Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

JVR's rif in de Veen

De Boeven:
De bruine heet Jamo 2 jaar de doker blonde is Bo 3jaar

Bijlagen

• DSC00243.JPG
    DSC00243.JPG
    278,5 KB · Weergaven: 3
  • DSC00244.JPG
    DSC00244.JPG
    286,6 KB · Weergaven: 3
JVR zei:
Sta ik op het punt om te gaan ijken is het bolletje van de sonde gebarsten snap er echt niks van heb alles heel voorzichtig gedaan wist dat dit heel dun glas was.
Heb jij weer.... Zonde man echt kl*te. Dat zijn van die momenten....

Hoppa een nieuwe elektrode binnen (Bedankt Peter) nu eindelijk aan de slag zou je denken maar......Het mocht weer niet baten na het ijken van de sonde wou ik de reactor in bedrijf gaan stellen.
Alles netjes volgens handleiding in de kast gezet slangetjes terug de sump in co2 flesje opgehangen controller erbij nieuwe magneet ventiel ertussen en starten maar-----------> En toen bij het openen van de co2 fles schoot de dikke slang van de reactor eraf en hadden we een fontijn in de kast nu ben ik helemaal niet bang voor water alleen kon mijn pas gekochte tunze er niet zo goed tegen gevolg rook uit het kastje en kapot was de tunze.
Na het drogen van alles,maar rustig geken wat er mis is gegaan maar snap er nu helemaal geen klap meer van en heb alles maar weer even van elkaar afgehaald en ga er maar even een nachtje over slapen tot op heden ben ik nog niet erg blij met de nieuwe bak, maar achter de wolken schijnt de zon en we gaan van de week weer vrolijk verder.
Snik,
Jan

Jeetje Jan,

Dat is een slechte start man! Gelukkig was je erbij en is de hele boel er niet snacht's vanaf geschoten.

Misschien een slangklemmetje of zo iets plaatsen, ik hoop wel dat jullie de moed er in blijven houden.

Probeer het (hufterproof) op te lossen want dit mag niet meer gebeuren, er staat te veel op het spel vind ik.

Succes!!

Mvg Rob Visser

Nou Jan,
Het begin zit nog niet echt mee, maar geeft de moet niet op. Als je na een paar maanden de meeste kinderziektes uit de techniek en je bak bak hebt weten te krijgen gaat dit een schitterende aanwinst in je woonkamer worden.
Mocht je wat hulp nodig hebben dan moet je maar een seintje geven.

Na een slechte start met de reactor toch maar weer aan het werk gegaan met het speeltje en het is me gelukt om hem aan de praat te krijgen, kan nog weinig zeggen of die zijn werk goed doet maar ga ervan uit van wel.
Zal van de week weer een paar fototje's maken en in mijn db zetten.
Wel was mijn po4 wat aan de hogekant 0,5 dit heeft denk ook temaken gehad dat er stekjes kapot zijn gegaan gaat nu al beter dankzij salifert phosphate elaminator.

Gropetjes,
Jan

Na wat drukke dagen hier eindelijk weer wat foto's van onder andere de reactor in gebruik en van de vissen waar onder 2 nieuwe aanwinsten de Zebrasoma veliferum en een gele symbiose grondel met garnaal alleen moeten ze elkaar nog vinden.

Bijlagen

• DSC00312.JPG
    DSC00312.JPG
    188 KB · Weergaven: 5
  • DSC00316.JPG
    DSC00316.JPG
    171 KB · Weergaven: 5
  • DSC00320.JPG
    DSC00320.JPG
    234,3 KB · Weergaven: 4
  • DSC00271.JPG
    DSC00271.JPG
    248,9 KB · Weergaven: 4
  • DSC00319.JPG
    DSC00319.JPG
    206,4 KB · Weergaven: 4
Nog wat oa 2 met maanlicht
Groetjes,
Jan

Bijlagen

• DSC00261.JPG
    DSC00261.JPG
    232,6 KB · Weergaven: 5
  • DSC00286.JPG
    DSC00286.JPG
    238,2 KB · Weergaven: 4
  • DSC00305.JPG
    DSC00305.JPG
    194,2 KB · Weergaven: 5
  • DSC00295.JPG
    DSC00295.JPG
    130 KB · Weergaven: 6
  • DSC00294.JPG
    DSC00294.JPG
    153,5 KB · Weergaven: 5
Hoi Allemaal,

Moest vandaag voor mijn werk in Tiel zijn, en heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt en ben even bij Michel(seven seas Pako park Rhenen) geweest.
Zijn winkel ziet er netjes uit heel stuk ruimer als wat ze hadden jammer alleen dat het niet meer naast de deur ligt dus maar hopen dat ik af en toe naar Tiel moet.
Heb een nieuwe hqi lamp meegenomen een giesemann mega chrome marine 250 watt deze geeft echt super mooi licht zal morgen even foto's maken.

Groetjes,
Jan

Na lange tijd weer een berichtje.
Ik heb vorige week een andere afschuimer gekocht via het forum een aqua compleet 1000 en ik moet zeggen hij schuimt heel goed af zie foto is van 2,5 dag, had in het begin al mijn twijfels over de H&S die ik had was toch iets aan de kleine kant voor mijn aquarium denk ik mijn nitraat en nitriet waardes bleven aan de hoge kant en de koralen deden het ook heel slecht al het steen koraal is dood gegaan helaas. toch te vroeg geweest met het erin zetten van sommige stukken ben ik bang.
Nu hoop ik dat ik het allemaal onder controle heb heb afgelopen weekend ook 60 liter water gewisseld.
Mijn buttons stonden vorige week heel de week dicht en beginnen nu langzaam weer bij te komen heb ik het idee(hoop het want het is een heel mooi groepje blauw geel) Ze gingen erg goed.
Bij deze gelijk wat foto's van de afschuimer en buttons.

Groetjes,
Jan

Bijlagen

• DSC00329.JPG
    DSC00329.JPG
    194 KB · Weergaven: 3
  • DSC00330.JPG
    DSC00330.JPG
    185,9 KB · Weergaven: 3
  • DSC00334.JPG
    DSC00334.JPG
    261 KB · Weergaven: 3
  • DSC00336.JPG
    DSC00336.JPG
    252,2 KB · Weergaven: 4
  • DSC00329.JPG
    DSC00329.JPG
    194 KB · Weergaven: 5
Jan,

Op de foto in RE27 zie ik dat je je kalkreactor helemaal vol hebt zitten met kalkhoudend materiaal.
Voor een optimale werking van een kalkrector moet de verblijftijd van het water een uur of vijf zijn voor het het de kalkreactor verlaat. Persoonlijk zou ik de kalkrector tot ongeveer de helft leeghalen zodat je wat meer watervolume krijgt. Een nog mooiere oplossing is het watervolume te vergroten door bv een fles of jerrycan in serie met de kalkreactor te plaatsen.

Voor het juist afstellen (druppelen) moet je dus weten hoeveel water er in de kalkreactor zit. Dit deel je dan vervolgens door 5 en dan weet je wat er per uur uit de kalkreactor mag druppelen.

Stel je hebt een watervolume van 2 liter in de kalkreactor dan is het dus 2 : 5 = 400 ml per uur = 6,6 ml per minuut (max).
Bij een inhoud van 5 Liter is het dus 5 : 5 = 1000 ml per uur = 16,6 ml per uur (max).

Je ziet wat de invloed is van het watervolume van de kalkreactor.

Een kortere verblijftijd dan 5 uur is niet gewenst omdat je KH en CA dan nog lang niet optimaal zijn. Het effect is minimaal en het kost je alleen een hoop CO2.

@Fred en Edwin,
Raar dat ze hem dan in de winkel zo vullen en erbij zeggen dat ik hem gelijk kan aansluiten.
Ga het gelijk veranderen straks.
Dank jullie wel
icon14.gif
,
Jan

Jammer Jan , van de stekken en het andere koraal . Als je het een en ander weer op de rit hebt dan kom je maar weer eens kijken . Ik zal je wel aan wat stekken (kleine prijsjes) helpen na dit drama .Ik heb weer paarse montiplaatstekjes en roze pocci en nog wel wat anders !!!

Groet marco

Jeetje Jan,

En dan te bedenken dat ik zo jaloers op je blauwe buttons ben. Hier gaat het ook niet helemaal vanzelf.

Mijn Gele Dokter heeft volgens mij vinrot en krijg ik niet te pakken:( en ik heb ook mogen ervaren wat buttonmelting is. Van mijn kleine kolonietje blauwe buttons heb ik nog maar 2 stuks over.
Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen hier.

Later!!!!

Mvg Rob Visser

Hee Lowlander.

Ik zelf ben ook een verwent Lowlander en dit jaar was al weer mijn elfde keer.
Goed te zien hoe je alleszelf hebt gebouwd.
Ziet er goed uit daar hoor,

Zie dat je ook al contact met edwin hebt gehad.

Misschien volgend jaar op lowlands even een biertje doen.

Gr Dennis

Na lange tijd weer wat foto's.
Gaat opzich wel goed met de bak vooral de doopvont doet het erg goed ga alleen mijn blauwe trekkers vis verkopen deze vreet de druifjes op de rotzak.
De zandhappers ze zijn inmiddels aardig gegroeid in vergelijking met foto eerder in het dagboek.
Ook wat foto's van wat nieuwe aanwinsten waaronder buttons, paddestoel, caliendrum.

Bijlagen

• DSC00402.JPG
    DSC00402.JPG
    263,6 KB · Weergaven: 3
  • DSC00403.JPG
    DSC00403.JPG
    226,4 KB · Weergaven: 2
  • DSC00406.JPG
    DSC00406.JPG
    244 KB · Weergaven: 2
  • DSC00408.JPG
    DSC00408.JPG
    228,7 KB · Weergaven: 2
  • DSC00409.JPG
    DSC00409.JPG
    248,6 KB · Weergaven: 3
nog 1

Bijlagen

• DSC00410.JPG
    DSC00410.JPG
    241,2 KB · Weergaven: 2
Hey,

Mooie bak heb je daar staan. Goed te zien dat mijn oude afschuimer zijn werk goed doet! Succes nog!

Back
Bovenaan