Naar aanleiding van een ander onderwerp heb ik actie ondernomen.
We geven kapitalen uit aan de bak, dieren en techniek en zien dan een dergelijke nood-oplossing vaak over het hoofd... Het zijn dieren die letterlijk afhankelijk zijn van hun verzorger. Geen nood-maatregelen nemen is m.i. geen optie. Het absolute minimum is wat mij betreft een enkele stromingspomp aan een UPS of met een Safety Connector aan een flinke accu.
Hier heb ik als noodmaatregelen:
- 120 dB alarm voor stroomuitval, hoorbaar door het hele huis
- SMS-melder (aan wifi heb je niks met stroomuitval) voor stroomuitval
- Flinke UPS op één van de twee Hydrowizards (houdt het ongeveer 6 uur vol)
- Flinke accu op een Tunze Stream, houdt het zo'n 50 uur vol
- Sinds deze week: een Honda EU10i aggregaat om bij langdurige stroomuitval de bak draaiend te houden.
Ook ik heb de laatste 12 maanden vaker stroomuitval meegemaakt dan in het verleden. Ik heb zo'n tien jaar geleden ervaren hoe groot de gevolgen kunnen zijn wanneer de stroom meerdere uren uitvalt.
Een goed veiligheidsplan zorgt allereerst voor twee dingen: alarmering én -zonder tussenkomst van de gebruiker!- uitstel van problemen met een paar uur. Dan is ófwel de storing verholpen, ofwel je hebt tijd om actie te ondernemen.
Inmiddels heb ik een aggregaat gekocht. Honda inverter. Inverter want er moet gevoelige apparatuur op kunnen draaien. Honda omdat dat, volgens kenners, het merk zou zijn dat het meest betrouwbaar is op lange termijn. Je hebt niks aan een aggregaat dat niet wil starten wanneer je het nodig hebt.
De verwachte levensduur van dit apparaat is waarschijnlijk minstens 10-15 jaar. Als ik per maand terugreken, kost het me dus een paar euro per maand om zeker te zijn dat ik ook bij langdurige stroomuitval mijn bak draaiend kan houden. Ik beschouw dit als een soort verzekeringspremie.
Bekijk bijlage 655476