Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

hoi vicky, je antwoord staat op posting #97, posting van Ron Gielen

" ik zeefde de brachionus met 40 mU fijn doek en daar kwam GEEN enkele brachionus doorheen. De naupli zeefde ik met 100 mu gaas."

Vicky zei:
Glenn, ik heb zelf ook een blik van Sera en ik ben er erg tevreden over.
Bij mij komt de eerste na 24 uit.

Ik wil een zeef voor de brachionus en copepoden bestellen.
Hoe
veel mu en hoe groot moet de zeef zijn?

kwekerij loopt.. niks nieuws te melden.
anemoonvisjes groeien als kool, heb er nu al 500-600 in de "pipeline" varierend van 3 wken tot 4 maanden oud.

paardjes zelfde oude verhaal. kom niet voorbij de 2-3 weken.
heb nu wel 3 paardjes die 2 maanden oud zijn (een wonder)

heb nu een nestje poets garnalen, van 2/4
ben bezig met het testen met: brachio en reefpearls.
het schijnt met reefpearls mogelijk te moeten zijn garnalen en anemoonvisje te kweken. Dit ben ik nu aan het uittesten. Daarvoor heb ik de kweek opgedeeld in een aantal verschillende potten/flessen. De resultaten lijken gunstig met reefpearls, 2 van de kweken voed ik uitsluitend met reefpearls en de meeste leven na 7 dagen nog. (de dooierzak moet inmiddels al op zijn). we wachten het af.

update

Na een proefopstelling gemaakt te hebben met verschillende kweken kon ik het volgende constateren.

5 kweken opstellingen bestaan uit 50 stuk elke in een 2 liter pot:
kweek1: eerste week brachio en daarna geleidelijk naupli opvoeren
kweek2: eerste paar dagen brachio en daarna geleidelijk naupli opvoeren
kweek3: vanaf eerste dag uitsluitend naupli
kweek4: brachio+matig fyto eerste dagen daarna naupli opvoeren
kweek5: groene Fytocultuur met brachio eerste week daarna naupli opvoeren

resultaat:
kweek1: slecht ! resultaat na 7 dagen , 11 over
kweek2: beste resultaat na 16 dagen , 34 over
kweek3: zeer slecht! na 8 dagen 2 over, meeste dood tussen dag5-dag7
kweek4: redelijk goed. na 13 dagen 27 over.
kweek5: goed resultaat. na 16 dagen, 32 over

brachio is essentieel voor de kweek!
alles ging goed todat mijn fyto culturen gelijktijding instorten door teveel aan nitriet. daardoor had ik niet genoeg voeding voor de brachio dus ging dat ook fout met de aanvoer van brachio.
op dag 10 stagneerd dus de aanvoer van brachio op dag 4-16 gaan de paardjes masaal dood doordat ze niet meer eten.
mijn conclusie is dat brachio essentieel blijf tot zeker week 4 om en gezonde kweek te kunnen behouden. Alleen artemia is blijkbaar te éénzijdig. Ze eten tot ze ploffen en dan stoppen ze ineens!!! met brachio hebben ze een gezonde lijn en creëren niet zoveel ontlasting als met artemia.

Anderen zijn een ander mening toegedaan, maar dit is mijn bevinding. Het is niet anders dan wat ik ervaren heb. Ik sta altijd open voor suggesties en heb ook alle suggesties daadwerkelijk uitgevoerd tot op heden.

huidige "voorlopig" eindresultaat is:
3 paardjes van 1 feb. (nu iets meer dan 2maanden oud) deze zijn tot week4 met brachio voorzien.

foto

foto1
2 van de 3 paardjes van 2 maanden oud

foto2
Paardjes die eerst niet aan het eten te krijgen waren (bijna mislukte kweek) in de brachio kweek gedump en ze doen het warempel ! nu zien ze er gezond uit en herstellen zelfs.

Zo zijn de 3 grote ook grootgebracht, als restant van een aftakelende kweeksel die in een brachio kweek gekwakt zijn.

Mijn ervaring is, als er per dag meer dan 8 dood gaan dan gaat de rest binnen 5 dagen allemaal dood als je blijf doorzetten met dezelde methode.

Bijlagen

• paardjes2mnd.JPG
    paardjes2mnd.JPG
    38,9 KB · Weergaven: 20
  • paardjesinbrachio.JPG
    paardjesinbrachio.JPG
    21,2 KB · Weergaven: 14
Ik voer ze elke dag zo'n 5 liter brachionus en 2x per dag een flinke portie naupli's.

De Brachionus zijn verrijkt met dit goedje
Verder een flinke luchtstroom en elke 2 dagen ververs ik al het water.

Eigenlijk het zelfde als Rogi waar ik de paardjes ook vandaan heb met alleen het verschil dat ik ze ook brachionus voer.

Gr Frank

Vanaf dag 1 tot nu maar is ook geen garantie voor succes 60 dode paardjes vandaag:( heb er denk nog 30 over.

dacht dat ik er een stuk of 40 mee had genomen maar blijken er dus meer dan 100 ter zijn geweest.

Ik denk dat ik er teveel in 1 vaas had zitten.

Gr Frank

stroming moet vanaf begin constant zijn en zeker niet te hard zijn, elke verandering achteraf is funnest. met 4-6 bellen op de waterhoogte zit je goed is mijn ervaring. Een rits met bellen is zeker funnest. (ligt natuurlijk ook aan hoe groot en breed je fles is. een grotere/bredere fles vraag om meer bellen.
uiteindelijk is het de stromings snelheid van het water de bepalende factor. deze stroming heb je nodig om de gezonde paardje van de oppervlakte te houden. ongezonde paardje lukt toch niet en met teveel bellen schud je de gezonde paarden helemaal dood. de algemene indruk moet zijn er is rust in de fles. wanner je ziet dat er steeds paardjes in de bellenstroom komt is dit al een slecht teken. (er heerst dan geen rust meer maar een soort chaos). Rust is als de paardjes gemoedelijk één zwemrichting kiezen. Dus niet doorelkaar geblenderd worden.

Dit is hier dus het geval net al weer aan het klooien geweest om het goed te krijgen maar helaas of te weinig gevolg veel drijvers of te veel dus geen rust in de vaas heb nu dus teveel vrees dus het ergste.....kan hem niet lager zetten dan creer ik drijvers.

Dit is zo @#$%% frustrerend maar we blijven de moed erin houden.

Nemo trio ja ja tis een trio geworden 2 mannetjes 1 vrouwtje weer de hele avond weer druk met poetsen maar leggen ho maar.

Aan de andere kant van de bak zat de hermietkreeft die ze ook regelmatig met zijn drieen aan het aanvallen waren.Ik denk dat hij binnenkort naar een nieuw onderkomen mag uitzien!!

Dus dat wil ook niet nog niet vlotten

Gr Frank

die luchtkranen zijn echt f*ck....
mijn bevindingen:
kranen:
-die metalen zijn het ergst...die lekken als de ziekte
-die groen ook maar minder
slang klemmen:
-de blauwe zijn erg onnauwkerig...de beugels veren teveel
-de groene idem ditto maar wel ietsje pietsje beter
-de zware/grijze zijn het beste. beugel is vrij stijf. echter ze komen weleens uit de verpakking met doorgedraaide schroefdraad.

luchtslangen moet je liefst nieuwe soepele/zachte gebruiken dan werken de slangklemmen het best. Siliconenslang is weer te zacht. Als je wil verstellen moet je met hele kleine stappen werken. (0,25mm) aangezien kunstof een geheugen werking heeft moet je altijd na 15-30minuten licht nastellen. Als de slang positie veranderd kan, ook de bellen stroom veranderen.

nieuwe poging

gisteren 14april geboren:
130 comes paardjes na een pauze van bijne een maand
had ze gesplits in verschillende kweken.
30 in een 2L fles met vers brachio en naupli
50 in een 11L vuil brachio/fyto kweek
30 in een 40L vuil brachio/fyto kweek
20 in een 25L vuil brachio/fyto kweek

de comes na 1 dag in 2L fles overgezet naar de 11L fles.....dit ging totaal niet goed.... veel liggers.....en eten absoluut niet goed...
een te klein fles is dus niet goed !!!

in de vuile brachio is alles koek en ei.....water kwaliteit is in dit stadium ondergeschikt aan voedsel aanbod.

vandaag 13 april geboren:
200up reidi's
50x in een 2L fles met vers brachio only
~100x in een 40L vuil brachio/fyto kweek
~100x in een 25L vuil brachio/fyto kweek

in de 2L fles voelen de 50 reidi's zich nog prima.
idem voor de reidi in de 40L en 25L kweek.
de 25L kweek is zelfs zonder extra verwarming en staat achter een raam zonlicht te vangen om de fyto in leven te houden. temp.=22.5c
in de 25L en 40L zwemmen ze rustig en natuurlijk (zonder stress rond).
nadeel....... erg veel fyto en brachio vereist !!!

vandaag fyto werderom ingestort ......:confused:
backup tevoorschijngehaald en nieuwe kweek geënt.
ik ben in de tuin begonnen met enkele entingen van fyto en brachio te plaatsen. Ruimte zat en gratis zonne energie:) daar kan geen lamp tegen op.

in een 200L regenton met afval kweekwater ontwikkeld zich onder de zonlicht spontaan een groen soepje en er zwemmen massa's afgedankte artemia in verschillende formaten rond. Dit zonder enige hulpmiddelen en beluchting.

voor de grap ff de waarden gemeten KH=5, nitriet>33mg/l, nitraat= >50mg/l
Zowel nitriet als nitraat meten over de maximum van mijn testen.

weet iemand wat het maximaal toelaatbare nitriet en nitraat is voor een artemia kweek ?
De artemia ontwikkeld zich prima zie ik...of mag ik met deze waarden binnenkort een crash tegemoet gaan zien.
Zelfs met vers zoutwater/fyto heb nog niet eerder zo'n goed resultaat gehad.

de paardjes kweek doet het prima. zwemmen allemaal gemoedelijk rond en eten op en rustig tempo... dit lijkt beter dat ze dit doen dan de hele tijd doen en zich vol proppen..ik heb dan het idee dat ze zich kapot eten. ze hebben ge rode buiken, maar ze zien er wel gezond uit .(niet mager dus) en zwemmen zelfstandig rond i.p.v. door de bellenstroom te worden rondgeslingerd.

echter er zijn donker wolken aan de horizon. Mijn fyto is gisteren ingestort en ik kan de brachio niet in stand houden. Hopelijk is mijn fyto/brachio cultuur in de tuin snel op start, anders gaat het over 3-4 dagen mis.

vandaag de kweek nemo van 27/2 en 19/3 samengevoegd en in een uitzwembak gezet die aan mijn rif (2200L) zit het zijn er 72+210= 282 stuks
ze eten al in principe alles.

helaas hebben de poetsgarnalen op alleen reefpearls het niet gered.
op brachio en fyto zijn er nog een aantal aan het rondzwemmen.
voor garnalen is fyto essentieeël is mijn voorlopige conclusie.
ik denk dat ik een later stadium wanneer ze larve af zijn de reefpearls wel van pas komt.

foto update

foto1
2 bakken met Sabea Anemoon visjes
bovenste bak: 30x(19mrt) + 210x(27feb) + 72x(5feb) = 312x
onderste bak: 6x(2dec) + 53x(16dec) + 212x(9jan) = 271x
totaal = 583 visjes zwemmen vrolijk rond.....nu nog flink groeivoer geven....best lastig met deze aantalen.......oei mijn rif krijg het zwaar ......
eiwit afschuimer bijgezet, direct op de afvoer/sump van deze bakken.

foto2
mijn simpel brachio/fyto only paardjes kweek (er komt de eerste week geen naupli aan te pas)

Bijlagen

• uitzwembak 2x.jpg
    uitzwembak 2x.jpg
    140,9 KB · Weergaven: 118
  • paardjes25L.jpg
    paardjes25L.jpg
    48,5 KB · Weergaven: 55
Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan