Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Joos z'n 500 liter in-wall bak

Het leiding werk is (zo goed als) af. Ben er erg tevreden mee. Door de switch naar de Abyzz van een 32mm opvoer naar 25mm opvoer gegaan. De bedoeling is straks +/- 5x totaal volume te doen. Leidingwerk is bepaald met de Abyzz tool (dank aan @Erbe2307 ).

IMG_6028.jpeg

IMG_6025.jpeg

IMG_6026.jpeg

Het de osmose leidingen iets moeten aanpassen. 1x 6mm leiding bleek te weinig voor de Arka vanuit de kelder. Hij sloeg dan iedere keer af. Als ik nu dus een grote (nood)wissel moet doen gebruik ik zowel de blauwe (vers zout water) als witte (osmose) om water direct vanuit de Arka omhoog te pompen. Niet ideaal maar nu weer een leiding eruit sjorren en grotere leiding leggen had ik echt ff geen trek meer in.

IMG_6033.jpeg

Netje is ook gemaakt. Wat een kloteklus toch altijd 😂. Heb er deze keer maar is goed te tijd voor genomen om het echt netjes te doen.
IMG_6031.jpeg

Daarnaast een mooi gietvloertje gelegd. Dit bij @Erbe2307 gezien en zag er top uit. Beter goed gejat dan slecht verzonnen 😬.
IMG_6027.jpeg

Nu maar snel gaan scapen.

Het leiding werk is (zo goed als) af. Ben er erg tevreden mee. Door de switch naar de Abyzz van een 32mm opvoer naar 25mm opvoer gegaan. De bedoeling is straks +/- 5x totaal volume te doen. Leidingwerk is bepaald met de Abyzz tool (dank aan @Erbe2307 ).

Bekijk bijlage 661805

Bekijk bijlage 661806

Bekijk bijlage 661807

Het de osmose leidingen iets moeten aanpassen. 1x 6mm leiding bleek te weinig voor de Arka vanuit de kelder. Hij sloeg dan iedere keer af. Als ik nu dus een grote (nood)wissel moet doen gebruik ik zowel de blauwe (vers zout water) als witte (osmose) om water direct vanuit de Arka omhoog te pompen. Niet ideaal maar nu weer een leiding eruit sjorren en grotere leiding leggen had ik echt ff geen trek meer in.

Bekijk bijlage 661809

Netje is ook gemaakt. Wat een kloteklus toch altijd 😂. Heb er deze keer maar is goed te tijd voor genomen om het echt netjes te doen.
Bekijk bijlage 661811

Daarnaast een mooi gietvloertje gelegd. Dit bij @Erbe2307 gezien en zag er top uit. Beter goed gejat dan slecht verzonnen 😬.
Bekijk bijlage 661812

Nu maar snel gaan scapen.
Ziet er allemaal tiptop uit ouwe baas! Van te voren alles netjes maken en goed uitdenken levert straks zoveel extra plezier op 💪

Ziet er allemaal tiptop uit ouwe baas! Van te voren alles netjes maken en goed uitdenken levert straks zoveel extra plezier op 💪
Thanks man! Voelt wel heel tegenstrijdig want langzaamaan is helemaal niet hoe ik het normaal zou doen. Maar het geeft wel veel voldoening!

Ziet er super uit! Wat heb je gebruikt voor de gietvloer?
Ik heb Epodex eco systeem gebruikt.

Nou, het begin is er. De eerste stenen hebben zich een weg gebaand naar de bak. Nog niet helemaal klaar maar het begin is daar.
IMG_0169.jpeg

Tevens van MP een tijd terug wat steen opgehaald. Dit is eindelijk geloogd en klaar voor gebruik. Prachtige stukken echt rifgesteente.
IMG_0163.jpeg

IMG_0164.jpeg

Ik hoop de komende dagen een slag te slaan met scapen. Wie weet komt er dan nog dit jaar water in.

Mooi steen! Hoe heb je de stukken aan je glas bevestigd? En hoe lang heb je die uit laten harden?

Thanks! Ik heb Den Braven aqua silicone transparant gebruikt. Speciaal voor aquaria. Eer er water in gaat heeft het minstens 24 uur gestaan. Dan is het toch zeker wel hard :).

Als je de steen flink insmeert “zuigt” het eigenlijk gelijk vast.

Flinke update, veel gebeurd.

Nadat de bak gespoeld en weer gevuld was viel me op dat de kitnaden van de overloopbox zichtbaar waren aan de binnenkant van de bak. Niet zo mooi, en niet zoals verwacht, maar daar kan je mee leren leven. Iets veel ergers was de lak die losliet van het glas in de overloopbox. Hierdoor was de houder van de kam losgekomen en zag het geheel er natuurlijk bijzonder fraai uit (niet dus).

Na wat belletjes met Reef Corner afgesproken dat het thuis zou worden hersteld. Er bleek wat fout te zijn gegaan met de verf. Had de beste man nog niet eerder voorhanden gehad. Dat de kitnaad zichtbaar was in de bak heeft er mee te maken dat de overloopbox word gekit en de ruit daarna word geschilderd. Je zit de kitnaad omdat de lak diepzwart is en de kit wat lichter zwart. Voor hem logisch, ik vond het een oogzeer. Als oplossing is er gekozen om een (gelakte) 6mm glasplaat over de bestaande zwarte achterwand heen te zetten en rondom af te kitten. Ik had er zelf een beetje mijn twijfels bij maar er is mij gegarandeerd dat dit een goede, langdurige oplossing is. Het ziet er nu echt prachtig uit, zoals ik ingedachte had. 10 punten voor Reef Corner.

Toen last-minute besloten de epoxy bodem eruit te trekken. Op een of andere manier had dit een beetje vreemd gedaan en bleef op een paar plekjes plakkerig. Alles overnieuw gedaan met Mr. Boat epoxy en staat er super strak bij.

Dit heeft helaas wel voor flink wat vertraging gezorgd, maar dat is niet anders. Ondertussen was mijn levend steen van White Corals binnen gekomen. 30 Kilo besteld bovenop de eerder gekochte 24Kg Marco Foundation rock, 16Kg Marco rock en 20Kg oud (geloogd) levend steen. Keuze zat dus.

Gister was het zover, samen met @Erbe2307 gaan scapen (nogmaals bedankt!). Ik zou zelf in nog geen 100 jaar bij de scape zijn gekomen die er nu in zit en had tijdens het scapen hier en daar sterk mijn twijfels. Hiervoor heb ik telkens onnatuurlijke riffen gehad en dit moest perse meer natuurgetrouw worden. Dat voelde dus even iets anders dan gedacht. Nu de volgende dag, met een laagje zand ben ik er heel erg blij mee! Super veel diepte, grotten en open zwemruimte. Nu rustig indraaien en langzaam koraal inbrengen.

De stromingspompen gaan nog op de schop. Daarover later meer.

IMG_0585(2).JPEG

IMG_0586(2).JPEG

IMG_0587(2).JPEG

IMG_0588(3).JPEG

IMG_0589(2).JPEG

Dat ziet er tof uit Joos! En fijn dat de overloop/kit opgelost is door reef corner. Lekker de volgende fase in nu!

Heb je inmiddels de opvoerpomp weer terug?

Dat ziet er tof uit Joos! En fijn dat de overloop/kit opgelost is door reef corner. Lekker de volgende fase in nu!

Heb je inmiddels de opvoerpomp weer terug?

Dankjewel!

Op advies van Abyzz hem weer teruggezet en nog even laten draaien. De A100 schijnt wat lawaaieriger te zijn dan bijv. De A200 😅.

Mocht ik het na een tijdje niet vertrouwen gaat die alsnog die kant op.

Ziet er prachtig uit!
Heel benieuwd welke koralen je waar gaat plaatsen om een natuurlijk rif te recreëren.
Ga je ook voor een veel wittere lichtopstelling?

Ziet er prachtig uit!
Heel benieuwd welke koralen je waar gaat plaatsen om een natuurlijk rif te recreëren.
Ga je ook voor een veel wittere lichtopstelling?

Dankjewel! Zal met name SPS worden, hoe dit invulling krijgt gaan we zien :).

Ik draai in vergelijking met de meesten redelijk wit op de piek van de dag. Ik moet even kijken hoe de CC's eruit zien zoals ik ze nu heb ingesteld draaien ze 60/24 op de piek. Geen flauw idee wat dat voor een kleurtemperatuur moet voorstellen.

De eerste stukjes en vis hebben hun weg gevonden naar de bak.
IMG_0641.jpeg

IMG_0652.jpeg

Ook een rolgordijntje opgehangen achter de bak zodat niet heel de kamer verlicht is en een achterwand neergezet.

IMG_0646.jpeg

Bak draait nu 2 weekjes. Ik meet eigenlijk niks, dat heeft maar weinig zin.

Mondjesmaat voeg ik wat stukjes toe en kijk hoe het reageert als ik vandaag nog ergens een gaatje vind ga ik een uitgebreide meetronde doen.

Vandaag gaat, als alles goed gaat, ook de AWC installatie in werking. Alles is getest en lijkt goed te werken. De bedoeling is om ieder uur 250ml te wisselen. Komt neer op 25% per maand.

Vorige week zaterdag bij Ocean & Lake een nakweek Tomentosus en Strombus opgehaald. Was niet persé de bedoeling om een vis in te zetten maar er doken al wat glasanemonen op.

Vorige week maandag een trespa plaat aan de achterkant gezet zodat het geen doorkijkbak is. Deze was in de vorige post nog antraciet maar heb ik afgelopen week aan één zijde zeeblauw gemaakt. Erg mooie kleur, gekopieerd van @Erbe2307 . De andere kant word zwart denk ik. Dan heb ik 3 mogelijkheden; blauw, zwart of doorkijk.

Afgelopen vrijdag is er flinke vracht aan slakken aangekomen en ingezet:
- 10x Astrea sp/Trochus sp
- 10x Astralium sp
- 20x Monetaria annulus
- 10x Nerita sp

Toen onverwachts nog een tripje naar Ocean & Lake diezelfde dag. Kreeg donderdag een appje van @Erbe2307 dat er Lepidozygus Tapeinosoma op voorraad waren en er bij Ocean & Lake nog een aantal beschikbaar waren. Dus vrijdag nog 5 Tapeinosoma’s geïntroduceerd 😄. Ze zwemmen nog niet zo vrij rond maar dat is niet zo gek, zodra er meer zwemt zullen ze wel tevoorschijn komen.

Hier wat plaatjes:
IMG_0722.jpeg

IMG_0723.jpeg

IMG_0720.jpeg

IMG_0726.jpeg

IMG_0727.jpeg

IMG_0728.jpeg

Het AWC en osmose system draait en werkt voor zover helemaal naar behoren :).

Osmose systeem is nu nog vaste hoeveelheden op vaste tijden omdat de Profilux nog op kantoor draait. Maar dat werkt prima voor nu. De AWC wisselt 250ml per uur. Dat betekend dat mijn 200L vat het ongeveer een maand uithoud.

Nog een plaatje van het gehele systeem
IMG_0734(3).JPEG

Super blij hoe het allemaal samen is gekomen. Heel benieuwd hoe het op de lange termijn gaat werken.

Die meetronde liet toch eventjes op zich wachten. Vanochtend was het zover:
pH: 8,0
dKH: 7,1
CA: 430
NO3: 0
PO4: 0,06

De bak draait nu 3 weken. De rest van de koralen en vissen gaan zeer waarschijnlijk 7 maart over.

Die meetronde liet toch eventjes op zich wachten. Vanochtend was het zover:
pH: 8,0
dKH: 7,1
CA: 430
NO3: 0
PO4: 0,06

De bak draait nu 3 weken. De rest van de koralen en vissen gaan zeer waarschijnlijk 7 maart over.
Kijk uit met je nitraat op nul , de kans is zeer groot op dynoflageraten...

Kijk uit met je nitraat op nul , de kans is zeer groot op dynoflageraten...
Sorry Jack, comment gemist! Staat genoteerd, ik voer best behoorlijk dus probeer het zo een beetje op te krikken. Zit dagelijks met de snufferd op het glas dus hoop problemen tijdig te herkennen!

Back
Bovenaan