Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Schoolbak. Ruiten zijn weer gepoetst. En een blik in de lichtkap. Verder stelt de techniek niet veel voor.

IMG_9771.jpegIMG_9769.jpegIMG_9778.jpegIMG_9777.jpegIMG_9776.jpegIMG_9775.jpegIMG_9774.jpegIMG_9773.jpegIMG_9772.jpeg

Kan je zien hoe sterk zonlicht is. In mijn vorig huis een aquarium bij het raam gehad, op het westen. Koralen houden wel van dat zonlicht.
Koralen en ik. Ik vind de sprankeling en de warmte prachtig.

Maar die jouwe Gorgoon en Litophytom reden zich puur van het licht?
Ja. De gorgoon is een Gorgonia flabellum. Meestal verkocht als G. ventalina, ze lijken erg op elkaar. Deze twee soorten zijn een van de weinige soorten waaiergorgonen die van licht leven. Je ziet ze maar heel zelden in de handel. De Litophyton is gewoon en standaard Litophyton uit NL nakweek, groeit uitstekend zonder bijvoeding.

Hqi zonder extra energiekosten 😊
Inderdaad.

In het schoolbakje gisteren wat visjes bijgeplaatst (twee Gramma loreto, een Nemateleotris magnifica en een Cryptocentrus cinctus). Foto's volgen als ze beter zichtbaar zijn.

Ik had eerder een Paracentropyge multifasciata in het schoolbakje gezet. Verdwenen. Dus ik had een nieuwe gekocht en die in een wenbakje thuis gezet om hem net wat groter en sterker te laten worden. Na een paar weken is het wenbakje door een zee-egel los gestoten, dus thuis heb ik sindsdien een multifasciata. Aldus, een tweede gekocht en in het wenbakje gezet.
Het wenbakje (zo'n ding van Blue Marine) zit vast met een zuignap en eigenlijk had ik beter moeten weten... Ik heb nu twee P. multifasciata in de bak thuis zwemmen :ROFLMAO:

Kortom: de multifasciata volgt nog, de volgende komt weer in een oldschool wenbakje dat ik anders bevestig.

Inderdaad.

In het schoolbakje gisteren wat visjes bijgeplaatst (twee Gramma loreto, een Nemateleotris magnifica en een Cryptocentrus cinctus). Foto's volgen als ze beter zichtbaar zijn.

Ik had eerder een Paracentropyge multifasciata in het schoolbakje gezet. Verdwenen. Dus ik had een nieuwe gekocht en die in een wenbakje thuis gezet om hem net wat groter en sterker te laten worden. Na een paar weken is het wenbakje door een zee-egel los gestoten, dus thuis heb ik sindsdien een multifasciata. Aldus, een tweede gekocht en in het wenbakje gezet.
Het wenbakje (zo'n ding van Blue Marine) zit vast met een zuignap en eigenlijk had ik beter moeten weten... Ik heb nu twee P. multifasciata in de bak thuis zwemmen :ROFLMAO:

Kortom: de multifasciata volgt nog, de volgende komt weer in een oldschool wenbakje dat ik anders bevestig.
Ik zet mijn wenbakje tegenwoordig gewoon vast met zo,n algenmagneet, die gaat geen kant op

Ik zet mijn wenbakje tegenwoordig gewoon vast met zo,n algenmagneet, die gaat geen kant op
Goede tip. Met een ander wenbakje doe ik dat ook. Het wenbakje dat ik gisteren gebruikte is helaas zo ontworpen dat dit niet werkt.

Ik zet twee algenmagneten links en rechts onder het wenbakje, zodat de zuignapjes het gewicht niet hoeven te dragen. Heeft tot nu toe goed gewerkt.
Mijn andere wenbakje hangt in een houten frame. Kan niks mis mee gaan. Het ding met de zuignap verdwijnt in de rommeldoos. Twee multifasciata's vind ik genoeg thuis ;)

Inderdaad.

Haha, ik zag hem al niet zwemmen op de foto's van de schoolbak. Was benieuwd hoeveel hij gegroeid zou zijn. Gaat de tweede erbij goed samen?

Haha, ik zag hem al niet zwemmen op de foto's van de schoolbak. Was benieuwd hoeveel hij gegroeid zou zijn. Gaat de tweede erbij goed samen?
Ik heb ze apart zien zwemmen, nog niet samen. Bijplaatsen van dwergkeizers is over het algemeen geen probleem, zolang je je aan de basisregels houdt (onder meer: voldoende ruimte, voedsel en schuilplaatsen en de nieuwkomer moet kleiner zijn). Ik maak me er geen zorgen om.

Nog een nieuwkomer thuis, vanmiddag gespot: Gymnothorax melatremus. Gele dwergmurene. Hij is nu zo'n 20 cm lang en zo dik als een potlood. Zojuist zag ik hem. Hij heeft wat oestervlees uit de tang gepakt, ik ben benieuwd.

IMG_9817.JPGIMG_9819.JPG

Een van de twee onbedoelde toevoegingen aan mijn bak. Eigenlijk wel heel leuk moet ik zeggen. Het zijn de kleinste vissen in mijn bak. Met goede zorg en een beetje geluk wordt elke vis jaren oud en groeit gezond verder. Dat zorgt er ook voor dat ik het aandurf minder makkelijke of gebruikelijke vissen te kiezen.

De bezetting is momenteel als volgt:

1 Pygoplites diacanthus
1 Apolemichthys arcuatus
1 Centropyge interrupta
2 Paracentropyge multifasciata
1 Chaetodon larvatus
1 Chaetodon mitratus
1 Zebrasoma flavescens
1 Zebrasoma gemmatum
1 Macropharyngodon lapillus
1 Labroides dimidiatus
1 Oxymonacanthus halli
1 Gymnothorax melatremus
1 Pterosynchiropus splendidus
2 Odontanthias borbonius
groepje Pseudanthias sp. (tuka, flavoguttatus, smithvanizi)
2 Amphiprion ocellaris
1 Pomacentrus alleni
2 Gramma loreto
1 Gramma melacara
2 Liopropoma rubre

IMG_9430.JPG

Een van de twee onbedoelde toevoegingen aan mijn bak. Eigenlijk wel heel leuk moet ik zeggen. Het zijn de kleinste vissen in mijn bak. Met goede zorg en een beetje geluk wordt elke vis jaren oud en groeit gezond verder. Dat zorgt er ook voor dat ik het aandurf minder makkelijke of gebruikelijke vissen te kiezen.

De bezetting is momenteel als volgt:

1 Pygoplites diacanthus
1 Apolemichthys arcuatus
1 Centropyge interrupta
2 Paracentropyge multifasciata
1 Chaetodon larvatus
1 Chaetodon mitratus
1 Zebrasoma flavescens
1 Zebrasoma gemmatum
1 Macropharyngodon lapillus
1 Labroides dimidiatus
1 Oxymonacanthus halli
1 Gymnothorax melatremus
1 Pterosynchiropus splendidus
2 Odontanthias borbonius
groepje Pseudanthias sp. (tuka, flavoguttatus, smithvanizi)
2 Amphiprion ocellaris
1 Pomacentrus alleni
2 Gramma loreto
1 Gramma melacara

Bekijk bijlage 653628
Schitterende bak👍

Gave vissen hoor! Prachtig.
Dank je wel. In de koralen zit voor mij maar weinig uitdaging. Chemie, licht, stroming en het groeit en kleurt goed. De koralen zijn voor mij een mooie decoratie. Ook zorgen de koralen voor een gezonde leefomgeving voor de vissen.

Ik stop mijn tijd en aandacht in de vissen. Daar zit voor mij de echte uitdaging.

Back
Bovenaan