Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Heer 425 G2

Ik ben geen expert, verre van. Maar wat me opvalt is dat je een meting doet bij een temperatuur van 18.8 graden celsius en een meeting bij 23.9 graden celsius. (Verder is een temperatuur van 23.9 ook aan de lage kant)
Ik zou denken dat je pas echt 100% zeker bent dat je meting klopt als je appels met appels vergelijkt. Dus red sea zout, 40 gram op 1 liter, op dezelfde temperatuur als je bak. Het kan ook zijn dat ik de plank volledig mis sla hoor.

Laatst bewerkt:
De hanna meter compenseert voor de temperatuur.

Welke waarde is dan uit balans?
Dat heb ik inmiddels meerdere keren uitgelegd.

Je natrium hoort bij een saliniteit van 37 promille.
Je sulfaat bij een saliniteit van 31 promille.
Je meet een saliniteit van 33 promille.

Sulfaat alleen verklaart maar 0,3 promille, niet 4. Dus moet chloor ook relatief veel te laag zijn.
Eigenlijk komt het er erop neer dat er gewoon geen balans meer is. De weegschaal is totaal ingestort.

Je schreef AFR en Balling A en B te gebruiken. Als je relatief veel Balling B hebt gebruikt in verhouding tot A, lang geen/te weinig waterwissels hebt gedaan en geen Balling C hebt gebruikt. Dan loopt natrium continu langzaam op en met het constant houden van je zoutgehalte heb je vervolgens je water verdunt waardoor chloor en sulfaat omlaag gaan. Balling A, B en C behoren 1 op 1 gedoseerd te worden om te zorgen dat alle elementen in verhouding blijven.

Maar met jouw koralen bestand heeft je bak geen heel grote doseerbehoefte. Dan vind ik het erg knap dat je dit tussen afgelopen september en nu voor mekaar hebt gekregen. Al helemaal omdat AFR je primaire KH/Ca bron is en dit is een gebalanceerd product.

Laatst bewerkt:
Natrium en sulfaat zijn wel 2 dingen waar je normaal niet echt op stuurt qua doseren dus weet niet helemaal hoe dit recht te trekken.
Vandaag daarom maar een dubbele waterwissel gedaan met de Red Sea zout. Dit ga ik een aantal weken doen en dan maar een nieuwe ICP.

Hoeveel all for reef doseer je?
Op dit soort volumes zou ik niet teveel betrouwen op ICP testen.
Het kost al snel €40 om zo'n test te kopen + op te sturen, daarvoor kan je zo'n 200liter zoutwater maken.
Wat er ook mis is kan je hiermee voor 2/3de oplossen.

Ik doseer 25ml AFR per dag. Is zoveer ik begrijp nog geen hele hoge dosering.
Als het zout inderdaad het probleem was dan wel. Maar is mij nog niet helemaal dat het zeker daardoor komt. Wil ik wel graag weten en heb toch een aantal ICP testen in huis.
Vreemd dat dit niet vaker voorkomt. Aquaforest zout wordt best veel verkocht.

Weer een maand verder. Afgelopen weken wat grotere waterwissels uitgevoerd en vorige week een nieuwe ICP opgestuurd. Zie bijgevoegd. De Natrium waarde is wat gezakt en waarschijnlijk wat minder scheef maar dat hoor ik graag. Verder weet ik eigenlijk niet wat ik met de ICP uitslag moet doen qua bij doseren.

Alles staat er goed bij en SPS, LPS en ook veel softkoralen groeien goed. Zoa utter chaos is in 2 maanden verdubbeld. Cespitularia Fosfor moet ik ook regelmatig bijsnijden omdat hij te snel groeit. Enkele montipora zijn van de ene naar de andere steen gegroeid. Acro is in een maand over zijn steksteen heen gegaan en ook bij de chalice is groei gezien.

Voor de korallen waar ik me zorgen om maakt heb ik nu wel een verklaring vrees ik.
De Centropyge Bispinosa heb ik dit weekend betrapt op het bijten aan de gorgoon. Verwacht dat hij dit ook bij mijn paddestoelleders doet waardoor deze ingetrokken blijven.
Verder blijft mijn zand tegenwoordig helemaal wit en zijn mijn stenen redelijk kaal. Afentoe nog bubbelalg op plekken waar mijn krabjes en vossekop niet bijkunnen. Heb hier een modus in gevonden door met een prikker alles los te maken en mijn vossekop volgt mijn werkzaamheden en eten alles direct op wat langs komt drijven.
De ramen worden wel snel vies. Elke 2 dagen moet ik er echt met de flipper overheen.
Eigenlijk dus wel tevreden met hoe het nu gaat. Nog wel aan het twijfelen of ik het gevecht met de gigantische anemonen aan wil blijven gaan :sneaky:

Bijlagen

Vandaag alles vakantie klaar gemaakt. Toch spannend 2,5 week zonder mogelijkheid tot ingrijpen. Elke dag komt er wel iemand kijken, eten geven naast de automaat en kijken of alles goed gaat. Ook nog een camera neergezet dus kan een beetje meekijken.
1000032013.jpg
Verder draait het wel goed. Sinds elke weken doseer ik naast all for reef een heel klein beetje fosfaat. Alles zit nu in de gewenste bandbreedte.
Is ook wel te merken aan dat alles flink aan het groeien is en niets is doodgegaan. Dus ook al wat stekjes verkocht.
Waarden: kh 9,6 Ca 430 PO4 25 ppb NO3 10 ppm pH 8,0 SG 1025

De bak is de vakantie goed doorgekomen. Er moest zelfs wat gesnoeid worden.
Fosfaat was wel iets te hoog opgelopen naar 70 ppb (0,2 ppm) dus maar weer gestopt met doseren (1ml in 4 dagen). Verder alles heel stabiel.
Foto's maken is nog steeds niet mijn specialiteit. Heb ook altijd reflecties waarschijnlijk door de lichtstraat.
Ben alleen niet helemaal blij met de scape omdat er weinig platte delen zijn en het nu rommelig is. Met overnemen moest alles snel snel snel in elkaar gezet worden en ik had geen ervaring wat handig zou zijn voor het plaatsen van koraal. 20250816_133244.jpg

20250816_133234.jpg20250816_133500.jpg20250816_133450.jpg20250816_133331.jpg20250816_133258.jpg

Bijlagen

• 1755506270896.png
    1755506270896.png
    55,3 KB · Weergaven: 19
Nieuwe telefoon, nieuwe foto's. Nog wel wat spelen om betere foto's te krijgen maar al meer tevreden.
Daarnaast de Maxspect Gyre uitgewisseld voor een Reefwave 45. Vooral vanwege het geluid en de mogelijkheden voor instelbare schema's.
Uit de Sunny D zoa's kwamen dunne sliertjes. Weet iemand wat dat is?
20250827_115030.jpg20250827_114959.jpg20250827_114950.jpg20250827_115047.jpg
20250827_115052.jpg20250827_115157.jpg

Helaas vandaag de mandarijn pitvis dood gevonden. Snacht loopt er vanalles over mijn stenen en hij zag er niet mager uit dus de doodsoorzaak is onbekend.
Misschien kan iemand iets uit de fotos maken. De bubbels en slijm kwamen er op nadat ik er kraanwater bij deed.
20250917_134249 (1).jpg20250917_134412 (1).jpg

Update was weer even geleden. Gaat ook allemaal redelijk goed. De plagen (valonia, aptasia, alg) redelijk onder controle en voor de rest groeit alles wel goed. Sommig koralen beginnen andere te vervelen maar dat is een luxe probleem.
Maar goed nieuws ik ga een stukje groter en ga naar een Red Sea 425g2+. Daarover zal ik wel een nieuw topic start omdat ik het omzetten nog wel ingewikkeld vind.
Hierbij dus een van de laatste foto's van deze setup.
20251124_111623.jpg

Dankjewel voor het aanbod. Ik heb een heel weekend ervoor ingepland dus verwacht dat dit moet goedkomen.

Grote update!

Alles is overgezet van de 300XL naar de 425 G2.
Dit heeft flink wat bloed zweet en stress gekost maar is uiteindelijk best goed gegaan. Nu inmiddels bijna 3 weken geleden. Alle dieren hebben de verhuizing overleeft en nagenoeg alle koralen ook.
Ook nog een shout out naar Richard voor de hulp. Altijd fijn iemand van het forum die wat ondersteuning geeft.

Alles heb ik nu in de onderkast gekregen dus de vrouw ook weer blij. De waardes lijken ook goed te zijn. Afgelopen weekend:
Temp: 24,3
Salinity: 1.024
Nitraat: 5
Nitriet: 0
Fosfaat: 18 ppb
KH: 8,0
Magnesium: 1230
Calcium: 420
Ph: 8,0

Daarom enkele nieuwe aanwinsten die goed lijken te aarden:

Ctenochaetus TominiensisTomini borsteltand doktersvis
Pseudocheilinus HexataeniaZesstreep Lipvis
Pseudanthias SquamipinnisRode Vlagbaars
Valencienna StrigataBlauwstreep Zandhapper
[td]
1​
[/td]​
[td]
1​
[/td]​
[td]
3​
[/td]​
[td]
1​
[/td]​

Binnenkort zal ik nog de verhuizing beschrijven en in foto's delen.

20251216_174719.jpg

20251214_174834.jpg
20251214_174810.jpg

Bijlagen

• 20251214_174756.jpg
    20251214_174756.jpg
    137,5 KB · Weergaven: 22
Had op 1 of andere manier je dagboek steeds gemist maar mooie bak, mag je trots op zijn.
Wat betreft het Pitvisje is vaak een gok Heb al ongeveer 5 jaar een vrouwtje rondzwemmen en er is meer dan genoeg leven maar al 2 keer een mannetje toegevoegd die na korte tijd het niet overleefde. Zijn dus lastig te houden maar indien gewend kun je er lang plezier van hebben.

Back
Bovenaan