U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
toch wel goed geplant hoop ik gr martinNee. Geen Gramma dejongi's gezien. Wel iets anders....
Daar moesten we wel eerst iets onverantwoords voor doen:
Nee. Geen Gramma dejongi's gezien. Wel iets anders....
Daar moesten we wel eerst iets onverantwoords voor doen:
Diep...?!
58,9 meter ja. Erg goed (zo conservatief mogelijk) gepland met meerdere decostops op verschillende dieptes. Er zit natuurlijk een risico aan, maar we waren met drie ervaren mensen (2 instructeurs en 1 advanced duiker) die goed op elkaar in waren gespeeld. Dat verkleint het risico.toch wel goed geplant hoop ik gr martin
Even het stof afblazen...
Terug uit Cuba! Heb daar anderhalve week gereisd en gedoken met een vriend.
Om te beginnen: de lunch! In Cuba is er -zoals in een heel groot gedeelte van die kant van de Atlantische Oceaan- een plaag koraalduivels. Het is natuurlijk niet leuk om een mooi dier gedood te zien worden, maar omdat ze daar geen natuurlijke vijanden hebben vormen ze een werkelijke plaag. Hun hoofdvoedsel in het gebied waar wij doken: Gramma's. Gramma loreto, G. melacara en... G. dejongi. Dit aangevuld met wat Chromisjes.
Ik kan zeggen: het is een druppel op de gloeiende plaat, maar elke koraalduivel minder in dat gebied is winst. En tot m'n verbazing (ben geen fanatiek viseter) zijn ze erg lekker!!
Meer volgt. Helaas is mijn eigen camera vol water gelopen, ik hoop dat ik die nog tot leven krijg. Ik krijg nog foto's van de camera van m'n reisgenoot![]()
Stiekem was het erg leuk ja!Leuk zeg.
Ff de oermens in je naar buiten laten komen met zo'n maaltijd vers van de bron.
greetings, GlennF
Het was aan het begin van de vakantie. Gelukkig had ik m'n iPhone bij me voor boven water en heeft m'n duikmaatje betere spullen dan ikAha "Het verhaal" begint al hier! Dan hebben wij nu elke dag leuker uitsteeekendhet is zeker genoeg om te vertellen en laten zien! Zal elke dag nu hier beginnen:biggrin: Als camera toch in stuk, dan is het erg jammer! eigen foto's weg zou ik erg rot voelen zoiets...
Laat ik het zo zeggen: het was best spannend en na de laatste duik van de dag hebben we er op geproost dat 't goed was gegaanHoly crap 59m diep, ik zou het niet durven.
Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Het was ook geweldig, foto's volgen, ik hoop binnen een week.Deze ervaring ervaren kan geen aquarium tegen op! geweldig, ben benieuwd naar de foto`s
Ze zijn zeer hoogstwaarschijnlijk Het is een enorm probleem, zie bijvoorbeeld hier en hier. Ze komen waarschijnlijk uit aquaria. In 1992 dankzij orkaan Andrew uit een buitenaquarium maar misschien daarnaast ook door gerichte introductie.Mooi avontuur Tanne! Ik zag laatst idd op tv dat op Curacao ook op koraalduivels gejaagd werd vanwege hun plaagvorming en ze schijnen erg lekker te zijn! Zou je niet denken als je ze zo zietIs er iets bekend waarom ze in dat deel van de oceaan zijn opgedoken? Zal vast de mens iets mee van doen hebben, zoals meestal met exoten.
Ben benieuwd wat je daar op 58,9 meter diepte hebt gezien!
Ai, dat gaat idd heel snel. Darwin's nightmare...Stiekem was het erg leuk ja!![]()
Het was aan het begin van de vakantie. Gelukkig had ik m'n iPhone bij me voor boven water en heeft m'n duikmaatje betere spullen dan ik![]()
Laat ik het zo zeggen: het was best spannend en na de laatste duik van de dag hebben we er op geproost dat 't goed was gegaan
Het was ook geweldig, foto's volgen, ik hoop binnen een week.
Ze zijn zeer hoogstwaarschijnlijk Het is een enorm probleem, zie bijvoorbeeld hier en hier. Ze komen waarschijnlijk uit aquaria. In 1992 dankzij orkaan Andrew uit een buitenaquarium maar misschien daarnaast ook door gerichte introductie.
Hieronder een kaartje wat de verspreiding over de jaren weergeeft. Het gaat echt razendsnel.
![]()
En wat ik nou gezien heb... Eerst wil ik de foto's zelf hebben, anders is 't ook een beetje een teleurstelling![]()
Zo. Twee dagen na terugkomst uit Cuba moest ik voor m'n werk een weekje naar Engeland met een schoolklas. Leuk detail: op de terugweg een stop gemaakt bij de Mac in Roosendaal (waar maak je een klas pubers meer blij mee voor de avondmaaltijd?). Wie zit daar aan de hamburgers: Manuel! Even bijgekletst met Manuel en gehoord dat z'n bak al een tijdje elk moment kan komen...
Ondertussen heb ik ook m'n geld terug van Whitecorals. Het heeft even geduurd, maar de aanhouder wint.
Ook heb ik inmiddels de foto's van m'n duikmaatje.
Hieronder een kleine impressie:
- diepte op de duikcomputer, nu scherpere foto
- een paar gorgonen
- mooi hersenkoraal (Diploria sp) met kokerworm
- Groene Gramma sp. (goed kijken!)
Zo. Twee dagen na terugkomst uit Cuba moest ik voor m'n werk een weekje naar Engeland met een schoolklas. Leuk detail: op de terugweg een stop gemaakt bij de Mac in Roosendaal (waar maak je een klas pubers meer blij mee voor de avondmaaltijd?). Wie zit daar aan de hamburgers: Manuel! Even bijgekletst met Manuel en gehoord dat z'n bak al een tijdje elk moment kan komen...
Ondertussen heb ik ook m'n geld terug van Whitecorals. Het heeft even geduurd, maar de aanhouder wint.
Ook heb ik inmiddels de foto's van m'n duikmaatje.
Hieronder een kleine impressie:
- diepte op de duikcomputer, nu scherpere foto
- een paar gorgonen
- mooi hersenkoraal (Diploria sp) met kokerworm
- Groene Gramma sp. (goed kijken!)
Ik zal morgen eens kijken of ik er nog een paar kan posten...Voor zoiets hebben wij een uitdrukking in twee worden, met vertaling word het langer "de wereld is niet groot genoeg" ...Zo! Manuel eet graag hamburgers...
:biggrin:
Leuke foto's Tanne! Ga door!.......
Dat met die pubers, dat gaat vanzelf... We hebben er gewoon een leuke week Engeland van gemaakt met z'n allen. Ik hoop zo voor je dat je bak nu eindelijk eens gaat komen...Leuk je weer eens gesproken te hebben Tanne...net gehoord dat de bak weer later komt!!
Wel toevallig...normaal kom ik nooit bij de Mac,knap dat je zo'n klas met pubers onder controle houd...chapeau!!
Prachtige foto's van Cuba!!!
Mooi dat je je geld terug hebt gekregen...de aanhouder wint indd!!
Het plan was niet om zo diep te gaan, maar ja... De koraalduivels vormen een enorm probleem. Ik zag ze vorig jaar ook al in Mexico en Belize en ze vreten daar de riffen leeg, ze hebben nauwelijks vijanden en volop voedsel en schuilgelegenheid. Gelukkig zijn ze erg lekkerWel leuk om eens mee te maken tanne zo n duik en op deze manier vis eten.
Is weer eens wat anders dan 1 pontje kibbeling graag...
Ik heb ook ooit eens tot deze diepte gedoken.
Zeg 1 ding ik doe dit nooit meer...was leuk voor een keer;-)
Ik wist helemaal niet dat koraalduivel zo'n probleem vormt in dit gebied.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.