eelcoh
Senior Forumlid
Gelukkig heb je ze zo ondekt.
wat als hun gastheer dood was dan hadden ze ander onderkomen gezocht!?
wat als hun gastheer dood was dan hadden ze ander onderkomen gezocht!?
Bah!
Gisteren viel me op dat één van de Acropora's 'raar deed', er verdween weefsel zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Helaas had ik gisteren geen tijd in te grijpen. Vandaag viel me op dat vrijwel de gehele kolonie dood was. Ik heb het stuk er letterlijk met hamer, beitel en zaag uit moeten breken. Er zat nog één deel in met levend weefsel.
Toen ik het koraal eenmaal uit de bak had, zag ik wat er aan de hand was: Acropora Eating Flatworms ofwel AEFW. Deze platwormen zijn met het blote oog nauwelijks te zien maar richten wel veel schade aan. Ik heb het goede deel van het koraal af gebroken en gebaad in Fauna Marin Ultra Pest Control.
Dat goedje heb ik voor noodgevallen in de kast staan. Je baadt het koraal in aquariumwater met daarin het middel gedurende 15 minuten. Af en toe roeren of het koraal door het water schudden. Na zo'n tien minuten beginnen eventuele parasieten los te laten. Vroeger gebruikte ik voor dit bad jodiumbetadine. Dat werkt weliswaar ook erg effectief maar heeft (door het in het middel aanwezige fosfaat?) als bijwerking dat het behandelde koraal ERG bruin wordt. Erg kwetsbare koralen konden er ook niet altijd even goed tegen... Wat dat betreft is het middel van Fauna Marin een betere keus. Ik weet niet wat de samenstelling is, ik ruik in elk geval kruidnagelolie.
Ik hoop dat ik een stekje van het koraal overhoud zodat ik weer een nieuwe kolonie uit kan laten groeien.
Op de foto's de fles van Fauna Marin en een maatbeker met daarin twee AEFW. Breedte 2-3 mm, lengte 5-6 mm. De witte 'stipjes' zijn gruis van het hakken en breken van het koraal.