Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Dank voor de bemoedigende woorden :)

Het was nog een aardige klus. Als eerste zoveel mogelijk stukken in emmers geplaatst en het steen in een box. Dat was rit 1. De rit er na twee van de mooiste zuiltjes droog vervoerd. Daarna de vissen, daarna nog wat techniek en toen waren we er wel even klaar mee ;)

Het resultaat valt me eigenlijk best mee. Vandaag ga ik in elk geval de Atlantiks installeren. Thuis moet er ook nog één en ander opgeruimd worden.

Ik ben heel benieuwd hoe de bak er nu bij staat...

Wauw wat een operatie die verhuizing. Mooi resultaat. Nog verder gekke dingen meegemaakt tijdens de verhuizing? Is je duiker in tact gebleven :p?

Spreek je snel weer :biggrin:

Hierbij alvast een paar foto's...

De grote stukken zijn grotendeels in tact gebleven. Wel hebben we de grote groene Formosa gedemonteerd en de losse delen als een nieuwe kolonie geplaatst. De grote groene caliendrum was van binnen grotendeels afgestorven, zoals dit ook meestal in de natuur gebeurt. Hier hebben we een aantal mooie delen van gebruikt. Van het dode skelet heb ik afscheid genomen. Het was echt een enorm karwei, zonder Bas' hulp was dit niet mogelijk geweest. Het had dan nog veel langer geduurd, ik denk dat ik het dan over meerdere dagen had moeten spreiden.

Vanmorgen heb ik even gekeken onderweg naar het werk: alles ziet er prima uit. De KH was gedaald naar 5. Ik heb de dosering Tritonvloeistoffen dus hoger ingesteld. Morgen weer meten en weer bijstellen. Het aquarium 'werkt' nu naar behoren. De komende tijd moet er nog wel aardig wat gebeuren aan de afwerking. Kabels netter wegwerken, extra apparatuur installeren (bijvulautomaat, redoxmeter et cetera), meer koralen hun waarschijnlijk definitieve plek geven... Ik hoop dat ik de komende tien jaar niet hoef te verhuizen ;)

Duikertje: ik ben hem kwijt, ik hoop dat ik 'm nog vind. Boedha is wel meeverhuisd.

Hier alvast wat foto's. De overzichtsfoto is gemaakt net nadat de Atlantiks hingen. In werkelijkheid VEEL minder blauw.

Bijlagen

• leeg-1.jpg
    leeg-1.jpg
    53 KB · Weergaven: 209
  • leeg-2.jpg
    leeg-2.jpg
    37,6 KB · Weergaven: 210
  • leeg-3.jpg
    leeg-3.jpg
    35,4 KB · Weergaven: 213
  • leeg-4.jpg
    leeg-4.jpg
    69,7 KB · Weergaven: 321
Ziet er meteen alweer aardig gevuld uit. Maar je kan ook zien dat er 10kg aan koralen 'verdwenen' is :p

Ziet er meteen alweer aardig gevuld uit. Maar je kan ook zien dat er 10kg aan koralen 'verdwenen' is :p

Die 10 kilo vind ik weer terug op mijn bodem... :p

Nogmaals graag gedaan Tanne, wij zijn inmiddels een goed georganiseerd aquarium-inhoud-verhuisteam geworden! :D Maar ook ik hoop dit de komende 10 jaar niet meer te hoeven doen.
De 10 kilo koraal staan inmiddels in rijtjes van 10 opgesteld om tot stek bestempeld te worden. De 25 liter aan formosa takken hebben het helaas niet gered, ik denk dat ze te lang in hun eigen slijm hebben gelegen. Ik vond ze de volgende dag in de borrelglaasjes al helemaal uitgebleekt en m'n bak was een spinnenweb met slijmslierten.
Binnenkort even proosten op de geslaagde operatie!

Zonde van de formosa's, gelukkig heb je nog zo'n 8 kg andere stekken volgens mij ;)

Het waren aardig wat ritjes, maar het was goed te doen. In de emmers op de foto's zaten de vissen nog niet, ook waren de zuiltjes nog niet gedemonteerd. Ongelooflijk wat er in zo'n klein (700 liter) bakje past.

Hier twee foto's van vandaag. De Atlantiks hangen niet helemaal recht, dat is ook de bedoeling: ik wilde de zijwanden iets extra uitlichten. Het is wel een beetje overkill moet ik zeggen :D

Bijlagen

• IMG_7248.jpg
    IMG_7248.jpg
    63,4 KB · Weergaven: 910
  • IMG_7249.jpg
    IMG_7249.jpg
    33,8 KB · Weergaven: 285
Dat ziet er goed uit Tanne. Kan zich weer tot iets moois gaan ontwikkelen.
De middelste Atlantik zal je wel flink kunnen dimmen ;)

Mooi geworden en snel gegaan Tanne!
Mijn complimenten!

Is het nu nog steeds een doorkijkbak wat ik er van begrijp van de foto's?

Maar hij staat in de ene kamer en daar kun je inkijken vanaf de andere kamer?

Dat ziet er goed uit Tanne. Kan zich weer tot iets moois gaan ontwikkelen.
De middelste Atlantik zal je wel flink kunnen dimmen ;)
Of niet dimmen... En in het midden nog meer groei en kleurtjes ;)

Mooi geworden en snel gegaan Tanne!
Mijn complimenten!

Is het nu nog steeds een doorkijkbak wat ik er van begrijp van de foto's?

Maar hij staat in de ene kamer en daar kun je inkijken vanaf de andere kamer?
Dank je wel Keesjuh. Hij staat in een andere kamer, maar vanuit de huiskamer zie je alleen de voorruit. Je kunt niet door de bak heen kijken.

Een goed geslaagde verhuizing Tanne, nu alles weer even lekker even tot rust laten komen.
Thanks Sander, dat is precies mijn bedoeling.

Ondertussen (ook al woon ik er nog niet) ben ik bezig de doseerpomp af te stellen voor de Triton-methode. Op dit moment voeg ik dagelijks 350 ml uit elke kan toe. Ik denk dat dat verbruik nog omhoog zal gaan als alles zich 'gesetteld' heeft. De bak is gevuld met natuurlijk zeewater en ik denk dat er nog niet eens 1% water uit mijn oude bak is meegekomen. Afgezien van visvoer is er ook niks toegevoegd, een meer 'cleane' start dan zo kun je m.i. niet hebben als je naar Triton wil switchen. Ik ben heel benieuwd. Ik ben van plan over een week of wat een professionele analyse te laten doen.

Hier de kannetjes die er bij horen, verder hoef je niks toe te voegen behalve als uit de analyse blijkt dat er van een element een te laag gehalte aanwezig is. Ik ben van plan deze test een poosje vol te houden om te zien wat ik er van vind.

Bijlagen

• IMG_7251.jpg
    IMG_7251.jpg
    38,5 KB · Weergaven: 116
Toppie hoor Tanne
Jou kenende zie je niks meer van de verhuizing over een half jaar
Fijn dat alles goed gegaan is , blijft altijd eng .
ik las ook dat je vader werdt , leuk hoor
wordt een bewogen jaar voor jullie , en waarschijnlijk wat minder duiktrips even :p
maar ja , krijg je ook heel wat voor terug ;)

groetjes Wijnand

Of niet dimmen... En in het midden nog meer groei en kleurtjes ;)

Dank je wel Keesjuh. Hij staat in een andere kamer, maar vanuit de huiskamer zie je alleen de voorruit. Je kunt niet door de bak heen kijken.

Thanks Sander, dat is precies mijn bedoeling.

Ondertussen (ook al woon ik er nog niet) ben ik bezig de doseerpomp af te stellen voor de Triton-methode. Op dit moment voeg ik dagelijks 350 ml uit elke kan toe. Ik denk dat dat verbruik nog omhoog zal gaan als alles zich 'gesetteld' heeft. De bak is gevuld met natuurlijk zeewater en ik denk dat er nog niet eens 1% water uit mijn oude bak is meegekomen. Afgezien van visvoer is er ook niks toegevoegd, een meer 'cleane' start dan zo kun je m.i. niet hebben als je naar Triton wil switchen. Ik ben heel benieuwd. Ik ben van plan over een week of wat een professionele analyse te laten doen.

Hier de kannetjes die er bij horen, verder hoef je niks toe te voegen behalve als uit de analyse blijkt dat er van een element een te laag gehalte aanwezig is. Ik ben van plan deze test een poosje vol te houden om te zien wat ik er van vind.

Ik gebruik zelf ook de triton methode, ik vindt je begin waarde van 350ml vrij vors! Zeker wanneer in het begin de koral toch nog moeten wennen..

wellicht overbodig om te melden maar houdt de kh goed in de gaten in de eerste dagen. Het is even spelen met het aantal ml trace base.

gr wouter

Toppie hoor Tanne
Jou kenende zie je niks meer van de verhuizing over een half jaar
Fijn dat alles goed gegaan is , blijft altijd eng .
ik las ook dat je vader werdt , leuk hoor
wordt een bewogen jaar voor jullie , en waarschijnlijk wat minder duiktrips even :p
maar ja , krijg je ook heel wat voor terug ;)

groetjes Wijnand
Ik ga m'n best doen. En inderdaad een bijzonder jaar voor ons, ik heb er zin in!

Ik gebruik zelf ook de triton methode, ik vindt je begin waarde van 350ml vrij vors! Zeker wanneer in het begin de koral toch nog moeten wennen..

wellicht overbodig om te melden maar houdt de kh goed in de gaten in de eerste dagen. Het is even spelen met het aantal ml trace base.

gr wouter
Ik ga er van uit dat ik netto zo'n 600 liter water heb. Ik zat eerst aan een lagere dosering maar daarbij zag ik een lichte daling van de KH. Hoeveel liter heb jij en hoeveel voeg je toe?

Ik ga m'n best doen. En inderdaad een bijzonder jaar voor ons, ik heb er zin in!

Ik ga er van uit dat ik netto zo'n 600 liter water heb. Ik zat eerst aan een lagere dosering maar daarbij zag ik een lichte daling van de KH. Hoeveel liter heb jij en hoeveel voeg je toe?

Dat is nu precies de kanttekening die ik heb bij de triton methode, de kh daling is niet gelijk met het ca verbruik en de sporenmix. Zoals ehsan mij dit wel vertelde, het is eigenlijk een balling classic methode, anyhow, ik voeg 100ml toe op 950ltr water.

Nu in mijn 400 liter bak voeg ik 60ml toe om de kh stabiel te houden (alhoewel hij nu iets daalt weer)

Stryx verbruikt volgens mij rond de 150ml op 500ltr water.

Ik ben benieuwd wat de triton test zal uitwijzen met betrekking tot de sporenelementen. Ik ga zelf ook weer een sample opsturen.

Wat was het ca verbruik van fauna marin in jouw vorige bak?

Sent from my iPad using Tapatalk

Ik heb het idee dat de hoeveelheid Elementz ongeveer 1/3 lager ligt dan de hoeveelheid KH toevoeging bij Balling. De aanbevolen 10ml / 100L was in ieder geval véél te weinig en heeft hij mij voor een flinke dip gezorgd. Ik zit nu rond de 130 ml overigens. Daarna terug naar Balling ;-)

Dat is nu precies de kanttekening die ik heb bij de triton methode, de kh daling is niet gelijk met het ca verbruik en de sporenmix. Zoals ehsan mij dit wel vertelde, het is eigenlijk een balling classic methode, anyhow, ik voeg 100ml toe op 950ltr water.

Nu in mijn 400 liter bak voeg ik 60ml toe om de kh stabiel te houden (alhoewel hij nu iets daalt weer)

De KH en CA verbruik staat nooit gelijk aan elkaar en is dus variabel, ook per bak ivm de gekozen bezetting.

Ik ben benieuwd wat de triton test zal uitwijzen met betrekking tot de sporenelementen. Ik ga zelf ook weer een sample opsturen.

Wat was het ca verbruik van fauna marin in jouw vorige bak?

Sent from my iPad using Tapatalk
Dank je wel. Ik verbruikte:
665 ml 'KH' (84 gr natriumwaterstofcarbonaat per liter) en
105 ml 'Ca' (850 gr calciumchloride-dihydraat per liter) en daarnaast nog wat magnesium en strontium.

Mijn oplossing 'Ca' was erg geconcentreerd. Daarbij zijn er nu stukken uit, zullen de koralen een klap hebben gekregen en zal het verbruik 'KH' zijn afgenomen omdat er minder detritus (waarin KH-verbruikende processen plaatsvinden) aanwezig is.

Ik heb het idee dat de hoeveelheid Elementz ongeveer 1/3 lager ligt dan de hoeveelheid KH toevoeging bij Balling. De aanbevolen 10ml / 100L was in ieder geval véél te weinig en heeft hij mij voor een flinke dip gezorgd. Ik zit nu rond de 130 ml overigens. Daarna terug naar Balling ;-)
Ik zal Ca ook monitoren met de gebruikelijke Salifert-testkit. Dank je wel :)

Wat deed je met oplossing 3 in deze situatie?

De KH en CA verbruik staat nooit gelijk aan elkaar en is dus variabel, ook per bak ivm de gekozen bezetting.
He-le-maal mee eens. Ik ben ook erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken bij mij. Ik ben niet vies van een experiment, maar ik denk dat ook degenen die mij of mijn bak nooit in levenden lijve gezien hebben van me aan zullen nemen dat ik mijn dieren niet op het spel zal zetten.

Ik vind de punten die hierboven aangehaald worden allemaal zeer zinnig, ik zal ze te zijner tijd meenemen in een gesprek met Ehsan. Hij weet nog niet dat ik zijn methode aan 't testen ben ;)

Het gesprek met Ehsan kan nog even duren omdat het gebeuren rondom het 'verhuizen' toch wel heel hectisch begint te worden... :D

Ik heb alle 3 altijd in gelijke hoeveelheden gedoseerd. Ca moet ik af en toen aanvullen via een los supplement. Triton testen waren tot nu toe altijd redelijk in balans muv B, I en Sr, en verhoogde waarden Ba en Al.

Al is verklaarbaar door de Al99 fosfaatverwijderaar.

Back
Bovenaan