Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Re: Update NIEUWE BAK

ArjenT zei:
Tot zaterdag wijzen!!!!!!! Ruilen voor je camera!! :D
Ruilen tegen mijn eigen camera? Da's toch een beetje een vreemde ruil he :rolleyes:

Ik durf bijna niet naar het koraal te kijken, zo breekbaar is het. Onderweg van de winkel naar huis heb ik voor de afwisseling rustig gereden, speciaal om het koraal heel te laten. Desondanks is er toch een takje afgebroken :o

Arjen is hier geweest, hij heeft ook een mooie foto van mijn gemmatum weten te maken.

Zelf heb ik ook een paar fotootjes gemaakt, van de stylo, de nieuwe granulosa en een overzichtsfoto.

En nog een foto van de fijn vertakte Acro.

acro12.12.04.jpg

Mooie nieuwe koralen Tanne, en wat een mooie vis.

Tanne,

Mooi dat de camera weer bij de baas is.
Dat is weer genieten die foto's

Ik heb de bak vandaag in het echt mogen bewonderen!!!!! Prachtig mooi!! De plaatjes geven een heel ander beeld van wat je daar aantreft...in het echt is hij nog mooier dan op de plaatjes. Een soortenvariatie...daar valt je bek spontaan van open!

Gezellige dag gehad...WW en AC bezocht, bij beide heb ik koralen gekocht en uiteraard van Tanne ook een lading stekken meegenomen. Meer hierover morgen (in ieder geval NA het slapen) in m'n eigen dagboek!! :)

Bedankt voor de gezellige dag!!! :goed: :goed: :goed:

Ik heb ook nog een foto van het fragiele maar zeer schöne koraaltje.......ik heb flink zitten wijzen maar het mocht niet baten!!! :D

Bijlagen

• HPIM0621.JPG
    HPIM0621.JPG
    82,3 KB · Weergaven: 37

Ziet er weer goed uit Tanne. Zie ik daar links op de foto van Arjen een stekkie blauwe acro van Freddy staan? Die is dan zeker lekker gegroeid?

Voelt de Gemmatum zich al thuis?

Groetjes,
Michael...

Hoi Michael,

Op de foto van Arjen zie je geen Acro van Fredy staan. Ik heb wel een stek van zijn schitterende blauwe Acro, maar die staat ergens anders in de bak. Ik zal er een dezer dagen een foto van maken.

De gemmatum voelt zich al helemaal thuis. De pygo eet zeewier uit mijn hand, de gemmatum durft dit toch niet, maar maakt wel telkens aanstalten mee te gaan doen. Ik denk dat hij dus over een week of wat ook handtam zal zijn.

Verder ben ik een tijdje terug gestopt met ozon. De reden voor mij was het feit dat de ozonisator de afschuimer een beetje knijpt: er komt minder lucht doorheen. Eigenlijk merkte ik geen verschil tussen de oude situatie (24 uur per dag, 7 dagen per week 5 mg/u ozon) en de nieuwe situatie: een afgekoppelde ozonisator. Inmiddels probeer ik iets anders: een half uur tot een uur per dag 40 mg/u ozon. De reden hiervoor is simpel: Als ik water ververs en ik doe oud water in een emmer, zie ik toch een zeer vage maar waarneembare gele tint. Met helemaal vers water zie ik die tint niet. Ook met koolfiltering krijg ik het water nét niet zo helder als ik het wil hebben. Ik probeer nu met behulp van ozon die laatste geelkleuring uit het water te krijgen. Het doel is de koralen nog nét iets meer licht te geven. Mijn huidige afschuimer is een Schuran Jetskim 150, geschikt tot 1000 liter water. Over enige tijd zal deze vervangen worden door een model met grotere capaciteit. Wellicht is de ozon dan niet meer noodzakelijk.

Ik heb inmiddels enkele weken geheel zonder ozon gewerkt, nu werk ik alweer enkele weken met vrijwel dagelijks 30-60 minuten een hogere dosering ozon. Ik heb het idee dat de kleuring van de koralen iets verbeterd is.

Verder werk ik ook alweer een tijdje met aminozuren. De aminozuren hebben zeker bij de blauw en paars gekleurde koralen een verbetering in de kleur gebracht. Bij de gele, rode, roze en groene koralen heb ik geen noemenswaardige veranderingen waar kunnen nemen tot nu toe. Volgens de verpakking zou je wekelijks toe moeten voegen, ik heb de aanbevolen dosis door 7 gedeeld en voeg dagelijks 1/7 van de wekelijks aanbevolen dosering toe.

Arjen had ook nog een mooie foto van de zijkant van mijn bak gemaakt:
zijkant12.12.04.jpg

Raymond zei:
Hoi Tanne,

Welk merk aminozuren gebruik je?

Groetjes Raymond
Salifert. Met Grotech Vitamino M heb ik geen goede ervaringen met Xenia. Gek genoeg reageert Xenia hier niet positief op. De amino's van KZ ga ik ook nog eens uitproberen.

Sinds ik geen ozon meer continu gebruik, heb ik ook wat minder last van algvorming. Algen had ik toch al minimaal, maar nu is 't nog minder. Ik vermoed dat dit komt doordat óf de afschuimer harder werkt, óf doordat er wellicht minder stikstof-verbindingen rechtstreeks tot nitraat geoxideerd worden.

Vandaag een paar nieuwe foto's gemaakt. Toen ik bezig was kwam de gemmatum zo voor de lens langs zwemmen. Niet helemaal scherp maar wel mooi vond ik! De gemmatum heeft nog steeds geen problemen gehad of veroorzaakt in de bak. De pygo eet tegenwoordig uit de hand, gister deed de gemmatum daar voor het eerst aan mee, ik geloof dat 'ie er zelf van schrok!

En meteen een nieuwe overzichtsfoto, ik heb weer flink wat nakweek op de bodem van de bak staan.

Tanu zei:
De pygo eet tegenwoordig uit de hand, gister deed de gemmatum daar voor het eerst aan mee, ik geloof dat 'ie er zelf van schrok!
Laat ik daar nou getuige van zijn geweest! :p

Tanne,

Misschien zie ik het verkeerd, maar heeft de gemmatum problemen met z'n rugvin?

Hans

Hans M. zei:
Tanne,

Misschien zie ik het verkeerd, maar heeft de gemmatum problemen met z'n rugvin?

Hans
Dat heb je heel goed gezien. Bij de vorige eigenaar is dit door onbekende oorzaak ontstaan, de genezing was al begonnen. Het ziet er ook alweer beter uit dan toen ik 'm kocht.
Bij dit soort vissen kan je helaas gewoon niet kritisch zijn op zulk soort schoonheidsfoutjes, maar ik denk dat dit over een maand of wat helemaal onzichtbaar is. De tijd zal 't leren!

Door die rugvin ziet hij er wel wat stoerder uit :cool: Zoals ratten in tekenfilms soms stuk van hun oor missen, hehehe. Samen met je pygo erg mooie vissen!

Alweer een tijdje geleden heb ik een fotoserie gemaakt van parende mandarijnvisjes. Ik heb deze foto's nu aan elkaar geplakt en er een soort filmpje van gemaakt. Best leuk om te zien, in het echt ging het ook ongeveer zo snel.

Bekijk de plaatjes hier:
Scherp (2,5 MB!)
Minder scherp (0,5 MB)

Prachtig gedaan Tanne, is werkelijk mooi om zien!

In mijn bakje doen ze dat ook, echt leuk!

grtz,
Kurt

Back
Bovenaan