Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

DiscoBear's NanoReef

DiscoBear

ZeewaterForum lid
Hallo,
Ik zal me even voorstellen.. Ik ben Erwin, 21 Jaar woon in Den-Haag. Ik ben sinds kort trotse eigenaar geworden van een nano bakje (Resun DMS-500PL)
Het is een bakje van 94Liter en de afmeting is 513 x 458 x 564mm met een ingebouwd filtersysteem. en een klein stromingspompje 550Liter per uur.
Er komt later nog een extra stromingspompje bij. Er zit een 2x36watt lamp in 1 blauwe en 1 witte. en er zitten 8 blauwe leds in voor maanverlichting en er zitten ventilatoren in de kap verwerkt.

De volgende testjes die ik gedaan heb zijn dit:

zout: 1.019
temp: 20 graden
pH: tussen 8.0 en 8.3
No2: 0 mg/L
No3: 10mg/L
PO4: 0


Ik maak gebruik van Redsea zout (Coral pro salt).

Aangezien ik zelf geen osmose apparaat kwijt kan ben ik genoodzaakt steeds osmosewater te gaan halen. Maar dat is niet zo'n ramp.

Ik moet alleen nog de overloop van kamer 2 naar 3 nog aanpassen want me afschuimer loopt nu over omdat het waterniveau te hoog is in die kamer
Gr erwin
 

Bijlagen

  • IMG_0213.JPG
    IMG_0213.JPG
    147,5 KB · Weergaven: 35
  • IMG_0214.JPG
    IMG_0214.JPG
    225,6 KB · Weergaven: 33
Hey ,

leuk bakje , hoeveel levendsteen wil je er in gaan doen?
ik vind de temp wel erg laag moet 25 graden zijn en de zoutgehalte is ook aan de lage kant 1.022 tot 1.024 zout zou beter zijn.
maar verder succes met de opstart en hoop dat je er veel plezier aan zult beleven:goed:
 
Hey bram,

Bedankt voor je reactie. Ik weet dat het temp en zoutgehalte nog aan de lage kant is.. Temp loopt inmiddels nu op richting de 24 a 25 graden.. Zoutgehalte is weer gezakt zag ik.. Ik ga vanavond er nog een beetje bij gooien en hopen dat het nu wel goed komt. :) Ik wil er ongeveer op z'n max 15kg levendsteen(bali) in hebben. Het steen wat er nu in zit (2.5kg) begint nu een beetje leven te vertonen. Heb al een aantal rode wormpjes .. (borstelwormpies??) en een krabje (kwam dood uit een steen) dus er gelijk maar uitgevist.. en doorgespoeld in de wc:p.. Verder zitten er 3 mossels op het steen.. en heb 1 klein zeesterretje gezien maar weet niet of het een ganzevoetje is..

Heb ook nog ff een aanpassing tussen de waterkamer 2 en 3 gedaan zodat me afschuimer niet meer overstroomd:)

Groetjes erwin

TheDutchMan1993 zei:
Hey ,

leuk bakje , hoeveel levendsteen wil je er in gaan doen?
ik vind de temp wel erg laag moet 25 graden zijn en de zoutgehalte is ook aan de lage kant 1.022 tot 1.024 zout zou beter zijn.
maar verder succes met de opstart en hoop dat je er veel plezier aan zult beleven:goed:
 

Bijlagen

  • SDC10636_klein.jpg
    SDC10636_klein.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 17
  • SDC10637_klein.jpg
    SDC10637_klein.jpg
    67 KB · Weergaven: 19
  • SDC10638_klein.jpg
    SDC10638_klein.jpg
    61,8 KB · Weergaven: 16
ik heb inmiddels weer het plexiglas plaatje iets aangepast.. heb er een hoekje uitgehaald omdat de doorstroming van kamer 2 naar 3 te weinig was voor mijn idee.. hij is nu wel goed.. ;)

En heb net ook nog even het zoutgehalte verhoogd die staat nu op 1.023 met 23/24graden.. dus dit gaat de goeie kant op :cool:

Zal woensdag nadat ik me lichtkap heb aangepast nog ff wat foto's posten..

Ciaaoo
 
Hoi.

Als je meer doorstroom wil, zou ik ipv het plexuglas aanpassen, water toevoegen in je bak. Het plexiglas gebruik je alleen om het waterpijl te regelen. :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vergeten te zeggen:
(Zoals je weet) heb ik dezelfde bak, en door dat plexiglas heb ik het pijl zo hoog gemaakt dat het water net over het zwarte komt, en het pijl niet te zien is..
Als de 3e kamer te leeg is, dan doe je wat water bij je bak in, is het pijl te hoog in de 3e kamer dan haal je er wat water uit...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey,

Eerst liep het water bijna helemaal niet.. en doormiddel van me stromingspompje zoog hij de 3 en 4 kamer helemaal leeg.. dus had er een hoekje uitgeknipt met een goeie scherpe kniptang.. en toen ff laten vollopen.. het pijl blijft nu zoals ik het wil en het water blijft nu ook gewoom kamer 3 in lopen zoals ik het wil zonder dat me afschuimer overstroomd:) Me bak zit al tot het max.streepje vol dus daar ga k niets meer aan toevoegen. anders heb ik misschien het probleem dat me kamers overstromen

Groetjes

anil zei:
Hoi.

Als je meer doorstroom wil, zou ik ipv het plexuglas aanpassen, water toevoegen in je bak. Het plexiglas gebruik je alleen om het waterpijl te regelen. :)
 
ik hoop dat je er veel plezier aan zult beleven ;) , kijk ook is in mijn dagboek misschien kan je ideeen op doen .
 
Heey,

Ik ben nu een weekje verder en alles draait nu zoals ik het wil hebben. Ik heb inmiddels 12 a 13kg levendsteen er inliggen (Bali) en ik vind het nu wel genoeg :).
Ik heb rekening gehoude met verstop en gluur plekjes. en die zitten er nu inmiddels ook tussen.. Heb 1 mantis verwijderd in me bakje die kwam ik tegen in het steen en een krab.. maar ik weet niet of dit een algenetende krab is? hij heeft lange armen met daarop zn scharen.. en de mantis is groen??

Ik heb vanmiddag ook nog even een extra stromingspompje gehaald (Hydor Koralia NANO) 1000 L/H enige wat nu het probleem is is dat m'n 1 week oude verwarmingsstaaf het begeven heeft.. Oorzaak onbekend :( Dus daar ga ik zsm even mee terug naar de winkel waar hij vandaan komt.

FOTO'S VOLGEN LATER!

Greetz
 
eey allemaal die mijn dagboekje lezen :).

Inmiddels is mijn verwarmingsstaafje vervangen.. en blijft m'n temperatuur nu wel goed zoals ik het wil :).

Ik heb gister nog wat testjes gedaan die volgen hieronder.

Zoutgehalte: 1.022 / 1.023 (dit blijft al een kleine 5dagen zostaan)
Temp: 25 graden
PH: tussen 7.7 en 8.0
No2: 0 mg/l
No3: 2mg/l
Po4: 0

Verdere testjes heb ik nog niet die moet ik nog even halen :)

Foto's volgen!

Gr erwin
 
de ph is wel wat laag hoor beter net boven de 8, maar hoop dat je nog wat foto's plaatst is leuk;)
 
Zoals beloofd zou ik nog wat foto's posten. Bij deze!.

De waardes lopen nog niet echt op maar de stenen beginnen al te verkleuren en de algen beginnen te groeien op de stenen.
 

Bijlagen

  • P3100053.JPG
    P3100053.JPG
    64,6 KB · Weergaven: 12
  • P3100052.JPG
    P3100052.JPG
    77,9 KB · Weergaven: 24
  • P3100049.JPG
    P3100049.JPG
    84,8 KB · Weergaven: 16
  • P3110061.JPG
    P3110061.JPG
    97,8 KB · Weergaven: 17
  • P3100058.JPG
    P3100058.JPG
    98 KB · Weergaven: 7
Jaja daar ben ik weer... Me bakje draait morgen 3 weken..:) dus vond het hoogtijd om weer is wat te posten.
Heb zojuist nog even wat testjes gedaan in m'n bakje:

Temp: 25
Zout: 1.023
PH: 8.2
KH: 9.9
No2: 0
No3: 1
Ca: 250mg/l (erg weinig opeens zaterdag was het nog 460mg/l ?? )
Po4: 0.01

Ik heb verder nog niets veranderd aan m'n lichtkap. Dit ga ik volgende week doen. En maak er een mooie foto reportage van. Verder ga ik nog wat buisjes lijmen en daarmee een stromings veld aan de bovenkant van me bakje maken over de gehele breedte.

Wel heb ik de stromings pompjes weer anders gezet. omdat ik toch niet tevrede was over hoe de stroming door m'n bak heen ging.. en nu wel :D

Weet iemand misschien wat voor annemoon het is op foto 2?? Een deelanemoon ofzo?? Hij kwam mee met het steen.. en zit steeds op een andere plek :confused:

En nog wat foto's:
 

Bijlagen

  • bovenwater.jpg
    bovenwater.jpg
    166,8 KB · Weergaven: 6
  • bakje.jpg
    bakje.jpg
    187,3 KB · Weergaven: 9
  • annemoontje.jpg
    annemoontje.jpg
    265,3 KB · Weergaven: 22
  • algjesschelp.jpg
    algjesschelp.jpg
    154,3 KB · Weergaven: 10
Dat is nou een deel anemoon!!! , die moet je even met een spuitje met jousjuice of gekookt water met een beetje azijn dood spuiten, voor dat het er meer worden !
 
Laatst bewerkt:
Nah gewoon ff met azijn en gekookt water doodgespoten.. weg met dat beest.. ik heb nog ff 2 krabben uit me bak gewist.. die niet zo vriendelijk er uit zagen.. zit er nog 1 in.. deze blijft.. en vertrouw hem.. op z'n uiterlijk wahwah .. totnutoe peuzelt hij al me algen op.. trekt ze met hele plukken uit de stenen.. en vreet het binnen notime op:O.. tot nu toe laat hij de rest leven.. at hij maar ganzevoetjes :( maar nee.. ik blijf prikken wahwah .. kom er maar niet vanaf.. word tijd voor wat meer bewoners :p ...

verder was ik nog niet echt te vrede met de oude opbouw.. en aangezien ik die krabben er uit wilde hebben.. was ik noodgedwongen me hele opbouw eruit te halen.. en opnieuw erin te zetten.. met een beter resultaat!

TheDutchMan1993 zei:
Dat is nou een deel anemoon!!! , die moet je even met een spuitje met jousjuice of gekookt water met een beetje azijn dood spuiten, voor dat het er meer worden !
 

Bijlagen

  • bakjeV.jpg
    bakjeV.jpg
    92,9 KB · Weergaven: 8
  • IMG_0231.JPG
    IMG_0231.JPG
    90,4 KB · Weergaven: 19
Woeehoee:cool:
Vandaag maar even wezen kijken bij een niet sponsor in Delft. En gelijk even wat water mee genomen om te laten testen.. Met als resultaat dat alles goed was alleen me PH was iets te laag maar dit was niet zo heel erg werd er verteld:rolleyes:...Dus heb gelijk even een mooi substraatje gehaald.. 2 zakjes fijngrind (wit) ;)..

Zondag even naar De Koralenschuur de 2 reserveringen bekijken/meenemen en misschien nog ff op Vivarium kijken:cool:.. en zaterdag even kijken bij WaterWeelde voor wat levende have.. :cool:

KRIJG ER ZIN IN !!!!:cool:

Foto's volgens later.
DiscoBear zei:
Nah gewoon ff met azijn en gekookt water doodgespoten.. weg met dat beest.. ik heb nog ff 2 krabben uit me bak gewist.. die niet zo vriendelijk er uit zagen.. zit er nog 1 in.. deze blijft.. en vertrouw hem.. op z'n uiterlijk wahwah .. totnutoe peuzelt hij al me algen op.. trekt ze met hele plukken uit de stenen.. en vreet het binnen notime op:O.. tot nu toe laat hij de rest leven.. at hij maar ganzevoetjes :( maar nee.. ik blijf prikken wahwah .. kom er maar niet vanaf.. word tijd voor wat meer bewoners :p ...

verder was ik nog niet echt te vrede met de oude opbouw.. en aangezien ik die krabben er uit wilde hebben.. was ik noodgedwongen me hele opbouw eruit te halen.. en opnieuw erin te zetten.. met een beter resultaat!
 
Heeyheey,
Ik heb vandaag me eerste echte bewoners gehaalt bij WaterWeelde.

Zie hieronder de foto's
 

Bijlagen

  • IMG_0241.JPG
    IMG_0241.JPG
    98,5 KB · Weergaven: 10
  • IMG_0242.JPG
    IMG_0242.JPG
    109,9 KB · Weergaven: 21
  • IMG_0243.JPG
    IMG_0243.JPG
    113,5 KB · Weergaven: 7
  • IMG_0244.JPG
    IMG_0244.JPG
    108,1 KB · Weergaven: 7
  • IMG_0245.JPG
    IMG_0245.JPG
    91,2 KB · Weergaven: 8
Hoi Erwin,

Ziet er al goed uit hoor, nu al visjes erin, morgen een huisje halen voor ze en dan maar wachten op de eitjes. :)

Groetjes Pim.
 
Dat heb je helemaal goed! :D

Kan niet wachten tot ik die kleine ukkies ook heb hehehe !.. Heb nog een heel klein bakje van 25 x 15 x 20cm staan hehehe dus wieweet komt er nog een nano bij! misschien alleen om die ukkies groot te brengen:)

Hoelang heeft het bij jouw geduurd voordat je de eitjes had?

gr erwin
pim zei:
Hoi Erwin,

Ziet er al goed uit hoor, nu al visjes erin, morgen een huisje halen voor ze en dan maar wachten op de eitjes. :)

Groetjes Pim.
 
Erwin,

Volgens mij zijn je visjes nog jong, kan dus nog wel een jaar duren denk ik, bij mij heeft het ook wel een jaar geduurd voor ze eitjes gingen leggen.

Vandaar 'geduld is beloond'.

Groetjes Pim.

DiscoBear zei:
Dat heb je helemaal goed! :D

Kan niet wachten tot ik die kleine ukkies ook heb hehehe !.. Heb nog een heel klein bakje van 25 x 15 x 20cm staan hehehe dus wieweet komt er nog een nano bij! misschien alleen om die ukkies groot te brengen:)

Hoelang heeft het bij jouw geduurd voordat je de eitjes had?

gr erwin
 
Bovenaan