Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Zo, de offertes stromen binnen. Ondertussen niet stil gezeten.

Gisteren ben ik langs geweest bij JMB om meer te weten te komen over hun led-balken. Ik moet zeggen: indrukwekkend! Ik ga zo'n balkje testen om te zien hoe de kwaliteit is en mocht ik overgaan op een bak met gesloten kap, in te kunnen schatten in hoeverre ik daarmee denk te kunnen wat ik wil. Hans Bakker van JMB liet me nog enkele producten zien die hij binnenkort op de markt gaat brengen, waaronder producten om op een simpele manier nitraat te verwijderen en erg mooi kunstmatig steen wat naar zijn zeggen in Indonesië gemaakt wordt, zie hier: http://www.atsindonesia.com/marine_live_rock_replica.html

Eergisteren samen met Bas en Vincent naar een niet-sponsor tegen de Franse grens geweest. Een erg leuke dag en afgezien van wat slakken heb ik me toch laten verleiden tot een 'echte' aankoop: Paracentropyge venusta. Hij zat daar al een maand in een bak met wat koralen en oogde erg gezond. Op mijn verzoek heb ik hem laten voeren met diepvries- en droogvoer. Beide at hij. Het bijzondere is dat de tekening van deze vis 'verkeerd' is, hij is net anders dan de venusta's die je normaal ziet. Op dit moment zit hij in een apart bakje om te wennen en om te zorgen dat ik hem makkelijk kan vangen als ik dat nodig vind. Hij moet nog door minstens 1 zoetwaterbadje.

De bak doet het nog steeds prima, alleen moet de ruit weer eens schoongemaakt worden voor ik foto's kan maken. Afgezien van de vieze ruit gaat 't helemaal zoals ik dat wil.

Leuk visje Tanne, ik heb hem ook sinds kort in me aquarium rondzwemmen. Eten is idd een must! Veel plezier ervan!

Bij Aquaasan zijn de JMB led balken getest boven 1 van de verkoopbakken, het resultaat viel echt heel erg tegen. De bak draaide op hetzelfde systeem als de bakken die met T5 verlicht zijn, maar de Acropora's zag je echt flink in kleur teruglopen en langzaam wegkwijnen in die bak. Ondertussen is er ingegrepen en opnieuw T5 bij geplaatst. Om nu de JMB balken helemaal te gaan afkraken vind ik wat overdreven, maar voor een bak met veel Acro's zijn ze naar mijn mening niet aan te raden. Echter heb jij nog drie Atlantiks die ik kwalitatief een stuk hoger inschat.

Ik ben benieuwd naar het nieuwe project!

Groeten, Sander

Ik heb ook zo mij bedenken bij ledbalken Tanne.
Boven zoetwaterbalken gaat het nog wel misschien.
Maar de modellen die ik heb gezien worden altijd behoorlijk warm, veel warmer dan bv mijn Maxspects. Dat kan nooit goed zijn voor de levensduur en opbrengst.
Ik zag laatst wel op een duitse website waterkoeling voor ledbalken, waarmee je dan meteen het aquarium kan verwarmen. Dan kan je ze op zich veel beter koelen...maar omdat het water over aluminium/metaal moet stromen, is dat in zeewater natuurlijk, geen optie. Tenzij je een gesloten koelsysteem maakt met zoetwater en een titanium warmtewisselaar in je sump.

Bij Aquaasan zijn de JMB led balken getest boven 1 van de verkoopbakken, het resultaat viel echt heel erg tegen. De bak draaide op hetzelfde systeem als de bakken die met T5 verlicht zijn, maar de Acropora's zag je echt flink in kleur teruglopen en langzaam wegkwijnen in die bak. Ondertussen is er ingegrepen en opnieuw T5 bij geplaatst. Om nu de JMB balken helemaal te gaan afkraken vind ik wat overdreven

Misschien is het voor de geinteresseerden interessant om hier dan ook wat verdere specificaties (bv armatuurtype, geinstalleerd vermogen en waterhoogte) van de proefopstelling te vermelden waarop je je conclusies baseert? Zonder enige gegevens en wat onderbouwing is Anders is het even niets zeggend als de review van een andere "tester" in dit JMB-topic.

Ik ben benieuwd naar de bevindingen van Tanne.

Laatst bewerkt:
Hoi Tanne, je schrijft dat je een Venusa keizertje hebt gekocht en dat ie nog door minimaal een zoetwaterbadje moet.
Mag ik vragen waarom, ik heb er namelijk zelf ook 2 sinds ruim 4 weken. Ze eten goed diepvriesvoer maar vlokken nog niet zo graag. Ik heb ze zitten in een los aquariumpje met wel draaiend met mijn hoofd aquarium (dus geen gedoe met temperatuur, waterwaardes, etc). Ze zijn nog erg klein (2-3 cm) en daarom durf ik ze nog niet in mijn aquarium te zetten... ze kunnen denk ik gewoon door mijn overloopkam zwemmen.

Ik zie geen raar gedrag, ze zwemmen gewoon lekker rond, maar ik vroeg me af of je zo'n zoetwaterbadje preventief doet en wat je er mee wilt bereiken. Zelf heb ik nog nooit zoiets gedaan (zoetwater, koper, andere medicijnen) en wil dat ook niet zomaar gaan doen. Ik geloof meer in goed voeren en schoon water (en eventueel UV als er net nieuwe vissen in gaan).

Alvast bedankt!

Dit past tanne toe ter preventie van eventuele paracieten en dergelijke.
Maar tanne zal je vast betere uitleg kunnen geven .
En tanne ik ben benieuwd naar de fotos :D

m.v.g henk

Leuk visje Tanne, ik heb hem ook sinds kort in me aquarium rondzwemmen. Eten is idd een must! Veel plezier ervan!

Bij Aquaasan zijn de JMB led balken getest boven 1 van de verkoopbakken, het resultaat viel echt heel erg tegen. De bak draaide op hetzelfde systeem als de bakken die met T5 verlicht zijn, maar de Acropora's zag je echt flink in kleur teruglopen en langzaam wegkwijnen in die bak. Ondertussen is er ingegrepen en opnieuw T5 bij geplaatst. Om nu de JMB balken helemaal te gaan afkraken vind ik wat overdreven, maar voor een bak met veel Acro's zijn ze naar mijn mening niet aan te raden. Echter heb jij nog drie Atlantiks die ik kwalitatief een stuk hoger inschat.

Ik ben benieuwd naar het nieuwe project!

Groeten, Sander
Hoe is jouw ervaring met deze vis? Wat de balken betreft: ik was laatst bij Aquaasan maar heb het niet met Sander over de balken gehad. Ik meen me te herinneren dat er op één van de bakken slechts enkele balken lagen. Ik kende de JMB-balken toen nog niet maar had toen al het idee dat er wel erg weinig leds op lagen. Kan je dus iets meer vertellen over de proef van Aquaasan?

Ik heb ook zo mij bedenken bij ledbalken Tanne.
Boven zoetwaterbalken gaat het nog wel misschien.
Maar de modellen die ik heb gezien worden altijd behoorlijk warm, veel warmer dan bv mijn Maxspects. Dat kan nooit goed zijn voor de levensduur en opbrengst.
Ik zag laatst wel op een duitse website waterkoeling voor ledbalken, waarmee je dan meteen het aquarium kan verwarmen. Dan kan je ze op zich veel beter koelen...maar omdat het water over aluminium/metaal moet stromen, is dat in zeewater natuurlijk, geen optie. Tenzij je een gesloten koelsysteem maakt met zoetwater en een titanium warmtewisselaar in je sump.
Ik heb laatst zulke balken gezien, een erg elegante oplossing! Ik heb mijn JMB-balk nog niet geïnstalleerd, maar ik weet wel dat de balken bij Aqua Compleet, waar ik ze voor het eerst 'bewust' heb gezien, niet meer dan handwarm werden/worden. Overigens heeft JMB balken met een gewone en met een hoge output, ik heb een HO-balk.

Misschien is het voor de geinteresseerden interessant om hier dan ook wat verdere specificaties (bv armatuurtype, geinstalleerd vermogen en waterhoogte) van de proefopstelling te vermelden waarop je je conclusies baseert? Zonder enige gegevens en wat onderbouwing is Anders is het even niets zeggend als de review van een andere "tester" in dit JMB-topic.

Ik ben benieuwd naar de bevindingen van Tanne.
Mee eens Anthony :)

Hoi Tanne, je schrijft dat je een Venusa keizertje hebt gekocht en dat ie nog door minimaal een zoetwaterbadje moet.
Mag ik vragen waarom, ik heb er namelijk zelf ook 2 sinds ruim 4 weken. Ze eten goed diepvriesvoer maar vlokken nog niet zo graag. Ik heb ze zitten in een los aquariumpje met wel draaiend met mijn hoofd aquarium (dus geen gedoe met temperatuur, waterwaardes, etc). Ze zijn nog erg klein (2-3 cm) en daarom durf ik ze nog niet in mijn aquarium te zetten... ze kunnen denk ik gewoon door mijn overloopkam zwemmen.

Ik zie geen raar gedrag, ze zwemmen gewoon lekker rond, maar ik vroeg me af of je zo'n zoetwaterbadje preventief doet en wat je er mee wilt bereiken. Zelf heb ik nog nooit zoiets gedaan (zoetwater, koper, andere medicijnen) en wil dat ook niet zomaar gaan doen. Ik geloof meer in goed voeren en schoon water (en eventueel UV als er net nieuwe vissen in gaan).

Alvast bedankt!
Ze apart houden lijkt mij inderdaad een goed idee. Ik gebruik het zoetwaterbadje (maximaal 30 minuten) om te zorgen dat eventuele huidparasieten verwijderd worden. In de natuur -of bij een gezonde vis in een goed aquarium- kan zo'n parasiet m.i. weinig echte schade aanrichten. Bij een vis die vanwege stress, transport et cetera een verzwakte afweer heeft, hebben dergelijke parasieten veel meer kans. Voorkomen is beter dan genezen. In het bad gebruik ik overigens ook een dubbele dosering Dactycid van Colombo om zo eventuele wormen nóg meer schade aan te brengen. Ik heb met deze methode (langdurig zoetwaterbad met Dactycid) nog geen enkele vis verloren. Belangrijk is wel te zorgen voor de juiste temperatuur en pH.

Dit past tanne toe ter preventie van eventuele paracieten en dergelijke.
Maar tanne zal je vast betere uitleg kunnen geven .
En tanne ik ben benieuwd naar de fotos :D

m.v.g henk
Helemaal juist Henk, uitleg hierboven :)

Hier een foto van de vis in de emmer zoet water:

Bijlagen

• venusta_26.10.14.jpg
    venusta_26.10.14.jpg
    9,5 KB · Weergaven: 123
venusta tanne??

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

venusta tanne??

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Helemaal, ik kon 'm niet laten zitten.

Ofwel hij wil nog niet uit z'n bakje, ofwel hij is niet geslaagd voor de intelligentietest:

Bijlagen

• overz163.jpg
    overz163.jpg
    67,3 KB · Weergaven: 199
Helemaal, ik kon 'm niet laten zitten.

Ofwel hij wil nog niet uit z'n bakje, ofwel hij is niet geslaagd voor de intelligentietest:
Mooi visje tanne.
Weer een aparte vis in de verzameling. [emoji106]
En je bak blijft mooi.

Hoi Tanne,

Mijn ervaring met het visje tot nu toe is dat deze in het begin voornamelijk de kat uit de boom kijkt, maar op den duur steeds wat brutaler wordt. Dit heeft natuurlijk ook met gewenning en met mijn overige vissen te maken. Hij is nog wat zoekende naar zijn territorium. De eerste dag oogde het visje wat zwak. Bij aankoop vertoonde het visje zelfs lichte stip! Ik heb toen toch de gok genomen om het visje aan te schaffen, dit mede door dat na het gekregen bericht van dat hij zou eten, ik er een flinke afstand voor had moeten afleggen. Met een wat dubbelzinnig gevoel ging ik naar huis. Ik was mij er van bewust dat ik een zeer groot risico nam, ook omdat ik nog niet zou weten hoe mijn overige keizers op de nieuwkomer zouden reageren. Dit viel achteraf gelukkig reuze mee. Waarschijnlijk om dat hij de kleinste van allemaal is werd hij niet als een grote bedreiging gezien. De multifasciata kijkt niet naar hem om, enkel laat de multicolor soms even zien wie de baas is, dit zonder echt door te zetten. Nu de venusta voldoende Dutch mysis en artemia tot zich neemt, oogt het visje al veel vitaler dan in het begin en is de stip gelukkig volledig verdwenen. Droogvoer eet hij helaas nog niet. In de toekomst kijken kan ik niet, maar ik heb nu veel vertrouwen in een goede kans van overleven.

Veel ervaringsdeskundigen geven ook aan, dat zodra de venusta vervangend voedsel aanneemt deze niet veel moeilijker houdbaar zou zijn dan de doorsnee soorten dwerkeizers.

Om terug te komen op de JMB led verlichting. Ik weet niet precies om welk type JMB led het ging. Wel weet ik dat de waterhoogte ongeveer 35cm bedroeg en dat de bak verlicht werd door 5 tot 6 balken. Na enkele maanden was het resultaat niet in positieve zin toch duidelijk zichtbaar in vergelijking tot de andere bakken die met T5 worden belicht. Nadat de meest gangbare Acropora's het niet echt lekker wouden doen onder de JMB, is er geprobeerd om in deze bak voornamelijk granulosa en loripes soorten te houden. Helaas mocht dit niet baten. Ondertussen is er weer T5 bijgelegd of draait de bak weer volledig op T5, dit weet ik niet meer zeker. Mijn conclusie is dat een bak belicht door enkel JMB te kort kort komt voor Acropora's.

Groeten, Sander

Laatst bewerkt:
Ik bezoek Sander ook regelmatig en heb inderdaad zijn setup ook bekeken en ook zijn ervaringen uitgewisseld. Hij had de balken op een kleine 20cm boven het water hangen zover ik mij kan heugen. Het zijn de 1watt uitvoering balken die hij daar had hangen en nog niet de sterkere 3watt uitvoering die recent is uitgekomen op de markt. Dus of ze misschien te hoog opgehangen waren en daardoor niet diep genoeg reiken wat lichtopbrengst betreft.. Advies van JMB was toendertijd dat de lampen effectief zijn tot een 50cm diepte en dat de 3watt uitvoering voor diepere bakken zou zijn. Het is maar een idee.. Sander had er in ieder geval zelf geen goede ervaringen mee... En aangezien hij echt op iedere bak andere lichten heeft hangen kan hij wel zeggen wat voor hem werkt en wat niet.

Ikzelf draai JMB op mijn Scubaline 250 en heb de balken ingebouwd. Dat is ongeveer 7 cm boven wateroppervlak. Ik heb er timers op en draai ze niet op 100% sterkte. Mijn Tricolor, Nana, Monti's Stylo's Leders Blaasjes Favia Acan Toorts Millepora's doen het allemaal goed hieronder. Paar acro's wat minder maar dat komt denk ik niet door het licht. Zijn wat lastigere koralen.

Misschien fijn om eens een input te horen van iemand die wel tevreden is over JMB. De eeuwige discussie over het goede licht duurt voort ;-)

Ze apart houden lijkt mij inderdaad een goed idee. Ik gebruik het zoetwaterbadje (maximaal 30 minuten) om te zorgen dat eventuele huidparasieten verwijderd worden. In de natuur -of bij een gezonde vis in een goed aquarium- kan zo'n parasiet m.i. weinig echte schade aanrichten. Bij een vis die vanwege stress, transport et cetera een verzwakte afweer heeft, hebben dergelijke parasieten veel meer kans. Voorkomen is beter dan genezen. In het bad gebruik ik overigens ook een dubbele dosering Dactycid van Colombo om zo eventuele wormen nóg meer schade aan te brengen. Ik heb met deze methode (langdurig zoetwaterbad met Dactycid) nog geen enkele vis verloren. Belangrijk is wel te zorgen voor de juiste temperatuur en pH.
Ok, dank je voor het uitgebreide antwoord. Inmiddels zullen de visjes wel geen stress meer hebben en ze eten goed. Dus ik ga nu niet met deze vissen voor het eerst proberen hoe zoetwaterbadjes en medicijnen werken ;) Toch goed om te weten.

De venusta doet inmiddels mee alsof hij er al minstens maanden woont...

Gisteravond heb ik met Arie van Aquacompleet de plannen voor de nieuwe bak doorgesproken. Ik ga zo goed als zeker voor de inwall-optie. De bak kan vanwege de ruimte die ik heb, niet dieper worden dan 70 cm. De hoogte van de bak zal waarschijnlijk 80 cm worden met een waterhoogte van circa 73 cm. De lengte is nog een issue. Die wordt 110 of 130 cm en, hoe gek het ook klinkt, ik neig naar 110. De inhoud van de bak zou dan nog altijd ruim 500 liter bedragen. Weliswaar iets kleiner dan m'n huidige bak (130 x 70 x 80 cm, 728 liter) maar nog altijd een mooie maat.

Reden dat de lengte beperkt is, heeft te maken met de ruimte: niet alleen moet je de bijkeuken/aquariumkamer in en uit kunnen, maar ook moet het theoretisch mogelijk zijn om de wasmachine en/of droger indien nodig de ruimte in en uit te verplaatsen, bijvoorbeeld bij een defect.

De 20 cm extra voor 130 cm heeft meerdere gevolgen. Ten eerste moet dan de bak dan 20 cm hoger komen te staan, de bodem komt dan circa 95 cm van de vloer. Reden daarvoor is dat het dan mogelijk moet zijn om, indien nodig, een wasmachine of droger onder de bak door te schuiven. Eén van de poten van het onderstel zou dan ook afneembaar moeten worden... Ten tweede zorgt een langere bak er voor dat de doorgang die ruimte in en uit minder breed wordt. Weliswaar breed genoeg, maar wel krap en ik weet niet in hoeverre dit storend gaat worden. En dit allemaal voor 20 cm extra voorruit en 102 liter water...

Ook hebben we nog gesproken over de optie die onder meer door Pieter genoemd werd: de bak een gedeelte uit laten steken uit de muur. Aan de ene kant lijkt deze optie erg aantrekkelijk, aan de andere kant zijn er ook nadelen: niet alleen weer meer glas om schoon te houden, maar ook twee grote uitstekende punten in de huiskamer. Als hier in de toekomst kinderen rondlopen lijkt het me niet denkbeeldig als deze punten voor heel wat blauwe plekken op hoofdjes gaan zorgen... En ik wil ook in de toekomst geen 'gedoe' over het aquarium hebben. Waarschijnlijk wordt het dus een 'vlakke' ruit in de muur.

Concluderend: 110 x 73 waterhoogte x 70 diepte geheel vlak in de muur. Onder de bak een sump en erboven ruimte voor allerlei techniek. Wat denken jullie?

Laatst bewerkt:
Waar moet ik tekenen?

Mooie plannen Tanne! Past de sump niet ergens anders in de aquariumkamer ipv er onder? Dat zou mijn voorkeur hebben.

3b0975c6f6d17e3011a7a8391acfaea7.jpg

Ik zou toch kijken of je de bak niet iets uit kan laten steken aan de voorkant. Daar heb je veel profijt van straks. Je kunt er van voren bij en je kunt de bak weer dieper maken. Bij mij steekt het zo'n 17 cm inclusief omlijsting uit de muur. Net genoeg om er met mijn arm doorheen te kunnen.

Sent from my iPad using Tapatalk

Hoi Tanne..

Een prima keuze om de bak strak in de muur te maken, ik heb het zelf ook gedaan (160x70x70 tussen woonkamer en keuken) en heb er nog geen seconde spijt van.
Het is wel een een werk maar als het klaar is ....

Ik heb de sump en de techniek er onder staan, in de onderkast heb ik ook een waterleiding, afvoer en 2 groepen voor de elektriciteit aangelegd.

bij mij was de muur een draagmuur , dus heb ik een latei in de muur gemaakt.

het blad waar het aquarium op staat heb ik aan de keukenzijde een 15 cm uitlatensteken( dit heb ik verkregen, doordat de bak in de muur staat en het frame tegen de muur) zodat ik daar overheen kan lopen voor werkzaamheden en onderhoud in de bak, zo is de bereikbaarheid voor o.a. de voorruit best te doen.

aan de zijkanten van het gat heb ik een lat vastgemaakt die net zo breed is als de muur....dit heb ik ook aan de bovenzijde gedaan alleen steekt ie daar aan de keukenzijde ong 4cm uit, en heb daar uitsparingen in gemaakt zodat daar de steunen voor de verlichting in kunnen liggen..

ik hoop dat je hier wat mee kan, en als je nog wat wil weten gewoon vragen..hoe meer input hoe beter...toch, En dan de dingen er uithalen die het best in jou situatie passen.

vr. gr. jaap20140316_110006.jpg20140316_110401.jpg20141002_175821.jpg

Hoi Tanne,

Je bent druk aan de gang lees ik.

Veel succes gewenst langs deze weg met al je plannen en moest je nog met vragen zitten over je vloer,natuursteen of tegels mag je me altijd bellen of mailen hoor.

Laat me maar eens weten over hoeveel meter we praten :).

Je weet maar nooit als ik me eens een weekendje verveel haha.

Waar moet ik tekenen?
:D

Mooie plannen Tanne! Past de sump niet ergens anders in de aquariumkamer ipv er onder? Dat zou mijn voorkeur hebben.
Nee, dat past helaas niet... Onder en boven de bak, daar moet 't gebeuren. Wel kan ik in die bijkeuken vast wel 1 of 2 kastjes in gebruik nemen voor allerlei aquariumtoebehoren ;)

3b0975c6f6d17e3011a7a8391acfaea7.jpg

Ik zou toch kijken of je de bak niet iets uit kan laten steken aan de voorkant. Daar heb je veel profijt van straks. Je kunt er van voren bij en je kunt de bak weer dieper maken. Bij mij steekt het zo'n 17 cm inclusief omlijsting uit de muur. Net genoeg om er met mijn arm doorheen te kunnen.

Sent from my iPad using Tapatalk
Heel erg mooi Mark! Ik ga er over denken, dit is weer anders dan hoe ik 't in gedachten had, weer een nieuwe optie dus ;)

Hoi Tanne..

Een prima keuze om de bak strak in de muur te maken, ik heb het zelf ook gedaan (160x70x70 tussen woonkamer en keuken) en heb er nog geen seconde spijt van.
Het is wel een een werk maar als het klaar is ....

Ik heb de sump en de techniek er onder staan, in de onderkast heb ik ook een waterleiding, afvoer en 2 groepen voor de elektriciteit aangelegd.

bij mij was de muur een draagmuur , dus heb ik een latei in de muur gemaakt.

het blad waar het aquarium op staat heb ik aan de keukenzijde een 15 cm uitlatensteken( dit heb ik verkregen, doordat de bak in de muur staat en het frame tegen de muur) zodat ik daar overheen kan lopen voor werkzaamheden en onderhoud in de bak, zo is de bereikbaarheid voor o.a. de voorruit best te doen.

aan de zijkanten van het gat heb ik een lat vastgemaakt die net zo breed is als de muur....dit heb ik ook aan de bovenzijde gedaan alleen steekt ie daar aan de keukenzijde ong 4cm uit, en heb daar uitsparingen in gemaakt zodat daar de steunen voor de verlichting in kunnen liggen..

ik hoop dat je hier wat mee kan, en als je nog wat wil weten gewoon vragen..hoe meer input hoe beter...toch, En dan de dingen er uithalen die het best in jou situatie passen.

vr. gr. jaapBekijk bijlage 407922Bekijk bijlage 407923Bekijk bijlage 407924
Mooi Jaap! Staat je techniek in het keukenkastje er onder? Hoe doe je dat met de vochtige lucht?

Hoi Tanne,

Je bent druk aan de gang lees ik.

Veel succes gewenst langs deze weg met al je plannen en moest je nog met vragen zitten over je vloer,natuursteen of tegels mag je me altijd bellen of mailen hoor.

Laat me maar eens weten over hoeveel meter we praten :).

Je weet maar nooit als ik me eens een weekendje verveel haha.
Luc, wat ontzettend leuk wat van je te horen! Ik heb nog tal van vragen, vind je 't goed als ik je zondagmiddag bel? Heb je nog steeds dat mobiele nummer dat eindigt op 10? Het gaat om ongeveer 43 vierkante meter. Het wordt hout of natuursteen, ik herinner me dat jij een schitterende vloer van natuursteen hebt liggen... :)

Back
Bovenaan