Tijd voor een update!
De nano draait intussen ruim vier maanden en ik moet zeggen dat ik m'n jeugdige onbezorgdheid ten tijden van mijn eerste bak ENORM mis

Als 28- ten opzichte van de16-jarige toen, maak ik me nu zoveel meer zorgen en overdenk ik alles zo veel meer...
---
De bak heb ik vrij snel een technische upgrade gegeven. De terugvoerpomp bleek onvoldoende sterk om voor genoeg stroming in de bak te zorgen, dus heb ik een stromingspomp bijgeplaatst. De schuimer die een teringherrie maakte en ook veel te nat afschuimde heb ik vervangen door een schuimertje van Tunze (9001). In de loop van de komende dagen ga ik ook (eindelijk) mijn Red Sea Reefled 50 installeren op de bak.
----
Ik leek de opstart met door RRR en de Red Sea Kit kleerscheurloos doorgekomen te zijn, maar wanneer de bioload in de bak omhoog ging werd al snel duidelijk dat het een en het ander nog niet in orde was.
De moeilijke periode
Twee maanden na de opstart was het tijd voor de eerste bewoners: het obligate koppeltje Occelarissen. Deze deden het zeer goed en de bak dag er goed uit, echter, wanneer ik korte tijd daarna enkele turboslakken toevoegde aan het systeem, sloeg de situatie gelijk om. Twee van de slakjes verdwenen vrijwel meteen en heb ik tot op heden ook nooit meer kunnen terugvinden. Vermoedelijk hebben deze vrij snel de pijp aan Maarten gegeven en dus een grote impact gehad op de waterchemie. Plots kon ik terug ammoniak en nitriet meten en werd mijn water verschrikkelijk troebel. Ik had intussen twee testkoralen in de bak staan (een oortje en een Porites) dewelke hier in het begin geen last van leken te hebben. Uiteindelijk heeft het oortje de situatie helaas niet overleeft... De moed zonk me ook vrij snel in de schoenen, omdat ik enkel het beste wil voor mijn dieren en de situatie maar bleef aanslepen. Ik kon verversen wat ik wou, of over kool filteren, natter afschuimen,... niets leek te helpen en de situatie leek dag na dag erger te worden.
De bak tijdens de lelijke, moeilijke periode. Zeer troebel water en slechte parameters en een niet zo blij uitziend oortje.
De omslag
Na weken van geduld en rigoureus onderhoud begon de situatie eindelijk te verbeteren. Ammoniak en nitriet was niet meer meetbaar, het water werd terug helder, etc. Ik moet wel toegeven dat ik een enorme schrik heb gepakt tijdens deze periode. Naar mijn aanvoelen heb ik de opstart zeer geduldig doorlopen, maar er is dus toch duidelijk iets fout gelopen. Met uitzondering van wat alg op de steen leek de bak nu eindelijk klaar voor enkele koralen...
De bak begon er terug normaal en "gezond" uit te zien
Het heden en de toekomst
De laatste paar weken draait de bak best lekker. De waterwaardes zijn goed, het water ziet er helder uit en de dieren zien er blij uit. Uiteindelijk heb ik enkele makkelijkere koraaltjes aangekocht (een Euphyllia, enkele Acans, een Chalice, Platygyra en twee Monti's.) Ze zien er allemaal tot op heden blij en gezond uit. Het enige waar ik niet zo tevreden over ben is dat ik last heb van een bruinige alg op de stenen en ( na enkele dagen) ruiten. Het ziet er niet zo fraai uit, maar uiteindelijk zal dit ook wel weer overgaan zeker?
De koralen kleuren vrij mooi onder de verlichting die op dit moment eigenlijk sub-par is. Ik ben enorm benieuwd wat het effect van de Reefled zal zijn op de dieren.
Tot de volgende