Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Goby's eerste zeewateraquarium

Dat gaat un hele mooie worden Goby :goed: !! mvg Manuel!!

Bedankt voor je reactie , Manuel!!

Hier is nog een overzichtje (niet echt egweldig maar is beter dan niets :) ) en een foto door het oppervlakte genomen (me hand staat wel wat in de weg :o )

Bijlagen

• DSCN9779.jpg
    DSCN9779.jpg
    80,5 KB · Weergaven: 33
  • DSCN9772.jpg
    DSCN9772.jpg
    108,7 KB · Weergaven: 88
Thx Jawsee , over de kleuren heb ik idd niet te klagen , had zelfs nooit kunnen hopen dat ze zo zouden zijn :)

Verder een leuk detail : één van de pepermuntgarnalen die ik een tijdje geleden gekocht had , zit nu met eitjes. Niet dat ik nu binnenkort met baby pepermuntjes ga zitten want de vissen zullen ze tegen die tijd wel verschalkt hebben :D

Groetjes

Niels

Tijd voor wat nieuwe foto'tjes :)

Eerst mijn allereerste Acro ooit :)
Hij is slechts 3 cm omdat de rest een 9 maand geleden denk ik dood was gegaan , sindsdien is hij niet meer gegroeid maar enkele weken terug kon ik zien dat hij een voetje begon te vormen , nu heeft hij al een aardige voet dus hij mag van mij nu wel eens in de hoogte gaan groeien :D

Dan een close-upje van een van mijn groene monti's.

De Tricolor : het omkleuren lijkt nu gestopt te zijn :( maar de mooie poliepjes maken dat wel goed !!

Na mijn vakantie ben ik van plan om eens een nieuw visje te kopen (is al weer lang geleden :D) zat te denken aan een pitvisje maar twijfel tussen een mandarijntje of een LSD ....

Groetjes Niels ;)

Bijlagen

• DSCN0194.jpg
    DSCN0194.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 13
  • DSCN0199.jpg
    DSCN0199.jpg
    70,2 KB · Weergaven: 12
  • DSCN0196.jpg
    DSCN0196.jpg
    76 KB · Weergaven: 13
voor je eerste bakje ziet der er meeeeeer dan zeer goed uit :) Alles zit zeeer mooi op kleur en aan de foto's te zien groeit het ook lekker he :)
knap :goed:

Bedankt voor je reactie!! :D

Bijna twee weken geleden heb ik nog eens een visje gekocht : een Centropyge argi.
Enkele dagen geleden heb ik van iemand een aantal stekjes gekregen : clavularia (een andere soort dan dat ik l had) een groene vingerleden , nog een ledertje en een steentje xenia !
En vandaag heb ik mezelf nog een koraaltje cadeau gedaan : een geel - roze Stylophora.

Nu kan ik weer enkele maanden verder!!

Bijlagen

• DSCN1045.jpg
    DSCN1045.jpg
    81 KB · Weergaven: 14
  • DSCN1044.jpg
    DSCN1044.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 10
Vandaag heb ik nog eens wat foto's gemaakt :)

Foto n°1 : De anemoonvisjes zijn steeds meer en meer 'in' mijn montipora plaatje te vinden . Dit gaat volgens mij hun 'huis' worden :D

Foto n°2 : De argi , de foto is wel raar want er lijken wel bruine vlekjes op zijn kop te zitten .

Foto n°3 : De ligplaats van de G. evelynea.

Foto n°4 : De rechterkant van de bak , die stilaan vol begint te staan , zeker als ik de koralen goed wil laten groeien.

Binnekort ben ik vanplan om nog wat steen bij te kopen zodat ik wat meer plaats kan maken voor koraaltjes en om wat gaten op te vullen.
Meer foto's dan ...

Groetjes Niels

Bijlagen

• DSCN1062.jpg
    DSCN1062.jpg
    183,1 KB · Weergaven: 20
  • DSCN1071.jpg
    DSCN1071.jpg
    138,6 KB · Weergaven: 13
  • DSCN1073.jpg
    DSCN1073.jpg
    112,5 KB · Weergaven: 14
  • DSCN1075.jpg
    DSCN1075.jpg
    197,9 KB · Weergaven: 24
Bedankt voor je reactie Jawsee !!

Over mijn waterwisselingen : ik ververs wekelijks 10% met reefcrystals en probeer dan zoveel mogelijk bezonken vuil weg te zuigen (dat is nog een probleem wat aangepakt moet worden want hier an daar blijft er best wat liggen)

Voor de rest gebruik ik al een hele tijd geen kool of fosfaatkiller meer omdat ik geen verschillen kon zien (er zijn er dus misschien wel die ik niet opgemerkt heb)
De tijd dat ik het gebruikte had ik echter bijna geen steenkoralen , dus misschien toch eens terug proberen?

Groetjes Niels

Bedank voor je reactie Niels

Ik vind die Gobiosoma evelynea een heel leuk visje.
Ook leuk dat hij zo meelift met je flavescens.
Ik denk alleen dat ik er geen in mijn bakje kan doen ivm de griessingeri.:(

Groeten,

Thomas

Gaat goed daar Niels....bak gaat met sprongen vooruit :goed: !!

mvg Manuel!!

Bedankt voor al jullie reacties :D !!

Helaas : gisteren zag ik een paar lichtere stippen op een Acropora zitten en vandaag heb ik m op aanraden van Jawsee eens gedompelt en ja hoor er kwamen platwormpjes van af :mad:
Ik had nooit gedacht zelf deze plaagdieren te krijgen , viel dat even tegen :rolleyes:

Het koraaltje is nu uit de bak en de rest van mijn acro's (3) nog geen vraatsporen , hopelijk blijft het dus bij dit één koraal.

Nu heb ik tenminste een uitvlucht om een visje bij te kopen , zelf denk ik dat een zesstreep lipvisje het beste alternatief is , aangezien zijn groote en dat hij geen behoefte heeft aan een dikke bodem...

Groetjes :)

En een zestreep lipvisje is het geworden :D

Toen hij uitgezet was kreeg hij het al meteen aan de stok met de argi , dat vertelt wat over zijn karakter , niet ? :rolleyes:

In de loop van volgende week ben ik vanplan om mijn t5 balken te vervangen , aangezien ze beginnen te 'verslijten' .
Ook zou ik dan nog een buisje extra boven mijn bak willen hangen , zodat ik dan op 5X54 W kom (= 0.9 W/l)
Maar dat zal moeten wachten aangezien die twee nieuwe balken me al genoeg gaan kosten :)

Bijlagen

• RSCN1108.jpg
    RSCN1108.jpg
    85 KB · Weergaven: 7
  • DSCN1107.jpg
    DSCN1107.jpg
    104,3 KB · Weergaven: 5
  • DSCN1113.jpg
    DSCN1113.jpg
    112,6 KB · Weergaven: 6
  • DSCN1098.jpg
    DSCN1098.jpg
    103,6 KB · Weergaven: 10
De stylophora begint steeds mooier te worden want de toppen worden roze , al is het moeilijk om op de foto vast te leggen :)

De Hystrix begint ook erg groot te worden , wat er natuurlijk voor zorgt dat hij zijn eigen begint te overschaduwen en wat wit binnenin wordt :(

Bijlagen

• RSCN1137.jpg
    RSCN1137.jpg
    32,7 KB · Weergaven: 488
Goby zei:
De Hystrix begint ook erg groot te worden , wat er natuurlijk voor zorgt dat hij zijn eigen begint te overschaduwen en wat wit binnenin wordt :(

Ziet er goed uit!!!

Hysterix moet je gewoon af en toe wat takjes in het midden wegknippen zo kan die mooier door groeien zelfde geld voor pocilipora

Groetjes Michael

Bedankt voor je reactie!

T'is al weer een hele tijd geleden .

Op een dag zag ik mijn Stylophora in mijn druifjeskoraal liggen , met een paar dode plekken voor de Stylo tot gevolg :rolleyes:
Ondertussen begint zijn kleur al terug te beteren , gelukkig :)

Verder gewoon een overzichts foto'tje waar je kan zien dat ik nog één deel van mijn zand moet vervangen . Ook staat nog wat extra steen kopen op de planning om de 'gaten' op te vullen.

Bijlagen

• DSCN1269.jpg
    DSCN1269.jpg
    206,1 KB · Weergaven: 57
Het dagboek was weer aardig weggezakt :D

De kleuren van de koralen (vooral de paarse acro en de rode millepora) zijn een heel pak achteruit gegaan , omdat ik een probleem met mijn verlichting gehad heb : één ballast was stuk gegaan en draaide de bak dus maar op halve verlichting. Uiteindelijk heb ik alles qua verlichting vervangen
smile.gif

Nu ga ik alles op alles zetten om de kleuren er bovenop te krijgen en zelfs beter als voordien te krijgen :)

Verder staat er op de planning dat er rond begin december een kg of 5 levendsteen bijkomt zodat ik nog wat kan 'knutselen' met de opbouw.
De bedoeling is een pilaar of een overhang te creeren. Ook ben ik begonnen met het sparen voor een Tunze streamer van 6000 l-h omdat ik de stroming die ik nu heb nog te mager vind.

Verder gewoon wat foto's

Edit : ik zie net dat de kleuren van de foto's erg blauw zijn , een foutje met de camera :o

Bijlagen

• DSCN1317.jpg
    DSCN1317.jpg
    123,9 KB · Weergaven: 44
  • DSCN1321.jpg
    DSCN1321.jpg
    132,7 KB · Weergaven: 13
  • DSCN1333.jpg
    DSCN1333.jpg
    80,9 KB · Weergaven: 13
Een nieuwe aanwinst :)

Bijlagen