Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Joos z'n 500 liter in-wall bak

Misschien kan ik als je eenmaal bent ingedraaid voorzien van een paar lederkoraaltjes?

Ben nog niet helemaal uit over de bezetting van de bak. Hier moet ik nog maar is goed over nadenken. Maar waarschijnlijk word het starten met een goede clean up crew en wat leders indd :).

Update #5

Goedeavond allemaal, niet de meest spannende update maar voor mij wel een erg belangrijke. Sinds de opstart van de bak kamp ik al met tempverschillen en wisselingen. Erg vervelend als je zo stabiel mogelijk wil draaien.

Ik dacht in het begin dat het zou liggen aan het verwarmingselement. Ik ben begonnen met een Superfish ecoheat 100watt, die had ik nog liggen. Omdat het sowieso niet slecht is om een back-up te hebben heb ik maar een upgrade gekocht om er zeker van te zijn dat dit niet het probleem was. Toen een Hydor Theo 100watt besteld. Nu werden de problemen zelfs erger :(. Temperatuur zakte in de bak behoorlijk terwijl mijn sump (noem je dit zo in zo'n klein bakje?) in de 3e kamer heel erg warm werd. Hier zat ook mijn verwarmingselement. Na een paar dagen kloten kreeg ik dit gewoon niet lekker. Temp te laag en niet bij te regelen.

Toen van een zeer behulpzame aquariuaan de tip gekregen om het element in de eerste kamer te hangen, succes!!! De temperaturen van de bak begonnen gelijk te stijgen en de temperatuur was overal gelijk :). Van hem tevens de tip gekregen om een Eheim ThermoPreset aan te schaffen. Niks geen instellingen meer inpluggen en draaien. Vandaag een Eheim aangeschaft incl. een 2e thermometer om te checken of de 1e het wel juist deed. Tussen de 2 zit maar een klein verschil dus dat moet goed zijn. Nu draait alles perfect op 25 graden. Weer iets wat zichzelf draaiende houd :).

Aardig vol daarachter haha!
IMG_0033.JPG

Tot de volgende!

Leuk bakje! Ik zie dat je je stromingspomp voor de ingang van je sump hebt hangen. Blaast deze juist dan niet al het vuil weer de andere kant op? Ikzelf had dit ook met als gevolg een behoorlijke kaamlaag op het water. Sinds hij aan de andere kant hangt, is deze weg.

Leuk bakje! Ik zie dat je je stromingspomp voor de ingang van je sump hebt hangen. Blaast deze juist dan niet al het vuil weer de andere kant op? Ikzelf had dit ook met als gevolg een behoorlijke kaamlaag op het water. Sinds hij aan de andere kant hangt, is deze weg.

Dankjewel! Heb jij een zelfde bak? Ook nog bezig met de opstart?

Je bent al de 2e met dit advies :). Ga het vanavond maar is aanpassen.

een goed merk verwarmingselement is echt belangrijk en zorg voor een tweede die je erbij hangt, nog niet aangesloten dan. Deze elementen gaan niet altijd zo heel lang mee schijnt, 2-3 jaar. Wat ook erg handig is is een thermocontroller zoals van Aqua Medic. Deze schakelt je element automatisch in en uit bij de door jou ingestelde waarden. Ik ben hier erg tevreden over sinds ik deze gebruik. Goed voor wat extra stabiliteit in de bak.

een goed merk verwarmingselement is echt belangrijk en zorg voor een tweede die je erbij hangt, nog niet aangesloten dan. Deze elementen gaan niet altijd zo heel lang mee schijnt, 2-3 jaar. Wat ook erg handig is is een thermocontroller zoals van Aqua Medic. Deze schakelt je element automatisch in en uit bij de door jou ingestelde waarden. Ik ben hier erg tevreden over sinds ik deze gebruik. Goed voor wat extra stabiliteit in de bak.

Ik heb 2 reserve elementen mocht er iets met dit element gebeuren. Een thermocontroller vind ik nog iets te veel luxe op dit moment. De bak staat in de woonkamer en check meermaals per dag even snel de temperatuur. Die is eigenlijk altijd stabiel op 25 graden.

• Like
Reactions: MvB
Ziet er er mooi uit! Eenmaal de zeewater hobby geproefd te hebben blijft het altijd knagen. Succes met je bak!

Ziet er er mooi uit! Eenmaal de zeewater hobby geproefd te hebben blijft het altijd knagen. Succes met je bak!

Was er al bang voor, haha! Bedankt :).

Update #6

Al een tijdje niks anders gedaan dan meten :). En de Eheim verwarming weer gewisseld met de Hydor. De Eheim had toch moeite om het water op temp te houden als het hier 18 graden is in huis. Laat het nou bijna de gehele dag 18 graden zijn:LOL:.

Ik zie steeds meer algengroei en de nitrietpiek is begonnen! Zie hieronder
3733D5CD-D58D-4B27-92EC-DCEBE45786C8.jpeg
KH is al die tijd mooi constant op 9 en schommelt helemaal niet.

Tot de volgende!

Update #7

Jeetje wat duurt die piek lang zeg... maar dan begint die toch eindelijk af te zakken :).

Inmiddels ook geen spatje alg meer te zien. De bak is kraakhelder en mooi schoon.

Inmiddels ook het zand in de bak gedaan: ATI substrate 1,0-2,0.

60A55D59-2D9A-40E7-905E-1690D9D77A9E.jpeg

CF9862B9-0C67-4F24-BE10-6CA40D0DF35D.jpeg

Omdat ik mijn Nitriet testsetje niet helemaal vertrouwde vanwege de lange piek heb ik mijn water vorige week door Krayenhoff laten testen. Mijn testsetjes klopte perfect, de hydrometer helaas voor geen meter. Zoutgehalte was 1.022 i.p.v. de 1.025 die de hydrometer aangaf. Vandaag gelukkig een refractometer, hanna fosfor ulr en ph meter van een mede forumlid (Janos) kunnen overnemen. Eindelijk betrouwbaar meten :).

Hopelijk van het weekend de clean up crew erin!

Hieronder de huidige waterwaardes:
E62423A8-D934-4467-8296-4EA46FF6FC2F.jpeg

Update #8

Leven in de bak :D!

Gistermiddag richting Krayenhoff met het idee om een schoonmaakploeg aan te schaffen. Eenmaal daar bleek dit toch onverstandig. Mijn bak is namelijk brandschoon en NO3 en PO4 waardes waren erg laag (1 en 0). Daarom op advies van Krayenhoff een koppeltje Amphiprion Ocellaris meegenomen om die waardes iets te verhogen. Ook DSR PO4+ en 2x NO3+ meegenomen om wat te kunnen bijsturen.

Ze zwemmen vrolijk rond en eten goed! Erg leuk om nu wat te zien zwemmen :).
356DD820-788A-41F2-9D22-39AAEB053E87.jpeg

67BA31D6-6F60-4B39-9B71-F545BC4134C1.jpeg

Tot de volgende!

De eerste vis altijd mooi om naar te kijken, gaat vast een mooi geheel worden.

Laten we het hopen :). Vind het nu nog allemaal spannend omdat ik het allerbeste voor de vissen wil. Maar ze zwemmen vrolijk rond en happen het droogvoer gelijk weg.

Update #9

Koraal! Dit weekend de stoute schoenen aangetrokken en de eerste stukken koraal aangekocht en wat prachtige stekken gekregen van een inmiddels goed bevriende aquariuaan. De stekken zijn sps en dus ook een testje of dit goed gaat. Ik begrijp dat het verre van ideaal is :).

Ook een nieuwe stromingspomp gekocht. Van een Jecod/Jebao SW4 naar een Tunze 6040. Veel meer en veel betere stroming. Super tevreden over!

De nitraat test van Colombo licht inmiddels in de prullenbak. Die was echt compleet waardeloos en zat er mijlen naast in verhouding met de Salifert test (gechecked met reference vloeistof).

Verder gaat het heel goed met de Ocellarissen. Die knallen vrolijk door de bak en eten goed.

Hieronder wat foto’s:
5C299E15-D0B7-402D-B5B3-F17006EB90F0.jpeg

2D492170-6215-481C-8E2E-CB9DE3C260A0.jpeg

1AAAA547-31FC-4F3D-B76D-7436C706EFF1.jpeg

E31A531D-6DB8-40F5-AF93-BE067EC5D5DA.jpeg

A3CB59C7-43E0-49F6-A58C-DEB257A88D36.jpeg

CF95C41C-0022-4002-93D9-B6F5CE29D2EE.jpeg

A70B5EAC-BC6F-491B-86A4-B2713E9E6A35.jpeg

F8FDF0DC-B64A-4FDA-90A1-D7E1D829F75B.jpeg

13FBFA5E-4DC6-41D1-9396-BAD58D64F1AA.jpeg

Tot de volgende!

erg leuk natuurlijk eerste leven in de bak! je had ook zeker genoeg gedoeld met de opstart (y) en je mag jezelf nu zeker belonen:p snap ik het goed dat er geen Anemoon als het huisje voor dat lieve koppeltje in het bakje komt? Een ander alternatief?

erg leuk natuurlijk eerste leven in de bak! je had ook zeker genoeg gedoeld met de opstart (y) en je mag jezelf nu zeker belonen:p snap ik het goed dat er geen Anemoon als het huisje voor dat lieve koppeltje in het bakje komt? Een ander alternatief?

Haha, dankjewel :). Ik heb er nu wel bewust voor gekozen om er geen anemoon in te plaatsen. Ik hoor toch veel negatieve verhalen over snel groeien, wandelen en netelen van andere koralen. Zoals je ziet is de bak nogal klein en is het risico dat die een ander koraal sloopt of in de stromingspomp komt behoorlijk aanwezig. Of jij moet een goed idee hebben?

Ik wilde zelf later een toorts oid plaatsen. Misschien dat dat iets voor ze is. Gelukkig hebben ze nog nooit een anemoon gezien dus wat je niet kent kan je ook niet missen, haha!

Update #10

Maar weer is een update! Het gaat heel erg goed :). Weer wat koraaltjes toegevoegd ennnn een poetsgarnaal, wat een heerlijk beestje! Kwa koraal een paar leders/softies om wat meer nitraat en fosfaat te absorberen. Die waren/zijn wat aan de hoge kant (nitraat 7 en fosfaat 0,12). Inmiddels al 2 dagen Red Sea NoPo-X aan het doseren, benieuwd wat dit voor een resultaat heeft na een weekje doseren.

Daarnaast nog een Colombo test opzij gegooid. De KH test zat er ook al 2dkh naast :(. Nu een hanna en rustig kh aan het doseren met Colombo KH+. Nu zit ik weer op een mooie waarde rond de 7,4.

Inmiddels wel wat bruine alg opgestoken maar dat hoort erbij.

Foto’s:
AD3306BE-C14E-436C-8BE1-04609C85CA36.jpeg2D4E269E-1155-4873-AFEA-75C3690881C5.jpeg5EED9350-25D4-49C9-894C-A07708917322.jpeg919240F1-E1A7-450B-B101-A67A0FB6C869.jpeg2E5AF08E-57BC-4B48-A270-148BDFA5B0C7.jpegEDEE065B-1F67-4EEF-B6CF-4CBEA5EF4BE7.jpeg4C624AF2-9585-49BD-B745-38613181430C.jpeg80296C66-A77F-4954-B34A-A0E17B1174FD.jpegDCDBE660-59B4-4F52-908E-EF179EDAD9A8.jpeg10D14711-EF14-4509-9255-599991B4BB3C.jpeg

Tot de volgende!

Back
Bovenaan