Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Re:Update Nieuwe Bak

Prachtig gezicht.
En erg mooie foto's

groet, Jan

zijn er weles resultaten van?

[quote author=ad7x7 link=board=76;threadid=8180;start=195#msg81495 date=1087022877]
zijn er weles resultaten van?
[/quote]

Volgens mij laten ze niet elke keer eitjes en sperma los. De eitjes zullen best bevrucht worden, misschien ontsnappen er ook nog wel een paar aan de hapgrage mondjes van de andere vissen. Het nakweken van mandarijnvisjes schijnt nogal lastig te zijn, hoewel het niet-commercieel al wel mogelijk is.

Helaas ben ik vaak weg overdag, waardoor ik beslist niet de tijd heb pogingen te doen ze op te kweken. Wellicht dat iemand met meer vrije tijd meer mogelijkheden heeft :)

Hoi Tanu,

Wat een camera he die D70 8)

Ik gebruik deze camera voor mijn beroep als fotograaf
prachtig gewoon, doet niets onder voor de Nikon D100 of D1X!!!

Al met al blijft het een behoorlijke uitgaaf maar ja als fotograaf heb ik dat er binne een jaar weer uit :)

Groet,
Marinus

tanne !

is die geele acro geen granulosa ? :P

prachtig koraal man ,, van ww zekers ;D ;)

gr......... ;)

Franky,

Als je deze bedoelt:

granu2.5.04.jpg

Dan heb je helemaal gelijk. Ik denk inderdaad een granulosa, en inderdaad komt 'ie van WW.

Overigens is ook dit een foto die ik met de Nikon D70 gemaakt heb. Zal er in de komende dagen nog wel een paar posten :)

Tanne het is volgens mij geen Granulosa maar een Acropora Echinata.

Een Granulosa ziet er namelijk zo uit. Zie foto

En dit is een Acropora Echinata, ik heb hem zelf ook namelijk. Ik heb hem alweer een jaar. Ik zal binnenkort wel weer is wat foto's van mijn bak plaatsen.

[quote author=Tanu link=board=76;threadid=8180;start=195#msg81518 date=1087031138]
Volgens mij laten ze niet elke keer eitjes en sperma los. De eitjes zullen best bevrucht worden, misschien ontsnappen er ook nog wel een paar aan de hapgrage mondjes van de andere vissen. Het nakweken van mandarijnvisjes schijnt nogal lastig te zijn, hoewel het niet-commercieel al wel mogelijk is.

Helaas ben ik vaak weg overdag, waardoor ik beslist niet de tijd heb pogingen te doen ze op te kweken. Wellicht dat iemand met meer vrije tijd meer mogelijkheden heeft :)
[/quote]
idd leggen ze niet dagelijks eitjes af...net zoals andere vrouwtjes vissen zitten er enkele weken tussen de legsels...dan nog is het onmogelijk voor ons om de larfjes uit te vangen en groot te brengen. zoals men kan zien hebben manderijnvisjes hele kleine mondjes en moet je je voorstellen hoe klein die zijn bij jongbroed.
ben zelf al een paar weken mijn koppeltje (foto's staan bij mijn bak) aan het besturen in de avonduren en weet dat het vrouwtje effe een half uur voor pampers neervalt op de bodem na het loslaten van de eitjes...denk moe en uitgeput ???
groetjes
Maya

Er IS al mee gekweekt hoor Maya! Lees HZ van een paar jaar geleden maar! Ik geloof dat Robert Brons toen een artikeltje had geschreven waarin hij vertelde welke vissen er gekweekt konden worden etc etc. Probleem was inderdaad het heel fijne voer wat benodigd was, samen met de trage groeisnelheid van de jongen.

Daarom is het commercieel nog niet haalbaar ze na te kweken, maar met flink wat inzet en goede wil ís het mogelijk!

ja weet ik Tanne ;) zoals ook de rifwachter, fridmanni, gamma's, anemoonvisjesen verschillende soorten garnalen.
maar hun hebben speciale systemen om te kweken en hebben dus ook het nodige voedsel voor de kleine manderijnbaby's.
de eerste 2 dagen hebben de larfjes niet eens een mondje en leven ze van de dooierzak.
ik bedoelde dus meer dat het voor ons aquarianen haast een onmogelijke zaak is om ze groot te brengen.

groetjes
Maya

Klopt :)

[quote author=nadron link=board=76;threadid=8180;start=195#msg81600 date=1087075151]
Tanne het is volgens mij geen Granulosa maar een Acropora Echinata.

Een Granulosa ziet er namelijk zo uit. Zie foto
[/quote]

Het koraal op jouw foto is inderdaad een granulosa. Het koraal op mijn foto is zeker geen echinata, die ziet er heel anders uit, die groeit meer flessenborstel-vormig en heeft op z'n minst een blauwe gloed, vaak zijn ze echt felblauw. De naam 'granulosa' is net als 'echinata' en 'formosa' een door de handel gebruikte verzamelnaam voor allerlei koralen die lijken op de betreffende soort. Echt determineren lukt alleen met een goede determineertabel, een microscoop en skeletmateriaal van het koraal in kwestie. Hoewel ik voor de aardigheid best eens een aantal koralen zo zou willen determineren gaat mij dat te ver, ik houd me liever bezig met de houdbaarheid en optimale omstandigheden voor een specifieke soort :)

Dit is een echinata:
26-02.jpg

Dit is een A. turaki, die zou 't ook kunnen zijn:
714-01.jpg

De foto's heb ik geleend van de Coralsearch-pagina, http://whelk.aims.gov.au/coralsearch/coralsearch.php .

Het is altijd heel lastig een koraal vanaf een foto op naam te kunnen brengen. 't Enige wat ik weet is dat mijn koraaltje uit Balinese Maricultuur afkomstig is :)

Hoi Tanne,

Nou we zijn het er in ieder geval over eens dat het koraaltje op jou foto geen granulosa is toch!

En uh kijk hier maar is naar. Ze zijn er wel in degelijk meerdere kleuren.
http://www.hobbyriff.de/ableger/

Nou wat het is is het. Het is in ieder geval een zeer mooi stukje koraal Tanne in jou bak.

Groetjes,
Ronald

Ronald, je hebt gelijk dat 't geen granulosa is. Maar... Ik denk dat ik gelijk heb als ik zeg niet alle koralen die op jouw link 'echinata' genoemd worden daadwerkelijk echinata's zijn. Je hebt het boek van Veron toch?

Hoi Tanne,

Wat is dat voor koraal op de foto eigenlijk ;D ;D

Gr. Martin

[quote author=M@rtin link=board=76;threadid=8180;start=210#msg82001 date=1087245667]
Hoi Tanne,

Wat is dat voor koraal op de foto eigenlijk ;D ;D

Gr. Martin
[/quote]
Daar verkoop ik stekjes van! Ongeveer een keer per maand gaat er flink wat af, het groeit hard en is makkelijk houdbaar! De oortjes doen 't wat minder, die doe ik nog niet weg :D

Het is een zeldzame vorm van Acropora sapiens, maar dan met korte dunne takjes!

Een en ander verstevigd met een soort van reef construct?

[quote author=M@rtin link=board=76;threadid=8180;start=210#msg82016 date=1087248909]
Een en ander verstevigd met een soort van reef construct?
[/quote]
Yep! Zonder toevoegingen geen mooie groeipunten!

hoiiiii

ronald ! granulosa's hebben ook nog anderre vormen dan die foto die jij laat zijn hoor !!

maar het zou best wel kunnen dat die geele een echinata is ,
bekijk toch eens goed de boek van vernon !!

want die link klopt volgens mij niet de helft , (kwa namen )
in ieder geval is het op foto's moeilijk te zien zoals tanne zegt .

gr................

Back
Bovenaan