Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Prachtig gezicht!
De delen van de zijruiten waar je niet doorheen kunt kijken (in de muur en achter de muur dus) zouden dan, net als de achterwand, zwart moeten worden.

Het is inderdaad een mooi gezicht, ik moet alleen nog wennen aan het idee. Ik was net gewend aan een 'klassiek' in-wall aquarium ;)

Je hebt tijd om te wennen, en wie weet welke mooie ideeën nog meer langskomen. Maar dit plan van Pieter geeft je wel de mogelijkheid om een diepe bak te nemen en tegelijk ruimte te besparen in je bijkeuken. Of moet ik zeggen, in je aquariumkamer.

Je hebt tijd om te wennen, en wie weet welke mooie ideeën nog meer langskomen. Maar dit plan van Pieter geeft je wel de mogelijkheid om een diepe bak te nemen en tegelijk ruimte te besparen in je bijkeuken. Of moet ik zeggen, in je aquariumkamer.
Tegen mij aquariumkamer, tegen m'n vriendin beslist bijkeuken! Powat

Het idee is goed. Voordeel is dat bij een ingebouwde bak ik gewoon de Atlantiks kan blijven gebruiken. Als de voorkant wat donker oogt, kan ik daar altijd nog wat op verzinnen. Weliswaar zal de plaatsing duurder zijn dan het plaatsen van een 'gewone' bak, maar dat ik geen nieuwe verlichting hoef te kopen (geen gesloten kap) is weer een groot voordeel.

Kijk, als je de besparing noemt, dan gaat je vriendin vast mee in het plan ;)

En je kan je achterruit schoon houden op die manier is ook weer een plus punt.

Ik vind een levend schilderij ook erg mooi. Een stukje uitsteken lijkt praktisch, maar persoonlijk weet ik niet zeker of ik het wel mooi vind.

Maar ik weet niet hoe dik je wand is en hoeveel toegangsruimte er overblijft in je natte ruimte/ bijkeuken.
Hoe dan ook denk ik dat je wel een stuk beperkter bent qua verlichting. Helemaal omdat je nu niet weet wat je er later boven gaat hangen.

Verder zit je altijd met wat minder en/of lastiger toegankelijke bovenkant.

Jou dagboek kennende wil je altijd een zo makkelijk en efficiënt mogelijke bak hebben. En hoe mooi het ook is, persoonlijk denk ik dat je altijd wat concessies moet doen qua gemak.

Verder wel leuk om te fantaseren natuurlijk!

Leuk om te 'stoeien' wat het precies gaat worden! Zie hier, vernoemd naar enkele fraaie duikspots, wel een nieuwe naam voor het dagboek ontstaan. "hole in the wall"!
Succes met de keuze!

Grt,
Bas

Kijk, als je de besparing noemt, dan gaat je vriendin vast mee in het plan ;)
Haha! Geen duur mooi ontworpen meubel nodig, geen nieuwe verlichting nodig... Dat levert toch weer credits op zou je zeggen ;)

En je kan je achterruit schoon houden op die manier is ook weer een plus punt.
Aan een kant heb je gelijk, aan de andere kant denk ik dat ik de achterwand gewoon zo laat als hij is. Schoonhouden gaat alleen als de bak nog niet is dicht gegroeid. Ik verwacht dat dat vrij gauw gaat gebeuren. Ik geniet ook liever van de bak dan dat ik er in werk, weinig onderhoud is voor mij erg belangrijk...

Ik vind een levend schilderij ook erg mooi. Een stukje uitsteken lijkt praktisch, maar persoonlijk weet ik niet zeker of ik het wel mooi vind.

Maar ik weet niet hoe dik je wand is en hoeveel toegangsruimte er overblijft in je natte ruimte/ bijkeuken.
Hoe dan ook denk ik dat je wel een stuk beperkter bent qua verlichting. Helemaal omdat je nu niet weet wat je er later boven gaat hangen.

Verder zit je altijd met wat minder en/of lastiger toegankelijke bovenkant.

Jou dagboek kennende wil je altijd een zo makkelijk en efficiënt mogelijke bak hebben. En hoe mooi het ook is, persoonlijk denk ik dat je altijd wat concessies moet doen qua gemak.

Verder wel leuk om te fantaseren natuurlijk!
Dank je voor het meedenken. Inderdaad vind ik gemak en efficiency erg belangrijk. Concessies zullen gedaan moeten worden, áls het een bak in de muur wordt, wordt het waarschijnlijk zoiets:

615_Wallace_tank1.JPG

Voordelen: mooi strak en -weliswaar beperkte- toegang via de voorkant. Via de achterkant is er ook nog toegang, die zou zich dan in de bijkeuken/aquariumkamer gaan bevinden...

Leuk om te 'stoeien' wat het precies gaat worden! Zie hier, vernoemd naar enkele fraaie duikspots, wel een nieuwe naam voor het dagboek ontstaan. "hole in the wall"!
Succes met de keuze!

Grt,
Bas
Erg leuk om te stoeien en de naam is leuk gekozen!

Vanmiddag wordt de vloer geïnspecteerd om te zien in hoeverre de balkenconstructie in orde is. Afhankelijk daarvan gaan we verder. Als dat zo is, krijgt het 'aquariumproject' ook meer vaste vorm. Ik ga vanmiddag ook de ruimte nog nameten en ook meten hoe dik de wand is waar dat gat in zou komen.

Ik ben benieuwd... :)

Spannende tijden. Ik ben erg benieuwd wat het gaat worden.
Wat dat betreft heb je geluk met je wederhelft. Bij mij is zelfs een gaatje boren al out of the question!

Spannende tijden. Ik ben erg benieuwd wat het gaat worden.
Wat dat betreft heb je geluk met je wederhelft. Bij mij is zelfs een gaatje boren al out of the question!
Ze wist waar ze aan begon ;)

Vandaag inspectie gehad. Gat in de vloer was te klein om er onder te kunnen. Nog steeds geen uitsluitsel dus. Wel heb ik de bijkeuken opgemeten achter die muur.

:mad::mad::mad::mad:

Heel gaaf project Tanne. Mijn droom blijft ook een bak in de muur. Als ik verhuis zal het huis daar op uitgezocht worden.

Wel heb ik gemerkt bij het opbouwen van de bak van mark in de box dat het vrij lastig is iets te plaatsen zonder er aan de voorkant fatsoenlijk bij te kunnen.

Bij eerder getoonde foto's van de bak van Hans van Velzen was dit een stuk makkelijker.

Ik heb daarom een ander idee bedacht om dit probleem te verhelpen. Ik zal vanacht tijdens mijn nachtdienst in fotoshop mijn idee tekenen. Hoop dat je daar iets aan hebt.

Gr Erik

Ze wist waar ze aan begon ;)

Vandaag inspectie gehad. Gat in de vloer was te klein om er onder te kunnen. Nog steeds geen uitsluitsel dus. Wel heb ik de bijkeuken opgemeten achter die muur.

:mad::mad::mad::mad:

Hm...zo groot ben je niet... :p
Ik weet nog toen ik mijn huis kocht en onder de vloer keek...zag ik een afvoerpijp met een open uiteinde. Dus ik vraag heel bijdehand of ze de kraan in de keuken even willen aanzetten...zie ik zo het water uit die pijp komen.
Hebben ze toch even moeten repareren voor we de koopakte gingen tekenen :p

Moraal van het verhaal, je moet echt even onder de vloer kijken ;)

Even snel een tekening gemaakt.

Hier heb ik over nagedacht. Eventueel is het paneel in 2en te maken zodat het onderste paneel vast zit aan de muur en het bovenste gedeelte los zit. Evt te scharnieren of met magneten.

Misschien is dit een idee om over na te denken.

Wel het gat in de muur verstevigen zodat de muur niet boven het aquarium doorzakt.

c0ac11339c39046a9e00e45b26758b79.jpg

daa84f883022ea4e9d2f61225d3d31db.jpg

b38b2265c208ae5efe4e99cf0b3ff0a6.jpg

Hoi erik .
Wat jij denk ik bedoeld met jou tekening.
Staat al op fotos hier eerder gepost .
Dat er een open klapbare klep in de om lijsting zit .

m.v.g henk

Hoi Henk.

Ik bedoel het niet als een open klapbare klep. Bedoel het als 1 geheel paneel. Je kan het niet open klappen maar je moet de omlijsting er af halen.

Is wsl wel meer gedoe.

Mogelijk met achterklep auto scharnieren omhoog klappen. Meer ruimte. Maar dan is het zoals jij zegt wel al eerder genoemd alleen dan omgedraaid.

Ha zo nu snap ik je .
Dat lijkt mij persoonlijk wel mooier ja.
Net even wat minder naatjes en kiertjes oog het net effe wat strakker .:thumbup:

m.v.g henk

Hoi Tanne,
Ik zie net het bericht van de toekomstige verhuizing met een aantal berichten over het in de muur bouwen van je toekomstige aquarium.

In post #4558 laat je een Plexi aquarium zien, nu wil ik het niet over het aquarium hebben maar over de muur boven en rondom het aquarium.

Indien je je nieuwe aquarium voor een deel door de muur laat steken en een ruime opening (dit zou tot aan het plafond kunnen) boven het aquarium laat, (alsof je hem in een deur opening zet!)
Dan kun je een een gladde plaat plaatsen boven,naast en onder het aquarium. Het bovenste paneel zou je kantelbaar/schuifbaar of verwijderbaar kunnen maken. En eventueel kun je dit indien wenselijk ook onder het aquarium doen.
Dan krijg je een gelijk uiterlijk van de wand zoals op dat plaatje met de gemakken van een open aquarium. (heb ik overigens wel een idee voor d.m.v. een elektrisch systeem welke hem weg draait naar boven!

Overigens wel heel verstandig om je sump/techniek in een aparte ruimte te plaatsen. Heb ik zoals je weet al jaren en bevalt uitstekend Ruimte genoeg en alles bij de hand voor onderhoud en schoonmaken van de spullen.
Ook kun je daar een kleine quarantaine voorziening maken.
Oja denk eens na over je overloop als volledige kam aan de achterzijde (zoals bij mij of "Robertus reef") en over het drie voudige wegloop systeem na zoals ik heb gedaan (nog meer veiligheid) en veel grotere water capaciteit!

Wil je brainstormen? Ik hoor het wel

Succes met alle gedachten

En je weet het, maak geen overhaaste beslissingen dat bespaard een hoop ellende!

Als de rede van het "uit de muur laten steken" de ruimte door de deuropening is in de bijkeuken, is het dan niet een idee om de deur dan te verplaatsen richting het toilet.
Ik weet niet in hoeverre de deuren elkaar dan in de weg komen te zitten en in hoeverre deze muur weg te halen is(iton blokken zijn uit ervaring zo af te breken/op te bouwen :P).
Hoe diep wil je je bak eigenlijk hebben? Als dat niet té diep is dan zou het voldoende kunnen zijn om alleen vanuit de bijkeuken erin te kunnen, dan houd je de woonkamer kant lekker strak.
Ik kan er ook maar vanuit de achterkant in maar dat is goed te doen.

Heey tanne ook even vanaf deze weg super gefeliciteerd.
Met de vooruitzichten.
trouwe[emoji127]
mooi huis[emoji537]
en het allermooiste wat er is een kleine.[emoji480]
En dan ook nog een nieuwe bak wat er aan komt.[emoji225]
Word een top jaar.

Gefeliciteerd.

Groetjes wesley

Back
Bovenaan