Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Re: Update NIEUWE BAK

Ron zei:
Een bak die op deze armaturen draait staat in de komende HZ:)
Even gekeken, maar helaas niet een foto van deze armaturen erbij in het artikel. Heb je die toevallig wel?

Hoi,

Ik heb aardig wat fotos gemaakt, waarvan er 1 waar de lampen opstaan, echter uitsluitend van de zijkant. Dan zie je dus niks meer, maar ook niks minder dan system 400 armaturen. Een foto waarop je beide lampen in het armatuur zou zien, heb ik helaas niet.

Weer een reden om terug te gaan:)

Groetjes,

Ron.

dubbel 400 en dat zou ook weer dubbel moeten zijn om twee type lampen naast elkaar te kunnen zetten dus 4x .twee weken geleden had gieseman zelfs geen 2x 400 watt in één armatuur daarom koop ik er binnenkort 1 bij aquaspijk deze hebben ze wel maar van een ander merk

Pygoplytes - Navarchus

Tanu,

Mijn Pygo doet het wonderbaarlijk goed, ondanks dat ik mijn verwachtingen zeer laag gehouden heb.
Nu komt er gisteren een pracht van een Navarchus binnen.
Het beestje is op en top, zelfs bij het overdruppelen zat hij in een bakje al z'n plaatsje te verdedigen. Ik heb ze zelden zo mooi en aktief gezien.

Maar zou je hem kunnen samenhouden met een Pygo.
Jij zou daar (slechte) ervaringen mee hebben?
Mijn Pygo zwemt centraal in de bak, maar is (nog) niet te dominant.
Vandaar dat ik dacht dat het nu nog moet lukken?

Hoi Stefan,

Hopelijk haalt jouw Pygo de magische 1-jaar grens. Leuk te horen dat hij t zo goed doet, is hij nog redelijk reefsafe?

Een navarchus is normaal gesproken makkelijkler houdbaar dan een Pygo, maar ik vind het een hele gok om in een gemiddeld grote bak (zeg tot 1000 liter) twee grote keizers te houden. Ik zou de gok niet wagen.

Nieuws over de Bubble King: hij staat uit!

Hij trekt er zo veel voedingsstoffen uit in zo'n hoog tempo dat ik het idee heb dat een aantal koralen het niet bij kan houden. Vrijwel al m'n koralen staan er beter bij dan ooit, verder is de bak helderder dan ooit.

Maar... Vier van mijn koralen hebben problemen:
  • Een paarse Acro van Fiji: een paar takken afgestorven
  • Een groene Acro van Fiji: een paar takken afgestorven
  • Een blauwpunt-Acro uit Indonesië: een paar takken afgestorven
  • Een beige A. jacquelinae uit Indonesië: weefsel ziet er niet helemaal goed uit.
Dit kan natuurlijk allemaal toeval zijn, maar zoiets komt niet zonder oorzaak, zeker niet als het om zoveel koralen tegelijk gaat. Drie van deze koralen heb ik al minstens 2 jaar in mijn bezit. Alle koralen groeiden en kleurden goed.

Ik redeneer als volgt: de afschuimer trekt er dusdanig veel stoffen uit dat de koralen ergens een gebrek aan krijgen. De afschuimer trekt er ook nu nog zo'n 3,5 keer meer uit dan de vorige afschuimer deed. Ik heb gister het volgende gedaan:

• De afschuimer UIT gezet. Hij gaat de komende tijd alleen 's nachts aan, om toch wat afschuiming te hebben en de pH en het zuurstofgehalte 's nachts in orde te houden
  • Een flinke dosis aminozuren toegevoegd
  • Wat phytoplankton toegevoegd
  • Flink wat extra gevoerd.
Daarnaast heb ik me afgevraagd wat ik verder kan doen. Ik vermoed dat de zoöxanthellen van mijn koralen stikstof tekort komen. Stikstof toevoegen dus! Ik ben gaan zitten denken en heb bij de apotheek een pot (het gaat per kilo, ik heb 'n voorraadje nu...) ammoniumchloride besteld.

Daarna ben ik aan het rekenen gegaan:

NH4Cl --> 53,49 gram/mol
N --> 14,0067
H --> 1,00797
Cl --> 35,453
O --> 15,9994

Molaire massa's
NO3 --> 62,0049
NH4 --> 18,03858

Per mol NH4Cl wordt 1 mol N ingebracht. Dit vormt met zuurstof 1 mol
NO3.
Per mol NH4Cl wordt dus (53,49 - (4 x 1,00797 = 4,03188) - 35,453) =
14,00512 gram N ingebracht.

14,00512 gram N kan vormen:
NO3 --> 62,0049 gram of
NH4 --> 18,03858 gram

Om dus een stijging van 1 mg/l NO3 in mijn systeem van 750 L te
krijgen is nodig 0,75 : 62,0049 = 0,0120958 mol NH4Cl, dus 0,647 gram NH4Cl.

Momenteel heb ik geen nitraattest. Maar het lijkt mij niet verkeerd om dagelijks minstens de hoeveelheid ammoniumchloride in te brengen die overeenkomt met een stijging van 1 mg/l nitraat. Ik heb gekozen voor ammoniumchloride omdat dit de zoöxanthellen 'dubbel' bemest: de zoöxanthellen kunnen zowel gebruik maken van de ammonium als ook van de nitraat die daaruit ontstaat. In een goed draaiende bak zoals die van mij maak ik me om de tussenstap, nitriet, beslist geen zorgen.

Vanmorgen heb ik de eerste dosis ammoniumchloride toegediend. Helaas kon ik vanmiddag niet thuis zijn om de bak te observeren, maar ik zie in elk geval dat het afsterven gestopt is. Hopelijk heb ik met deze noodmaatregel dit probleem opgelost.

Uiteindelijk is het de bedoeling de afschuimer gewoon nonstop te laten draaien: het heldere water en de prachtige koralen zeggen mij genoeg. Desnoods zal ik stikstof via deze omweg toe moeten dienen.... Nooit gedacht ooit met dit luxe-probleem te maken te krijgen ;)

"goed nieuws"Tanne. Nu kan je nog meer vis in de bak doen! Kun je de afschuimer niet zo afstellen dat hij wat droger afschuimt ? Ik dacht zelf dat "overschuimen" niet mogelijk was maar waarschuimelijk gaat het id allemaal wat te snel.

Hoi Tanne,

In een eerder onderwerp over de bubble king, met name een naaldradpomp, had ik dit al eens aangegeven. In een meerwasser (ik dacht van een anderhalf jaar geleden) is hetgeen je gebeurt beschreven. dat onderwerp ging niet direct ober de BK maar het pomptype. Dit type is plat gezegd te vergelijken als een blender die zaken stuk slaat.

Het milieu verandert dermate snel dat het aanpassingsvermogen van de koralen o.a. dit niet bij kunnen houden.
De bestaande balans is er niet meer. Het aantal uren dat ie aanstaat in de tijd laten toenemen en-of je dierenpopulatie uitbreiden.
Door een BK in gebruik te nemen, kun je wel de grenzen van je mogelijkheden verleggen:)

Groetjes,

Ron.

Hai Danny,

Inderdaad heb ik de schuimer vanmiddag ook wat droger ingesteld. Wat de visbezetting betreft... Dat er chemisch gezien (veel) meer ik kan weet ik zeker, maar ik ben bang dat dat stress voor de vissen op gaat leveren. Misschien maak ik de school blauw-oogjes nog wat groter, nog 5 erbij ofzo.

Of iemand moet nog ideeën hebben... ;)

Ook ik was iemand die niet bang was voor 'overschuimen', maar ik moet m'n mening wat nuanceren. Ik denk dat deze afschuimer in de toekomst zeker nonstop kan draaien, maar dat de verandering te snel ging. Het was ook wel heel mooi om te zien, hoe snel die machine zo veel troep eruit gooide... In m'n enthousiasme had ik hem misschien iets té goed afgesteld :D

Ron: die meerwasser-aquarianer heb ik hier liggen ja. Dat was een artikel van D. Stüber. Hij vergeleek de moderne motor-afschuimers met zijn ouderwetse tegenstroom-afschuimers met bruishoutje. Mijn vorige afschuimer zat er tussenin: die had een venturie, de BK heeft inderdaad een naaldrad.

Ik denk dat ik gewoon moet leren met de nieuwe situatie om te gaan. Dat, als ik dit eenmaal in de vingers heb, het nieuwe mogelijkheden oplevert weet ik wel zeker :)

hoi Tanne
hoe gaat het nu met de bk afschuimer.
heb je alles weer een beetje onder controlle?
ben benieuwd ik kom binnenkort wel weer eens bij je kijken.
gr mike

De BK staat momenteel op een schakelklok aangesloten. Daarnaast gaat er dagelijks aardig wat ammoniumchloride de bak in. Gisteren heb ik daarnaast ook stofvoer voor de koralen gekocht. Ook voer ik VEEL meer. Ondanks deze maatregelen trekt de BK er nog zó veel uit dat fosfaat én nitraat niet aantoonbaar zijn.

Zoals het er nu voor staat zal ik geen koraalSOORTEN kwijtraken, wel enkele stukken. Van alle soorten heb ik stekken die het goed lijken te doen.

Weer eens een update...

Ik ben bang dat aardig wat Acropora's dood zijn. Alle andere koralen zijn nog in leven. Aan sommige koralen is zelfs niets te zien.

In een paar dagen tijd heb ik aardig wat stukken verloren, het weefsel liet los van het skelet. Het water werd melkachtig, een paar blauwoogjes hebben het niet overleefd.

Ik heb inmiddels
- honderden liters ververst
- de zandbodem weggezogen
- Amtra Clean en Easy Life toegevoegd

Na het wegzuigen van het zand en de eerste kleine (70 L) verversing is het afsterven van de Acro's vrijwel direct gestopt. Arie van Aqua Compleet stond vrijwel direct bij mij voor de deur met twee grote emmers zout, een groot reservoir om water aan te maken en twee grote ionenwisselaars. Op deze manier kon ik in no-time grote hoeveelheden water aanmaken. Binnen drie kwartier had ik dik 300 liter superzuiver water! Ik ben Arie heel erg dankbaar. Zonder hem was de schade nog veel groter geweest.

Natuurlijk is het nooit 100% zeker te achterhalen wat de oorzaak van de ellende was. Ik heb wel m'n vermoedens: zoals bekend gebruik ik tegenwoordig een Bubble King afschuimer. Deze schuimer is veel krachtiger dan de vorige afschuimer die ik had. Er wordt veel meer troep verwijderd. Natuurlijk hadden de bacteriën in de bak veel minder te doen, hierdoor is er een flink deel afgestorven. Hierbij zijn gifstoffen vrijgekomen waardoor de Acropora's af zijn gestorven.

Op het 'dieptepunt' van de ramp was het water zelfs wat melkachtig. Ik vermoed dat er ook een zuurstofgebrek was, de vissen waren heel rustig en waren wat teruggetrokken. Ze aten wel, maar niet zo enthousiast als normaal. Ik heb letterlijk gevreesd voor de hele bezetting.

Deze 'ramp' voltrok zich vorig weekend. Inmiddels is het afsterven alweer enkele dagen volledig gestopt. Ook is het water weer helder. Gelukkig zijn niet alle Acropora's dood. Ik heb onder andere nog een grote groene Acropora, een bos Acro met blauwe punten, een blauwe echinata, een A. efflorensis, een A. millepora en een onbekende beige Acropora. Alle mooie granulosa's die ik had zijn dood.

Gisteren heb ik van Pierre enkele stekjes gekregen. Deels stekken van koralen die hij zelf weer als stek van mij heeft gekregen. Als deze koralen het goed doen, ga ik de bak weer opnieuw opbouwen.

Bij Aqua Compleet zag ik gisteren een aantal ongelooflijk mooie Acropora's staan, ik heb er een van gekocht. Omdat ik mijn bak op dit moment nog niet voor 100% vertrouw, staat deze nu bij Pierre. Als alles goed gaat plaats ik deze over een week of twee in mijn eigen bak.

Ik heb vandaag ook de inrichting van de bak wat aangepast. Nu is het nog ongelooflijk wennen, maar ik denk dat het wat ruimtelijker zal gaan worden. Ik heb wat nieuw levend steen geplaatst en twee Royal Gramma's gekocht.

tanne heel veel sterkte , zo zie je maar het zit in een klein hoekje en zelf de meesters in de deze hobby hebben niks te vertellen.

denk je werkelijk dat het door je afschuimer komt ik vraag het me af in zo een korte tijd alles naar de klote, dit wis je voor dat je aan de afchuimer begon dus ik zet er vraagtekens bij, kan de oorzaak niet ergens anders vandaan komen ???

Tjonge Tanne dat is echt shit.

Ik ben erg nieuwsgierig wat nu de oorzaak is van deze ramp, jou bak was toch een toonbeeld van stabiliteit.
Alles stond er beeldschoon bij.
Ik hoop dat je geen verdere schade meer zal hebben.

Ron zei:
Hoi Tanne,

In een eerder onderwerp over de bubble king, met name een naaldradpomp, had ik dit al eens aangegeven. In een meerwasser (ik dacht van een anderhalf jaar geleden) is hetgeen je gebeurt beschreven. dat onderwerp ging niet direct ober de BK maar het pomptype. Dit type is plat gezegd te vergelijken als een blender die zaken stuk slaat.

Het milieu verandert dermate snel dat het aanpassingsvermogen van de koralen o.a. dit niet bij kunnen houden.
De bestaande balans is er niet meer. Het aantal uren dat ie aanstaat in de tijd laten toenemen en-of je dierenpopulatie uitbreiden.
Door een BK in gebruik te nemen, kun je wel de grenzen van je mogelijkheden verleggen:)

Groetjes,

Ron.
ron verhaal van de blender kan er bij mij niet helemaal in, als je een gewone veturie neemt zuigt hij het lucht ook met een kracht door de venturie waar het water met lucht vermengt word.
dit gaat ook met een kracht wat niet normaal is en zal dus ook de nodige micro organisme het leven moet kosten.
en aangezien het water ook een paar keer per dag door de venturie gaat, zal het ook wel niet goed zijn alleen bij de bk is dit veel meer dus.
ik vraag het me dus af of het wel allemaal door de bubbel king komt.

Ik vermoed dat de problemen ontstaan zijn doordat de bestaande bacterie-populatie gewend was aan een bepaalde vervuiling. Nu -door de BK- deze bacteriën veel minder voedsel kregen, zijn ze massaal afgestorven. Opgenomen stoffen zullen hierbij -samen met giftige stoffen- massaal zijn vrijgekomen.

heel duidlelijk nu tanne bedankt:D

Hoi Tanne dat is vervelend nieuws om te lezen. Maar ik denk niet dat de oorzaak aan je bubble king ligt. Tenminste als je hem om de dag in het begin uitgezet hebt. We hebben er immers een tijdje geleden al eens over gesproken. Toevallig heb ik het er gisteren nog met Dennis over gehad. Over het teveel afschuimen en wel of geen gafzak erbij. Ik vertel daar in mijn eigen dagboek nog wel meer over.

Ik heb nog is terug zitten lezen, en ik las dat je bijna gelijk met je afschuimer met nog iets toevoegen was begonnen. Vaak doen we teveel veranderingen in één (ja ik ook wel eens) Zodat er bij problemen niet direct achterhaald kan worden wat er mis ging.

Ik bedoel dit stukje wat je geschreven had.

Daarnaast heb ik me afgevraagd wat ik verder kan doen. Ik vermoed dat de zoöxanthellen van mijn koralen stikstof tekort komen. Stikstof toevoegen dus! Ik ben gaan zitten denken en heb bij de apotheek een pot (het gaat per kilo, ik heb 'n voorraadje nu...) ammoniumchloride besteld.

Heb je er geen foto's van genomen Tanne? En hoe je het nu opgebouwt hebt. Hou ons op de hoogte. Een fosfaat filter (wervel bed) heb je niet, of wel?

hoi tanne

ik hoop dat de ellende nu achter de rug is en dat je overige koralen bestand gewoon door groeit.
ben benieuwd hoe je inrichting er nu uit ziet.
je zou op korte termijn bij ons langs komen.
ik zorg dan dat ik wat leuke stekken voor je heb staan .
gr ik hoor je wel
mike & mirjam

Back
Bovenaan