Re: Update NIEUWE BAK
Hoi Michael,
Op de foto van Arjen zie je geen Acro van Fredy staan. Ik heb wel een stek van zijn schitterende blauwe Acro, maar die staat ergens anders in de bak. Ik zal er een dezer dagen een foto van maken.
De gemmatum voelt zich al helemaal thuis. De pygo eet zeewier uit mijn hand, de gemmatum durft dit toch niet, maar maakt wel telkens aanstalten mee te gaan doen. Ik denk dat hij dus over een week of wat ook handtam zal zijn.
Verder ben ik een tijdje terug gestopt met ozon. De reden voor mij was het feit dat de ozonisator de afschuimer een beetje knijpt: er komt minder lucht doorheen. Eigenlijk merkte ik geen verschil tussen de oude situatie (24 uur per dag, 7 dagen per week 5 mg/u ozon) en de nieuwe situatie: een afgekoppelde ozonisator. Inmiddels probeer ik iets anders: een half uur tot een uur per dag 40 mg/u ozon. De reden hiervoor is simpel: Als ik water ververs en ik doe oud water in een emmer, zie ik toch een zeer vage maar waarneembare gele tint. Met helemaal vers water zie ik die tint niet. Ook met koolfiltering krijg ik het water nét niet zo helder als ik het wil hebben. Ik probeer nu met behulp van ozon die laatste geelkleuring uit het water te krijgen. Het doel is de koralen nog nét iets meer licht te geven. Mijn huidige afschuimer is een Schuran Jetskim 150, geschikt tot 1000 liter water. Over enige tijd zal deze vervangen worden door een model met grotere capaciteit. Wellicht is de ozon dan niet meer noodzakelijk.
Ik heb inmiddels enkele weken geheel zonder ozon gewerkt, nu werk ik alweer enkele weken met vrijwel dagelijks 30-60 minuten een hogere dosering ozon. Ik heb het idee dat de kleuring van de koralen iets verbeterd is.
Verder werk ik ook alweer een tijdje met aminozuren. De aminozuren hebben zeker bij de blauw en paars gekleurde koralen een verbetering in de kleur gebracht. Bij de gele, rode, roze en groene koralen heb ik geen noemenswaardige veranderingen waar kunnen nemen tot nu toe. Volgens de verpakking zou je wekelijks toe moeten voegen, ik heb de aanbevolen dosis door 7 gedeeld en voeg dagelijks 1/7 van de wekelijks aanbevolen dosering toe.
Arjen had ook nog een mooie foto van de zijkant van mijn bak gemaakt: