HeerSchadow
ZeewaterForum lid
Sinds 2-9-2024 gestart met mijn 1e zeeaquarium. Het is een doorstart van iemand die 2023 gestart is. Geen oude bak dus maar ook geen nieuwe.
Onderstaand hij hij erbij stond toen ik hem op marktplaats vond.

Een mooi set met de volgende techniek:
[td]Type[/td][td]Product[/td]
[td]Dosering[/td][td]Aqua Medic Reefdoser Evo 4[/td]
In 1 dag alles oververhuist met al het steen en koraal in bakken. En zo'n 200 liter aan water in containers. Zand vervangen door caribsea live sand met ook grove stukken zoals schelpjes etc. Daar heb ik wel spijt van gehad. Fijn zand is toch mooier en beter schoon te houden.

Nu dus 5 maanden onderweg met wat hobbels maar geen grote crashes of verlies van visbestand gehad.
Huidige situatie is nu dit.

De waterwaardes dan. Ik test fosfaat met Hannah in ppb, PH met een aliexpress digitale meter en de rest met salifert.
Sinds 4-11-2024 doseer ik all for reef. Daardoor is de KH flink omhoog gegaan. Rest is redelijk stabiel denk ik maar hoor graag of jullie dat ook vinden.

Het visbestand dan:
[td]Naam[/td][td]NL[/td]Daarnaast nog poetsgarnalen, heremietkreeften, zandzevende zeester en verschillende slakken.
Wat is er wel gebeurd:
1 nieuw clownsvisje is na ongeveer 1 maand spoorloos verdwenen. Had gewoon een eigen anemoon en at goed mee. Geen idee dus.
Wat heremietkreeftjes verdwenen. Er lopen er nog wel 3 rond maar grotere.
De eerste 4 maanden steeds wel cyano gehad. Nu weg. Redcyano rx geprobeerd maar na kuur kwam het terug. Nu voeg ik biodigest toe elke 2 weken.
Enkele koralen dood gegaan zoals een alveapora die er slecht aan toe was maar ook een nieuwe montipora en hystrix.
De 5 bubble tip anemonen heb ik verkleind naar 2 stuks omdat ze toch wel te veel schade soms toebrachten.
Glasanomen bestrijdt ik met aiptasia x. Goed onder controle te houden.
Bubble alg zit wel op wat plekken. Zuig ik af en er zit ook een krab ik maar die doet niet veel.
Een montipora was nagenoeg helemaal weg onder alg maar komt nu langzaam terug.
Waar ik nog wel last van heb:
Pompende xenia groeide eerst heel snel maar is nu gekrompen en groeit niet meer.
Kortharige alg op stenen en slijmachtig bruin laagje op sommige plekken die met een pipet wel te spuiten is maar dus niet wordt verwijderd door heremiet, slakken of vissen.
Heel veel ananas sponzen in zowel het aquarium als sump.
Witachtig slijm in de sump.
Stylopora heeft gebleekte delen.
Al met al gaat het redelijk goed maar als iemand me kan helpen met bovenstaande of alle andere hulp is ook welkom. Een keer komen komen mag natuurlijk ook zeker door iemand met ervaring.
Binnenkort wat meer foto's en filmpjes.
Onderstaand hij hij erbij stond toen ik hem op marktplaats vond.

Een mooi set met de volgende techniek:
| Aquarium | Red Sea Reefer 300XL | |
| Lampen | Red Sea Reefled 90 | x2 |
| Opvoerpomp | Jecod DCP-6500 | |
| Skimmer | Deltec 600i | |
| Wavemaker | Jecod SOW-4 & Maxspect Jump Gyre MJGF4K | |
| Thermostaat | Aqua Medic T controller twin | |
| Verwarming | Titanium | |
| Filter | Red Sea Reefmat 500 | |
In 1 dag alles oververhuist met al het steen en koraal in bakken. En zo'n 200 liter aan water in containers. Zand vervangen door caribsea live sand met ook grove stukken zoals schelpjes etc. Daar heb ik wel spijt van gehad. Fijn zand is toch mooier en beter schoon te houden.

Nu dus 5 maanden onderweg met wat hobbels maar geen grote crashes of verlies van visbestand gehad.
Huidige situatie is nu dit.

De waterwaardes dan. Ik test fosfaat met Hannah in ppb, PH met een aliexpress digitale meter en de rest met salifert.
Sinds 4-11-2024 doseer ik all for reef. Daardoor is de KH flink omhoog gegaan. Rest is redelijk stabiel denk ik maar hoor graag of jullie dat ook vinden.

Het visbestand dan:
| Gramma Loreto | Konings Gramma |
| Amphiprion Ocellaris | Drieband Anemoonvis |
| Chrysiptera Hemicyanea | Azuur Juffertje |
| Nemateleotris Magnifica | Chinese Pijlvis |
| Nemateleotris Decora | Paarse Vuurvis |
| Siganus Unimaculatus | Vossekop |
| Amphiprion Polymnus | Zadel Anemoonvis |
| Centropyge Bispinosa | Gestreepte Dwergkeizer |
| Pholidichthys Leucotaenia | Aalgrondel |
Wat is er wel gebeurd:
1 nieuw clownsvisje is na ongeveer 1 maand spoorloos verdwenen. Had gewoon een eigen anemoon en at goed mee. Geen idee dus.
Wat heremietkreeftjes verdwenen. Er lopen er nog wel 3 rond maar grotere.
De eerste 4 maanden steeds wel cyano gehad. Nu weg. Redcyano rx geprobeerd maar na kuur kwam het terug. Nu voeg ik biodigest toe elke 2 weken.
Enkele koralen dood gegaan zoals een alveapora die er slecht aan toe was maar ook een nieuwe montipora en hystrix.
De 5 bubble tip anemonen heb ik verkleind naar 2 stuks omdat ze toch wel te veel schade soms toebrachten.
Glasanomen bestrijdt ik met aiptasia x. Goed onder controle te houden.
Bubble alg zit wel op wat plekken. Zuig ik af en er zit ook een krab ik maar die doet niet veel.
Een montipora was nagenoeg helemaal weg onder alg maar komt nu langzaam terug.
Waar ik nog wel last van heb:
Pompende xenia groeide eerst heel snel maar is nu gekrompen en groeit niet meer.
Kortharige alg op stenen en slijmachtig bruin laagje op sommige plekken die met een pipet wel te spuiten is maar dus niet wordt verwijderd door heremiet, slakken of vissen.
Heel veel ananas sponzen in zowel het aquarium als sump.
Witachtig slijm in de sump.
Stylopora heeft gebleekte delen.
Al met al gaat het redelijk goed maar als iemand me kan helpen met bovenstaande of alle andere hulp is ook welkom. Een keer komen komen mag natuurlijk ook zeker door iemand met ervaring.
Binnenkort wat meer foto's en filmpjes.