Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

occelaris leggen eitjes

Mijn koppelje occelarisen zijn eindelijk eitjes gaan leggen.
Ik had ze al gerime tijd (6 maanden geleden) apart in een bakje gezet zodat ze wat zouden gaan doen. De sabea ben ik maar me gestopt met uitvangen, was geen uitdaging meer. ik had er teveel van rondzwemmen ook.

moet nou uitgerekend in die week mijn brachionus kweek crashen :mad:......
tja.....dan heeft uitvangennook geen zin meer hé.....
nu maar afwachten tot ik weer een goede brachionus kweek heb... kan dus weken gaan duren...

tenzij iemand in de buurt van rotterdam (~20km) nog een goede kweek brachio kan aanbieden:biggrin:....???

Momenteel geen kweken lopen. kweekkamer buiten is gebruik. Alle anemoon visjes zijn het huis uit m.u.v een stuks of 15 achterblijvers die nog wat moeten groeien. Nog 1 levende zeepaardje uit eigen kweek over die nu volwassen is.
wacht op brachionus van discobear dan kan ik de kweek opstarten en met de ocelarisen gaan experimenteren.

:mad:vanmorgen bleken er 3 baby paardjes rond te zwemmen. gelijk uitgevangen en in een fles in de aquarium gehangen.
De comes paardje uit eigen kweek is blijkbaar een vrouwtje en volwassen genoeg om eitje te produceren. deze heef blijkbaar een koppelje gevormd met de nog resterende mannetjes comes. aangezoen ik nog geen brachio heb gaat deze alleen met artemia naupli die verrrijkt is met selco. De bedoeling is één of twee per dag de kweek door te spoelen met de vers water.

helaas na een dag of 6 waren ze allemaal ter ziele, want ze moesten niks van het aangeboden artemia hebben.

Laatst bewerkt:
kijk ik vanmorgen in de bak, hebben de comes paardjes weer een nestje.
ik had echter geen tijd en heb ze later in de middag pas uitgevangen.
Totaal 6 stuks in en flesje in de bak gehangen en brachionus gevoerd.

kijk vannacht in de bak en zie dat mijn occelarisen zijn uitgekomen terwijl ik geen nestje gezien had. Heb er en aantal of 8 van uitgevangen en in de brachionus gezet.

het lijkt wel of die paardjes en de vissen het met elkaar afgesproken hebben.

Je weet ook niet van ophouden he Glenn! Nu eerst maar weer eens groot zien te krijgen. Ben je niet bang voor inteelt?

doe ik nie... dat doen die beestjes.... tja hormonen of zo......
Als ik jou met een leuk vrouwetje zou afzonderen op en onbewoond eiland wat zou je dan gaan doen?? haha... ik weet het ,naar de horizon turen als er een schip aankomt.:biggrin:

over het inteeld gebeuren... ik moet het doen met de middelen die ik heb. Vaak koop je in een winkel een stelletje vissen en deze vormen een koppel, meestal komen ze uit het zelfde netjes ook, maar ik heb begrepen dat bij de vissen en paardjes het inteeld pas na 10 of meer generaties problemen gaat geven. (ergens gelezen )

Laatst bewerkt:
Hoi aryan,
ik begrijp dat je op zoek ben naar brachio omdat je poetsgarnalen wilt uitvangen.
voordat je daarme kan beginnen moet je het volgende hebben.
1- een fyto kweek 10-20 liter (opzettijd een week)
2- een brachio kweek idem (opzettijd een week)
3- brachio en artemia zevenset
4- meerdere artemia kweken (na 4e dag)
5- veel geduld

lees dit dagboek door dan weet je wat je te wachten staat.
ik ben al aardig wezen pionieren en heb mijn bevindingen hier ingetikt.

kan ook geen kwaad om de dagboeken van rogi en herpenonline door te nemen.

tevens kan je de kweek pdf bestanden van rogi downloaden.

je bent zowieso te laat voor de komende nestje van vanavond of zelfs deze week.

het verschil van paardjes en anemoonvissen t.o.v. garnalen is dat garnalen fyto nodige hebben gedurende de eerste paar dagen.

da lijkt me moeilijk en veel werk??
maar ik wil da wel doen:D

maar hoe moet ik beginnen, en met wat ??

begin met de fyto en de brachio kweek
Als je dit onder controlle heb, dan kan je beginnen met uitvangen van de garnalen... niet eerder.
n.b.
ik ben niet alwetend, maar dit zijn mijn bevindingen.
Mijn record voor poetsgarnalen is 6 weken, dus kom je verder dan mag je het stokje overnemen.

fyto á la simpel:
pak een zout emmer en hang er een 11watt spaarlamp bovenop
vul het tot de helft met zoutwater (leiding water+zout) sg make helemaal niet uit 1.029-1.030. goo hier je start cultuur in en wachten maar. belichten 18uur of meer per dag. in het begin zelf 24/7.
oogsten pas als de kleur diepgroen is gelig groen is niet geconcentreed genoeg om te voeren. emmer elke 2-3 dagen overgieten en reinigen.... er mag geen bezinksel of aanslag op de emmer wanden/ bodem komen. als dat gebeurd dan word de cultuur lichter. Al de kleur te geel blijf kan je wat pokon orchidee doseren. 1ml per 10L per 1/2 dagen hiermee moet je ff experimenteren.

brachio á la simpel:
pak zout emmer en gooi hierin hier startcultuur brachio en één of 2 liter fyto. Dit mag je pas mee starten als je fyto op peil is, anders heb je geen voeding voor je brachio.
de brachio zal beginnen te vermeerderen en je moet steeds fyto bijgooien tot de cultuur rijp en geconcentreerd is.
daarna elke dag de helft aftappen en de aftapwater aanvullen met vers fyto en vers water.
oud water kan je recycle met een biofiltersyteem dan is de rest product water met nitraat en fosfaat, nitraat is perfect voor de kweek van fyto ...... maar pas op de met nitriet, want nitriet is funnest voor alle kweken......

da lijkt me moeilijk en veel werk??
maar ik wil da wel doen:D

maar hoe moet ik beginnen, en met wat ??

ok dankjewel
ik ga nou beginne
wish me best of luck haha
maar een vraag je hoe groot moet da emmer zijn??
ik heb emmer van 22liter

en mag ik ook me aquarium water gebruiken of nie?

als nie dan
moet ik gwn kraanwater in emmer doen,en wat zout in gooien met strommingpomp, tot zout helemaal goed is in water??

veel plezier zou ik zeggen, want daar moet je zowieso mee beginnen.
je gaat er niet rijk van worden !
emmer vul je met ~10-12L water, als je aqua water gebruikt moet je wel voeding (pokon) gebruiken.

ok dankjewel
ik ga nou beginne
wish me best of luck haha
maar een vraag je hoe groot moet da emmer zijn??
ik heb emmer van 22liter

Laatst bewerkt:
degene die NIET geschikt zijn ! (de kleinste van hobby is 120 micron)
je moet zeefdoekjes van ~40 micron hebben. je kan deze dan op een 50, 80, 110 of 120mm PVC koker plakken (stuk van een PVC buis van 5-10cm ) , dan heb je een bruikbare zeef.

zie ook hier

ok
groene zevenset?
wat is da?

Laatst bewerkt:
wou net naar bed en keek ff in mijn specialsbak en zag een baby COMES paardjes rondzwemmen.
kijk in de paadjesbak en zwemt er een zwerm comes paardjes. De paardjes bak word ververst door specialsbak waardoor deze dus daar komen.
met en beker wat er vluchtig kon worden geschept eruit gehaald en in een voorraadpot va 1,8L gezet met brachio en klein beetje fyto om de brachio gezond te houden. beluchting op gematig hoog gezet om drijvers tegen te gaan en de pot in de sump ruimte gezet om het op temperatuur te houden.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan