Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Joos z'n 500 liter in-wall bak

Was een heel mooi dagje gister.

Een goed huis voor de visjes en een mooi tripje.
Joe’s is altijd de moeite waard, maar we waren nu wel heel goed geslaagd.

Goede score 👍 Korallenfarm is altijd de moeite inderdaad, al was het maar om de prachtige kolonies in hun ‘kweek’ eiland te bewonderen.

Was een heel mooi dagje gister.

Een goed huis voor de visjes en een mooi tripje.
Joe’s is altijd de moeite waard, maar we waren nu wel heel goed geslaagd.

Klopt, super gezellig! Was echt blij verrast. Dit is zeker niet de laatste keer :).

Goede score 👍 Korallenfarm is altijd de moeite inderdaad, al was het maar om de prachtige kolonies in hun ‘kweek’ eiland te bewonderen.

Zeker! Vooral heel tof om te zien dat het vooral gigantische kolonies zijn, nergens een klein nubje maar echt grote kolonies die vechten om een plekje op het rif. Dat gaat ook op voor wat er verkocht word. Mooie fatsoenlijke stukken en geen klein grut.

Van de dino's gelukkig niks meer gezien. Dus dat gaat de goede kant op.

14-06 besloten om wat extra stroming toe te voegen in de vorm van een Nero 5. Deze staat het grootste deel van de dag op wave ingesteld. Het lijkt alsof de koralen er zichtbaar van genieten. Alleen mijn Stylo is wat aan het verbleken aan de kant het verste van de Nero, maar is kijken wat dat gaat doen.
1.jpg

16-06 de eerste ICP verstuurd en het resultaat hiervan vandaag ontvangen (https://lab.atiaquaristik.com/share/f49e8a461fb0e03dbc6d). Ben er heel tevreden mee. Enkel het fosfaat stijgt wat te ver door dus 18-06 Elimi-phos rapid op de doser gezet (0,1 ml p/d) om dit te kunnen controleren.

Diezelfde dag ook ventilatoren op de overloop toegevoegd (idee gejat van René) om wat meer koeling te geven zonder de airco. Het zinde me niet helemaal dat die dag in, dag uit zwaar stond te loeien en dit werkt echt heel goed! Ook de overstap gemaakt naar ATI ES+. Dat laatste omdat veranderingen in de KH gelijk meetbaar zijn. De AFR kreeg ik niet helemaal stabiel. Nu 4 dagen op ES+ lijkt het een stuk beter te gaan.
2.jpg

3.jpg

Als laatste een beetje een beginnend valonia probleem. Dat ga ik bestrijden door wat extra Pitho krabben te komen.

Eind juni nog wat cuc ingezet, namelijk:
- 10x Moneteria Annulus
- 4x Pitho Mirabilis
- 4x Calcinus sp.
IMG_1797.jpeg

IMG_1798.jpeg
De bestelling was met name voor de Pitho’s. De rest was vulling om aan het goedkoop verzenden bedrag te komen.

Begin juli Elimi-Phos rapid om de dag gezet. Niet getest maar voor mijn gevoel ging het even ietsje minder en dat was de enige verandering. Ik ga dit weekend uitgebreid testen.

Gister nog een bezoekje bij O&L om wat filterwatten en een zoutdobber op te halen. Eenmaal daar vielen er per ongeluk 2 wildvang Ocellarissen in een zakje….. Heel erg vervelend, die moesten mee naar huis dus. Ook gelijk 25 Nassariussen meegenomen, naast een paar verdwaalde uit de verhuizing en één zeemuis werd er maar weinig gedaan met het zand.
IMG_1873.jpeg

IMG_1874.jpeg
Helaas ook moeten concluderen dat ik een Ataenia mis :(. Erg jammer want het koppel deed bijna iedere avond een paringsdansje. Ik kijk het nog even aan tot na de vakantie en dan ga ik opzoek naar een nieuwe vriend/vriendin voor de overblijver.

En nog een filmpje van hoe het er vandaag de dag uitziet.

Laatst bewerkt:
Kleine update zo voor de vakantie.

12-07 kleine meetronde gedaan. Omdat het fosfaat nu wel behoorlijk begon te stijgen (0,52) heb ik het Lanthaan wat hoger gezet. Dat lijkt zijn werk te doen gezien de laatste ICP.

13-07 Via het forum een Assessor Flavissimus en Salarias Ramosus overgenomen en opgehaald. Op de terugweg nog even langs René, daar zwom nog een Macropharyngodon Negrosensis die ik bij O&L had besteld. Die was tijdens het hele stipdrama daar uit QT gekomen en kon gelukkig tijdelijk bij René logeren.

16-07 De Arka Resin-Pure maar is gewisseld vanwege verhoogd silicaat in de laatste ICP.

18-07 Een grote (120 liter) wissel gedaan gezien mijn auto waterwissel niet meer werkt (kapotte Maxi doser)

19-07 ICP afgenomen en zelf een testronde gedaan, ik had ook nog een gratis FM ICP dus die ook maar opgestuurd. Resultaten hieronder:
ATI ICP: /share/35176d1197ef0570fd7a
FM ICP: https://lab.faunamarin.de/en/share/analysis/314113

Mijn meting:
  • 1.0275 (zout)
  • 7,8 (Kh)
  • 13,3 (No3)
  • 0,4 (Po4)
  • 500 (CA)
25-07 Naar de Diebo geweest om een setje ATI Es SPS op te halen. Heb al die tijd niet naar het niveau gekeken en dat begon aardig krap aan te worden. Diebo had deze op voorraad dus daar even naartoe gereden. Eenmaal daar ook een koppeltje Nemateleotris Magnifica meegenomen. Ze hadden 3 koppels zitten dus ruim de keuze. Naar mijn idee de mooiste uitgezocht :).

Gister groot onderhoud uitgevoerd omdat de paarse Stylo steeds verder begon te bleken. Die dus even flink gekortwiekt en een zwikje stekken gemaakt. Die kunnen na de vakantie mooi de bak uit. Ook de nieuw toegevoegde roze Stylo begon te bleken. Ik denk omdat die verkeerd stond. Die ook teruggesnoeid, deels gestekt en een nieuwe plaats gegeven. Daarnaast wat opgeruimd zodat het geheel wat netter is. Gelijk maar even ATI easy vital in de bak gegooid i.c.m. het powerfilter.

Vandaag helaas de oorzaak gevonden voor het hoge CA (denk ik). Toen ik ben overgestapt naar ATI Es + heb ik beide koppen gekalibreerd. Waarschijnlijk heb ik ergens niet opgelet en de kop van Es+ #1 een verkeerde waarde gegeven (19,2 i.p.v. 9,2 ml per minuut). Aangezien Es+ #1 en #2 gelijk op lopen doseerde de kop voor Es+ #2 ongeveer twee keer zo veel als wat nodig was. Ik hoop dat het verder geen gekke gevolgen heeft als we op vakantie zijn en het CA langzaam kan zakken.

Daarnaast vanaf 19-07 bezig om de lampen op te hogen. Ze staan nu op 95% en het lijkt allemaal vooralsnog positief te reageren.

Hieronder wat plaatjes :).
500 liter in wall 27-07-2026-1.jpg

500 liter in wall 27-07-2026-3.jpg

500 liter in wall 27-07-2026-4.jpg

500 liter in wall 27-07-2026-2.jpg

500 liter in wall 27-07-2026-5.jpg

En een filmpje van het laatste voermoment van de dag.

Inmiddels weer even terug van vakantie. Bak heeft het in de 2,5 week afwezigheid erg goed gedaan. Mijn vader heeft dagelijks 1x p/d diepvries gevoerd en voor de rest heeft de bak op de voederautomaat geleefd. Enigste wat er "verkeerd" is gegaan is dat de skimmer is overgekookt. Waarschijnlijk ergens rond 9 augustus. 1 acro verloren en 1 blekend, die inmiddels geknipt en verplaatst. Maar dat kan nog 250 andere oorzaken hebben, geen reden tot onrust dus :). Ook nog leuk nieuws, de grote Negrosensis is een man geworden! Ziet er prachtig uit.

Verder lijkt het allemaal mooi te gaan. Nog wel last van wat Valonia en andere gekke algjes maar dat word gestaag minder.

IMG_2273.JPEGIMG_2275.JPEGIMG_2276.JPEG

Dankjewel, dat is een mooi compliment :).
Ja het ziet er echt mooi uit, ook qua verlichting, niet dat hele blauwe wat je veel ziet (zo wit draai ik ook wel een beetje, maar op foto’s komt dat nooit goed uit zo lijkt het). Op wat voor lichtschema draai je met de CC?

Sinds terugkomst van de vakantie het bestand aardig uitgebreid. Allereerst de CUC. Deze stevig aangevuld. Ik heb wat hardnekkige alg waaronder Valonia. Het volgende bij O&L meegenomen:
- 3x Mitrax
- 1x Mespilia Globulus
- 10x Engina mendicaria

Vervolgens nog aardig wat vis toegevoegd:
- 2x Ataenia
- 1x Scopas maatje mini
- 1x Centropyge Venusta

Heeeeeeeeeel erg blij dat er weer een Venusta in de bak zwemt. Waren echt by far mijn favorieten in de bak voor de stipuitbraak. Plan is om na een half jaar er nog eentje bij te zetten. De Bispinosa zal mogelijk met de tijd verdwijnen. Die is met toch wat te dominant aanwezig. Daarvoor in de plaats hoop ik nog een koppel Multifasciata of wat andere mooie keizers in te zetten.

En nog een mooi WYSIWYG koraaltje gescoord van DJM:
- Acropora Hyacinthus

Genoeg tekst, tijd voor plaatjes (in de avonduren geschoten en naar mijn mening iets te donker)
500 liter in wall 01-09-2026-1.jpg500 liter in wall 01-09-2026-2.jpg500 liter in wall 01-09-2026-3.jpg500 liter in wall 01-09-2026-4.jpg500 liter in wall 01-09-2026-5.jpg500 liter in wall 01-09-2026-6.jpg500 liter in wall 01-09-2026-7.jpg500 liter in wall 01-09-2026-8.jpg

De mini scopas, hoe schattig dan ook heeft het niet gered. Heeft twee keer vastgezeten op de stromingspomp. De eerste keer kwam die goed los en zwom vrolijk verder, de tweede keer was er een teveel....

Afgelopen vrijdag bij Diebo een nieuwe scopas aangeschaft, nu een maatje groter. Wel wat mager maar begon hier thuis direct nori te verorberen. Ook nog een 3e Tortugarum gekocht. Na wat overleg met @Erbe2307 schijnen dit zeer moderne genderfluïde vissen te zijn. Het trio doet het heel goed, ik heb nog niks van mot gezien. Het is een erg leuk gezicht omdat ze allemaal net een ander maatje hebben.

Vorige week ook mijn ATI ICP teruggekregen (https://lab.atiaquaristik.com/share/e548c01ac8a7352d4238). Paar aandachtspuntjes:
  • Ca: is al sinds de opstart te hoog en nu ineens een stuk lager. Thuistest (salifert) meet 500+. Refferentievloeistof gemaakt en test meet spot-on.
  • Po4: is al tijden stabiel rond de 0,3 ook met doseren van Lanthaan. Nu plots 0,04. Thuistest (Hanna ULR Po4 meet nog steeds 0,3. Test gedaan met osmosewater en meet 0,02
  • Tungsten: Aanwezig en blijft stijgen. Nog niks zorgelijks maar ik zou het fijn vinden om te weten waar het vandaag komt.

Verder komt er weer een rollerfilter op de bak (clarisea SK5000). Deze keer wel regelbaar, idee is om +/- 50% erdoor heen te laten gaan met de mogelijkheid om tijdens schoonmaken de volle 100% door het filter te laten gaan. Ik merk dat er nu toch teveel detritus neerstrijkt en vind het gebruik van een powerfilter opzich prima in geval van nood maar merk dat ik hem er vaak inhang omdat er teveel zweefvuil is. Met een beetje geluk draait het rollerfilter maandag mee.

Verder gaat het mooi, veel groei en kijk met plezier naar de bak. Heel erg blij dat er weer een kleine Venusta zwemt, prachtig keizertje.
500 liter in wall 13-09-2026-13.jpg500 liter in wall 13-09-2026-14.jpg500 liter in wall 13-09-2026-15.jpg500 liter in wall 13-09-2026-16.jpg
500 liter in wall 13-09-2026-5.jpg500 liter in wall 13-09-2026-6.jpg500 liter in wall 13-09-2026-7.jpg500 liter in wall 13-09-2026-8.jpg500 liter in wall 13-09-2026-9.jpg500 liter in wall 13-09-2026-10.jpg

Back
Bovenaan