Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Respect voor je plannen tanne.
Ik zeg fingers crossed.
Ik vind gemmatums helemaal geweldig.
Alleen de prijs kaartjes zijn wat minder nu.
Maar goed ik mag blijven wensen uiteraard.

Niet helemaal ontopic, maar ik kan het toch niet nalaten even in dit draadje wat te kliederen omdat ik meen Tanne te kennen uit een heel ver verleden. Ben jij de Tanne die begin jaren negentig een van de jongste leden was van de vereniging uit Brielle? Volgens mij was je toen een jaar of veertien oud en ben ik nog eens bij je (ouders) thuis geweest om naar je toenmalige nano zeeaquarium te kijken.

Ik ga eens rustig je dagboek nalezen om eens te zien wat er tegenwoordig voor technieken en opvattingen zijn. Ik wil snel ook weer iets starten na zeker 15 jaar geen zoutwater meer te hebben gehad. Het was in ieder geval nog in het pre-internet/fora tijdperk en dat je voor je info naar een vereniging ging.

Groet,
Erik

Respect voor je plannen tanne.
Ik zeg fingers crossed.
Ik vind gemmatums helemaal geweldig.
Alleen de prijs kaartjes zijn wat minder nu.
Maar goed ik mag blijven wensen uiteraard.
Er moet altijd wat te dromen blijven... Hopelijk komt 't met mijn planning in orde :)

Niet helemaal ontopic, maar ik kan het toch niet nalaten even in dit draadje wat te kliederen omdat ik meen Tanne te kennen uit een heel ver verleden. Ben jij de Tanne die begin jaren negentig een van de jongste leden was van de vereniging uit Brielle? Volgens mij was je toen een jaar of veertien oud en ben ik nog eens bij je (ouders) thuis geweest om naar je toenmalige nano zeeaquarium te kijken.

Ik ga eens rustig je dagboek nalezen om eens te zien wat er tegenwoordig voor technieken en opvattingen zijn. Ik wil snel ook weer iets starten na zeker 15 jaar geen zoutwater meer te hebben gehad. Het was in ieder geval nog in het pre-internet/fora tijdperk en dat je voor je info naar een vereniging ging.

Groet,
Erik
Erik, volgens mij kennen wij elkaar inderdaad. Volgens mij woonde jij destijds in de Kooistee en reed je in een VW Golf? Leuk dat je weer gaat starten, ik ben heel benieuwd wat 't gaat worden! 't Is een klein wereldje, leuk!

Met m'n eigen bak loopt alles prima. Wel valt me op dat ik wat meer Valonia in de bak heb dan ik wil. Dit zal mede te maken hebben met mijn voerregime... Er zwemt sinds enige tijd een Lo magnificus in de bak die hopelijk z'n werk gaat doen ;) Ook liep ik nog tegen een mooi doopvontschelpje aan...

Qua nieuwe bak: ik heb nog eens gekeken en de deur naar de bijkeuken kan onmogelijk verplaatst worden, de plattegrond die op Funda staat klopt niet geheel. Als ik dan een bak van 130 cm lang zou plaatsen, staat die wel erg dicht achter de deur en het zou mij niet verbazen als dat na verloop van tijd voor irritaties gaat zorgen. Het gaat dus 110 cm worden. Ik heb inmiddels via AC een aantal offertes van bouwers binnen en ik verwacht deze week de knoop door te hakken.

Goed nieuws: na nog meer onderzoek, nadenken en gesprekken met verschillende deskundigen hebben we besloten de vloer te laten liggen. Dat zal enorm veel werk schelen, waardoor de planning ook een stuk realistischer wordt. Een van de eerste dingen wordt dus het laten zagen van het gat in de muur. Dan kort daarna de bak plaatsen en aansluiten. Ondertussen kunnen andere klussen in huis gedaan worden. Het wordt flink aanpakken, maar ik heb er zin in :)

Regenachtige zondag, dus ik heb de voorruit van de bak gereinigd. Hier wat vissenfoto's... :)

Bijlagen

• vissen16.11.14b.jpg
    vissen16.11.14b.jpg
    92,8 KB · Weergaven: 160
  • vissen16.11.14a.jpg
    vissen16.11.14a.jpg
    89 KB · Weergaven: 161
En nog een overzichtsplaatje.

Bijlagen

• overz164.jpg
    overz164.jpg
    74,5 KB · Weergaven: 178
De 20 cm extra voor 130 cm heeft meerdere gevolgen. Ten eerste moet dan de bak dan 20 cm hoger komen te staan, de bodem komt dan circa 95 cm van de vloer. Reden daarvoor is dat het dan mogelijk moet zijn om, indien nodig, een wasmachine of droger onder de bak door te schuiven. Eén van de poten van het onderstel zou dan ook afneembaar moeten worden... Ten tweede zorgt een langere bak er voor dat de doorgang die ruimte in en uit minder breed wordt. Weliswaar breed genoeg, maar wel krap en ik weet niet in hoeverre dit storend gaat worden. En dit allemaal voor 20 cm extra voorruit en 102 liter water...

Ook hebben we nog gesproken over de optie die onder meer door Pieter genoemd werd: de bak een gedeelte uit laten steken uit de muur. Aan de ene kant lijkt deze optie erg aantrekkelijk, aan de andere kant zijn er ook nadelen: niet alleen weer meer glas om schoon te houden, maar ook twee grote uitstekende punten in de huiskamer. Als hier in de toekomst kinderen rondlopen lijkt het me niet denkbeeldig als deze punten voor heel wat blauwe plekken op hoofdjes gaan zorgen... En ik wil ook in de toekomst geen 'gedoe' over het aquarium hebben. Waarschijnlijk wordt het dus een 'vlakke' ruit in de muur.

Concluderend: 110 x 73 waterhoogte x 70 diepte geheel vlak in de muur. Onder de bak een sump en erboven ruimte voor allerlei techniek. Wat denken jullie?
hey tanne wat een leuke plannen allemaal! je komt er vast uit met alle goede ideeën hier lees ik maar kan je nog wel een geruststelling geven wat betreft de kinderhoofdjes (waar ik dan weer redelijk in thuis ben momenteel haha) ... 95 cm van de grond af is hoog genoeg om de grootste ellende te voorkomen :) Mijn oudste is nu 5 en 1.10 m dus dan heb je een idee hoelang het duurt voordat ze op die hoogte rondhobbelen of met fietsjes langs je bak zouden kunnen crossen (nog een nachtmerrie waar jij nog niet aan gedacht had ;)) Tegen de tijd dat ze op 95 cm lengte kunnen komen kun je ze dat al meer dan prima verbieden en uitleggen en is het "botsoveraltegenaantijdperk" al een hele tijd voorbij! Succes met alle plannen, ben benieuwd wat je er van gaat maken (je weet dat ik wel van een uitdaging hou op dat gebied haha) Groetjes!

Wat staat het toch bom vol Tanne, wordt tijd dat je een grotere bak neemt :p
En toch wordt de nieuwe kleiner ;)

hey tanne wat een leuke plannen allemaal! je komt er vast uit met alle goede ideeën hier lees ik maar kan je nog wel een geruststelling geven wat betreft de kinderhoofdjes (waar ik dan weer redelijk in thuis ben momenteel haha) ... 95 cm van de grond af is hoog genoeg om de grootste ellende te voorkomen :) Mijn oudste is nu 5 en 1.10 m dus dan heb je een idee hoelang het duurt voordat ze op die hoogte rondhobbelen of met fietsjes langs je bak zouden kunnen crossen (nog een nachtmerrie waar jij nog niet aan gedacht had ;)) Tegen de tijd dat ze op 95 cm lengte kunnen komen kun je ze dat al meer dan prima verbieden en uitleggen en is het "botsoveraltegenaantijdperk" al een hele tijd voorbij! Succes met alle plannen, ben benieuwd wat je er van gaat maken (je weet dat ik wel van een uitdaging hou op dat gebied haha) Groetjes!

Erg leuke plannen vind ik zelf :) Ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd, maar het neemt allemaal steeds vastere vorm aan ;)

Deze week bij Aqua Compleet nog een soort kijkglas/algenmagneet meegenomen om te testen. Best grappig: de lens vergroot sterk, je kunt zo details waarnemen bij koralen die je normaal niet kunt zien. Dat kan praktisch zijn bij koralen die een stuk van de voorruit af staan en die je wil inspecteren. Je hoeft ze zo niet los te bikken ;)

Bijlagen

• kijkglas.jpg
    kijkglas.jpg
    70,2 KB · Weergaven: 108
En toch wordt de nieuwe kleiner...

Dat had ik natuurlijk begrepen...zit je een beetje te sarren...maar je gaat er zeker weer wat moois van maken!
Is het nu definitief 110x70x70?
Heb je al een keuze gemaakt welke vissen je gaat/blijft houden?
Alles houden lijkt me geen optie...ik zou zo'n visbestand iig niet aandurven in mijn bak.

kan je er ook foto's door trekken ?
Ja, maar ze worden niet heel scherp :(

Dat had ik natuurlijk begrepen...zit je een beetje te sarren...maar je gaat er zeker weer wat moois van maken!
Is het nu definitief 110x70x70?
Heb je al een keuze gemaakt welke vissen je gaat/blijft houden?
Alles houden lijkt me geen optie...ik zou zo'n visbestand iig niet aandurven in mijn bak.

Ik weet 't niet. Waarschijnlijk gaat er één gemmatum verhuizen en wellicht gaat ook de septentrionalis niet mee. De rest wil ik meenemen. Wel heb ik gezien dat de groep Anthiassen niet heel groot meer is, ik denk zo'n 8 stuks. Dat scheelt m.i. enorm.

Net even twee nieuwe foto's gemaakt. De camera stond nog op HDR, daarom zijn de kleuren iets anders dan normaal. In het echt zijn ze wel normaal ;)

Bijlagen

• vissen30.11.14a.jpg
    vissen30.11.14a.jpg
    83,2 KB · Weergaven: 175
  • overz165.jpg
    overz165.jpg
    72,9 KB · Weergaven: 202
Hejj Tanne,

Waar is jou doopvont heen die op de grond lag?

Hejj Tanne,

Waar is jou doopvont heen die op de grond lag?
Helaas is die niet meer. Ik weet niet wat er mis is gegaan, maar een aantal maanden geleden is hij dood gegaan. Heb jij eigenlijk één of meer doopvonten? Kan 't me even niet voor de geest halen, zou mooi passen in je koralentuintje :)

Zojuist weer een mijlpaal: de bak staat nu officieel te koop. De bak is - zonder inhoud en zonder techniek - te koop voor de liefhebber.

Helaas is die niet meer. Ik weet niet wat er mis is gegaan, maar een aantal maanden geleden is hij dood gegaan. Heb jij eigenlijk één of meer doopvonten? Kan 't me even niet voor de geest halen, zou mooi passen in je koralentuintje :)

Jammer.... :(

Ik heb er eentje, een maxima van 16 cm. Vindt dat wel mooie dieren, zou er zo nog wel een willen. Alleen ze zijn helaas nogal prijzig. Maar misschien komen ze binnenkort wel in de aanbieding aangezien dat de winkeliers laatst overspoeld werden met schelpen :biggrin:

Vindt wel dat er in je nieuwe bak weer een in moet komen :p

Moet ongetwijfeld een dubbel gevoel geven je bak te koop te zetten. Na al die jaren Ondanks dat er iets nieuws komt. En inmiddels al druk aan de klus...

Jammer.... :(

Ik heb er eentje, een maxima van 16 cm. Vindt dat wel mooie dieren, zou er zo nog wel een willen. Alleen ze zijn helaas nogal prijzig. Maar misschien komen ze binnenkort wel in de aanbieding aangezien dat de winkeliers laatst overspoeld werden met schelpen :biggrin:

Vindt wel dat er in je nieuwe bak weer een in moet komen :p
Er staan ondertussen een kleine bruine squamosa met blauwe stippen in en een nog kleinere 'blauwe squamosa' die naar mijn idee een kruising is tussen een maxima en een squamosa. Hopelijk worden ze minstens net zo mooi als degene die ik had... Ik vind doopvontschelpen één van de mooiste ongewervelden die je in je rifaquarium kunt hebben.

Moet ongetwijfeld een dubbel gevoel geven je bak te koop te zetten. Na al die jaren Ondanks dat er iets nieuws komt. En inmiddels al druk aan de klus...
Er valt nog weinig te klussen omdat we de sleutel nog niet hebben... Druk is het wel, maar dan met allerlei andere zaken. En met 'organisatie' rondom de verhuizing. Denk aan zaken zoals een aannemer voor het gat in de muur, maar ook aan minder interessante maar minstens even belangrijke zaken zoals administratie, verzekeringen et cetera... Ik zal blij zijn als ik eindelijk met de verfroller in de hand bezig ben ;)

En inderdaad een dubbel gevoel de bak te koop te zetten. Ik weet zeker dat de nieuwe eigenaar er veel plezier aan zal beleven.

Je hebt mijn pb'tje gelezen zie ik.. :)
Nogmaals succes met de verkoop, hopelijk wordt je volgende bak net zo mooi als deze.
Ja, dank je. Ik heb alleen nog geen tijd gehad 'm te beantwoorden, gister was het erg druk. Hopelijk wordt jouw nieuwe bak net zo mooi als de mijne nu is.

Veel succes tanne
Wordt een drukke tijd voor je
En hopelijk gaan al je dieren de verhuizing overleven
Gr robert

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Back
Bovenaan