Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Kweekkamer voor paardjes, nemo's, garnalen etc...

Kleintjes ongeduldig ?

Vanmiddag tot mijn verbazing zwemmen er ineens klein paardjes rond in de bak.

blijkbaar zijn dat een paar ongeduldige gastjes, die niet kunnen wachten om de wijde wereld te verkennen. Ze werden pas 20nov verwacht, dus 2 dagen te vroeg. Heb een kleine 10 tal uitgevangen en in een apart onderkomen gezet.

Het vorige nest is inmiddels 12 dagen oud en groeit fantastisch.

Bijlagen

• paardjeskweek 18nov copy.jpg
    paardjeskweek 18nov copy.jpg
    58,9 KB · Weergaven: 67
de zwerm

vanmorgen om 8:15, papa reidi laat een zwerm van ~230 stuks de wijde wereld zien. mijn artemia kweken maken overuren.

De naaldjes van 4 dagen geleden resteerd er nog 2 stuks van:mad: . ik weet het niet meer, naar mijn idee is het grootbrengen van zeenaaldjes een onmogelijkheid.
we nog ideeen heeft vuur ze maar af.
wat heb ik al geprobeerd:
1-rijkelijk brachio gezeefd en gegeven 4/5L op 2 liter water (4dagen)
2- Brachio en fyto soepje (6dagen)
3-De fijnste brachio, door 2x zeven om alleen de kleinste eruit te halen en voeren. (4dagen)

nog te proberen:
1- fijnen brachio met fyto
2- eplotus (hoe kom je eraan?)
3- alternatieve suggesties .........

geen kweek momenteel door ziekte

momenteel ben ik kweekloos. (m.u.v. 6 anemoon visjes, die doen het perfect)
Wat een gedoe allemaal zeg pffff... en dan als resultaat maximaal 24 dagen voor de paardjes. Het is toch moeilijker allemaal, ik kom niet door die fase heen van 2-3 weken, de paardjes haken in die periode massaal af.
Vermoedelijk een parasitaire of bacterieele besmetting heb ik me laten vertellen. Zo bekend ben ik "nog" niet met deze materie. Heb maar voor de gekkigheid een microscoop gehaald met een camera erop ... super speelgoed!
hier wat foto's van de microscoop.

dit zat in een zeef die ik gebruik heb om een fytocultuur te zuiveren.
dat harige beestje is kleiner dan brachionis, en dat nog kleinere stippie (omcirkeld) raced door de cultuur heen.

Bijlagen

• 80x fijnste brachio zeef _ camx40&verlengstukx0.5_4xob focus op organism.jpg
    80x fijnste brachio zeef _ camx40&verlengstukx0.5_4xob focus op organism.jpg
    24,4 KB · Weergaven: 760
  • 160x fijnste brachio zeef _ camonly_4xob focus op organism.jpg
    160x fijnste brachio zeef _ camonly_4xob focus op organism.jpg
    21,4 KB · Weergaven: 760
  • 400x camonly_10xob focus op organism1.jpg
    400x camonly_10xob focus op organism1.jpg
    20,3 KB · Weergaven: 760
  • 800x cam&verleng_40xob focus op organism2 ok.jpg
    800x cam&verleng_40xob focus op organism2 ok.jpg
    23,4 KB · Weergaven: 758
Laatst bewerkt:
Re: Zeepaardjes (reidi) hebben gejongd

Hoi Glen,

Volgens mij zie ik geen brachionus....??? die zien er zo uit.

en ik begrijp het nog steeds niet...omdat ik denk dat het toch niet zo moeilijk is.

Iedere 2 dagen vers aangemaakt zeewater (osmosewater met zeezout) en 2 keer per dag naupli (vers uitgekomen) met de 1e 4 dagen brachi....

Groet Ron,

Bijlagen

• brachi1.jpg
    brachi1.jpg
    180,8 KB · Weergaven: 27
scary movie

hoi rogi,
je ben mij weer ff te vlug af, net of je gedachten kon lezen. ik wilde net gaan posten en zie je reactie.
die eerste plaatjes waren gewoon spielerij om de proporties van de vergroting te leren kennen.
Hier heb ik de brachio foto's met een zeef van 40micron in beeld, enge beestjes brrrr....
heb er zelf een filmpje van gemaakt alleen ff nog comprimeren en dan op youtube zetten. als dat zover is zie je de link vanzelf wel verschijnen.

Bijlagen

• Brachionis 80x vergroot met een zeef van 40micron - focus op brachio.jpg
    Brachionis 80x vergroot met een zeef van 40micron - focus op brachio.jpg
    16,8 KB · Weergaven: 941
  • Brachionis 80x vergroot met een zeef van 40micron - focus op zeef.jpg
    Brachionis 80x vergroot met een zeef van 40micron - focus op zeef.jpg
    17,1 KB · Weergaven: 943

Tot heden heb ik het volgende gedaan:
1- met aquariumwater gewerkt
2- doorlopen door de dag gevoerd zodra het voer op wat. ze zwommen continue in het voer dus.
3- continue verversing dmv druppelen/overloop 2-3l per uur
4- de bodem 2x per dag gepipet, of als er te veel ontlasting op lag.
5- ook al aan dagelijkse verversing gedaan.
6- artemia kweek to 3 dagen laten staan want de 2e en derde dag kom er nog best veel uit (ik heb 3 kweken in roulatie die ik meerdere keren per dag aftap) ook hiervoor gebruik ik aquarium water.

wat ik nog niet heb gedaan is vers water gebruiken.
de volgende kweken ga ik zowel in de kweek als voor de artemia uitsluitend met verse aangemaakte zoutwater werken.
tevens ga ik de artemia eitjes maximaal 2 dagen laten staan en de rest gebruik ik alleen voor de volwassen naalden en mijn rifbak.
hopelijk gaat het dan wel beter.

naalden doe ik ff een stop op , want dat is een voer probleem. ik heb niet de juiste voer kunnen vinden. brachio is het niet. ook niet de kleinste.

RoGi zei:
Hoi Glen,

Volgens mij zie ik geen brachionus....??? die zien er zo uit.

en ik begrijp het nog steeds niet...omdat ik denk dat het toch niet zo moeilijk is.

Iedere 2 dagen vers aangemaakt zeewater (osmosewater met zeezout) en 2 keer per dag naupli (vers uitgekomen) met de 1e 4 dagen brachi....

Groet Ron,

Nog ff 3 dingen waar ik vragen over heb :

1 Je schrijft dat je jonge paardjes snel alles OP hebben (naupli), dit begrijp ik niet omdat het volgens mij wil zeggen dat je te weinig geeft???? Mijn paardjes zwommen ALTIJD in de naupli, de gehele dag. Ik vulde 2 x per dag verse aan en vevolgens verving ik alles 1 x per 2 dagen. De overgebleven naupli reikte ik weer aan en voerde ik aan de vissen.

2 Water verversing doe je met aqua water (bacteriën/ziekte/netelcellen) en door alleen aan te vullen en bodem afzuigen. Hierdoor heb je dus 'oude' naupli en mogelijk hoge concentratie nitraat?

3 Je heb het over naupli toeleiden, betekent dit dat je het 'water waar de naupli in zwemt' ook mee toeleidt? Als je dit doet zou ik het zeer afraden, de naupli zou ik ook zeven en daarna voeren.

Maar wel jammer dat het tot nog toe niet zo suc6vol lukt, zeker omdat je inzet 100% is....maar de aanhouder wint!!:goed:

Suc6 Ron,

RoGi zei:
Nog ff 3 dingen waar ik vragen over heb :

1 Je schrijft dat je jonge paardjes snel alles OP hebben (naupli), dit begrijp ik niet omdat het volgens mij wil zeggen dat je te weinig geeft???? Mijn paardjes zwommen ALTIJD in de naupli, de gehele dag. Ik vulde 2 x per dag verse aan en vevolgens verving ik alles 1 x per 2 dagen. De overgebleven naupli reikte ik weer aan en voerde ik aan de vissen.
ik vult door de dag gewoon alles wat er uitkomt aan naupli aan de paardjes, ze zwemmen er letterlijk in. ik zal bij de volgende kweek een foto maken waar je ook de concentratie kan zien.

2 Water verversing doe je met aqua water (bacteriën/ziekte/netelcellen) en door alleen aan te vullen en bodem afzuigen. Hierdoor heb je dus 'oude' naupli en mogelijk hoge concentratie nitraat?
hoe ververs je het water ? hoe vang je de paardjes eruit. ? krijgen ze geen klap ierdere keer als je ze uitvangt en in nieuw aangemaakte water zet?
ik heb wel gemerkt dat ik 's avonds om 22:00 70% van het water afhevelde en deze weer aanvulde met aquawater op temperatuur dat er morgens meer dooie dan normaal waren (8-12), normaal is 0-3. Laat jij ook 's avonds veel voer in de kweek? ik merk dat ze 's avonds als het licht uit is ook niet meer eten, 's morgens ook niet dan beginnen ze pas als het ongeveer één uur licht is. Wordt het water dan niet onnodig vervuild door de aanwezige naupli.

3 Je heb het over naupli toeleiden, betekent dit dat je het 'water waar de naupli in zwemt' ook mee toeleidt? Als je dit doet zou ik het zeer afraden, de naupli zou ik ook zeven en daarna voeren.
uiteraard zeef ik de naupli:D . (maar terechte vraag, ik denk ook dat ik iets kleins/doms fout doet in de hele procedure)

Maar wel jammer dat het tot nog toe niet zo suc6vol lukt, zeker omdat je inzet 100% is....maar de aanhouder wint!!:goed:

Suc6 Ron,

Ik schudde de inhoud van de vaas in een andere vaas, op de onderste 5 a 10 cm na, de laatste paar zeepaardjes schepte ik met een klein schepje (koffieschepje) en zette ze over naar de nieuwe vaas.

Vervolgens zoog ik voorzichtig de gehele inhoud (weer op 5 cm na) uit de 2e vaas en vulde dit aan met vers water. 2 dagen later weer hetzelfde.

Gedurende de 2 dagen vulde ik 2 x per dag verse naupli aan, die dus max. 2 dagen aanwezig bleef. De hoeveelheid naupli wat ik voerde aan 1 nestje per dag kwam overeen met de inhoud van 1 zakje sera ertemia eieren incl. zout (koste iets van 1,5 euro per zakje). Niet dat ik deze adviseer maar dan heb je wel een idee van de hoeveelheid.

RoGi zei:
Ik schudde de inhoud van de vaas in een andere vaas, op de onderste 5 a 10 cm na, de laatste paar zeepaardjes schepte ik met een klein schepje (koffieschepje) en zette ze over naar de nieuwe vaas.
ik neem aan dat de paardjes bij het schenken in vaas nr2 in een wervelstroom terecht komen, hebben ze daar geen last van? Ik neem ook aan dat het de bedoeling is dat de oude naupli in vaas één blijft.
ik vang de baby paardjes met een pipet die ik aangepast heb eruit. (een grotere opening).
heb jij nooit last gehad dat na elke verversing er 8-10 doodgaan?
hoelaat ververs je en wannneer gaan bij jou de lichten aan en uit ?

Vervolgens zoog ik voorzichtig de gehele inhoud (weer op 5 cm na) uit de 2e vaas en vulde dit aan met vers water. 2 dagen later weer hetzelfde.
hier neem ik aan dat je de resterende naupli wegzuigt

Gedurende de 2 dagen vulde ik 2 x per dag verse naupli aan, die dus max. 2 dagen aanwezig bleef. De hoeveelheid naupli wat ik voerde aan 1 nestje per dag kwam overeen met de inhoud van 1 zakje sera ertemia eieren incl. zout (koste iets van 1,5 euro per zakje). Niet dat ik deze adviseer maar dan heb je wel een idee van de hoeveelheid.
als ik kijk naar de bodem is er aan de eind van elke dag een dikke laag (1-2mm)van roze poep. hevel jij deze tussentijds niet af!

ik neem aan dat de paardjes bij het schenken in vaas nr2 in een wervelstroom terecht komen, hebben ze daar geen last van? Ik neem ook aan dat het de bedoeling is dat de oude naupli in vaas één blijft.
ik vang de baby paardjes met een pipet die ik aangepast heb eruit. (een grotere opening).
heb jij nooit last gehad dat na elke verversing er 8-10 doodgaan?
hoelaat ververs je en wannneer gaan bij jou de lichten aan en uit ?

Ja ik heb ook uitval gehad maar je moet er per nestje toch wel een stuk of 30 over kunnen houden. Als je rustig overschudt valt het met die wervelstorm wel mee en daar kunnen ze prima tegen. Uiteindelijk heb je dus maar 5 cm 'oud water met oude naupli' en daarbij vul je vers gemaakt zeewater. Verversen deed ik niet op een vast tijdstip, maar wel s´ochtends. De lamp brandde van 9 tot 9.

hier neem ik aan dat je de resterende naupli wegzuigt

Nee dus wat er nog in die 5 cm water zit liet ik zitten.

als ik kijk naar de bodem is er aan de eind van elke dag een dikke laag (1-2mm)van roze poep. hevel jij deze tussentijds niet af!

Als je om de anderste dag ververst heb je van de uitwerpelselenlaag geen last.

ok, begrepen

ik ga het volgende proberen:
1: gebruikt uitsluitend vers aangemaakte osmosewater
2: ga toch doorlopend druppelend verversen met vers aangemaakte water.
3: ga om de ééne dag de vaas leegmaken tot 5cm om volledig te reinigen. Eerste tap ik wat water af van vaas(1) en zeef de oude artemia eruit in vaas(2). Dan vang ik de paardjes over met beker/pipet. De restant artemia van vaas(1) gooi ik in en kweek voor artemia voor gebruik bij de vissen/naalden. De ontbrekende 5cm water van vaas(2) vul ik aan met verse aangemaakte osmose water. Zo voorkom ik de waterwissel shock
4: ga ook voor de hatchen van naupli vers aangemaakte water gebruiken, en tot maximaal 48 uur laten staan voor toepassing bij de baby paardjes. De restant die daarna uitkomt gaat na uitspoelen in de kweek voor de vissen.

dit is ter voorkoming van bacterieen en parasieten

Hey Glenn,

Ik heb wel geen ervaring met zeepaardjes maar ik ben er totaal door begeesterd.

Ik ben ook ooit bij Piet langs geweest, ik denk dat niemand dit op zo een schaal doet als hij hier in de benelux :)

Met alle moeite die je doet kan het niet anders dan dat je succes gaat hebben. Het is in alle geval prachtig om te zien dat je zoveel moeite doet om de beestjes groot te brengen ipv ze als voer voor de afschuimer te doen eindigen.

Ik blijf hier alles zeker volgen.

Groeten Filip

hoi filip, wat piet doet is inderdaad uniek.

gisteren had ik een nieuw nestje van ongeveer 150 stuks, mijn brachio was ff gecrasched en ik had ze niet verwacht dus ook geen naupli. vandaag 9:00 begonnen met naupli voeren. Ik werk zoveel mogelijk met nieuwe aangemaakte water, en spoel alle naupli ook voordat ik ze voert.
ik heb ze nu in vaas een fles van 2 liter. ik merk dat vanavond om 21:00 het water toch al aardig troebel werd van de uitwerpselen. Ik ga morgen ochtend operatie waterwissel doen. Eerst fles volledig reinigen en oude naupli 100%uitzeven, dan 70% oud water en 30 procent verse aangemaakte water en daarin de paardjes, de volgende dag doe ik dan alleen 30% water wisselen en uitwerpselen hevelen.
we gaan kijken hoe het "steriele werken" uit gaat pakken.

volgende stap is het druppel verversen met uitsluitend vers aangemaakte zeewater. (nu nog ff niet)

ik heb de hele kweek installatie verhuist naar de ketel ruimte, warme ruimte dus geen extra verwarmingsbad nodig. werkt ook makelijker, alles is al op temperatuur.
in ketel ruimte 3x fannetjes met termostaat geinstalleerd. die houd de temperatuur in de ketelruimte aardig binnen de grenzen van 24,5-27,5 het water blijft langer stabiel omdat water een hogere sw waarde heeft. Water zit tussen de 23,5-24,5 graden dat moet te doen zijn.
foto's volgen nog als ik tijd heb
Fipiliwip zei:
Hey Glenn,

Ik heb wel geen ervaring met zeepaardjes maar ik ben er totaal door begeesterd.

Ik ben ook ooit bij Piet langs geweest, ik denk dat niemand dit op zo een schaal doet als hij hier in de benelux :)

Met alle moeite die je doet kan het niet anders dan dat je succes gaat hebben. Het is in alle geval prachtig om te zien dat je zoveel moeite doet om de beestjes groot te brengen ipv ze als voer voor de afschuimer te doen eindigen.

Ik blijf hier alles zeker volgen.

Groeten Filip

nog de beste wensen aan jou Ron (en natuurlijk alle andere forumleden)

opgegeven heb ik zeker niet !
had ff dan mijn brachio cultuur ingestort was tijdens de kweek.
en nog een paar van die typische "murphy" gevallen.

de kweek ging niet super best, en er zijn geen nieuwe ontwikkelingen.
na veel geëxpimenteer willen de laatste kweekje niet eens net uigekomen artemia naupli eten. ik verdenk mijn artemia eitjes ervan van slechte kwaliteit (smaak) te zijn. het is zelfs zo dat ze eraan ruiken en dan hun neus optrekken en wegzwemmen BIZAR...... dus ff een setback. Aangezien ik niks nieuws te melden had wou ik de forumleden maar niet vervelen met mijn saaie bevindingen door steeds in de herhaling te vervallen. Ik experimenteerd er op los en als het zover is dat ik verder komt dan volg het verhaal vanzelf wel. Voorts leek er vanuit het forum ook niet zoveel input of interesse dus was er ook niet veel op te reageren. (writersblock hahaha..........;) )

kweek balans tot heden:
anemoon visjes:
6x anemoon visjes die nu 2 manden oude zijn en dus volledig alles eten.
(deze heb ik inmiddels weggedaan aan een liefhebber.)
momenteel in de kweek ~50x anemoon visjes die aardig op weg zijn naar mijn tweede "succes". De moeilijke perioden van 2 weken is net voorbij, nu nog goed en op tijd voeren en deze zullen allemaal opgroeien naar mooie exemplaren,
paardjes: nog steeds in experimentele fase.
naalden: hopeloos
poetsgarnalen: tja..... weet ik nog niet.

tja..... ik zoek het niet hoor..... maar die beesten gaan gewoon leggen ...... en dan....... of lijdzaam toekijken ..... of de natuur helpen.

RoGi zei:
Hoi Glen,

Beste wensen voor 2009 !!

Het is een tijdje rustig geweest, voor een kweker geen goed teken. Heb je het bijltje erbij neer gegooid?

Groet Ron,

Laatst bewerkt:

Zoals je weet heb ik vraagtekens bij de zeepaardjes, in principe zou het opkweken geen probleem moeten opleveren (als je je houdt aan de 'regeltjes'). Met naaldjes heb ik geen ervaring maar als ik jouw verhalen lees dan jeuken mijn vingers....het moet toch niet zo moeilijk zijn??

Maar goed laten we hopen dat 2009 meer suc6 brengt!!!

Groet Ron,

Back
Bovenaan