Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Om de drie dagen?????vissen moeten elke dag gevoerd worden....

Ik bedoelde bij de derde dag. Mijn vissen zijn gewend aan dit voerregime en doen het er niet minder op.

Ik vindt elke dag voeren niet nodig. En waar staat dat of wordt beweert dat vissen elke dag gevoerd moeten worden? In de natuur wordt er ook niet elke dag voer ter beschikking gesteld. En ik heb ook geen vissen die perse elke dag voer nodig hebben zoals anthiassen. Het beperken van het aantal voeder beurten brengt ook voordelen met zich mee; alles wordt opgevreten en minder nutrienten/fosfaat/nitraat.

Laatst bewerkt:
heb je daar een isbn nummer van.

Laatst bewerkt:
klopt helemaal frode, maar wel mooie foto's blijven posten.
(zal het even aanpassen).

groetjes
twan

Ik bedoelde bij de derde dag. Mijn vissen zijn gewend aan dit voerregime en doen het er niet minder op.

Ik vindt elke dag voeren niet nodig. Ik heb ook geen vissen die perse elke dag voer nodig hebben zoals anthiassen.
Frank,wil deze discussie buiten Tanne's dagboek wel eens met je voeren,ben het hier over met je niet eens,wil je je vissen in optimale conditie houden zal je elke dag moeten voeren,dokters,keizers,lipvissen enz hebben daar behoefte aan,tenzij je systeem het niet aan kan.

Frank,wil deze discussie buiten Tanne's dagboek wel eens met je voeren,ben het hier over met je niet eens,wil je je vissen in optimale conditie houden zal je elke dag moeten voeren,dokters,keizers,lipvissen enz hebben daar behoefte aan,tenzij je systeem het niet aan kan.

Ik wil Tanne's dagboek ook niet vervuilen door een discussie te gaan voeren. Ik ben het niet met jou eens dat vissen alleen in optimale conditie kunnen blijven als ze elke dag voer krijgen. Elke dag voeren kan ook tegenwerken. En mijn systeem kan het heus wel aan net als dat mijn vissen een voederregime aan kunnen. Maar ik heb er ook geen behoefte aan mijn systeem onnodig te belasten en vervolgens allerlei acties moet inzetten of ondernemen om bepaalde waardes te drukken.

Even back on topic...ik had nog een paar foto's van enkele koralen, op de een of andere manier lijken de foto's allemaal een beetje overbelicht :cool: :

Euphyllia by Frode Numan, on Flickr

Acropora by Frode Numan, on Flickr

Porites by Frode Numan, on Flickr

er stond ook nog een bruinig hamerkoraal...foto daarvan is wel gelukt, maar niet echt mooi genoeg :p

In de natuur zijn vissen het merendeel van de dag bezig om hun kostje bij elkaar te scharrelen. Dus het is niet zo dat ze dagenlang niets binnenkrijgen. Om als voorbeeld doktersvissen te noemen, deze grazen de hele dag door. Er zit wel een groot verschil in wat ze voor hun eten moeten doen.
Elke dag voeren lijkt me wel optimaal.

Mvg, Sander

Haha Frode. Ik heb de foto's nu al 3 x bekeken, zie nu pas je reactie over 'het bruinig hamerkoraal'

Sneaky:P

Gisteren ben ik met Arjen Tilstra op pad geweest, we hebben onder meer Glenn bezocht. Wat een schitterend aquarium!

Ook hebben Arjen en ik het gehad over mijn -inderdaad magere- gele doktersvis. Het gekke is dat de andere vissen (dokters en niet-dokters) niet mager zijn. Ook eet de magere gele doktersvis gewoon mee: Nori, vlokkenvoer, diepvriesvoer en graast hij in de bak. Ik vermoed dat daar de verklaring ligt: de bak begint zó vol te groeien, dat er steeds minder te grazen is. Er is door de groei minder oppervlak op het steen voor de algen om te groeien, door de groeiende koralen hebben de algen minder voedingsstoffen tot hun beschikking en door de led groeien de algen nog minder ook...

Ik heb deze gele doktersvis sinds 2001 of 2002, de andere (die dus wel dik is) sinds 1998. Zijn vermagering had mijn aandacht al maar mede door de opmerkingen erover in mijn dagboek ben ik extra op scherp gezet, dank daarvoor :)

Hieronder een paar foto's die ik bij Glenn gemaakt heb:

Bijlagen

• IMG_5797.jpg
    IMG_5797.jpg
    101,2 KB · Weergaven: 373
  • IMG_5798.jpg
    IMG_5798.jpg
    96,1 KB · Weergaven: 377
  • IMG_5799.jpg
    IMG_5799.jpg
    106,6 KB · Weergaven: 366
  • IMG_5800.jpg
    IMG_5800.jpg
    83,5 KB · Weergaven: 363
En nog een paar, het was erg leuk de baby-zeepaardjes te zien happen naar de net uitgekomen Artemia.

Bijlagen

• IMG_5803.jpg
    IMG_5803.jpg
    74,6 KB · Weergaven: 340
  • IMG_5804.jpg
    IMG_5804.jpg
    27,8 KB · Weergaven: 342
  • IMG_5805.jpg
    IMG_5805.jpg
    55,1 KB · Weergaven: 342
Haha Frode. Ik heb de foto's nu al 3 x bekeken, zie nu pas je reactie over 'het bruinig hamerkoraal'

Ik moest er ook wel om lachen. Dit krijgt nog een vervolg wat waarschijnlijk tweeledig is: allereerst de afhandeling door WhiteCorals, dan een andere online-handelaar (ExtremeCorals) die claimt wél mooi oranje hamertjeskoraal te kunnen leveren. Ik ben heel benieuwd...

Ik moest er ook wel om lachen. Dit krijgt nog een vervolg wat waarschijnlijk tweeledig is: allereerst de afhandeling door WhiteCorals, dan een andere online-handelaar (ExtremeCorals) die claimt wél mooi oranje hamertjeskoraal te kunnen leveren. Ik ben heel benieuwd...

Heey Tanne!

Ik ben benieuwd! Zelf bij beiden handelaren al meerdere keren besteld. Whitecorals is wel leuk, maar inderdaad sommige koralen zijn op de foto's niet realistisch. Moet zeggen dat ik zelf redelijk tevreden ben over de koralen die ik heb besteld bij hun, sommige waren iets minder, sommige zelfs beter dan ik verwacht had. Je moet een beetje de krenten uit de pap proberen te halen en zeker ook qua prijs. Zo heb ik mijn Derasa doopvont van zo'n 13 cm bij hun voor een prikkie gekocht (80 euro) en sommige Acans zijn bij hun ook wel redelijk betaalbaar. Daar tegenover staat dan weer dat sommige koralen belachelijk duur zijn.

Extremecorals vind ik zelf een erg fijne winkel om te bestellen, zeker op sps gebied hebben ze daar hele mooie stukken staan, voor een betaalbare prijs.
Ook vind ik het fijn dat ze wat kleinschaliger zijn. Ik krijg namelijk altijd wat lekkers bij mijn bestelling, een keer een kleine rittersport en vorige keer ook een stukje chocolade en een heel klein voederpipetje en je krijgt een persoonlijke email waarin wordt gevraagd op welke dag verzending het beste uitkomt. Het voelt hierdoor veel persoonlijker aan in mijn ogen.

Ook vind ik de foto's van Extremecorals meer natuurgetrouw. Al moet ik zeggen dat ik er altijd vanuit ga dat de kleuren van de koralen op de foto's van webwinkels in je bak enkele tinten lichter zullen zijn. Dan maak ik altijd voor mezelf de afweging of ik voor die ene speciale kleur extra wil betalen of niet. Soms zie je net dat ene speciaal gekleurde poliepje of groeipuntje op de foto heel licht, dan mag je er vanuit gaan dat je het in je bak amper ziet. Als je dan ook nog heel veel geld voor die extra kleur moet betalen is het mijn inziens het niet waard om het risico te lopen dat je bij binnenkomst de extra kleurtjes niet zal zien.

Dat is een beetje hoe ik de koralen bekijk op internet en ik moet zeggen dat dat tot nu toe nog niet heeft geleid tot echte teleurstellingen, maar in jouw geval is het echter een heel ander verhaal want persoonlijk vind ik echt dat het kleur verschil van jou Euphyllia tegen oplichterij aan zit, zeker gezien de prijs! Gelukkig kan je waarschijnlijk wat met ze regelen en hopelijk zal dat de 'pijn' wat verzachten!

Trouwens mooie foto's van Glenn's aquarium!

Groetjes Youri

Eigenlijk te erg om grappen over te maken. Heb het koraal gezien en op de foto gezet. Maar met al mijn bewerkingen krijg ik het niet in de buurt van de foto op basis waarvan Tanne het koraal heeft gekocht.

Dat moeten we vaker doen Tanne het was gezellig en dit is waar de hobby om draai.
Samen gezellig genieten en praten .
Leuk kennis gemaakt te hebben met Arjan . Wel jammer dat Tim niet mee kon komen.
Ik had graag ook zijn ongezouten mening aangehoord. Tenslotte leren we juist door te fouten in te zien en te verbeteren.
Nog bedankt voor de gesigneerd exemplaar van je boek. Ik was al van plan hem te gaan halen.
Ik ga hem zeker lezen. Iets wat ik niet vaak doe. Maar voor jou maak ik natuurlijk een uizondering:D

Bekijk bijlage 379937Bekijk bijlage 379938Bekijk bijlage 379939

greetings, GlennF

Gisteren ben ik met Arjen Tilstra op pad geweest, we hebben onder meer Glenn bezocht. Wat een schitterend aquarium!

Hieronder een paar foto's die ik bij Glenn gemaakt heb:

Zie dat jij het fotograferen ook wel in de vingers hebt :cool:.

Die bak van glenn ziet er idd mooi uit.

He Tanne,

Wat een mooie foto's ben eigenlijk best wel nieuwsgierig hoe dit toch elke keer weer voor elkaar krijgt.
Ik vindt het ook interessant dat dat verschillende ervaring toch goed samen kunnen werken waar een hoop mensen wat van kunnen leren.

Gr. Karel.

Was een topdag Tanne, zoals altijd. Paar mooie bakken gezien, nieuwe mensen ontmoet (Glenn) en weer heerlijk gegeten. En last but not least:
2.jpg

Back
Bovenaan