U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Tanne,Tanu zei:Ik was het gezoem van enkele Eheims, een Tunze Turbelle, nog 'n klein pompje en 'n Oceanrunner 3500 zat. Daarbij slurpte deze batterij aan pompen in verhouding nogal wat electriciteit. Ook stoorde ik me aan de spaghetti aan kabels die van al deze pompen liep.
Yep, samen met de variabele herrie. Serieus: de Turbelles zijn behoorlijk stil, maar ik stoorde me er nog steeds aan. De variabele snelheid is leuk, maar ik ben niet overtuigd van het nut daarvan, zeker niet als het stromingspatroon verder goed in elkaar zit.Robku zei:Met de Turbelle had je nog een variable snelheid?
Die ben je nu kwijt?
Dank je... Zowel vanaf mijn bureau, mijn bank als ook vanaf mijn eettafel heb ik uitzicht over de bak. Erg veel afleiding als je geacht wordt met andere dingen bezig te zijn... Altijd wel iets te zien, of iets te doennico.carine zei:Hoi Tanne,
Wat een prachtig minirif...tja minirif...net een plaatje uit een echt rif.
Ik zou er haast blijven naar kijken, zo mooi vind ik hem.
Groetjes
Nico alias doggyfreak
Momenteel kan ik dit natuurlijk nog niet beoordelen. Een dag is daarvoor te weinig. Vanuit mijn overloop stroomt AL het water door een klein bakje van 30 x 20 x 20. Hierin staat de pomp naar de afschuimer. Reden daarvoor is dat de waterhoogte in de sump te laag is om de afschuimer goed te laten werken. Dit bakje kolkt nuMichael Wijs zei:Hallo Tanne,
Werkt het goed? 10000 l/h langs je afschuimer?
Toevallig dat ik net je dagboek lees want ik sta op het punt om het leidingwerk van mijn nieuwe bak te maken.
Eigenlijk wilde ik een 10000 l/h red dragon gebruiken voor rifspoeling en een 2400 l/h eheim als opvoerpomp.
Denk jij dat ik beter de dragon als opvoerpomp kan gebruiken?
Groetjes,
Michael...
1 Uitstromer van 16 mm doorsnee, en eentje van 25. Leiding naar de 16 is 25 mm, leiding naar de 25 is 32 mm. Weerstand door de leidingen is dus geminimaliseerd.momoo zei:tanne heb je maar 1 uitstromer in je bak nu via de dragon
of heb je er nog meer dingen op aangesloten
www.dursostandpipes.com is de pagina van de uitvinder van de 'durso standpijp'. Zo een heb ik ook. Ik heb 'm alleen aangepast: ik heb op de 'aanzuig' van de overloop een stukje pvc gezet wat ik een beetje dicht geknepen heb. Heb gewoon geprobeerd en steeds verder dicht geknepen. Bovenop het T-stuk zit een luchtaanzuiging. Ik heb daar een kraantje op gezet, zo kan ik ook die sturen. Zo blijft het waterpeil in de overloop altijd zoals ik 't wil. Daarbij is de hoeveelheid Niagara-geluiden uit de overloop beperkt tot een minimum. Geslurp hoor je zonder durso bij mijn bak nog twee straten verder! Met wat handigheid krijg je 'm doodstil, dat was me bij mijn OR 3500 gelukt, en 't gaat me bij die 10.000 Red Dragon ook lukken@rjan zei:hoi tanu,
Ik heb sind´s 3 maanden mijn eerste zeebak, dus moet nog erg veel leren,
mijn bakje heeft een inhoud van 200 liter en mijn sumb is ongeveer 60 liter.
Ik maak gebruik van een opvoerpomp van 3500 liter, maar nu heb ik dus geloof ik het zelfde probleem als jouw. ik heb ook al een aantal glazen strookje weg moeten breken bij mijn overloop want anders stroomde mij bak bijna over. maar nu zit ik dus nog met het probleem dat mijn overloop een gigantisch slurpend geluid maakt, onder de overloop boven mijn sumb zit een kogelkraan die ik wel kan draaien zodat ik het nivea kan regelen in de overloop zodat het geluid minimaal is geworden alleen ik vindt dit niet de veiligste manier. Heb jij hier misschien een oplossing voor??
arjan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.