Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

JVR's rif in de Veen

JVR

Senior Forumlid
Hoi allemaal,

Voor diegen die het niet wisten ben ik Jan(25) woonachtig in Roelofarendsveen(van de file's) heb een vriendin(Monica)
2 Honden (labradors Bo en Jamo) en ben nu zo'n 3jaar actief met zeewater.

Eindelijk heb ik mijn vriendin zover gekregen dat ik een ander aquarium mocht we hadden een percula 90, maar door zijn beperkte mogelijkheden en de grote wou ik vorig jaar eigenlijk al een ander alleen toen mocht het nog niet.
1 voorwaarde van Monica was wel dat die er niet al te lomp groot uit moest zien en dat die precies tussen de muur van de erker en de schuifpui moest passen en niet breder dan 50cm mocht zijn.
Mijn ogen waren gevallen op een panorama bak van 130x50x50cm met een sump van 80x30x50cm overloop in het midden aangeschaft via dit forum.
Kwa techniek heb ik:
Opvoer:OR3500
Stroming:Koralia 3 en Tunze 6055 met rock(wil tzt de koralia vervangen door nog een tunze gelijk met controller)
Afschuimer: H&S type 150-f2001
Licht: nu nog t5, maar er is een pakketje vanuit Belgie onderweg met een Aquasunlight van AM met:4X T5 + 2X HQI 250 watt +2Xl ed nachtverlichting

Toen ik de bak gehaald had heb ik hem grondig schoongemaakt en vond dat de kitranden er niet echt netjes uitzagen(stujes eruit door het schoonmaken met mesje denk) daardoor heb ik ervoor gekozen ze weg te snijden en opnieuw te kitten(alleen de binnenkanten) tussen het glas en buitenkant zien ze er super uit.
Nadat ik het oude kitje eruit gesneden had heb ik het eerst grondig ontvet en schoongemaakt en vervolgens een nieuw afkitrandje gegeven.
Hierdoor moest ik natuurlijk wel een paar dagen wachten om het aquarium te vullen, maar had toch geen haast de visjes zaten nog lekker in de Percula en ik ging ook nog een weekendje naar Lowlands.
De kit heb 9dagen de tijd gehad om uit te harden en dat is volgens mij wel goed voor maar een randje van 3mm.
Na Lowlands ben ik gelijk aan de slag gegaan om het aquarium te vullen met water en keuken zout om hem te spoelen dit heb ik 4x24uur gedaan.
Na de 4x24uur nog een keer met alleen water en hierna gevuld met osmose water en RC zout.
Gister avond flink in de weer geweest met het overplaatsen van het levend steen had zelf nog 25kg en heb bij Corne en Willemijn uit Katwijk nog ongeveer 40kg bijgehaald dit hadden hun over.
Na flink wat bouwen ben ik er best tevreden over en kon ik het koraalzand plaatsen en alles laten bezinken en heb 2uur later de eerste vissen erin uitgezet.
Mijn vissen bestand bestaan uit:
2x driebandanemoon
1x mandarijn pitvis
2x oranje zandhapper
1x jack
1x gele dokter
1x picasso
1x Ecsenius stigmatura
2x Juffertjes
1x Mespilia zeeëgel
1x hermiet
1x percon
1x rode ogen krab

Verder heb ik kwa koralen en leders:
Acro's
Schijf anemonen
Rode Tepel anemoon
Anthelia
Oortje's
Blauwe buttons met geel hart
Montipora takken oranje,groen en rood
Doopvond

Dit wil ik allemaal natuurlijk gaan uitbereiden en er wat moois van maken hou dus mijn dagboek in de gaten ga er niet elke dag in schrijven maar wil er toch wel 2x per week wat inzetten.

Hierbij alvast wat foto's.

Groetjes,
Jan

Bijlagen

• DSC00062.JPG
    DSC00062.JPG
    189,4 KB · Weergaven: 32
  • DSC00063.JPG
    DSC00063.JPG
    202,3 KB · Weergaven: 14
  • DSC00064.JPG
    DSC00064.JPG
    205,2 KB · Weergaven: 14
  • DSC00072.JPG
    DSC00072.JPG
    194,6 KB · Weergaven: 15
  • DSC00071.JPG
    DSC00071.JPG
    235,5 KB · Weergaven: 10
Nog wat pic's

Bijlagen

• DSC00173.JPG
    DSC00173.JPG
    178,2 KB · Weergaven: 10
  • DSC00172.JPG
    DSC00172.JPG
    205,3 KB · Weergaven: 36
  • DSC00169.JPG
    DSC00169.JPG
    222,6 KB · Weergaven: 47
  • DSC00077.JPG
    DSC00077.JPG
    176,9 KB · Weergaven: 9
  • DSC00073.JPG
    DSC00073.JPG
    196 KB · Weergaven: 9
Aan de lichtkap wordt gewerkt trouwens.

Ziet er goed uit Jan !!!:goed: Binnenkort kom je maar weer eens wat stekken halen , kan je de boel beetje inkleuren !!!;)

Groet Marco

Gister bezig geweest met de nieuwe kap heb bij de bouwmarkt een plaat meranti gehaald en ben met de zaag van de buurman lekker bezig geweest viel nog niet mee omdat de hoekjes natuurlijk onder verstek gezaagd moesten worden.
Het resultaat ziet er vind ik niet slecht uit.
Heb hem eerst dik in de menie gezet vervolgens in de lak moet hem nog 1 keer lakken dan heeft die 3 lagen lak.

Bijlagen

• DSC00183.JPG
    DSC00183.JPG
    170,8 KB · Weergaven: 9
  • DSC00182.JPG
    DSC00182.JPG
    178,8 KB · Weergaven: 8
  • DSC00180.JPG
    DSC00180.JPG
    194,1 KB · Weergaven: 10
Hoi Edwin,

De achterkant van de kap is voor de helft open dus ventilatie genoeg lijkt mij.

Groetjes,
Jan

De lichtkap is af en heb ook de deurtjes een ander kleurtje gegeven in de schuur.

Ben ook nog bij verloop geweest en heb een mooie flower aangeschaft(zie foto)
Helaas heb ik ook minder goed nieuws te melden was vorige week bij Marco geweest en had 5 hele leuke stekken meegenomen alleen hebben het er 3 niet overleefd sorry Marco.
Oorzaak is me gister duidelijk gemaakt door Hagar(hqa) mijn waardes waren goed en heeft hoogst waarschijnlijk temaken gehad dat ik met een heel steriel aquarium ben opgestart nieuw osmose water en zout hierdoor zijn de goede bacterien nog helemaal niet ontwikkeld.(beter had geweest mijn percula inhoud en dus de goede bacterien in mijn nieuwe aquarium te pompen en aan te vullen met nieuw water, maar dat is achteraf en dan kijk je een koe............)
Nu ga ik 2x per week 10% waterwissel toepassen maar ipv osmose water ga ik natuurlijk zeewater gebruiken ga dit bij Picasso halen.
Volgens Hagar moet dit in de loop van de tijd een goede verbetering zijn.
Ik hou jullie op de hoogte hoe de vorderingen zijn.

Hier wel alvast een paar foto's

Bijlagen

• DSC00207.JPG
    DSC00207.JPG
    179,5 KB · Weergaven: 47
  • DSC00200.JPG
    DSC00200.JPG
    210,2 KB · Weergaven: 6
  • DSC00209.JPG
    DSC00209.JPG
    253,9 KB · Weergaven: 7
  • DSC00203.JPG
    DSC00203.JPG
    225,4 KB · Weergaven: 7
  • DSC00208.JPG
    DSC00208.JPG
    256,1 KB · Weergaven: 30
ik denk dat de zandhappers er ook net in zitten daar zal wel snsl verandering in komen want de rest van de vissen bij jan zien er erg goed uit

de bak ziet er netjes uit jan zo met de lichtkap

Jan!!

Het is me gelukt, ik heb je dagboek gevonden;) , mooie bak man!!! Mogelijkheden zat, wat een onwijs mooie bol blauwe buttons:goed:

Daar kan je een hoop mensen blij mee maken:D

Heb je al een plekje voor je anemoon?
Ik ga je dagboek in de gaten houden!

Later!!

Rob Visser

roblin zei:
Jan!!

Het is me gelukt, ik heb je dagboek gevonden
Kan ik over jouw dagboek nog niet zeggen Rob :D :rolleyes:
Kom op met dat ding.....
Sorry Jan voor het vervuilen van je dagboek ;)

@Rob de anamoon heeft een leuke plek gevonden en ga snel aan de slag met de Blauw-Geeltjes
@Edwin geeft niet hoor haha
@ allen Ja de zandhappers leven nog hoor ze eten perfect maar het zijn nog maar hele kleintjes dus ze zullen vanzelf wel groter worden.

Groetjes,
Jan

Vandaag even bij Arie(AC) geweest heb een kalkreactor 500 gekocht met alles erop en aan, had van de week al via Peter een ph controller van AM gekocht dus ga morgen maar eens proberen om het allemaal werkend te krijgen.
Alvast wat foto's
Groetjes,
Jan

Bijlagen

• DSC00225.JPG
    DSC00225.JPG
    203,9 KB · Weergaven: 6
  • DSC00224.JPG
    DSC00224.JPG
    207,3 KB · Weergaven: 6
hey dat is hier om de hoek!
flinke bak heb je daar staan.

succes met de verdere op en af bouw van de bak!

groetjes

altijd goed spul van AC. en nu weer lekker hobbyen.

veel plezier

P*tver*ikkie vandaag alles geinstalleerd dacht uit mijn werk eerst die sonde in het water zetten dus apart bakje gepakt zoutwater erin vanuit mijn sump en 3uur laten staan. Eten, wandelen met de honden en weer verder gaan.
Sta ik op het punt om te gaan ijken is het bolletje van de sonde gebarsten snap er echt niks van heb alles heel voorzichtig gedaan wist dat dit heel dun glas was.
Baal verschrikkelijk de reactor heeft al zat gekost en nu dit weer
icon8.gif

Wel wat close ups gemaakt je moet toch wat.
Groetjes,
Jan

Bijlagen

• DSC00247.JPG
    DSC00247.JPG
    150,3 KB · Weergaven: 4
  • DSC00227.JPG
    DSC00227.JPG
    243,6 KB · Weergaven: 4
  • DSC00228.JPG
    DSC00228.JPG
    239,8 KB · Weergaven: 6