Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

de paardje hebben nu duidelijk een voorkeur voor groter voer.
Artemia naupli is gewoon te klein geworden en ze laten het links liggen. alle mysis, copepoden, en grotere artemia's zijn direct op.
vandaag 1 dooie, die was al mager en er is nog eentje die marger blijft, dus die gaat binnenkort ook.

ik heb één reidi mannetje en één comes vrouwtje in mijn specialsbak zitten.
vanmorgen zag ik dat de mannetje reidi zijn buidel geleegd had. blijkbaar had hij de eitjes van de comes vrouwtje aangenomen 14 dagen terug. Aangezien ik dat niet dacht dat ze zouden kruisen heb ik er verder ook niet opgelet.
ik heb mij trouwens voorgenomen maar één nest tegelijk groot te brengen. Dus voorlopig van ik ook niks uit tot ik uit de gevaren zone bent, en het juiste voer continu kan aanbieden.

14/5 in de ochtend was er 1 dooie paardje

15/5 6 dooie paardje in de kweek
er is iets niet goed !
ik vermoed de copepoden of bedorven water van de verstikte verrijking die te lang staat.
Gisteren heb ik een grotere hoevelheid copepoden in de kweek gezet. Waarschijnlijk kunnen ze dat nog niet hebben.
Vandaag alleen verse en meerdaags fyto/cyclopzee verrijk artemia gevoerd.

ziet er niet goed uit, weer 5 dooie eruit gehaald vanmorgen.
Het ligt aan de soort en hoeveelheidvoeding, want de water kwaliteit kan het niet zijn.
ik ben zowieso gestopt met het voeden van copepoden en het langer verrijken met cyclopzee/reefpearls om voedsel bederf tegen te gaan. Tevens de verversing op een lager niveau (druppelend) om te voorkomen dat het voer te snel verdwijnt uit de kweek waardoor ze zonder voer zitten. Ga nu proberen continu een maximale volume levend voer aanwezig te laten zijn.

kweek gesplitst
ééntje blijft in de huidige viskom met druppel verversing. Die voer ik nu, verse artemia, meerdags artemia met selco, verrijkte mini mysis.

ééntje in een 3l flesje met 2dp alparax. Die voer ik verse artemia, meerdags artemia met selco en verrijkte copepoden.
inmiddels zijn er weer 2 dood in de de 3l fles nog voordat ik copepoden heb gevoerd (mogelijk al verzwakt).

het gaat weer goed met de restant van de paardjes kweek.:) (ik had de moed al opgegeven)

wat heb ik gedaan:
1- alles in een kleiner fles
2- behandeld met alparax
3- verversing van water op een druppel per sec. (verdwijn de voer niet zo snel)
4- 2x daag een gigantische hoeveelheid voer in de kweek gooien (ze zwemmen er letterlijk de hele dag in)
5- voer bestaat uit verse artemia, fyto/selco verrijkte meerdaags artemia, copepoden,mini mysis.
6- het verrijken zet ik niet langer dan 6 uren met selco of ander organisshe bederfbaar spul. (fyto heeft daar geen last van)
7- ik gooi wat fyto in de kweek zodat de aanwezige voer dieren niet verhongeren in de tijd dat ze nog rondzwemmen.

Laatst bewerkt:
kweek zeepaardjes lijkt stabiel. Geen paardje meer verloren sinds de laatste posting.
ze eten eigenlijk sinds de laatste sterfte golf alleen maar mini mysis en copepoden. de artemia naupli laten ze links liggen, want ik haal er best veel terug uit de recycle zeef, zodoen de weet ik dat een groot deel niet opgegeten word.

Bijlagen

• - bos paardjes..jpg
    - bos paardjes..jpg
    74 KB · Weergaven: 236
  • - bos paardjes (2&#4.jpg
    - bos paardjes (2&#4.jpg
    39,3 KB · Weergaven: 235
  • -paardjes (2)..jpg
    -paardjes (2)..jpg
    35,6 KB · Weergaven: 234
  • -paardjes..jpg
    -paardjes..jpg
    70,5 KB · Weergaven: 234
Laatst bewerkt:
hoi..

goed man.. nu hopen dat je ze helemaal opgekweekt krijgt..
ik heb echt bewondering voor je doorzetting vermogen..

gr

Succes.. Wel apart Reidi X Comes :cool:

foto update comes kweek

vandaag zijn ze 6 weken en 2 dagen oud (geboorte 27/4)

momenteel geef ik ze:
- sinds enkele dagen diepvries cyclops van ruto gemengd en ingeweekt met cyclopzee, deze eten ze gretig. (als het bijft circuleren)
- meerdaags met fyto opgekweekte artemia
- meerdaags met diepvries mix druipwater verrijkte artemia
- verse levende cyclops (copepoden met 2 spieten)
- diepvries rode plankton, ik zie ze er niet echt hiernaar happen, maar doe er toch enkele in de kweek.

Verder staat de boel in een 3l flesje met druppel verversing en ik stofzuigt de bodem 2x per dag.
om de dag reinigd ik ook de bodem met een sponsjes.
sind de boel overgezet is naar de kleine 3l fles, heb ik geen paardjes meer verloren.

word tijd om weer op zoek te gaan naar nieuwe ouderdieren, want ik heb geen koppeltje meer zwemmen:
ik heb mijn zinnen gezet op:
een koppeltje barbouri's , laatst zag ik dat ze werden verkocht als kuda's bij AC.
een koppeltje gele reidi's

Bijlagen

• - comes kweek (4).jpg
    - comes kweek (4).jpg
    70,2 KB · Weergaven: 11
  • - comes kweek (3).jpg
    - comes kweek (3).jpg
    70,9 KB · Weergaven: 10
  • - comes kweek (2).jpg
    - comes kweek (2).jpg
    63,1 KB · Weergaven: 9
  • - comes kweek.jpg
    - comes kweek.jpg
    64,1 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
zaterdag keek ik in de sloot en zag daphnia rondhoppen.
gelijk netje gepak en vanaf mijn veranda in de slot geschept.
de vangst met een bodempje water in een curver bak gezet, om te kijken als er geen parasieten en rare dieren aanwezig waren. Wat kevertjes en rare beesjes verwijderd en een dag laten staan met wat afval zeef water (voeding).
zondag ochtend deze aan de baby paardjes gevoerd en het leek wel feest ..... happen achter elkaar.
sind zondag krijgen ze nu dus daphnia erbij, naast copepoden en verrijkte meerdaags artemia.

enaccordslimmetjeenaccordslimmetje Ik kom hier regelmatig even met heel veel bewondering een kijkje nemen. Ik hoop dat het je lukt om ze helemaal tot wasdom op te kweken.

Back
Bovenaan