Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

comes dag3

10:00
Nagenoeg alle paardjes in beide flessen hebben rode buikjes. Alle voer is opgegeten. Bodem raakt steeds voller met feaces. Ga strak een waterwissel doen en de vazen intern reinigen om de organisme/aanslag van met name de 2,5L vaas te verwijderen.
Laatste voerbeurt met selco verrijkt naupli die tussen 0:00 - 10:00 is uitgekomen. Met pipetje gedosereerd: 2,5L vaas 6ml, 3L cylinder 12ml.

Eerste foto is van de 2,5L vaas de organisme op de ruit. Foto's zijn genomen net na het voeren.

Bijlagen

• comesD3-2L10u.JPG
    comesD3-2L10u.JPG
    90,5 KB · Weergaven: 18
  • ComesD3-3L10u.JPG
    ComesD3-3L10u.JPG
    90,6 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
ik wil best wel wat paardjes wisselen en kan er best wat missen, echter aan paardjes jonger dan 14 dagen heb ik mijn buik vol van en eigenlijk teveel om nog meer op mijn hals te halen. Wat wil je met 3 active koppels ( het waren er eerst 4)?

Stuur me maar een PB met suggesties.

Comes dag3

13:00
De paardjes hebben de naupli aardig uitgedund.

Beide vazen volledig gereinigd. 100% vers water gebruikt met de volgende waarden: Zoutgehalte 1.0215 > 1,022 / temperatuur 24c > 23,5c

De paardjes hebben de wissel goed doorstaan en gingen vóór het voeren op de bodem op zoek naar eten. Geen zinkers en drijvers.

2L Vaas
62 paardjes geteld. Dit maakt het totaal van dit nest 142x (80+62). 80% van de naupli is opgegeten. Vieze aanslag op wanden waar de brachio en naupli in gevangen zitten. 10ml vers verrijkt naupli gevoerd. Er zwemt een wolkje rond.

3L Cilinder
50% van de naupli is opgegeten. 1x dood door rotte staart. 1x ongelukje comes bleef plakken op een staafje die op het droge stond voor enkel minuten. 7ml vers verrijkt naupli gevoerd. Er zwemt een wolkje rond

Laatst bewerkt:
reidi dag2

9:00
viskom ziet er goed uit, wanden niet vuil en niet teveel brachio die op de wanden gaan zitten, 80% van ded aanwezige brachio zweeft in het water.
De restant met fyto aangerijkte brachio heeft 24 uur kunnen vol eten. De brachio gezeefd en aan de reidi's in de 11L viskom gegeven. Er zwemt nu weer een wolk brachio in de viskom. Naupli is er niet te bespeuren dus zal de schaars gegeven naupli opgegeten zijn.

10:00 Brachio gezeefd en deze in een beker met selco laten aanrijken.

14:00
één hele kleine comes maar bij deze kweek bijgezet (om de brachio).
2ml naupli met pipet gevoerd.(dit gaan we langzaam opbouwen)

14:20 Brachio klontert aan elkaar (lichte beluchting), ff beker flink geroerd en beluchting verwijder.

14:20 een extra kweek naupli opgezet omdat ik nu wel tekort komt in de middag. Voor morgen heb ik dan een kweken die uitkomen vanaf ~9:00 en 15:00.

Een dagboek secuur bijhoud valt ook niet mee hoor. Jje vergeet altijd wel wat.

Laatst bewerkt:
comes & reidi samenvatting 19:00u

Met selco verrijkte bachio is van melkerig naar helder geel geworden.
20% van brachio aan 2L vaas gevoerd
50% aan de reidi's gevoerd.
Restant geroerd en weer zonder beluchting weggezet. (beluchting laat barchio klonteren)

Uitkomst naupli is niet toereikend, ze moeten meer hebben. Voor morgen is reeds 2e kweek voorzien. Ik wil liever niet de nieuw uitgekomen naupli uit de kweekbak gebruiken die al 48 uur staat (deze geef ik aan de anemoon visjes). Ik wil bacterieën haarden vermijden en de kans is groter op een kweek die er langer staat. Misschien gebruik ik ze in de toekomst, maar nu ff niet. Er komt tussen 48 en 60 uur best nog veel naupli uit zeker wel 30 procent van het geheel. Na 60 uur is het verwaarloosbaar en niet interesant meer.

comes 2L vaas:
Naupli nagenoeg op! veel feaces op de bodem. Alle paardjes zijn vet en rood. brachio gevoerd.

Comes 3L cylinder:
Naupli aardig uitgedunt. Er zwemt nog wel een dunne bevolking rond. Veel feaces op de bodem. Bellenstroom stond door verplaatsing buisje iets hoger waardoor de boel aardig door elkaar geschud is. De sterke paardjes hebben er geen last van, maar er zijn duidelijk meer paardjes die naar de oppervlakte neigen te clusteren. bellen stroom omlaag aangepast en er is weer rust. 20% is gestrest en mager, de rest eet eet zichtbaar. Dit bevestigt mijn bevindingen uit het verleden, een te harde bellenstroom creeërt juist drijvers. En is sind heden één echte drijver en een vijftal die het neigen. De rest zal wel goedkomen. We zien het in de loop van de avond wel.

De reidi's in 11L viskom:
Zien er goed uit en zwemmen rond. Brachio redelijk uitgedunt en kleven niet noemenswaardige aan de wanden. Geen aanslag of vervuiling op de wanden. Op de bodem onstaat een lichte stoflaagje van bezonken feaces. Opgegeten en uitgeworpen brachio geeft niet zo'n zichtbare belasting aan de omgeving. Mogelijke verklaring is dat de aanwezige brachio de "fijne" vervuiling uit het water filtert waardoor het water helder blijft.

Laatst bewerkt:
Comes dag3

21:00
2L vaas:
alle naupli op! er is nog ruim brachio aanwezig
Bodem aardige bedekt met feaces, deze gestofzuigd. 10% vers water aangevuld. Water en paardjes ziet er goed uit verder goed uit. Bijna allemaal vet en rood (95%). De laatste restje uitgevangen en in de verrijking gezet en gevoerd.

3L vaas:
Alle naupli op!
bodem vuil en is gestofzuigt. 10% ver water aangevuld. Paardjes zie er goed uit maar blijven voor mijn gevoel te dicht onder de oppervlakte. 70% is vet en rood. 25% is ondermaats gevuld, 5% ziet er niet erg gezond en gestrest uit (zwemmen niet maar laten zich door de stroming rondtollend meevoeren.
Omdat er geen naupli van de huidige kweek meer is heb ik besloten de uitgekomen naupli uit de kweek van een dag ervoor te gebruiken. Er is wel een verhoogd risico op ongewenste bacterieën en organismen, maar ik moet toch wat hé.

comes dag3

23:50
beide kweken nog wat naupli aanwezig. De bodem van beide vazen voor de nacht nog ff gepipet om onnodige belasting van het water te vermijden.

2L vaas ziet er perfect uit

3L cilinder is minder. Er is één ligger en 50% vind ik teveel onder de oppervlakte "hangen" waardoor ze te vaak tegen elkaar aan zitten. Er zitten ook wat 5-10 "ongezond magere" tussen. Mogelijk is het tijdelijk teveel aan bellen verantwoordelijk hiervoor. Dit "hangen" kan ook tijdelijk verschijnsel zijn. Morgen zien we hoe het verder gaat.

11L viskom met reidi's ziet er nog prima uit. Naupli is op, brachio is nog aanwezig.

Samenvatting:
comes 2L vaas ..... tot heden 0 dood
comes 3L cilinder .. tot heden 0 dood
reidi 11L viskom .... tot heden 1 dood

Laatst bewerkt:
hoi tim,
bedankt voor je compliment. Soms moet je het hebben van dit soort reacties om de moed erin te houden. Kweken moet je niet aan beginnen als je denk in één keer "vanzelf" een nest te kunnen groot brengen, dan heb je al een verkeerde gedachte. Maar dat is mijn mening, na schade en schande geleerd.

het zijn er meer kladjes en allemaal beschreven stukken geplastificeerde vellen.
ik schrijf ook vaak op de flessen en vazen. Ik ben soms zelfs chaotisch en met teveel zaken tegelijk bezig (vind ik zelf). Vandaar dat ik sinds enkel dagen begonnen ben met alles direct op het forum in te tikken.

Laatst bewerkt:
comes & reidi samenvating 10:00u

8:00 nieuwe artemia kweek opgezet
naupli kweek 48 uur uitgevangen en verrijk (voor comes)
naupli kweek 72 uur uitgevangen en verrijk (voor sabea)

Comes dag4:
Alle naupli is op in beide vazen !
2,5L vaas:
80% rode buikjes. best veel naupli gegven bij de laatste voerbeurt. Redelijk wat feaces op de bodem. Paardjes maken een goede indruk en er is rust in de vaas. Bodem gepipet. Een gemiddeld portie restant verrijkt artemia van ~10uren gegeven. Ze eten direct en binnen 30 minuten rode buikjes. (brachio vergeten te kijken)
3L cilinder:
allemaal mager. Blijkbaar niet genoeg gevoerd of kwaliteit artemia uit oude kweek is minder, alles is wel op. Niet bijster veel feaces op bodem. Paardje hangen niet meer onder de oppervlakte, maar lijken op de bodem half liggend op zoek naar voedsel. Mogelijk denken ze voedsel tussen de feaces te vinden. Bodem gepipet. Portie restant verrijkt artemia van ~10uren gegeven. Ze eten direct en binnen 30 minuten rode buikjes. Twee paardjes lijken te mager, eentje zweef maar wat rond, de andere ligt meer op de bodem.

Reidi dag3:
11L viskom Ziet er goed uit rust in viskom, bodem krijgt langzaam meer bezinksel. Lichte bevolking brachio ook wat tegen de wanden aan, geen naupli. Één ligger op de bodem, gisteren ook ff gezien. Restant 24 uur met Selco verrijkte brachio erin gezeefd.

comes & reidi samenvating 15:00u

12:00u; verse naupli met selco klaargezet
14:00u; verse brachio met selco klaargezet

Comes dag4:
2,5L vaas:
80% rode buikjes. kleine hoeveelheid feaces gepipet en 5% vers water aangevuld. Er vormt zich weer een aanslag op de wanden waar de brachio en artemia in gevangen gaat zitten. Nog wat artemia aanwezig, maar ik heb toch besloten alle beschikbare vers verrijkte naupli te voeren. Er zwemt nu een wolkje door de vaas.
3L cilinder:
80% rode buikjes. kleine hoeveelheid feaces gepipet en 5% vers water aangevuld. Twee paardjes lijken te mager en zweven maar wat rond. Nog wat artemia aanwezig, maar ik heb toch besloten alle beschikbare vers verrijkte naupli te voeren. Er zwemt nu een wolkje door de vaas. Tijdens het pipetten en daarop volgend voeren gingen de paardjes zich in eerste 3cm onder het wateroppervlakte concentreren. Het leek net of ze van slag zijn en willen gaan drijven.

Reidi dag3:
13:00u; kleine portie vers verrijkt artemia gevoerd.
14:00u; naupli nog aanwezig, brachio nog ruim aanwezig, rust in de viskom.
15:00u; naupli op. Brachio word minder. Feaces op de bodem begint rossig te worden en je ziet duidelijk dat het dus door de naupli komt. 5% van de paardjes beginnen rode buikjes te krijgen. Een iets grotere portie vers verrijkte naupli gegeven.

Laatst bewerkt:
Ik ben ervan overtuigt dat het je gaat lukken, met die toewijding kan het niet anders. :)

Ik heb steeds ruzie met de artemia broedflesjes (van sera) ik krijg de schalen niet goed gescheiden van de naupliën. En met een lampje zodat de naupliën naar het licht toe zwemmen wil ook niet echt goed lukken. :confused:

Heb je misschien daar een tip voor?

comes dag4

20:00u
Comes in 2,5L vaas:
80% rode buikjes. Artemia volledig op! veel feaces op bodem. Direct en flinke dosis verrijk naupli gegeven.
Comes in 3L cilinder:
80% lijkt mager en blijft teveel aan de oppervlate clusteren. Artemia nog redelijk aanwezig. Best wat feaces op de bodem.

Laatst bewerkt:
hoi vicky,
bedank voor je aanmoediging, soms kunnen we dit wel gebruiken hé:).

ik ken die dingen van sera niet, maar zal ff reseach gaan plegen voor je. Als ik een tip heb hoor je het wel.
ik gebruik zelf de schalen van Hobby en ben daar zo happy:) mee dat ik er zelfs 3 van heb.

groetjes.

Vicky zei:
Ik ben ervan overtuigt dat het je gaat lukken, met die toewijding kan het niet anders. :)

Ik heb steeds ruzie met de artemia broedflesjes (van sera) ik krijg de schalen niet goed gescheiden van de naupliën. En met een lampje zodat de naupliën naar het licht toe zwemmen wil ook niet echt goed lukken. :confused:

Heb je misschien daar een tip voor?

comes & reidi samenvating 23:00u

23:00u
Comes in 2,5L vaas:
80% rode buikjes. Artemia volledig nog redelijk aanwezig! veel feaces op bodem. bodem gestofzuigt en 20% vers water aangevuld
Comes in 3L cilinder:
Situatie verergerd snel. 80% van de paardje zweef maar wat rond en ze clusteren aan de oppervlakte. aantal die neigen te drijven begint te groeien. Water ziet er smerig uit, teveel opgeloste feaces. Artemia nog redelijk aanwezig. Bodem gestofzuigt en 40% vers water aangevult.

Reidi in 11L viskom
paardjes zien er goed uit (1x dooie). Algemene indruk is goed, sommige hebben zelfs rode buikjes. Water is helder en geen aanslag op de wanden.
Bodem beginnen vol te raken van bezinksel die pluizig oogt (net opgehoopte stof). brachio redelijk op. Naupli helemaal op.
bodem en wanden gestofzuigd en aangevuld met 2L vers water.
Flinke dosis met selco verrijk brachio en idem naupli gevoerd. Brachio zweeft en vorm een soort sneeuw in de kom. Naupli is nu duidelijk aanwezig.
vanaf morgen gaan we de naupli ook echt opvoeren zodat de paardjes kunnen beginnen aan de groeifase met rode buikjes.

Glenn

Tot vanmorgen, we gaan er iets moois van maken"

Update kweekkamer: 1 mei 8:00u

8:00u
nieuwe artemia kweek opgezet (dubbel dossis, 2 koffie lepels)
Sera naupli kweek 48 uur uitgevangen en verrijk (voor comes)
HS naupli kweek 48 uur uitgevangen en verrijk (voor sabea)

Comes dag5:
beide vazen hebben nog veel naupli van de laatste voerbeurt
2,5L vaas:
Laatste voerbeurt was 20:00. Gemiddeld feaces op de bodem. paardjes zijn niet vet maar ook niet mager. Water ziet er goed uit. Er is rust in de vaas. om 9:00 een portie verrijkt artemia van ~10uren gegeven. Ga straks 100 procent water vervangen om oude naupli te verwijderen.
3L cilinder:
Laatste voerbeurt was 14:00. Gemiddeld feaces op de bodem. 80% van de Paardjes is mager. Ze zwemmen weer normaal. water ziet er weer helder uit na de 40% wissel. Er is rust in de cilinder. om 9:00 een portie verrijkt artemia van ~10uren gegeven. Ga straks 100 procent water vervangen om oude naupli te verwijderen.

Reidi dag4:
11L viskom Ziet er goed uit rust in viskom, er ligt wat bezinksel. Lichte bevolking brachio ook wat tegen de wanden aan, geen naupli. 2 dooie en 1 ligger op de bodem. Restant 24 uur met Selco verrijkte brachio erin gezeefd. om 9:00 een portie verrijkt artemia van ~10uren gegeven

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan