Re: Update NIEUWE BAK
Nieuws over de Bubble King: hij staat uit!
Hij trekt er zo veel voedingsstoffen uit in zo'n hoog tempo dat ik het idee heb dat een aantal koralen het niet bij kan houden. Vrijwel al m'n koralen staan er beter bij dan ooit, verder is de bak helderder dan ooit.
Maar... Vier van mijn koralen hebben problemen:
- Een paarse Acro van Fiji: een paar takken afgestorven
- Een groene Acro van Fiji: een paar takken afgestorven
- Een blauwpunt-Acro uit Indonesië: een paar takken afgestorven
- Een beige A. jacquelinae uit Indonesië: weefsel ziet er niet helemaal goed uit.
Dit kan natuurlijk allemaal toeval zijn, maar zoiets komt niet zonder oorzaak, zeker niet als het om zoveel koralen tegelijk gaat. Drie van deze koralen heb ik al minstens 2 jaar in mijn bezit. Alle koralen groeiden en kleurden goed.
Ik redeneer als volgt: de afschuimer trekt er dusdanig veel stoffen uit dat de koralen ergens een gebrek aan krijgen. De afschuimer trekt er ook nu nog zo'n 3,5 keer meer uit dan de vorige afschuimer deed. Ik heb gister het volgende gedaan:
- De afschuimer UIT gezet. Hij gaat de komende tijd alleen 's nachts aan, om toch wat afschuiming te hebben en de pH en het zuurstofgehalte 's nachts in orde te houden
- Een flinke dosis aminozuren toegevoegd
- Wat phytoplankton toegevoegd
- Flink wat extra gevoerd.
Daarnaast heb ik me afgevraagd wat ik verder kan doen. Ik vermoed dat de zoöxanthellen van mijn koralen stikstof tekort komen. Stikstof toevoegen dus! Ik ben gaan zitten denken en heb bij de apotheek een pot (het gaat per kilo, ik heb 'n voorraadje nu...) ammoniumchloride besteld.
Daarna ben ik aan het rekenen gegaan:
NH4Cl --> 53,49 gram/mol
N --> 14,0067
H --> 1,00797
Cl --> 35,453
O --> 15,9994
Molaire massa's
NO3 --> 62,0049
NH4 --> 18,03858
Per mol NH4Cl wordt 1 mol N ingebracht. Dit vormt met zuurstof 1 mol
NO3.
Per mol NH4Cl wordt dus (53,49 - (4 x 1,00797 = 4,03188) - 35,453) =
14,00512 gram N ingebracht.
14,00512 gram N kan vormen:
NO3 --> 62,0049 gram of
NH4 --> 18,03858 gram
Om dus een stijging van 1 mg/l NO3 in mijn systeem van 750 L te
krijgen is nodig 0,75 : 62,0049 = 0,0120958 mol NH4Cl, dus 0,647 gram NH4Cl.
Momenteel heb ik geen nitraattest. Maar het lijkt mij niet verkeerd om dagelijks minstens de hoeveelheid ammoniumchloride in te brengen die overeenkomt met een stijging van 1 mg/l nitraat. Ik heb gekozen voor ammoniumchloride omdat dit de zoöxanthellen 'dubbel' bemest: de zoöxanthellen kunnen zowel gebruik maken van de ammonium als ook van de nitraat die daaruit ontstaat. In een goed draaiende bak zoals die van mij maak ik me om de tussenstap, nitriet, beslist geen zorgen.
Vanmorgen heb ik de eerste dosis ammoniumchloride toegediend. Helaas kon ik vanmiddag niet thuis zijn om de bak te observeren, maar ik zie in elk geval dat het afsterven gestopt is. Hopelijk heb ik met deze noodmaatregel dit probleem opgelost.
Uiteindelijk is het de bedoeling de afschuimer gewoon nonstop te laten draaien: het heldere water en de prachtige koralen zeggen mij genoeg. Desnoods zal ik stikstof via deze omweg toe moeten dienen.... Nooit gedacht ooit met dit luxe-probleem te maken te krijgen