Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Leonardo's 2e zeeaquarium

Voor mij doen wat flinke wijzigingen aangebracht. De Hysterix heb ik verplaatst omdat deze niet zo erg opviel achter mijn paarse Montypora plaat. Op die plek heb ik de donkergroene SPS van @Jack R neergezet (naam weet ik even niet). Ook mijn paarse Stylo flink gesnoeid omdat deze gewoonweg te groot was geworden. Tevens een paar Buttons bij @basonder14 gekocht. Was erg leuk om daar eens langs te gaan, prachtig aquarium gezien en dito technische ruimte.
Hier wat foto’s

81E5A458-253B-431C-A7DD-EF84BD5E3B3F.jpeg
DF31287A-F32D-4DD8-9ECC-416635A189F8.jpeg
C37856A8-85E5-44BA-8373-66591FDD7822.jpeg
98B6E07D-5E32-4580-B2BE-1761C6F3AA43.jpeg

Mooi om te zien en de Zoa's zullen heerlijk verder groeien naast de Zoa's die het al zo goed doen in je aquarium!

Heb je topic de afgelopen dagen doorgelezen. Mooi om te lezen, je bak staat er verder mooi bij, ondanks de wat kale rechterkant (zoals jezelf aangaf 😉). Bedankt voor de mooie stekken, deze staan al lekker te pronken in mijn bak.

Gr. Ed

Wat een prachtig verhaal en bak is jouw dagboek. Zeer nuttig voor mij als beginner. Vooral omdat mijn bak gelijkaardig aan de jouwe wordt. Ook het feit dat de bak al jaaaaren draait op een hoog niveau is super om zien. Wat ik opmerkelijk vind, behalve de techniek, is het visbestand. Dit is niet iets wat je zou als advies krijgen voor jouw maat van bak. Bij ons in Vlaanderen zouden ze zeggen GOE BEZIG!
Ik heb nog een aantal vragen maar dat is voor een andere keer
Grtz LW

Heb je topic de afgelopen dagen doorgelezen. Mooi om te lezen, je bak staat er verder mooi bij, ondanks de wat kale rechterkant (zoals jezelf aangaf 😉). Bedankt voor de mooie stekken, deze staan al lekker te pronken in mijn bak.

Gr. Ed
Dankjewel. De rechterkant vooraan is inderdaad nog een probleem maar de Cactus die daar staat begint al aardig te groeien dus dat wordt opgelost. bedoeling is om de grotere Cactus eruit te halen als de kleine aan de rechter kant wat groter is geworden.
Leuk dat alles het doet, laat nu maar lekker groeien.

Wat een prachtig verhaal en bak is jouw dagboek. Zeer nuttig voor mij als beginner. Vooral omdat mijn bak gelijkaardig aan de jouwe wordt. Ook het feit dat de bak al jaaaaren draait op een hoog niveau is super om zien. Wat ik opmerkelijk vind, behalve de techniek, is het visbestand. Dit is niet iets wat je zou als advies krijgen voor jouw maat van bak. Bij ons in Vlaanderen zouden ze zeggen GOE BEZIG!
Ik heb nog een aantal vragen maar dat is voor een andere keer
Grtz LW
Bedankt voor de complimenten. Wat betreft het vissenbestand bedoel je denk ik de Gele Zeilvin dokter en de Lipvis. De meningen hierover zijn verdeeld betreft de maat van de bak maar ze zwemmen al vele jaren zonder stres in mijn bak dus voorlopig mogen ze blijven.
Vragen staat vrij, ik weet niet of ik ze allemaal kan beantwoorden maar geen probleem. Daar is een forum voor.

Meet nu wat vaker mijn waterwaardes en dat is maar goed ook. Mijn KH was plotseling 5,7 wat natuurlijk veel te laag is.
Na een kort onderzoek bleek dat mijn asje van mijn doseerpomp niet meer draaide. Nadat ik de kop had schoon gemaakt werkte hij weer als van ouds. Nu dus weer de waarde geleidelijk verhogen.

Tot slot nog een foto van mijn Torch (in gezelschap van mijn Mespilia egel) welke ik de vorige keer was vergeten. Doet het weer uitstekend en 1 van de koppen begint zich te splitsen :)

IMG_7523.jpg

Heb een nieuwe stromingspomp aangeschaft omdat de huidige vrij hinderlijk bromde. Ook was deze zo krachtig gericht dat in mijn rechterhoek voorzijde alles werd weggeblazen inclusief mijn zand. Heb nu een Jabao MLW-20 gekocht. Dezelfde stromingssterkte (op papier dan) maar de stroming is nu veel breder zodat alles blijft liggen. Heb de pomp nu ook aan de rechterplaats kunnen hangen d.m.v. een zuignap. Ben wel tevreden zo maar wellicht plaats ik aan de linkerzijde dezelfde zodat ik in ieder geval in alle hoeken stroming heb. Kunnen dan waarschijnlijk ook wat minder hard draaien, deze draait namelijk bijna 100%

Voor de rest gaat alles zijn gangetje alleen is helaas mijn mannetjes Mandarijn overleden. Hoewel hij goed at en er genoeg rondkroop zag ik hem steeds magerder worden. Nu heb ik het 3 keer geprobeerd en 3 keer een slecht resultaat gehad dus nu hou ik er mee op. Er komt voorlopig geen nieuwe Pitvis bij. Het vrouwtje, welke ik al jaren heb, doet het nog steeds uitstekend en is lekker dik dus het kan kennelijk wel.

Koralen doen het prima, de groei zit er lekker in, alleen heb ik op het moment een wat kale overloop omdat mijn Sterpoliep niet meer goed hechte op het glas maar dat groeit wel weer een keer dicht. Zand blijft prachtig wit en geen overdreven algengroei.

Tot slot uiteraard wat foto's
IMG_7580.jpg
IMG_7581.jpg
IMG_7582.jpg
IMG_7583.jpg
IMG_7584.jpg

Weer een tijdje geleden. Niet zoveel gebeurd, alleen een nieuw koraal bij @LALA gekocht namelijk een Torch (Euphyllia Glabrescens) Hellfire met 2 koppen.
Vlak voor mijn andere Torch gezet zodat het een mooi geheel gaat worden (althans dat is de bedoeling). Beide koppen van mijn groene Torch zijn zich aan het splitsen dus dat gaat de goede kant op.

De nieuwe stromingspomp welke ik nu ongeveer 2 maanden heb draaien bevalt nog steeds, minder stroming dan bij de oudere pomp maar voldoende denk ik aangezien het er allemaal prima bij staat. Doordat er minder stroming is dan bij de vorige pomp oogt het allemaal wat rustiger en komt het daardoor allemaal wat beter tot zijn recht.

De eerste foto van beide Torchen waarvan de voorste dus net nieuw is en maar even weer een foto van de gehele bak.
IMG_7674.jpg
IMG_7683.jpg

Een tijdje geleden weer maar aangezien ik het altijd rustig aan doe heb ik niet veel te melden. Alleen helaas heb ik mijn nieuw gekochte Fridmanni na 1 dag nooit meer gezien :(. Niet veel plezier van gehad dus. Maar voor het overige geen sterfgevallen. Vissen, bloedgarnalen, zeester, egels, alles zwemt of kruipt nog vrolijk rond.

De koralen doen het nog steeds prima, ook geen sterfgevallen. Ook de Torch welke ik bij @LALA heb gekocht staat er nog steeds prima bij.
Dus maar weer een paar foto's want anders blijft het dagboek ook zo leeg.

IMG_7776.jpg
IMG_7777.jpg
IMG_7778.jpg
IMG_7779.jpg
IMG_7780.jpg
IMG_7782.jpg

Ik moet toch even kwijt dat je echt een van de mooiste sqapes hebt :love:. Fantastisch dat je met "simpelere" koralen ertussen een mooi geheel hebt gevormd.
En ook respect dat je sommige vissen al zo lang hebt rondzwemmen.

Dankjewel @HeerSchadow. Bak staat al een tijdje waardoor de koralen inmiddels mooi volgroeit zijn. In het begin als je stekjes nog klein zijn is het lastiger om een mooi geheel te krijgen. Ook heb ik niet al te veel soorten koralen waardoor de koralen ook de ruimte hebben om te volgroeien.
Ik zie wel eens bakken overvol met kleine stekjes, de 1 nog mooier dan de andere. Ik vind dat zelf wat rommelig overkomen en ze hebben geen plaats om lekker groot te worden omdat ze elkaar in de weg zitten.

Ik moet toch even kwijt dat je echt een van de mooiste sqapes hebt :love:. Fantastisch dat je met "simpelere" koralen ertussen een mooi geheel hebt gevormd.
En ook respect dat je sommige vissen al zo lang hebt rondzwemmen.
Ik heb het al gezegd maar voor mij is dit dagboek zeer inspirerend. Ik ben nog in de prille voorbereidingsfase zie https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/rif-zedelgem.217108/page-2 maar als ik dit binnen een paar jaar kan bereiken zou ik een gelukkig man zijn. Wat er mij in de opmaak van mijn plannen zou kunnen helpen is een eenvoudig schetsje met welke koralen waar staan in jouw bak. Dit geeft mij direct een idee van wat er kan geplaatst worden naast elkaar en wat niet. Er is voor een beginner zo veel om aan te denken en als ik het deel van koralen kiezen al een beetje kan vereenvoudigen zou dat leuk zijn. Als je eens tijd en goesting hebt dan zou een dergelijk plannetje super zijn!

Ik heb het al gezegd maar voor mij is dit dagboek zeer inspirerend. Ik ben nog in de prille voorbereidingsfase zie https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/rif-zedelgem.217108/page-2 maar als ik dit binnen een paar jaar kan bereiken zou ik een gelukkig man zijn. Wat er mij in de opmaak van mijn plannen zou kunnen helpen is een eenvoudig schetsje met welke koralen waar staan in jouw bak. Dit geeft mij direct een idee van wat er kan geplaatst worden naast elkaar en wat niet. Er is voor een beginner zo veel om aan te denken en als ik het deel van koralen kiezen al een beetje kan vereenvoudigen zou dat leuk zijn. Als je eens tijd en goesting hebt dan zou een dergelijk plannetje super zijn!
Sucses gegarandeerd bij jou , zo te lezen doe je niets zonder alle info die je nodig hebt om een bak te starten en in te richten.👍
Dat gaat gewoon helemaal goed komen daar , veel plezier met de opstart 👊.

Sucses gegarandeerd bij jou , zo te lezen doe je niets zonder alle info die je nodig hebt om een bak te starten en in te richten.👍
Dat gaat gewoon helemaal goed komen daar , veel plezier met de opstart 👊.
Dank je wel, ik ben van de trage aanpak. Dit is misschien wel in mijn voordeel bij een zeebak. Er is niet altijd veel feedback op mijn vragen in het forum, wat ik wel een beetje lastig vind. Sommige info is moeilijk te achterhalen als beginner maar ik kom er wel. De prijsvragen voor de bak zijn in ieder geval lopende.

Prachtige bron aan informatie 👍👍👍
Dank je 😁😁

Back
Bovenaan