Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Joos z'n 500 liter in-wall bak

Update #20

Inmiddels weer een kleine 7 weken verder na de vorige update. Weinig spannend gebeurt behalve dat je alles echt ziet groeien, echt bizar. Moet nu zelfs snoeien omdat ik anders de ruiten niet meer kan schoonmaken.... Ook mijn KH blijft maar lastig op peil. Ik kan hem ten alle tijde op 7/7,1 houden maar met moeite op bijv. 7,8. Iemand een idee? Ter controle onlangs nog een ICP de deur uit gedaan om te kijken of alles nog goed loopt m.b.t. de sporenelementen. Zie het resultaat in de bijlage.

Helaas is mijn Mitrax krabje onverwachts overleden. Geen idee wat hiervan de oorzaak is. Ik heb alleen wat last gehad van hoog nitraat (15-20) en fosfaat (0.06-0.08) maar dit is geleidelijk gegaan en ook geleidelijk weer afgebouwd. Wel grappig om te zien dat de buttons hier echt niet happy mee waren. Die zien er nu veel beter uit met een nitraat van 4 en een fosfaat van 0.03-0.04.

Planaria probleem is gelukkig bijna helemaal weg :). Dacht dat de lipvis niet zo actief was met het opruimen maar heb me hier schijnbaar goed in vergist. Heb nu alleen wat veel slakken, maar die komen alleen 's avonds/'s nachts tevoorschijn. Dus dat vind ik niet zo erg, ruimen lekker op.

Hieronder de waardes op dit moment:
KH 7,1
NO3 4
PO4 0.05
Cal 410
Mag 1350

En dan natuurlijk weer wat fotootjes :cool:
DSC00459.JPGDSC00469.JPGDSC00456.JPGDSC00463.JPGDSC00470.JPGDSC00462.JPGDSC00460.JPGDSC00465.JPGDSC00468.JPG

Bijlagen

Gaaf! Het zijn echt leuke bakjes. Zeker als je de techniek wat upgrade :). Veel succes en plezier!
Bedankt!

N.a.v. onder andere deze topic heb ik de Tunze 9001 skimmer en de Eheim 600 opvoerpomp aangeschaft. Ik ga deze week beginnen met het cyclen van de bak.

Bedankt!

N.a.v. onder andere deze topic heb ik de Tunze 9001 skimmer en de Eheim 600 opvoerpomp aangeschaft. Ik ga deze week beginnen met het cyclen van de bak.

Gaaf man! Ik ben gelukkig genoeg problemen tegen gekomen, dus leer van mijn fouten :).

Zijn wel 2 fijne updates. Wat hier ook enorm heeft geholpen is de verlichting. Zeker een aanrader voor later :).

Leuk om je opstart zo te lezen. Las dat voor het aquarium dat ik op het oog heb, Blue Marine Reef 60, de Tunze 9001 ook een hele verbetering zou zijn. Eerst maar even ruimte creëren en dan pas verder. Succes.

Leuk om je opstart zo te lezen. Las dat voor het aquarium dat ik op het oog heb, Blue Marine Reef 60, de Tunze 9001 ook een hele verbetering zou zijn. Eerst maar even ruimte creëren en dan pas verder. Succes.

Sorry voor mijn late reactie, zit niet heel veel op het forum. Ik heb zelf zowel de 9001 als de 9004 gebruikt. Ik zou aanraden om de 9004 te gebruiken. Deze zit echt strak in het vak maar heeft een grotere container en makkelijker af te stellen. alleen past de lamp niet meer. Al zou ik sowieso voor de AI prime gaan :P.

Update #4

Gister de eerste waterwissel gedaan. Altijd even rommelen de eerste keer maar het verliep goed. Tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de scape wat beter te organiseren. Alles stond los en instabiel, te dicht bij het glas en te weinig horizontal delen. Nu alles met Aquaforest stonefix gefixeerd. Staat als een huis!

Bekijk bijlage 514871

Ben trouwens super blij met de Prime. Erg fijne lamp en super in te stellen. Ik draai nu met het Pirates of the Caribbean schema :).

Waterwaardes:
-Ammonia 0,50 ppm
-Nitrite 0,25 ppm
-Nitrate 0,50 ppm
-Alkalinity dKH
-Salinity 1,025 d SG

Tot de volgende!
Hoi mooie bak. Van wie is het Pirates of the Caribbean schema op de website van Aquaillumination website?

Hoi mooie bak. Van wie is het Pirates of the Caribbean schema op de website van Aquaillumination website?

ik heb echt geen flauw idee... haha!

ik gebruik inmiddels AB+ met wat kleine tweaks. Die doet het vele malen beter.

Bedankt. Oké ben nog steeds op zoek naar de juiste instellingen. Wat is een AB lamp

AB+ is een schema van BRS TV kan je zo op youtube vinden.

Heel mooi bakje! Wat een mooi voorbeeld!
draai je nog op DSR ?
En ben je met bacteriën opgestart ?

Kan je helemaal in het begin van het dagboek vinden :). Opgestart met dood steen en bacteriën. Vanaf week 1 wekelijks 10 liter water gewisseld. Draai nog steeds op DSR maar nog wel met waterwissels. Bevalt prima!

Update #21

Hiep, hiep, hoera! De tank is 1 jaar oud :).

Helaas ook wat slecht nieuws... mijn citroenlipvis de bak uit is gesprongen :(. Erg jammer, was een prachtig beestje. Ik dacht dat, omdat de planaria zo goed als weg was, ik het wel zonder lipvis zou redden, maar helaas. Ik denk dat ik toch weer moet gaan denken aan een lipvis, ditmaal maar met afdeknet. Ook nog een beetje goed nieuws, een nieuwe bewoner toegevoegd; een zand zevende zeester die vrolijk de boel omwoelt en omver bulldozert wanneer die maar de kans krijgt.

Wij gaan hier thuis binnenkort waarschijnlijk vrij rigoureus verbouwen. Dit houd dan in dat de tank zal worden afgebroken. Gelukkig staan de plannen voor een nieuwe bak alweer klaar :). Dit word waarschijnlijk een Red Sea Reefer 170. Maar dat zien we dan wel weer! Voor nu nog lekker genieten van dit bakje.

Ben er even voor gaan zitten om mooie foto's te maken en ik denk dat het best aardig is gelukt. Zie hier:

DSC00591.JPGDSC00517.JPGDSC00534.JPGDSC00536.JPGDSC00537.JPGDSC00539.JPGDSC00546.JPGDSC00547.JPGDSC00554.JPGDSC00556.JPG

Hoi Joos,

Wanneer ga je starten met de verbouwing? Heb je al plannen voor je aquariuminhoud?;)

Groeten,
Martijn

Hey Martijn!
We hopen zo snel mogelijk te starten met de verbouwing. Liefst volgende week al :).
Voor nu zit ik te denken aan een reefer 170. Veel groter vind ik niks.

Back
Bovenaan