die heeft garnalen op zijn menu staan...

Even mijn vissen in het zonnetje zetten. Ik heb het even nagekeken en het blijkt dat sommige vissen al behoorlijk oud beginnen te worden.
Kennelijk hebben ze het naar hun zin denk ik maar.

2 Clownvissen 16 jaar
Gele dokter 14 jaar
Groene juffer 12 jaar
Gobie Amblyeleotris aurora 8,5 jaar
Dwergkeizer Bispinoza 7,5
Lipvis Halichoeres melanurus ruim 6,5 jaar
Mandarijn Pitvis vrouw 4 jaar
Mandarijn Pitvis man 2 weken
Rode Koraalklimmer 2 weken
Midas Blenny 5 weken

In totaal zwemmen er dus 11 vissen rond.
De nieuwe vissen (de onderste 3 van het rijtje) hebben het ook naar hun zin en worden volledig geaccepteerd.
Om het plaatje volledig te maken heb ik ook nog 1 Zandzevende zeester (inmiddels ook alweer ongeveer 5 jaar), 3 zeeegels en 2 Bloedgarnalen.

En uiteraard wat vissen foto's.

IMG_7371.jpg

IMG_7378.jpg

IMG_7372.jpg

IMG_7380.jpg

IMG_7384.jpg

IMG_7388.jpgIMG_7392.jpg

De vissen en het koraal gaan prima hier. Omdat mijn waterwaarden nu al een poos netjes zijn komt de groei er weer in.
Mijn Pitvisjes zijn af en toe verliefd en dat is een prachtig gezicht. Helaas moeilijk op de foto te krijgen omdat zij hun liefdesdans beginnen wanneer het licht begint uit te gaan.

Verder eigenlijk weinig nieuws maar wel 3 nieuwe koralen waaronder een stukje Chalicen Gold Meister en Buttons. Mijn eerste Fungia heeft zich compleet afgescheiden van de rest van de kleine Fungia jonkies.

Ten slotte weer wat foto's. Foto's vallen een beetje in herhaling maar wellicht toch leuk om te zien.

Overzicht
IMG_7416.jpg
IMG_7418.jpgIMG_7415.jpgIMG_7424.jpgIMG_7425.jpgIMG_7413.jpg

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan