Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Re: Update NIEUWE BAK

Aangezien er nu 3x zoveel water door je sump gaat........hoe heb je dit met je overloop geregeld of waren hier geen problemen??

De durso kan 't aan! Gewoon met 40 mm pijp! 't Enige dat ik heb moeten veranderen is 't uitbreken van het kammetje van de overloop. Om en om heb ik een tandje weggebroken.

Ik denk dat ik hiermee wel bewezen heb dat er met zo'n durso best veel kan :) Jammer genoeg kan ik er niet echt een foto van maken: de overloop is van binnen helemaal dichtgegroeid met kokerwormpjes, sponsjes, wormslakjes et cetera..

Tanu zei:
Ik was het gezoem van enkele Eheims, een Tunze Turbelle, nog 'n klein pompje en 'n Oceanrunner 3500 zat. Daarbij slurpte deze batterij aan pompen in verhouding nogal wat electriciteit. Ook stoorde ik me aan de spaghetti aan kabels die van al deze pompen liep.
Tanne,

Met de Turbelle had je nog een variable snelheid?
Die ben je nu kwijt?

Groet,
Rob

Hoi Tanne,

We zijn elkaar toch misgelopen zaterdag, maar dat krijg je als je voor dag en dauw in de auto zit ;)

Die pompen zijn stil he prima

Gr. Martin

Robku zei:
Met de Turbelle had je nog een variable snelheid?
Die ben je nu kwijt?
Yep, samen met de variabele herrie. Serieus: de Turbelles zijn behoorlijk stil, maar ik stoorde me er nog steeds aan. De variabele snelheid is leuk, maar ik ben niet overtuigd van het nut daarvan, zeker niet als het stromingspatroon verder goed in elkaar zit.

En Martin: inderdaad jammer. 't Was ook erg vroeg gister!

Hier een nieuw overzichtsplaatje. Ik heb enkele stukken verplaatst omdat de nieuwe stroming niet gunstig was op hun oude plek. De uitstroom moet nog ge fine-tuned worden. Zodra dat helemaal naar m'n zin is, laat ik Xenia op de uitstroom groeien om 'm te camoufleren...
overz59.jpg

hij blijft mooi tanne, ook ik geniet elke keer weer van de foto's prima

Hallo Tanne,

Werkt het goed? 10000 l/h langs je afschuimer?
Toevallig dat ik net je dagboek lees want ik sta op het punt om het leidingwerk van mijn nieuwe bak te maken.
Eigenlijk wilde ik een 10000 l/h red dragon gebruiken voor rifspoeling en een 2400 l/h eheim als opvoerpomp.
Denk jij dat ik beter de dragon als opvoerpomp kan gebruiken?

Groetjes,
Michael...

Hoi Tanne,

Wat een prachtig minirif...tja minirif...net een plaatje uit een echt rif.
Ik zou er haast blijven naar kijken, zo mooi vind ik hem.

Groetjes
Nico alias doggyfreak

nico.carine zei:
Hoi Tanne,

Wat een prachtig minirif...tja minirif...net een plaatje uit een echt rif.
Ik zou er haast blijven naar kijken, zo mooi vind ik hem.

Groetjes
Nico alias doggyfreak
Dank je... Zowel vanaf mijn bureau, mijn bank als ook vanaf mijn eettafel heb ik uitzicht over de bak. Erg veel afleiding als je geacht wordt met andere dingen bezig te zijn... Altijd wel iets te zien, of iets te doen :)

Michael Wijs zei:
Hallo Tanne,

Werkt het goed? 10000 l/h langs je afschuimer?
Toevallig dat ik net je dagboek lees want ik sta op het punt om het leidingwerk van mijn nieuwe bak te maken.
Eigenlijk wilde ik een 10000 l/h red dragon gebruiken voor rifspoeling en een 2400 l/h eheim als opvoerpomp.
Denk jij dat ik beter de dragon als opvoerpomp kan gebruiken?

Groetjes,
Michael...
Momenteel kan ik dit natuurlijk nog niet beoordelen. Een dag is daarvoor te weinig. Vanuit mijn overloop stroomt AL het water door een klein bakje van 30 x 20 x 20. Hierin staat de pomp naar de afschuimer. Reden daarvoor is dat de waterhoogte in de sump te laag is om de afschuimer goed te laten werken. Dit bakje kolkt nu :eek: ! Tot nu toe produceert mijn afschuimer meer vuil, maar dat kan er natuurlijk ook aan liggen dat er nu stof 'omhoog' komt van plekken waar het normaal bleef liggen. Zelf zou ik overwegen voor beide doeleinden een flinke (Red Dragon) pomp te kiezen. Zo kun je met wat handigheid de bak vrij houden van lelijke techniek :)

tanne heb je maar 1 uitstromer in je bak nu via de dragon

of heb je er nog meer dingen op aangesloten

Ha die Tanne,

Dan kies ik nu voor een gesloten rifspoeling circuit van 10000 l/h met de dragon.
Als opvoerpomp gebruik ik dan voorlopig twee 2400 l/h Eheim pompen, maar dan met een leidingwerk dat al voorbereid is op een 10000 l/h dragon in de toekomst.
En dan kan ik de 2 eheims later (als ik groot ben) vervangen door een dragon :)
Eerst maar weer even sparen dan ;)

Groetjes,
Michael...

momoo zei:
tanne heb je maar 1 uitstromer in je bak nu via de dragon

of heb je er nog meer dingen op aangesloten
1 Uitstromer van 16 mm doorsnee, en eentje van 25. Leiding naar de 16 is 25 mm, leiding naar de 25 is 32 mm. Weerstand door de leidingen is dus geminimaliseerd.

Ondertussen heb ik 't geklots en geklater al aardig onder controle!

Ik lees nu dat mijn bericht overbodig is... helaas kan je het niet weghalen...

Maare... 10000 ltr door een 40 mm pijp?

Tanne,

Hoe verwerk je die 10000 ltr in je overloop?
Ik bedoel kwa kam en kwa diamter afvoer pijp?
ik begrijp het principe denk ik nog niet helemaal.

Groet,
Rob

Laatst bewerkt:

Robku,

De 40 mm pijp vanuit de overloop kan de 10.000 liter makkelijk aan. Zonder durso is 't hier een gigantische herrie, met durso heb ik 'm nu bijna stil :) Uiteraard is de pijp zo recht mogelijk. 1 knietje en 1 bochtje.

hoi tanu,

Ik heb sind´s 3 maanden mijn eerste zeebak, dus moet nog erg veel leren,
mijn bakje heeft een inhoud van 200 liter en mijn sumb is ongeveer 60 liter.

Ik maak gebruik van een opvoerpomp van 3500 liter, maar nu heb ik dus geloof ik het zelfde probleem als jouw. ik heb ook al een aantal glazen strookje weg moeten breken bij mijn overloop want anders stroomde mij bak bijna over. maar nu zit ik dus nog met het probleem dat mijn overloop een gigantisch slurpend geluid maakt, onder de overloop boven mijn sumb zit een kogelkraan die ik wel kan draaien zodat ik het nivea kan regelen in de overloop zodat het geluid minimaal is geworden alleen ik vindt dit niet de veiligste manier. Heb jij hier misschien een oplossing voor??

arjan

@rjan zei:
hoi tanu,

Ik heb sind´s 3 maanden mijn eerste zeebak, dus moet nog erg veel leren,
mijn bakje heeft een inhoud van 200 liter en mijn sumb is ongeveer 60 liter.

Ik maak gebruik van een opvoerpomp van 3500 liter, maar nu heb ik dus geloof ik het zelfde probleem als jouw. ik heb ook al een aantal glazen strookje weg moeten breken bij mijn overloop want anders stroomde mij bak bijna over. maar nu zit ik dus nog met het probleem dat mijn overloop een gigantisch slurpend geluid maakt, onder de overloop boven mijn sumb zit een kogelkraan die ik wel kan draaien zodat ik het nivea kan regelen in de overloop zodat het geluid minimaal is geworden alleen ik vindt dit niet de veiligste manier. Heb jij hier misschien een oplossing voor??

arjan
www.dursostandpipes.com is de pagina van de uitvinder van de 'durso standpijp'. Zo een heb ik ook. Ik heb 'm alleen aangepast: ik heb op de 'aanzuig' van de overloop een stukje pvc gezet wat ik een beetje dicht geknepen heb. Heb gewoon geprobeerd en steeds verder dicht geknepen. Bovenop het T-stuk zit een luchtaanzuiging. Ik heb daar een kraantje op gezet, zo kan ik ook die sturen. Zo blijft het waterpeil in de overloop altijd zoals ik 't wil. Daarbij is de hoeveelheid Niagara-geluiden uit de overloop beperkt tot een minimum. Geslurp hoor je zonder durso bij mijn bak nog twee straten verder! Met wat handigheid krijg je 'm doodstil, dat was me bij mijn OR 3500 gelukt, en 't gaat me bij die 10.000 Red Dragon ook lukken :)

hej tanu, bedankt voor je reactie....ik had de durso standpijp ook al geprobeerd alleen ik vond het niet zo´n verbetering dat ik hem ook in gebruik had genomen.

waar ergens had je die aanpassing dan gedaan? bij punt 1 of bij punt 2 ???

Bijlagen

• buis.JPG
    buis.JPG
    35,5 KB · Weergaven: 806

Bij punt 1 heb ik een 10 cm lang pvc-pijpje in de mof geschoven. Verder heb ik bovenop een kraantje gemaakt om de luchtaanzuig te kunnen regelen. Ik heb ontdekt dat 't zinnig kan zijn het 10 cm lange pijpje wat te verhitten en dicht te knijpen: zo hoef je minder lucht mee te zuigen :) Met een gasfornuis of gasbrander en een waterpomp- of combinatietang is dit zo gebeurd. Uiteraard alleen voorzichtig verwarmen. 't Hoeft niet te fikken of zwart te worden:D

Verder ziet 't er bij mijn overloop precies zo uit als bij jou :)

Back
Bovenaan