Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Houten bak

Kan ik me heel goed voorstellen!

Heel veel sterkte met je vissen en fijne feestdagen alvast!

pfff... wat een karwei heb je achter de rug!! maar ik zie wel weer een schitterende opbouw!!!

gr.jarno

Geniet van je vakantie daar in Portugal, Charlesaction

Dank je wel Aissa!

Heb jij nog vakantie, of rij je gewoon weer elke dag door heel Belgie en Nederland ;)?

Fijne feestdagen!

pfff... wat een karwei heb je achter de rug!! maar ik zie wel weer een schitterende opbouw!!!

gr.jarno

Bedankt voor je compliment, Jarno :biggrin:!

idd, ik ga elke dag op vakantie in het buitenland Charles:biggrin: , zo had ik het nog niet gezien.

Voor u ook zeer fijne feestdagen .actionaction

Dank je wel Aissa!

Heb jij nog vakantie, of rij je gewoon weer elke dag door heel Belgie en Nederland ;)?

Fijne feestdagen!

De opbouw ziet er mooi uit.Mooier dan de (oude) bak vind ik.

Mis ik nou heel veel koralen? Of heb ik wat over het hoofd gezien/gelezen

Gr Erwin

De opbouw ziet er mooi uit.Mooier dan de (oude) bak vind ik.

Mis ik nou heel veel koralen? Of heb ik wat over het hoofd gezien/gelezen

Gr Erwin

Dank je wel Erwin.

Klopt. De leders zijn er niet meer ingekomen. Ik wil voornamelijk sps gaan houden. De leders schijnen dan te veel te netelen. Verder zijn twee grote stukken acropora's dood gegaan. De grote groene is helemaal dood. Van de groen/bruine met de blauwe toppen zijn alleen nog wat kleinere stukken over. Het moederdier was sowieso te groot om in z'n geheel terug te plaatsen vond ik.

he charles,

jammer van die 2 stukken acropora's.
wil je all round sps gaan houden of een bepaalt type of een bepaalde kleur?

he charles,

Ha Mark,

Nee, hoor geen speciale dingen. Ik wil mezelf geen beperkingen opleggen. Ik heb bij mensen die een biotoop hebben (zoetwater) gezien dat ze eigenlijk wat anders erbij wilden maar dat niet konden vanwege hun eigen opgelegde beperking.

Een flinke tijd geleden heb ik orchideeën gekweekt in een kasje in de tuin. Op een gegeven moment had ik hele zeldzame wit/groene variëteiten van gekleurde soorten. Mooi zeldzaam maar als ik eerlijk ben, niet zo mooi om te zien. Toen heb ik besloten gewoon dat te gaan houden wat ik mooi vind. Ik moet er tenslotte naar kijken niet waar ;)?

Het kan best zijn dat ik eerst wat snelgroeiende (niet zo dure) sps ga houden om het water verder arm te trekken. Die soorten worden dan op den duur vervangen voor de mooiere soorten.

We zien wel.

he charles,

Oh ja, en nog bedankt voor die doseerpompjes topjes! Ben er heel blij mee.

Ha Mark,

Nee, hoor geen speciale dingen. Ik wil mezelf geen beperkingen opleggen. Ik heb bij mensen die een biotoop hebben (zoetwater) gezien dat ze eigenlijk wat anders erbij wilden maar dat niet konden vanwege hun eigen opgelegde beperking.

Een flinke tijd geleden heb ik orchideeën gekweekt in een kasje in de tuin. Op een gegeven moment had ik hele zeldzame wit/groene variëteiten van gekleurde soorten. Mooi zeldzaam maar als ik eerlijk ben, niet zo mooi om te zien. Toen heb ik besloten gewoon dat te gaan houden wat ik mooi vind. Ik moet er tenslotte naar kijken niet waar ;)?

Het kan best zijn dat ik eerst wat snelgroeiende (niet zo dure) sps ga houden om het water verder arm te trekken. Die soorten worden dan op den duur vervangen voor de mooiere soorten.

We zien wel.

hier sluit ik mij volledig bij aan charles, ik ga ook voor de dingen die ik mooi vind... niet dat ik sommige koralen-bakken niet schitterend vind maar er leeft zoveel moois in de zee waar we ook van kunnen genieten!!

Ik hoop dat iedereen fijne warme Kerstdagen heeft gehad. Ook dat iedereen van een goede jaarwisseling heeft kunnen genieten.

De allerbeste wensen voor 2010 voor iedereen qua werk, privé en natuurlijk in onze boeiende hobby topjes! Hopelijk zien we elkaar weer dit jaar en kunnen we volop genieten van elkaars en natuurlijk onze eigen bak(ken).

Gisteren chaeto geplukt. Zeker drie kwart verwijderd. Wat groeit dat spul hard zeg.

Bijlagen

• chaeto..jpg
    chaeto..jpg
    114,4 KB · Weergaven: 10
Hoi Carles,

Ik ben benieuwd hoe de bak er nu bij staat,kun je nog een overzichtje posten?

Grt

Martin.

Hoi Carles,

Ik ben benieuwd hoe de bak er nu bij staat,kun je nog een overzichtje posten?

Grt

Martin.

Ha die Martin!

Bak gaat redelijk goed vind ikzelf. Door alle nasleep van de verhuizing (er is altijd wel wat te doen in huis) heb ik er niet zoveel tijd in gestoken als ik zou willen. Maar het nieuwe licht (3 x 150W HQI en 2 x 2 T5 80W) hangt er boven. Heel langzaam laten wennen door elke week een uurtje HQI langer te laten branden en de afstand tot het water te verkleinen. De HQI's branden nu 8 uur lang en dat wil ik zo laten. Afstand tot het water is nu zo'n 40 cm, dat kan nog wel wat minder tot zo'n 30 cm.

De bak is wonderbaarlijk schoon gebleven moet ik zeggen. Daarmee bedoel ik algenvrij. Ik denk dat de zee-egels het heel netjes hebben schoongehouden. Daarnaast heb ik nog geen drup water ververst sinds de verhuizing. Wel vorige week begonnen met de flesjes voeding A, B en C. Rustig aan: 2x per week 5 ml per flesje.

Heel voorzichtig begin ik weer te denken aan een koraaltje of visje extra... ;).

Ik zal proberen vandaag of morgen een overzichtsfotootje te maken.

Hierbij de beloofde overzichtsfoto, met een detailopname.

Bijlagen

• DSC06345..jpg
    DSC06345..jpg
    90,7 KB · Weergaven: 59
  • DSC06370..jpg
    DSC06370..jpg
    142,6 KB · Weergaven: 25
Re: Houten bak - vakantie drama...

Dit is de nachtmerrie van iedere aquariaan: er gaat iets mis met je bak en jij zit mijlen ver weg in het buitenland.

Halverwege mijn vakantie werd ik gebeld door een goede vriendin die al eerder vissen en planten heeft verzorgd, dat er iets goed mis was met de bak. Stroomstoring. Om een lang verhaal kort te maken: de hele inhoud van de bak is overleden. Vissen, lagere dieren, koralen, levend steen...

Achteraf gezien is de vlotter wel aangegaan om demiwater bij te vullen in de sump maar niet weer afgeslagen toen het peil werd bereikt. Sump stroomde over en een stopcontact of iets anders wat er naast stond heeft kortsluiting veroorzaakt en pats, afgelopen.

Vrienden hebben de bak leeggehaald. Stenen naar buiten op een zeil. Vissen en koralen in de kliko. Zeewater op straat in het riool laten lopen. We zijn blij met deze geweldige hulp en zo blij dat we de vissen en koralen niet dood hebben gezien!

De schade-expert is vandaag langs geweest. Hopelijk keurt de verzekering het rapport goed en kunnen we over een paar weken weer opnieuw beginnen.

Het is wel even slikken hoor. Arme beesten...

Back
Bovenaan