Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

De comes baby's groeien gestaagd, en zien er goed uit. ik twijfel om ze over te zetten naar een kleine vierkante bak zodat ik ze zonder vervorming kan bekijken.

ze krijgen nu voornamelijk levende waterluizen met daarnaast incidenteel, meerdaags artemia, levende copepoden, diepvries copepoden met cyclopzee, en lopende copepoden gezeefd uit de bodem van de experimentele artemia kweek, deze copoden zijn gevaarlijk voor zeer jonge kweekjes, want ze vallen de jonge larven aan)

nieuwe bakje voor paardjes in de groei

nieuwe opgroeibak voor paardje in gebruik genomen
Bak is 50x50x18cm, wh 24-48cm variabel te maken

bestaat uit 2 comparimenten gescheiden door schot met een zeef van 15x15cm
linkse compartiment is 18x18cm en bedoeld voor de jongste paardjes in de moeilijke fase 1-10 weken.
rechtse compartiment is voor de paardje die al diepvries kunnen accepteren.
Het geheel word vanuit mijn specialsbak doorlopend ververst en op temparatuur gehouden

De waterhoogte is variable gemaakt om de watervolume te vergroten/verkleinen naarmate de kweek/voer volume dat vereist.

ik heb een experimentele led verlichtings strip op maat erboven gefabriceerd.
ik ben benieuwd of caulerpa wil gaan groeien met deze verlichting.

Bijlagen

• - opgroeibak (2)..jpg
    - opgroeibak (2)..jpg
    62,6 KB · Weergaven: 13
  • - paardjes opgro&#101.jpg
    - paardjes opgro&#101.jpg
    74,1 KB · Weergaven: 10
    68,5 KB · Weergaven: 9
    70,1 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
vandaag keek ik in de regenton in de tuin en ik zag dat het krioelde van de artemia van ~2mm formaat.
daar had ik een week of zo terug afvalwater en een schepje naupli in gegooid.
Gelijk wat uitgeschept voor de baby comesjes, deze verrijkt met zeefwater uit de diepvriesmix.

gisteren de baby paardjes kleine vers gevroren garnalen gegeven.
Ze lusten dat en het ging er achter elkaar in. De garnaaltjes waren net ze groot als hun kop-snuit, maar ze zogen het net als de volwassen paarden gewoon kapot in meerdere keren.
Vandag morgen ruto mysis gevoer en dat was niet zo'n succes die lieten ze links liggen.
een paar uren later geeft ik vers gevroren granalen en ja hoor direct happen.

Het verschil zit erin dat de vers gevroren garnalen doorzichtig geel zijn (vers) en de ruto diepvries mysis egenlijk al melkerig wit zijn en niet meer zo vers zijn.
ga ze zo verrijkte levende artemia van 2mm en levende cyclops geven geven.

artemia naupli word ook wel naar gehapt, maar is zeker niet voldoende om ze in leven te houden. Je moet het zien als een soort extra snoepje.

Laatst bewerkt:
verhuizing voltooid
gelijk een driedubbele dosis van hun favorieten voer gegeven, mix van 2mm artemia, cyclops, en artemia naupli, die sinds vanmorgen in een soepje van fyto verrijkt was.
ze happen er op los.

ze mogen hier een paar weken vertoeven en als ze wat groter zijn. Als ze volledig diepvries en groter voer kunnen consumeren verhuizen ze naar de rechter gedeelte.

Bijlagen

• - comes verhuisd.jpg
    - comes verhuisd.jpg
    61,6 KB · Weergaven: 10
  • - comes verhuisd (2).jpg
    - comes verhuisd (2).jpg
    64,4 KB · Weergaven: 10
  • - comes verhuisd (3).jpg
    - comes verhuisd (3).jpg
    67,5 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal erg goed uit! en je topic is een enorme bron van info.

Ik zou graag een keertje komen kijken.

experiment met artemia.
ik heb het volgende geconstateerd.
- artemia kweken in de tuin met een waterton van 50-200l en afvalwater gedurende een zonnige zomer periode doet het fantastisch (geen beluchting)
- artemia met afvalwater in een curverbak 20-25l met fyto en verlichting doet het niet. Steeds een brachio en tigerpods besmetting waardoor het water helder wordt en de artemia verhongerd. (met en zonder spons biofilter)
- artemia met vers aangemaakte zoutwater en fyto in een 6l-20l fles of ton voor de raam doet het 1-2 weken prima. (geen beluchting)
- artemia met aqua-water en fyto in een 6l-20l fles of ton voor de raam doet het zeer slecht. (geen beluchting)
- Artemia in curverbak met bodempje (1cm) aquawater en fyto doet het zeer slecht. max. 4-5dagen. (geen verlichting en beluchting)
- Artemia in curverbak met bodempje (1cm) aquawater en diepvriesmix water doet het matig. dagelijks water wissel. max 1 week. (geen verlichting en beluchting)

Laatst bewerkt:
- Artemia test in progress: start 4 juli
aquawater + 15 korrels naoh in 6L fles voor het raam met weinig fyto (zweempje groen) en een vol dopje naupli, PH is 8,69, SG=1,0233

edit 7/7/2010
Artemia nog in goede staat. Ze verzamelen aan de oppervlakte naar het licht toe. Water licht troebel door fyto.

Laatst bewerkt:
experiment met artemia.
ik heb het volgende geconstateerd.
- artemia kweken in de tuin met een waterton van 50-200l en afvalwater gedurende een zonnige zomer periode doet het fantastisch (geen beluchting)
- artemia met afvalwater in een curverbak 20-25l met fyto en verlichting doet het niet. Steeds een brachio en tigerpods besmetting waardoor het water helder wordt en de artemia verhongerd. (met en zonder spons biofilter)
- artemia met vers aangemaakte zoutwater en fyto in een 6l-20l fles of ton voor de raam doet het 1-2 weken prima. (geen beluchting)
- artemia met aqua-water en fyto in een 6l-20l fles of ton voor de raam doet het zeer slecht. (geen beluchting)
- Artemia in curverbak met bodempje (1cm) aquawater en fyto doet het zeer slecht. max. 4-5dagen. (geen verlichting en beluchting)
- Artemia in curverbak met bodempje (1cm) aquawater en diepvriesmix water doet het matig. dagelijks water wissel. max 1 week. (geen verlichting en beluchting)

dus ik mag afleiden, als je goede artemia wilt, gewoon in de tuin?

geen bang voor besmettignen van ongedierte ofzo??

mvg Dave

ps: knap wat jij met je diertjes klaar krijgt! een dikke duim omhoog!!!

bedankt dave,
voor dit moment is het voor velen hier op het forum de beproefde manier om artemia op een makkelijke wijze groot te krijgen.

ik probeer nu voor alle jaargetijden binnenshuis een kweek te bewerkstelligen.
tot op heden is dat nog zonder succes en de reden is mijn nog niet duidelijk.
vandaar dit experiment.
Na diverse stukken doorgelezen te hebben op het internet met steeds tegenstrijdigheden, besloot ik maar zelf te gaan experimenteren.

Laatst bewerkt:
constatering bij fytokweek:
elke morgen tap ik de helf van de fyto af om te voeren, daarna vul ik deze weer aan met gerecyclede afval water en gaat ie weer onder de lamp met beluchting.

kweek1: (bron (stamkweek)
~12 liter
6 watt spaarlamp
1ml pokon orchidee (13:00u)
PH gemeten = 9,27 (20:30u)

Kweek2: (bron artemia kweek)
~12 liter
geen pokon
PH gemeten = 9,17 (20:30u) met naoh aangevuld (~15korrels) tot 9,57

het afvalwater die dagelijks wordt toegediend heeft een PH van 8,17

edit 7/7/2010
Blijkbaar stijgt de PH tijdens één etmaal groeiproces van de fyto met ~0,6 punten (8,82>9,45)

Laatst bewerkt:
vanmorgen gemeten 24 uur na klaarzetten

PH van fytokweek1 = 9,45 (voor aftappen)
50% afgetapt, 1ml pokon, aangevuld met afvalwater
PH direct na verversing = 8,82

PH fytokweek2 = 9,42 (niet afgetapt), reinigen en 1ml pokon toegevoegd
edit: Kweek2 rook zurig om 21:30, geen goed teken, temp = 23,9 (temp kweek1 = 23,7)
ik vermoed dat de temp te hoog opgelopen is of dat het toevoegen van pokon zonder af te tappen net teveel voedingstoffen was.

Regenton met artemiakweek in de tuin
gevuld met ~60L water
PH = 8,18
PH na toevoeging NaOh = 8,25
SG > 1,030

Laatst bewerkt:
vandaag water gewisseld van de 1 week oude artemia kweek
6l recycle water, 130 gram extra zout, PH aangevuld tot 8,91 en een halve liter fyto
Eerst dag ik dat de kweek mislukt was omdat ik maar weinig artemia zag, maar de grootste gedeelte zat op de bodem. Uitgezeefd en in ververst water uitgezet. Ik heb wel de indruk dat er minder dan de helf van de oorspronkelijk aanwezige artemia aanwezig is.
Het oude artemiawater zag er helder uit, maar had een licht groene kleur.

- Artemia test in progress: start 4 juli
aquawater + 15 korrels naoh in 6L fles voor het raam met weinig fyto (zweempje groen) en een vol dopje naupli, PH is 8,69, SG=1,0233

edit 7/7/2010
Artemia nog in goede staat. Ze verzamelen aan de oppervlakte naar het licht toe. Water licht troebel door fyto.

Laatst bewerkt:
gisteravond 23:00u een nestje anemoon visjes uitgevangen (~300st)
foto van de vangklok, opvangbak en overloop bak voor de sump

kweek met brachio op de sump van de 2M bak geplaatst.
vanmorgen ligt 50% dood op de bodem, dit kan soms gebeuren door stress of net te veel of te weinig voer. Deze worden met een pipet voorzicht van de bodem gezogen.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan